Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nettbutikker ++ (fersking)

Nettbutikker ++ (fersking) #1581655 07/04/2013 08:07
Kvikken Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hei, fersk på forumet og fersk ift. å kjøpe "spesialisert" sykkelutstyr. Har syklet mye transport i barndommen frem til midten av 20 men i 40 årene er det på tide å ta det opp igjen, dog har jeg veldig lite erfaring siste tiden med utstyr, priser etc. Eks. var det å få en ny hybrid (byttet min 12 år gamle i fjor) med hydrauliske skivebremser noe som ga meg følelsen av å være en pensjonist som fikk sin første smarttelefon hehe. Andre "sjokket" fikk jeg nå denne uken når jeg kjøpte mine første sykkelsko med SPD og klikkpedaler og skulle klargjøre det hehe. Men morro.

Men til saken.

Jeg skal sykle en del til jobben i sommer. Utfordringen er at det er langt for en fersking for meg, rundt 8 mil tur/retur, så jeg kommer til å benytte pendlerparkeringer ca. halveis så det blir 2 økter på rundt 20km per dag annenhver dag (pga. annen treningsaktivitet). Jeg har også noen slitne styrke/volleyball/fotballknær (grusknær) fra ungdommen som fort blir såre, derfor vil jeg ikke overdrive i starten. Har syklet en del i lokalområdet siste par årene med unntak av vintermåneder og vært med på litt spinning i vinter.

Så...

Når en fersking da skal i butikken og begynne å kjøpe styr og stell for å gjøre comuten til jobb noen hakk bedre (samt at utstyr motiverer) så er det en enorm jungel å orientere seg i. Og bedre blir det ikke når man etter å ha svetta rundt i noen sportskjeder for så å titte litt på nettbutikker og ser de tidvis enorme prisforskjellene.

Spesielt sjokkert ble jeg når jeg i en norsk nettbutikk for syklister sjekket Diadora sykkelskoene jeg hadde kjøpt i sportsbutikken hvor de kostet veiledende 999,- og i nettbutikken var de på tilbud til 1799,- med veil. på 2400,-. Dette virket også å være en mye brukt sykkelbutikk på nett og reklamerer med "norges største". Første tanke var at "jøjje for et kupp jeg må ha gjort" men neste tanke ble "hmm, her kan jeg virkelig bli rundlurt på priser, jeg kan alt for lite".

Så, endelig (bli bedre til korte meldinger), mitt første spørsmål til dere er. Hvilke nettbutikker anbefales og hvilke fysiske butikker i Oslo/Akershus området anbefales når man trenger godt utstyr og renhårige priser? Jeg støtter gjerne nisjebutikker med god kompetanse men jeg er ikke interessert i å betale "special price for you my friend" bare fordi jeg er fersk. ICON_SMILE

/fersking

PS.
Det ble en fryktelig lang melding for et spørsmål men tar det litt som en intro også hvor fremtidige meldinger blir mer konsise.

Redigert av Kvikken; 07/04/2013 08:18.

Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Nettbutikker ++ (fersking) [Re: Kvikken] #1581664 07/04/2013 08:23
B
Braatnes Offline
Entusiast
Entusiast
B
Hei og velkommen!

Av norske nettbutikker så vil jeg anbefale sykkelkomponenter.no. Den får gode skussmål av mange her inne, har gode priser og jeg og mine bekjente har også bare gode erfaringer. Bikeshop.no ville jeg styrt unna. Ikke bra når det kommer til reklamasjon og feil (her er det varierende erfaringer som du finner i en egen tråd)

Utenlandske nettbutikker kryr det jo av. Den mest kjente er kanskje chainreactioncycles.com som har et fantastsik utvalg. Det er også en fin side for å finne priser selvom du ikke handler her. Bare vær obs på at det er en del feller med gratis frakt alternativet. Kan påløpe mange gebyrer hos Norsk befrakter, så handler du her så velg en frakt som koster noen kroner (49,- som oftest) selvom du får valget gratis frakt.
Andre gode utelanske er wiggle.com, on-one.com, superstar components ++
En som er verdt å nevne er svenske cyclecomponents.se. De har godt utvalg, gode priser og sender til Norge ferdig tollet/momset slik at prisen du ser i butikken er det det koster å få det hjem.

Jeg bruker også ofte ebay og geo-ship.com for å få et inntrykk av hva ting koster. Har god erfaring med kjøp via ebay fra Asia. De har ofte gode priser på feks shimano, og de skriver gjerne ned prisen på pakka for at du skal unngå moms i Norge. Mulig du kan alt dette men nevner det uansett. Grensa for mva i Norge er på 200,- på VARENS verdi uten frakt. Passeres 200,- skal det betales mva på både VARE og FRAKT.

Butikker i Oslo har jeg lite erfaring med så det for noen andre svare på! Lykke til med handlingen ICON_WINK

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Bygge og tenker smarthus?
Autobolig AS - Virkelig smarte smarthusløsninger!
Re: Nettbutikker ++ (fersking) [Re: Kvikken] #1581676 07/04/2013 08:48
OU812 Offline
Entusiast
Entusiast
Butikker i Oslo som jeg bruker og er fornøyd med er: Oslo sportslager, Torshov sport og Birk sport.

Cannondale F-SI 2
Giant TCR Advanced
Fuji Wendigo 1.1
Re: Nettbutikker ++ (fersking) [Re: Kvikken] #1581918 07/04/2013 18:01
Kvikken Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for kjempegode tips, det verdsettes ICON_SMILE Det var faktisk bikeshop.no mitt eksempel ble hentet fra.

Redigert av Kvikken; 07/04/2013 18:03.

Re: Nettbutikker ++ (fersking) [Re: Kvikken] #1582301 08/04/2013 10:56
ileirtro Offline
Entusiast
Entusiast
Nå har de Diadora skoene hos Bikeshop Carbonsåle og det er jeg ganske sikker på at dine ikke har. Så du sammenligner forskjellige sko.

Re: Nettbutikker ++ (fersking) [Re: Kvikken] #1582538 08/04/2013 16:23
Kvikken Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Ah karbonsåle forklarer prisen. Ser nå at de har Carbon i slutten av produktnavnet mens jeg så bare at selve skoene og modellnavnet var like.

De som ikke har karbonsåle koster kun 200,- mer enn jeg betalte i butikken. Det virket jo bare merkelig og rart jeg ikke så "Carbon" sist gang, men slik skjer. Varenr. bekrefter også selv om det er opplagt når jeg ble gjort oppmerksom på det ICON_SMILE.

Redigert av Kvikken; 08/04/2013 16:31.

Re: Nettbutikker ++ (fersking) [Re: Kvikken] #1582586 08/04/2013 17:35
torbis Offline
Ivrig
Ivrig
Fysiske butikker er digg :-) I Oslo kryr det. Milslukern Sport, Raske Sykler, Bull Ski og Kajakk, Oslo Sportslager.

Bare å sette av en hel dag til å vandre fra sjappe til sjappe, drømme seg bort og nyte synet av vakre sykler og konge utstyr!

Re: Nettbutikker ++ (fersking) [Re: Kvikken] #1582722 08/04/2013 20:24
RoyK Offline
Besatt
Besatt
…og BAB

Re: Nettbutikker ++ (fersking) [Re: Kvikken] #1582935 09/04/2013 08:30
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
... og Rå Sport.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Nettbutikker ++ (fersking) [Re: Kvikken] #1582965 09/04/2013 09:08
Ekorre Offline
Ringrev
Ringrev
... og Spinn Majorstua kan anbefales om du er campa mann

Re: Nettbutikker ++ (fersking) [Re: Kvikken] #1587370 15/04/2013 20:26
H
HaraldH Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
H
..og Sykkelexperten i Lørenskog.