Kjøpe racer
|
Kjøpe racer
07/04/2013 10:05
|
lars-frr
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei Har i alt for lang tid sagt jeg skal kjøpe meg en racer, så i år må jeg få gjort det! Har ikke enormt med kunnskap på dette, men har lyst til å kjøpe noe bra og hadde tenkt å bruke 15 000 - 25 000,- Har sett mye på finn.no etter brukt(kan få mye for penga) Ønsker carbon/profil-hjul rett og slett fordi det ser fett ut!(høres teit ut) Kom over dette merket: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34707206&searchQuery=Er dette en bra sykkel? Så de hadde et merke som het Sensa også som lå omtrent likt priset. Setter pris på råd, tips etc? Evt om noen har en de skal selge, så er jeg idioten man bør selge til! Jeg er 178 høy, så bruker vel 54/55 ramme?
|
|
|
Re: Kjøpe racer
[Re: lars-frr]
07/04/2013 10:28
|
gare
More than words
|
More than words
Mannen bak Skørn er jo innom på forumet rett som det er, jeg synes ellers at det er litt lureri å presentere et bilde av en modell med prisen av en annen ... men-men. Det er ikke noe galt i å ha lyst på karbonhjul/høyprofilhjul bare fordi det ser fett ut, men om det er det lureste for deg i akkurat det prisnivået du tenker på er kanskje noe mer usikkert? Det går jo an å kjøpe sykkel, og så spare opp en slant til et kult hjulsett senere?
Det aller, aller, aller viktigste er at du får en sykkel som passer deg. Jeg ville tittet på noe Cannondale i prisleiet ditt og glemt det med hjulene for en stund.Synapse Ultegra compact f. eks.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
07/04/2013 10:47
|
dagbekk
Entusiast
|
Entusiast
Enig med Gaere her , til den prisen får du bedre sykkel til samme pris med bedre utstyrsgruppe enn Sram Apex. Cannondale supersix til 23 lapper eller og ikke minst Cannondale Synaps til samme pris.
Men Ikke for det Skørn er sikkert veldig bra sykler, men du bor i Oslo og da har du mange muligheter til å prøve sykkel før du kjøper , og er det noe feil som må fikses er det jo en fordel med en forhandler lokalt for deg.
Anbefaler en tur innom Anton Sykkeldelisk , kikk på en Cannondale :-)
|
|
|
07/04/2013 14:36
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Du gir uttrykk for at du ikke har mye kunnskap om de ulike syklene og hvis du i tillegg ikke har så mye kunnskap om reparasjoner/vedlikehold så vil jeg anbefale at du bruker en skikkelig sykkelforhandler i Oslo. Anton Sykkeldelisk, Torshov Sykkel og Sørensen Sykler kan alle anbefales. Det er selvfølgelig også mange andre bra.
|
|
|
[Re: Open 1.0]
08/04/2013 10:51
|
lars-frr
OP
Fersking
|
OP
Fersking
|
|
|
08/04/2013 11:03
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Hei Har i alt for lang tid sagt jeg skal kjøpe meg en racer, så i år må jeg få gjort det! Har ikke enormt med kunnskap på dette, men har lyst til å kjøpe noe bra og hadde tenkt å bruke 15 000 - 25 000,- Har sett mye på finn.no etter brukt(kan få mye for penga) Ønsker carbon/profil-hjul rett og slett fordi det ser fett ut!(høres teit ut) Kom over dette merket: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34707206&searchQuery=Er dette en bra sykkel? Så de hadde et merke som het Sensa også som lå omtrent likt priset. Setter pris på råd, tips etc? Evt om noen har en de skal selge, så er jeg idioten man bør selge til! Jeg er 178 høy, så bruker vel 54/55 ramme? Jeg har en Fokus Cayo Evo 2.0 med Shimano Ultegra Di2 utstyr som jeg skal selge. Den er i størrelse 54, kjøpte den ny i August 2012 og har syklet rundt 150 mil på den. Sykkelen er tipp topp, men jeg kom over en Pinarello Dogma fra en venn, og da klarte jeg ikke styre meg. Sykkelen kostet 28K, den kan bli din for 18K, ferdig prutet. Send PM om det er av interesse så får du bilder osv, den fremstår som MEGET pen. Hjulsettet er omtrent ikke brukt siden jeg kjøpte meg et Unaas sett jeg har brukt på den. Byttet styret på den til et 44 bredt karbon styre fra Specialized. Ellers som orginal.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
08/04/2013 11:04
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Du kan få mye bra bukt og nytt til den prisen.
Hvis du kjøper en ett år gammel toppmodell, er det mest sannsynlig en relativt seriøs syklist som selger. Så den er sikkert godt behandlet men kan ha godt mange mil. Mange mil behøver ikke å bety så mye, men det kan være at drivverket er modent for utskiftning. Det kan fort bli noen 1000 lapper ekstra.
Btw de fleste syklene du linket til var på vestlandet. Litt tungvint?
|
|
|
08/04/2013 11:07
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Redigert av H.Iversen; 08/04/2013 11:13.
|
|
|
08/04/2013 11:12
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Denne ramma: Ridley F ble brukt til å sykle Flandern rundt i år. Den selges med Ultegra for en veledende pris like under 25 k. Og Ridley er ikke veldig billig i Norge. Jeg tviler ikke på at du får bedre utstyrt bruktsykkel til denne prisen, men det er faktisk ikke nødvendig å bruke veldig mye penger for å få en strålende sykkel.
Redigert av Lektoren; 08/04/2013 11:19. Rediger grunn: sterk overdrivelse
|
|
|
08/04/2013 11:16
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
PS: betaler du 18K for den Focus'en så har du 6-7000 å bruke på et "fett" høyprofil-karbon hjulsett  (som så langt jeg kan se var det eneste de to anmeldelsene jeg linket til trakk litt ned på.) For the record: Jeg verken kjenner eller har noe med Lurifax å gjøre. Bare syntes sykkelen hans var fin og hadde vurdert sterkt å kjøpe den selv om jeg hadde råd til det. 
|
|
|
[Re: H.Iversen]
08/04/2013 13:25
|
kimare
Avhengig
|
Avhengig
For the record: Jeg verken kjenner eller har noe med Lurifax å gjøre. Bare syntes sykkelen hans var fin og hadde vurdert sterkt å kjøpe den selv om jeg hadde råd til det.  Det er jo aller høyeste grad i egeninteresse at noen kjøper den, før du gjør noe du ikke har råd til 
|
|
|
10/04/2013 17:29
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Vipera er "husmerket" til Racing Depot (importør som bl a tar inn Ridley). Sikkert et OK merke. Jeg tror ikke jeg ville valgt en sykkel med integrert setepinne som første racersykkel. Den må kuttes til, og den må kuttes riktig. Det vil også si at du egentlig ikke får prøvd sykkelen før du prøver den, så det er vrient å vite om du vil trives på den. Og jo mer du kutter setepinnen, desto vanskeligere blir det å få solgt sykkelen igjen. Er det veldig viktig for deg å ha Dura Ace? Hvis ikke, finnes det ganske mange sykler du kan kjøpe nye for 22 900, og da har du garanti og får gjerne hjelp fra forhandleren om det er noe. Ta f eks en titt på denne fra Probike. Hva med å stikke innom der og se om dette er noe for deg? Passer den ikke, kan du jo bare gå innom en av de andre sykkelforhandlerne som har igjen noe fra i fjor, så får du fort tak i noe bra som passer som hånd i hanske, med full garanti og kjøpsloven i ryggen.
|
|
|
11/04/2013 06:50
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Kan forøvrig legge til at det fortsatt er garanti på sykkelen jeg selger. Kjøpte den på SykkelExpressen på Skårer. Har ikke gjort noe forsøk på å lage annonsen enda. Sykkelen er etter mitt syn i aller høyeste grad en meget god sykkel.
Det for forøvrig Dogma sykkelen også :-) (ble 36 mil i forrige uke) Bare varmen som mangler om dagen :-)
PS. Bildet det er linket til er ikke min sykkel, det er en annen som selger maken sykkel.
Redigert av Lurifax; 11/04/2013 06:51.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: kimare]
11/04/2013 21:11
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Poenget ditt er hva? At du skal bestemme hva jeg evt vil selge min for? eller om en evt. kjøper skal avgjøre om han vil bruke 4-6 tusen ekstra? Styret som satt på i alu er byttet til et i karbon som kostet ca 2100 kroner. Sykkelen er så god som ny, og et lagersalg forandrer ikke på akkurat dette. Fritt valg om man vil spare noen kroner eller ei.
Redigert av Lurifax; 11/04/2013 21:12.
|
|
|
[Re: Lurifax]
11/04/2013 21:30
|
kimare
Avhengig
|
Avhengig
Poenget ditt er hva? At du skal bestemme hva jeg evt vil selge min for? eller om en evt. kjøper skal avgjøre om han vil bruke 4-6 tusen ekstra? Styret som satt på i alu er byttet til et i karbon som kostet ca 2100 kroner.
Sykkelen er så god som ny, og et lagersalg forandrer ikke på akkurat dette. Fritt valg om man vil spare noen kroner eller ei.
Du selger din for akkurat det en kjøper er villig til å betale og det du synes er en akseptabel pris. Mitt poeng er at prisforskjellen ikke er så stor mellom ny og brukt som du gav inntrykk av. Kjøpere får selv vurdere som prisavslaget er akseptabelt i forhold til å kjøpe ny. Dersom du ikke tåler korrigeringer i forhold til fakta anbefaler jeg å selge på finn.no framfor aktivt å pushe salg av sykkelen på et åpent forum.
|
|
|
12/04/2013 06:11
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Uniteressant er det vel ikke. Nyprisen sier jo litt om den opprinnelige verdien. Altså hva den kan sammenlignes med. Er jo forskjell på en sykkel som opprinnelig kostet 28K og en som koster 22K. At den i dag koster 22.000 kr ny er jo et helt annet spørsmål, det er jo bare tilleggsinfo som muligens kan påvirke prisen. men som Lurifax sier, sykkelen er oppgradert med Karbonstyre i tillegg.e
|
|
|
12/04/2013 06:59
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Poenget ditt er hva? At du skal bestemme hva jeg evt vil selge min for? eller om en evt. kjøper skal avgjøre om han vil bruke 4-6 tusen ekstra? Styret som satt på i alu er byttet til et i karbon som kostet ca 2100 kroner.
Sykkelen er så god som ny, og et lagersalg forandrer ikke på akkurat dette. Fritt valg om man vil spare noen kroner eller ei.
Du selger din for akkurat det en kjøper er villig til å betale og det du synes er en akseptabel pris. Mitt poeng er at prisforskjellen ikke er så stor mellom ny og brukt som du gav inntrykk av. Kjøpere får selv vurdere som prisavslaget er akseptabelt i forhold til å kjøpe ny. Dersom du ikke tåler korrigeringer i forhold til fakta anbefaler jeg å selge på finn.no framfor aktivt å pushe salg av sykkelen på et åpent forum. Jeg antar folk flest er oppegående nok til å sjekke hva de får sykler for nye. Jeg for min del pleier å sjekke litt rundt før jeg kjøper - vil tro andre gjør det samme. Når jeg skal selge, så leter jeg ikke aktivt rundt etter steder som selger tingene jeg skal selge på lagersalg. Blir som at jeg selv skal lete etter en annonse som viser veiledende fullpris som i fjor var 32000 - legge til denne og heve prisen på produktet. Jeg betalte 28, det er en sannhet, jeg ønsker 18 for sykkelen, det er også en sannhet, trådstarter har forøvrig ikke vist interesse, så sånn sett er alt vi har skrevet her irrelevant. Det var et tilbud - han har sikkert vurdert dette, og landet på noe annet. Du mener altså at du selv - når du skal selge sykkel, bil eller hva det måtte være refererer til et grundig søk rundt eget salgsobjekt, priser salget utelukkende ut fra laveste pris du finner og hopper bukk over hva du selv har betalt? Om jeg forsøker å selge via finn.no eller forumet her er vel helt opp til meg, om du velger å fortelle selgere at de forlanger for mye får bli din hobby. Det at man får en ny sykkel på salg til 22K, betyr ikke at en meget velholdt lite brukt sykkel ikke kan være verdt 4-6K mindre. 6000 er fortsatt en del penger for folk flest. De får jo bestemme selv om de ønsker å spare disse kronene eller ikke. Blir som når jeg kjøper meg bil, jeg lar oftest andre ta nybils-tapet, kjøper en bil som er ett år gammel og er strålende fornøyd. Bilen fremstår mer eller mindre som helt ny, og etter en ukes bruk så er jeg glad jeg ikke tapte "ut av butikk" kronene. Andre igjen vil ha nytt, og godt er det, uten dette nysalget hadde det ikke vært noe brukt å kjøpe. Uansett tilstand på produktet. Enhver kjøper er som regel i stand til å vurdere om kjøpet er riktig for en selv eller ei. Selv om du - tydeligvis mener dette er for høy pris, så kan det være en annen kar som sitter på forumet, ønsker en slik sykkel - mangler de siste kronene, eller ikke ønsker å bruke de siste kronene opp. Men du mener kanskje at sykkelen automatisk er et dårlig kjøp fordi den er brukt? Nytt styre er montert (ikke syklet på) hjulsettet har ikke vært brukt (kjøpte med karbon) så det er ikke noen fare for at ting er slitt på denne sykkelen. Derfor prises den også deretter. Finnes helt sikkert andre sykler som er like som er utsatt for betydelig slitasje som da ikke hører hjemme i samme prisklasse. Det finnes flere tanker rundt kjøp og salg enn de du har, her var mine tanker - delt i en tråd hvor trådstarter kun fikk et tilbud. Han benyttet seg ikke av det, noe som er helt greit.
Redigert av Lurifax; 12/04/2013 07:15.
|
|
|
12/04/2013 07:39
|
kimare
Avhengig
|
Avhengig
Jeg antar folk flest er oppegående nok til å sjekke hva de får sykler for nye. Jeg for min del pleier å sjekke litt rundt før jeg kjøper - vil tro andre gjør det samme.
Når jeg skal selge, så leter jeg ikke aktivt rundt etter steder som selger tingene jeg skal selge på lagersalg.
Blir som at jeg selv skal lete etter en annonse som viser veiledende fullpris som i fjor var 32000 - legge til denne og heve prisen på produktet.
Jeg betalte 28, det er en sannhet, jeg ønsker 18 for sykkelen, det er også en sannhet, trådstarter har forøvrig ikke vist interesse, så sånn sett er alt vi har skrevet her irrelevant. Det var et tilbud - han har sikkert vurdert dette, og landet på noe annet.
Du mener altså at du selv - når du skal selge sykkel, bil eller hva det måtte være refererer til et grundig søk rundt eget salgsobjekt, priser salget utelukkende ut fra laveste pris du finner og hopper bukk over hva du selv har betalt?
Om jeg forsøker å selge via finn.no eller forumet her er vel helt opp til meg, om du velger å fortelle selgere at de forlanger for mye får bli din hobby. Det at man får en ny sykkel på salg til 22K, betyr ikke at en meget velholdt lite brukt sykkel ikke kan være verdt 4-6K mindre. 6000 er fortsatt en del penger for folk flest. De får jo bestemme selv om de ønsker å spare disse kronene eller ikke.
Blir som når jeg kjøper meg bil, jeg lar oftest andre ta nybils-tapet, kjøper en bil som er ett år gammel og er strålende fornøyd. Bilen fremstår mer eller mindre som helt ny, og etter en ukes bruk så er jeg glad jeg ikke tapte "ut av butikk" kronene. Andre igjen vil ha nytt, og godt er det, uten dette nysalget hadde det ikke vært noe brukt å kjøpe. Uansett tilstand på produktet. Enhver kjøper er som regel i stand til å vurdere om kjøpet er riktig for en selv eller ei.
Selv om du - tydeligvis mener dette er for høy pris, så kan det være en annen kar som sitter på forumet, ønsker en slik sykkel - mangler de siste kronene, eller ikke ønsker å bruke de siste kronene opp. Men du mener kanskje at sykkelen automatisk er et dårlig kjøp fordi den er brukt?
Nytt styre er montert (ikke syklet på) hjulsettet har ikke vært brukt (kjøpte med karbon) så det er ikke noen fare for at ting er slitt på denne sykkelen. Derfor prises den også deretter. Finnes helt sikkert andre sykler som er like som er utsatt for betydelig slitasje som da ikke hører hjemme i samme prisklasse.
Det finnes flere tanker rundt kjøp og salg enn de du har, her var mine tanker - delt i en tråd hvor trådstarter kun fikk et tilbud. Han benyttet seg ikke av det, noe som er helt greit.
Jeg synes du virke rimelig snurt for at noen kommer med en faktaopplysning. Synes du ikke det er greit at andre forummedlemmer kommentere at det er mulig å få en ny tilsvarende sykkel til en lavere nypris en den du har oppgitt? Hva jeg synes om din bruktpris er irrelevant. Jeg har kun lagt fram fakta som det får være opp til potensiell kjøper å vurdere. Og nei jeg leter ikke etter priser på nye sykler når folk selger brukt. Jeg har selv en Focus og i forbindelse med at en kompis vurderer samme sykkel gjorde jeg et søk på finn.no og oppdaget tilfeldigvis at Cato ble solgt til en lavere pris enn nyprisen som var oppgitt i en tråd på dette forumet, da var det naturlig å nevne det som et innspill i debatten. De brukte Izalco ene på finn.no som var priset til en høyere pris enn jeg har gitt for min får seile sin egen sjøl.
|
|
|
12/04/2013 07:50
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jeg er ikke snurt, jeg undres bare på hva du mener? Mulig jeg oppfatter innspillet ditt feil, men du mener den bør ned i pris siden den finnes å oppdrive til 22 på et lagersalg, eller? Hva er ellers poenget med kommentaren, det er mer det jeg ønsker å forstå.
Eller mener du at jeg villeder noen når jeg skriver hva jeg faktisk betalte for sykkelen?
|
|
|
12/04/2013 08:08
|
kimare
Avhengig
|
Avhengig
Jeg er ikke snurt, jeg undres bare på hva du mener? Mulig jeg oppfatter innspillet ditt feil, men du mener den bør ned i pris siden den finnes å oppdrive til 22 på et lagersalg, eller? Hva er ellers poenget med kommentaren, det er mer det jeg ønsker å forstå.
Eller mener du at jeg villeder noen når jeg skriver hva jeg faktisk betalte for sykkelen?
Jeg mener i grunn ingenting eller rettere sagt er det irrelevant fordi jeg egentlig ikke har nok grunnlag for å mene noe. Jeg har lagt fram en faktaopplysning som potensiell kjøper kunne vurdere. Eller jeg mener at hva selgere har kjøpt en vare for er i grunn ikke så veldig interessant da det er nypris nå som er interessant. Selvsagt er det ikke selgers oppgave å finne disse prisene men primært kjøpers. Så lenge dette er et åpent forum er det naturlig at andre kommenterer når man slumper over priser.
|
|
|
12/04/2013 09:29
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jeg mener i grunn ingenting eller rettere sagt er det irrelevant fordi jeg egentlig ikke har nok grunnlag for å mene noe. Jeg har lagt fram en faktaopplysning som potensiell kjøper kunne vurdere. Eller jeg mener at hva selgere har kjøpt en vare for er i grunn ikke så veldig interessant da det er nypris nå som er interessant. Selvsagt er det ikke selgers oppgave å finne disse prisene men primært kjøpers. Så lenge dette er et åpent forum er det naturlig at andre kommenterer når man slumper over priser. Ser poenget ditt, men ordlyden du brukte fikk nok meg, og kanskje et par andre inn på tanken om at du mente noe sterkt om prisen og muligens la en føring på at jeg villedet en evt. kjøper - noe jeg ikke har hatt intensjon om å gjøre. Men nok om det.
|
|
|
12/04/2013 09:57
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
TS står fortsatt uten sykler og leter fortsatt etter "grom"-sykkelen han så gjerne vil ha 
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
12/04/2013 10:10
|
impetigo
Medlem
|
Medlem
Det her var i grunn en ganske uinteressant diskusjon, og ikke særlig nyttig for trådstarter som ønsker tips rundt kjøp av sykkel.
|
|
|
[Re: impetigo]
12/04/2013 10:15
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det her var i grunn en ganske uinteressant diskusjon, og ikke særlig nyttig for trådstarter som ønsker tips rundt kjøp av sykkel. Velkommen til Terrengsykkel.no's forum. 
|
|
|
[Re: H.Iversen]
12/04/2013 11:20
|
anderz
Besatt
|
Besatt
Det her var i grunn en ganske uinteressant diskusjon, og ikke særlig nyttig for trådstarter som ønsker tips rundt kjøp av sykkel. Velkommen til Terrengsykkel.no's forum internett.
|
|
|
12/04/2013 12:56
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|