"Bike fitting"-spørsmål?
|
"Bike fitting"-spørsmål?
07/04/2013 15:51
|
Randomrex
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei, Jeg har en Caad10 Ultegra kjøpt sent i 2012 og ble egentlig aldri helt testet før vinteren kom. Jeg er en fersking på sykkel, men investerte i en Elite Fluid rulle som jeg nå så smått har begynt å tråkke litt på i april. Siden jeg er fersk venter jeg til grus og siste isen forsvinner før jeg går ut. Mens man sitter på rulla og har pcen ved siden av seg, har jeg prøvd på litt basic bike fitting. Kan det være mulig jeg ikke har kjøpt riktig sykkelstørrelse, for jeg får ikke disse videoene til å stemme. Hvis man tar utgangspunkt i denne videoen, er det tre ting jeg lurer litt på. 1. Høyden på sete? Noen sier man skal kunne ha helen på pedalen når man er i sokkelesten og har pedalen helt nederst.. Med dette som utgangspunkt får man jo ganske mange graders vinkel på kneet... På videoen sier han at man bare skal sjekke at vinkelen blir 10-20 grader... Med disse to metodene, kan jo setehøyden skille på nesten 4-6 cm... Hvordan velger dere å justere dette? Jeg har prøvd begge deler, og begge føles jo natulig, selvom det er annerledes! 2. Sete posisjon? På videoen tar en tråd ned fra kneet gjennom pedalen. Dette går SÅVIDT for meg, men da må jeg justere/tvinge sete heeeelt frem. Dette ødelegger jo da for punkt 3, hvor man ikke skal se navet pga styret... Hva er viktigst? Å få kneet rett over pedalen, eller å få navet til å "gjemme seg" bak styret? Eller for å stille spørsmålet på en annen måte: Hvor viktig er det at kneet er rett over senteret til pedalen? Er det noen andre her som får kneet litt bak pedalen? 3. Stem-lengde? Dersom punkt 2 er viktigst, må jeg muligens kjøpe ett lengere stem... Originalt kommer vel denne sykkelen med 10cm, men med sete helt frem ser jeg navet godt. Det føles ikke ubehagelig egentlig, men stemmer da lite med bike fittingen. Problemet er at dersom jeg kjøper lenger stem, tror jeg det vil føles langt frem til styret.. Dersom man skulle investert i en bike fitting, hva må man betale for dette og hvor er de flinke til sånt i og rundt Oslo? Kjipt om man finner ut at sykkel man kjøpte er for stor for meg nå... 178 cm og en 54 cm stor sykkel. Jeg husker jeg prøvde 52, men den føltes feil husker jeg. Uansett, takk for svar! //Kenneth
|
|
|
Re: "Bike fitting"-spørsmål?
[Re: Randomrex]
07/04/2013 16:08
|
gare
More than words
|
More than words
Både dette med at kneet skal være over pedalaksel og navet gjemt av stemmet er bare tommelfinger-regler, eller i mange tilfeller, det rene skjære sludder og vissvass!
Juster setet sånn at du nesten kan strekke ut kneet med pedalen i klokken 6-posisjon. Du skal IKKE vrikke på hoften.Juster salen framover og bakover ettersom det du synes passer best for deg, og tenk på at det kanskje fører til at salen kommer høyere eller lavere. Så er det bare å prøve, prøve og prøve litt til, og så vil du etterhvert finne ut om stemmet ditt er for langt, for kort eller akkurat passe. Jeg tror en 54 for deg bør være ganske riktig, og bikefitting kan være vel anvendte penger.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
07/04/2013 18:22
|
Randomrex
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei,
Takk for raskt svar. Noe jeg kom til å lure på mens jeg titta litt rundt her; Dersom man kjøper nytt sete, er det standardstørrelse på hvor mye man kan forsyve frem og tilbake, eller går det feks ann å kjøpe ett sete som kan skyes lenger frem enn det som er standard på Caad10?
|
|
|
07/04/2013 19:15
|
Cae
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg er like lang som deg og bruker str 54 eller M ( over rør på 54 cm )
Bruker i dag en Giant sykkel og Caad 10 men trives best med stemlengde på 9cm og 3T Ergonova styre på mine sykler.
Cae.
|
|
|
07/04/2013 19:28
|
goatmxx
Entusiast
|
Entusiast
http://cyclefit.no/ Holder til i sarpsborg. Aner ikke hvor mye det koster.. Du kan jo også vurdere å senke styret litt, snu stemet osv for å endre på lengden fra setet til styret.
Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas
|
|
|
07/04/2013 21:29
|
kimare
Avhengig
|
Avhengig
Har du stillt cleatsene inn riktig? De fleste sykler blir vel levert med setepinne med en eller annen form for setback. Jeg har 20mm på min pinne og har flyttet setet maksimalt fram. Jeg er nybegynner som deg, når jeg har hatt noen turer ute vil jeg vurdere om jeg skal kjøpe pinne uten setback og/ eller evt nytt stem. Jeg benyttet denne videoen https://www.youtube.com/watch?v=VrZBjOloChg&list=PL84492B0967F38924
Redigert av kimare; 07/04/2013 21:34.
|
|
|
08/04/2013 21:48
|
Randomrex
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei igjen,
Jeg skal gå gjennom litt flere videoer imorgen. Syklet to mil på rulla i dag, en med sete ganske langt ned, og en med sete langt opp... For å være ærlig vet jeg ikke hva jeg likte best, og det gjør det litt vanskelig å vite hva som er mindt belastenede på lengere turer...
Jeg kan jo sette setet lenger ned, men da tror jeg også jeg må ta ned stemmet... Hva slags verktøy må jeg ha for å få skrudd løs den skuren som går ned mo hjulet (altså ikke de to umbrakoene for å skru løs selve stemmet)? Det fungere hvertfall ikke med vanlig umbrako eller torx (hvertfall slik jeg kan forstå).
Dersom jeg skal spandere på meg en bik fit, i Oslo (funnet ut at det blir litt tungvindt å komme meg langt unna hovestadaden), vil feks Oslo sportslagers Retul bike fitting være bra? Ser de tar 2000kr, så greit å vite om det er verdt det?
Finnes det noen andre guruer/metoder i nærheten som koster rundt det samme eller mindre? Hvordan er feks denne Carl Erik på Torshov Sport?
|
|
|
08/04/2013 22:23
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Dersom jeg skal spandere på meg en bik fit, i Oslo (funnet ut at det blir litt tungvindt å komme meg langt unna hovestadaden), vil feks Oslo sportslagers Retul bike fitting være bra? Ser de tar 2000kr, så greit å vite om det er verdt det?
Finnes det noen andre guruer/metoder i nærheten som koster rundt det samme eller mindre? Hvordan er feks denne Carl Erik på Torshov Sport? Jeg skal på bike fitting på Foss Sport på Strømmen på onsdag, kan skrive en liten rapport etterpå 
With light parts come great responsibility
|
|
|
08/04/2013 22:34
|
parkprest
Ivrig
|
Ivrig
Jeg var hos Carl Erik i sin tid, hadde hatt knetrøbbel og skulle sjekke at jeg tråkket riktig. Vi gikk igjennom hele greia, jeg synes jeg fikk valuta for pengene. I tillegg er han en hyggelig fyr.
Han ga meg et veldig godt råd som jeg skulle ønske jeg fikk når jeg var helt fersk; sett stemet så høyt at du klarer å "sitte i bukken " lange strekk av gangen. Da vender du deg raskere til en aerodynamisk sittestilling enn om du starter med for lavt styre og blir sittende med hendene oppe hele tiden. Så kan du fjerne spacere etterhvert som du blir mykere.
pedalistisk !
|
|
|
08/04/2013 22:50
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ah! Denne halvgamle mannen har sykkelen satt opp slik. Rask cruising og utfor/teknisk i bukken med lett bøyde albuer, og hardkjør med vannrette underarmer og fingrene rundt kontrollhorna.
|
|
|
08/04/2013 23:18
|
Playboy75
Entusiast
|
Entusiast
Ganske viktig at setet ditt er flatt DER du sitter på det, hvertfall hjalp dette meg mye. Lettest å fixe hvis selve setet er relativt jevnt flatt. Jeg gjorde det hos en proff som bor i Tyskland. Jeg kunne betalt det tidoble av det jeg gjorde. MYE mer verdt enn en ny sykkel!!
|
|
|
09/04/2013 07:09
|
runar jahren
Entusiast
|
Entusiast
Høydahl har lagt ut noen fine videoer på YouTube. Selv har jeg brukt bikeshop på begge syklene mine og vært fornøyd med det.
|
|
|
09/04/2013 14:39
|
Randomrex
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei,
Ja, jeg ville satt stor pris på om du fortalte hva du syntes om Foss, Torstein. Hva betaler du hos dem?
Angående sete har jeg prøvd masse med vinkler.. Av en eller annen grunn har jeg funnet ut at jeg liker bittelitt helling fremover...
Dersom jeg får løs det forbanna stemmet mitt idag, skal jeg prøve å justere litt opp og ned på det også... Men det ultimate er jo å få en bikefit...
|
|
|
09/04/2013 15:35
|
Randomrex
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hmm... Tror jeg skjønte det med stemmet nå. Jeg har en ekpansjonsbolt!  Kanskje flaut å ikke vite sånt, men det har jeg sannelig ikke vært borti på andre sykler før..
|
|
|
10/04/2013 07:37
|
øyvindh
Entusiast
|
Entusiast
Kjenner to stykker som har fått utført profesjonell bike-fit. Når de senere sjekket mot bikefit-kalkulator var det helt likt. Stemmer sikkert ikke for alle.
|
|
|
10/04/2013 19:50
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Ja, jeg ville satt stor pris på om du fortalte hva du syntes om Foss, Torstein. Hva betaler du hos dem?
Da har jeg vært hos Foss og fått tilpasset sykkelen. Det er en 29er halvdemper, men prosessen er den samme på racer, så regner med det går bra å poste her i racerforumet  Ble møtt av en trivelig kar ved navn Kristian, og bar sykkelen opp et par etasjer til et nytt rom de holder på å innrede til formålet. Prosessen startet med en utspørring angående eventuelle plager jeg måtte ha med nakke, rygg, skuldre, knær osv. Ble også spurt om hva jeg ønsket å få ut av tilpasningen. Målet er med andre ord ikke nødvendigvis en super aeroposisjon, men å få tilpasset sykkelen etter den syklingen man ønsker å bedrive. Etter spørrerunden var det litt tøying og bøying for å se hvor fleksibel kroppen min var, og måling av sitteknuter og fotsåle for å se om sete og/eller sko burde justeres. Sykkelen ble også behørig målt. Alt dette tok vel en drøy halvtimes tid. Så var det opp på sykkelen og sykle mens Kristian observerte. Han så at knærne mine falt litt innover under tråkk, så han justerte litt på cleats. Han la også inn en tynn plastkile foran i den ene skoen og to i den andre. Det ga umiddelbart mer stabile knær. I tillegg anbefalte han en innleggsåle i skoene for å støtte opp fotbuen. Jeg syklet en del med og uten disse innleggene, og ettersom skoene satt mye bedre på foten med såler, så endte jeg opp med å kjøpe et par. Etter dette var det setejustering. Jeg hadde i utgangspunktet en mistanke om at cockpit'en min var litt for lang og at setet skulle vært litt lengre bak. Måling av knevinkel medførte imidlertid at setet ble flyttet en centimeter fram og en halv centimeter opp. Dette forkortet cockpit akkurat så mye at jeg kunne beholde stemet jeg har. Etter seteflyttingen kjente jeg umiddelbart at jeg satt bedre. Tidligere måtte jeg holde i mot styret for ikke å skli forover, noe som belastet skuldrene. Den forholdsvis lille justeringen av setet gjorde imidlertid at jeg 'falt på plass' på sykkelen, og satt mer avslappet. Fremoverflyttingen gav i tillegg en litt annen vinkel mot kranken, så jeg fikk startet nedovertråkket noe tidligere, noe som i teorien skal gi litt mer kraft. Det kjentes også slik ut, men det kan godt ha vært placeboeffekt. Må nok sykle noen ganger på kjente teststrekninger før jeg ser om det stemmer. Testet også et bredere sete siden sitteknutene mine var i grenseland i forhold til setet jeg hadde, men endte opp med å beholde setet jeg har. Foss har låneseter, så jeg kunne bare komme innom senere og låne med meg sete et par dager hvis jeg ville. Alt i alt syklet jeg en drøy times tid på rulle mens Kristian observerte, målte og justerte før vi sa oss fornøyd. Han forklarte hele tiden hvorfor han anbefalte de ulike endringene, og det var aldri noen belærende tone om at ting skulle være slik og slik. Totalt tok alt sammen knappe to timer, og prisen var 2000.- Noen vil sikkert mene det er dyrt for å flytte setet en cm frem og selge et par såler, men for meg var endringene helt klart merkbare. Kristian var som sagt svært hyggelig, og visste definitivt hva han snakket om. Alt i alt var det en hyggelig og givende seanse hos Foss Sport, og jeg kan helt klart anbefale sykkeltilpasning der 
With light parts come great responsibility
|
|
|
10/04/2013 20:41
|
Randomrex
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Tusen takk for masse bra info Torstein! Jeg skal virkelig vurdere en slik bikefitting nå! Eneste problemet med Foss, er at de ikke er åpne på kveldene, men det kan eventuelt løse seg det og.. 
|
|
|
11/04/2013 12:57
|
Mordor
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ellers kan jeg anbefale http://www.sykkeltilpasning.no/ i Drøbak, det er også Retul basert, og Petter der nede er hyggelig og kompetent 
|
|
|
23/01/2014 22:11
|
ohaga
Avhengig
|
Avhengig
Takker for Tips.
Tviler ikke på at Petter i Drøbak er veldig kompetent, men antar jeg tar en av alternativene i Oslo/Omegn pga logistikken.
Nimi høres veldig interessant ut, det samme gjør iofs Foss. Hvordan er mulighet for tilpasning der nå som det er fokus på ski mon tro?
|
|
|
[Re: ohaga]
23/01/2014 22:21
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Tja. Si det. Sist jeg fikk tilpasset sykkel på Foss (april 2013) hadde de et eget rom i en av etasjene over butikken. Jeg vet ikke om de har noen andre aktiviteter de kan bruke rommet til på vinteren, men jeg blir vel egentlig litt overrasket om det brukes til noe annet enn bikefitting.
|
|
|
23/01/2014 23:47
|
Alexandre
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ohaga, om jeg har fått riktig info, så skal Petter i Drøbak jobbe endel med NIMI (Ben). Ring Petter (sykkeltilpasning.no) og hør om han har tid evt på NIMI.
Lykke til.
PS. Var hos Petter i forgie uke. Mektig imponert over analysen og hva vi fant ut av. Anbefales på det sterkeste. Vært igjennom 3 bikefitt tidligere, Petter er definitivt den mest grundige og presice!!!!
|
|
|
[Re: Alexandre]
24/01/2014 07:29
|
ohaga
Avhengig
|
Avhengig
Takk, kanskje det er verdt turen ut til Drøbak allikevel?
|
|
|
24/01/2014 09:03
|
SimenK
Fersking
|
Fersking
Jeg jobber på FOSS Sport, og det er bare å ringe/sende mail for å avtale time om tilpasning uansett årstid!. Skulle det være ønsker om å ha en tilpassning utenfor åpningstidene, kan nok også dette la seg gjøre. Vi holder på å flytte tilpassningsrommet ned i butikken igjen, slik at veien opp til tredje etg ikke føles så lang.
Specialized S-Works Venge DA 2014 Richmond SL 29'er Team Zero 2013
|
|
|
[Re: ohaga]
24/01/2014 09:59
|
Alexandre
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Takk, kanskje det er verdt turen ut til Drøbak allikevel? Definitivt!!!!
|
|
|
[Re: Alexandre]
24/01/2014 11:09
|
Begbie82
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ohaga, om jeg har fått riktig info, så skal Petter i Drøbak jobbe endel med NIMI (Ben). Ring Petter (sykkeltilpasning.no) og hør om han har tid evt på NIMI.
Lykke til.
PS. Var hos Petter i forgie uke. Mektig imponert over analysen og hva vi fant ut av. Anbefales på det sterkeste. Vært igjennom 3 bikefitt tidligere, Petter er definitivt den mest grundige og presice!!!! Dette hørtes interessant ut. Hvilken pakke gikk du for(grunnpakken eller elitepakken)?
|
|
|
25/01/2014 14:27
|
Alexandre
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Begbie82, ble full pakk og litt til :-)
Elite, skal tilbake for oppfølgen etter justering av sittestiling, og støpe såler når nye sko er i hus :-)
Og hva forskjellen er på Elite og standar pakken ser kanskje ikke så sort ut på nettet. Men for meg var det veldig veldig givene og se forskjell på h vs v benet og ikke minst at behovet for soler eller ikke kommer ekstremt godt frem. For meg var det overraskene resultater og forbedrings potensialet som kom frem av de testen som elite pakken har.
Go for it, når du først er i gang :-)
|
|
|
25/01/2014 16:03
|
Neko
Avhengig
|
Avhengig
Er det noen trøndere som vet noen steder i Trondheim de utfører slik bike fit, og evt. pris?
|
|
|
25/01/2014 21:01
|
torbis
Ivrig
|
Ivrig
Nettopp tatt en bikefitting jeg også. Første gang jeg har sittet komfortabelt på sykkelen, en revolusjon :-). Anbefales alle!
|
|
|
[Re: torbis]
26/01/2014 16:17
|
Tommern
Fersking
|
Fersking
Nettopp tatt en bikefitting jeg også. Første gang jeg har sittet komfortabelt på sykkelen, en revolusjon :-). Anbefales alle! Hvor var du, torbis?
Argon 18 Gallium Pro Ultegra DI2 m/ Unaas CS-50
|
|
|
[Re: Neko]
26/01/2014 16:58
|
Duken
Entusiast
|
Entusiast
Er det noen trøndere som vet noen steder i Trondheim de utfører slik bike fit, og evt. pris? Håvard på Hank Sport, ca 1800. Kan absolutt anbefales 
|
|
|
|
|