XX1 er "enkelt" ettersom du har færre deler, men utvekslingen blir et problem i grusrittene, i hvertfall hvis du er i den fremre halvdelen av resultatlista. Mange av de større terrengrittene inneholder en blanding av bratte stier/veier og lange utforkjøringer på grusvei som gjør det umulig å få nok utveksling med bare ett tannhjul forran.
I Birken er det så få bratte bakker at det neppe er noe problem å sykle med et 38 tannhjul forran, og nå som de fjerner Gruvelia fra Raumerrittet er det mulig at du kommer rundt på 38 der også, men 36 gir for mange ikke tunge nok gir i disse rittene. I Vestmarkrittet og Farrisrunden tror jeg ikke du kommer opp de bratteste bakkene med 38 drev, jeg trenger i hvertfall en utveksling som er mye lavere. Lav nok utveksling kan oppnås ved å bruke 32 eller 34 drev, men dette er ikke tungt nok til de flatere partiene.
XX1 vil nok passe godt i de fleste rundbaneritt, Terrengsykkelrittet o.l. ettersom det her ikke er lange partier på grus/asfalt hvor farten er høy.
Jeg vurderte å ha XX1 på min sykkel i år, men ettersom jeg primært sykler grusrittene så endte jeg opp med todelt krank og 27-40 drev. Sammen med 11-36 kasett gir dette de girene jeg trenger for å komme opp de bratte bakkene og holde farten oppe på flatene.
Her er en nettside som gjør det enkelt å sammenligne utvekslingene;
http://www.ritzelrechner.de/#