Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelkjøp for nybegynner?!

Sykkelkjøp for nybegynner?! #1581881 07/04/2013 16:55
R
rossi46 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
R
Hei.

Skal begynne og sykle denne sesongen.
Har meldt meg på birken gjennom jobben, og har det som hovedmål i år.
Av det lille jeg har syklet før, synes jeg egentlig det er morsommere i mer krevende terreng. Er nok også det jeg kommer til og sykle mest av.

Så da er spørsmålet - Hardtail eller Ritt Fulldemper.?
Er en fulldemper ala GT Zaskar 100 9r carbon, vesentlig tyngre og sykle på enn en hardtail?

Har 2 brukte 2012 modell, ritt fulldempere med 29" hjul i 40't kroner klassen på hånda nå. Så enten det, eller en ny Hardtail til ca 20't..

Hva synes dere?

Redigert av rossi46; 07/04/2013 16:58.
Re: Sykkelkjøp for nybegynner?! [Re: rossi46] #1581937 07/04/2013 18:31
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Halvdempa er vel det beste for birken, sier vel de fleste. Du får mer for penga og ei strammere ramme. Fulldempa er mer for sti i høy fart.

Re: Sykkelkjøp for nybegynner?! [Re: rossi46] #1581960 07/04/2013 19:10
G
Gabs88 Offline
Fersking
Fersking
G
Greit å huske på at en fulldemper til 40.000 som er brukt på feks Birken en gang i bunn og grunn kan trenge service for 4-8000 kroner før den blir like god som den var ny.

Selv har jeg lagt meg på 15.000 kroners klassen medregnet utstyr som feks sykkelhansker / hjelm / sykkelsko og pedaler + litt basic verktøy.

Når et kom til sykkelen endte jeg opp på en Canyon "Grand Canyon 8.0" utstyrt med Shimano XT girsystem og Formula R1 bremser. Det er vel mange meninger om hva slags merker og modeller som er best men når det kommer til utstyr gir i alle fall Canyon veldig mye for pengene. Feks vil en sykkel som denne https://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3015 ende opp på ca 15000 kroner.

Eventuelt om du tenker å kjøpe CF Sykkel så har du slike som denne: https://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3021 29" i Carbon til ca 23-24k (etter at moms / valuta osv er tatt med i beregningen). 29" på 10 kilo blank (uten pedaler) til 24k er vel stort sett veldig vanskelig å få tak i noe tilsvarende på i Norge.

Prisen på tilsvarende velutstyrte sykler i Norge ligger gjerne 8-12k høyere.

Nå er ikke jeg akkurat noen sykkelekspert, begynner å bli noen år siden jeg sist sykler aktivt. Men jeg er selger ;p Så leser andre selgeres reaksjoner veldig godt.

Før jeg kjøpte tok jeg meg en runde rundt på de forskjellige sykkelbutikkene i byen og sneik meg til en prat med en av de mer erfarne sykkelselgerene som var til stedet. Der jeg merka meg mer enn noe annet var at mens Kona selgeren lett kunne argumentere for hvorfor jeg burde kjøpe en Kona fremfor feks en Cannondale, Specialized eller White sykkel til samme pris. Så hadde han mye større problemer med å finne argumenter på hvorfor jeg burde kjøpe en Kona fremfor en Canyon. Det samme gjentok seg både hos Cannondale forhandleren, specialized forhandleren og til og med på XXL. Samtlige hadde store problemer med å komme med noen håndfaste argumenter på hvorfor deres produkt leverte mer for pengene enn en tilsvarende Canyon. Det eneste åpenbare argumentet er at hos dem kunne jeg få prøve sykkelen før jeg kjøpte, men selv til tross for det var det to sykker som rett og slett endte opp med å skryte Canyon opp i skyene basert på egne erfaringer med produktene.

Re: Sykkelkjøp for nybegynner?! [Re: rossi46] #1582022 07/04/2013 20:08
HNK Offline
Besatt
Besatt
Jeg er selv sykkelselger.

Vi har kunder innom nærmest daglig som spør om det er noe galt med Canyon sine sykler siden de er såpass billige.
Svaret er jo at det ikke er noe som helst galt med syklene deres, tvert imot. Godt utstyrt for prisen, så bra at jeg har kjøpt en selv! Umulig å si noe vondt om syklene, så vi må bare erkjenne at vi ikke klarer å matche priser med Canyon, noe jeg tipper ingen sykkelforhandler i hele Norge klarer heller!

Men: det er på et vesentlig punkt Canyon "sliter", og det er i forhold til reklamasjoner som tar litt lengre tid, generell service ettersom man ofte prioriteres om man har kjøpt sykkelen i fysisk butikk, osv. Dessuten er det vanskelig å få prøvesyklet en Canyon før du kjøper den på nett. Størrelseskalkulatoren deres fungerer fint for mange, men ikke på langt nær til alle. (fungerte bra på meg, men pga min jobb, så har jeg god oversikt over diverse kroppsmål osv)
Det er mange som ikke tenker på at det faktisk kan være utrolig kjekt å ha kjøpt sykkelen sin i en butikk som kan syklene sine ut og inn, og som gir deg det lille ekstra når du trenger det.

Re: Sykkelkjøp for nybegynner?! [Re: HNK] #1582034 07/04/2013 20:25
G
Gabs88 Offline
Fersking
Fersking
G
Sitat: HNK

Vi har kunder innom nærmest daglig som spør om det er noe galt med Canyon sine sykler siden de er såpass billige.
Svaret er jo at det ikke er noe som helst galt med syklene deres, tvert imot. Godt utstyrt for prisen, så bra at jeg har kjøpt en selv! Umulig å si noe vondt om syklene, så vi må bare erkjenne at vi ikke klarer å matche priser med Canyon, noe jeg tipper ingen sykkelforhandler i hele Norge klarer heller!

Men: det er på et vesentlig punkt Canyon "sliter", og det er i forhold til reklamasjoner som tar litt lengre tid, generell service ettersom man ofte prioriteres om man har kjøpt sykkelen i fysisk butikk, osv. Dessuten er det vanskelig å få prøvesyklet en Canyon før du kjøper den på nett. Størrelseskalkulatoren deres fungerer fint for mange, men ikke på langt nær til alle. (fungerte bra på meg, men pga min jobb, så har jeg god oversikt over diverse kroppsmål osv)
Det er mange som ikke tenker på at det faktisk kan være utrolig kjekt å ha kjøpt sykkelen sin i en butikk som kan syklene sine ut og inn, og som gir deg det lille ekstra når du trenger det.

Joda, ser den og har i grunn heller ingenting i mot at butikkene skal tjene penger. Men når jeg blir anbefalt en sykkellås til 1350 kr i butikken og finner den på nett til 400kr (USA men allikevel) så begynner det å bli litt vel mye for meg. Endte opp med å bestille den fra Wiggle for 632 kr i stedet + moms og gebyr ender jeg opp på ca 850.

Hadde den vert der til 900, eller for den saks skyld 1000 så hadde det jo vert helt greit. En butikk skal jo tjene penger!

Men å betale en premium på 50% for identisk vare, bare for å få god service er litt i overkant. Feks kjøpte jeg meg og en sykkelhjelm for 1100 kr, hadde en førpris (sannsynligvis veil pris... ;p) på 1800 i butikken. Men hadde fått god service der, de hadde besvart en del spørsmål osv så betalte allikevel, helt greit. Men når jeg ødelegger den så kjøper jeg nok en ny en hos Wiggle for ca 700 kroner i stedet. (Samme type 2013 mod i stedet for 2012)

Syntes Norge trenger en skikkelig sykkelkjede jeg, i stedet for bare frittstående butikker. Prisene trenger å presses litt ned jevnt over.

Redigert av Gabs88; 07/04/2013 20:28.
Re: Sykkelkjøp for nybegynner?! [Re: rossi46] #1582043 07/04/2013 20:38
HNK Offline
Besatt
Besatt
Den låsen var dyr, ser den.
Hva gjelder priser på sykler i Norge, er mitt inntrykk at Norge ikke skiller seg ut som et ekstremt dyrt land (da tenker jeg på ferdige sykler).

Finnes sykkelkjeder i Norge, men de store sportskjedene selger mest og setter sine priser. Vet ikke om jeg synes prisene er så høye

Re: Sykkelkjøp for nybegynner?! [Re: rossi46] #1582098 08/04/2013 05:32
B
Braatnes Offline
Entusiast
Entusiast
B
Da jeg kjøpte Scott Geniusen i vinter så trålet jeg nettet og var i kontakt med forhandlere både i Tyskland og spesielt USA. Det var igrunn for å få den tidligere, ikke for å få den billigere, men jeg så jo selvsagt på prisen også. Inntrykket jeg fikk da var at prisen lå veldig likt i de fleste land (noe kursjustering blir det jo). Regner med at de store sykkelbutikkene har gode avtaler med Scott, men ingen utelandse butikker klarte uansett å matche prisen hos Intersport Ryen som kunne tilby 25% rabatt.

Så kommer jo da poenget til HNK med at det er verdt noen kroner å ha en butikk å dra til hvis det skulle være noe også, og da bør en sykkel handlet på nett eller langtifra være en del billigere for å kunne sammenlignes spør du meg.

Konklusjonen min er ihvertfall at når det kommer til NYE sykler, ikke fjorårets rabbaterte modeller osv, så er det bare Canyon som er billig nok til at det bør taes med i vurderinga ved nysykkel-kjøp. Og det har jo begynt å bli et kjent merke i Norge så det er greit å selge de brukt også. Spesielt fordi at da kan kunden faktsik prøve sykkelen i Norge før kjøp.

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Bygge og tenker smarthus?
Autobolig AS - Virkelig smarte smarthusløsninger!
Re: Sykkelkjøp for nybegynner?! [Re: HNK] #1582670 08/04/2013 19:45
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: HNK

Jeg liker ikke Canyon hardtail sykler da jeg synes de har kort geometri.

Moderator  support