Hei, fersk på forumet og fersk ift. å kjøpe "spesialisert" sykkelutstyr. Har syklet mye transport i barndommen frem til midten av 20 men i 40 årene er det på tide å ta det opp igjen, dog har jeg veldig lite erfaring siste tiden med utstyr, priser etc. Eks. var det å få en ny hybrid (byttet min 12 år gamle i fjor) med hydrauliske skivebremser noe som ga meg følelsen av å være en pensjonist som fikk sin første smarttelefon hehe. Andre "sjokket" fikk jeg nå denne uken når jeg kjøpte mine første sykkelsko med SPD og klikkpedaler og skulle klargjøre det hehe. Men morro.
Men til saken.
Jeg skal sykle en del til jobben i sommer. Utfordringen er at det er langt for en fersking for meg, rundt 8 mil tur/retur, så jeg kommer til å benytte pendlerparkeringer ca. halveis så det blir 2 økter på rundt 20km per dag annenhver dag (pga. annen treningsaktivitet). Jeg har også noen slitne styrke/volleyball/fotballknær (grusknær) fra ungdommen som fort blir såre, derfor vil jeg ikke overdrive i starten. Har syklet en del i lokalområdet siste par årene med unntak av vintermåneder og vært med på litt spinning i vinter.
Så...
Når en fersking da skal i butikken og begynne å kjøpe styr og stell for å gjøre comuten til jobb noen hakk bedre (samt at utstyr motiverer) så er det en enorm jungel å orientere seg i. Og bedre blir det ikke når man etter å ha svetta rundt i noen sportskjeder for så å titte litt på nettbutikker og ser de tidvis enorme prisforskjellene.
Spesielt sjokkert ble jeg når jeg i en norsk nettbutikk for syklister sjekket Diadora sykkelskoene jeg hadde kjøpt i sportsbutikken hvor de kostet veiledende 999,- og i nettbutikken var de på tilbud til 1799,- med veil. på 2400,-. Dette virket også å være en mye brukt sykkelbutikk på nett og reklamerer med "norges største". Første tanke var at "jøjje for et kupp jeg må ha gjort" men neste tanke ble "hmm, her kan jeg virkelig bli rundlurt på priser, jeg kan alt for lite".
Så, endelig (bli bedre til korte meldinger), mitt første spørsmål til dere er. Hvilke nettbutikker anbefales og hvilke fysiske butikker i Oslo/Akershus området anbefales når man trenger godt utstyr og renhårige priser? Jeg støtter gjerne nisjebutikker med god kompetanse men jeg er ikke interessert i å betale "special price for you my friend" bare fordi jeg er fersk.

/fersking
PS.
Det ble en fryktelig lang melding for et spørsmål men tar det litt som en intro også hvor fremtidige meldinger blir mer konsise.