Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Stygge forbikjøringer

Re: Stygge forbikjøringer [Re: Raskall] #1582466 08/04/2013 14:44
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Jeg sykler som oftest på sykkelstiene der det egner seg, men det fratar meg mye av flyten ved å sykle landevei. Jeg sykler jo tross alt 'landevei' og ikke 'sykkelsti'.

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Stygge forbikjøringer [Re: PålGnål] #1582807 08/04/2013 22:03
heijoh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
På søndag hadde jeg et kjedelig møte med en bilist og hans passasjer, det har jeg skrevet om her: En webdesigners bekjennelser

Heidi Johansen
Re: Stygge forbikjøringer [Re: heijoh] #1582871 09/04/2013 07:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Fint innlegg, Heidi. Mathandling fikser du med en skikkelig solid lås og en sykkelhenger. Jeg drar fint hele ukeshandlinga hjem på sykkel og du verden hvilken seier det er hver gang jeg vinner over den evinnelige bilen og får mosjon samtidig som jeg sparer penger OG miljøet.

Ellers er jeg og Vanilla Ninja glade for all saklig hjelp vi kan få her inne: http://www.facebook.com/pages/Jeg-driter...123249374382046

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Stygge forbikjøringer [Re: heijoh] #1582877 09/04/2013 07:09
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: heijoh
På søndag hadde jeg et kjedelig møte med en bilist og hans passasjer, det har jeg skrevet om her: En webdesigners bekjennelser

Bra! Delt.

Re: Stygge forbikjøringer [Re: Raskall] #1582890 09/04/2013 07:28
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Jeg ser mine videoer blir brukt som eksempler på at man ikke skal ligge på hvitstripa. Noe jeg generelt er enig i. Og selv på videoene her ligger jeg en halvmeter unna hvitstripa. Noe snaut det også.

Men når det er så lite trafikk og så høy fartsgrense prøver jeg å gi bilene mulighet til å kjøre forbi med god margin uten å redusere hastigheten noe særlig. I tillegg er det på slike veier mange som er uoppmerksomme. I de hastighetene de har er det faktisk bedre å bli sneiet enn å bli påkjørt direkte bakfra i 100 km/t (for alle vet jo at på øde veier med 70- og 80-grenser så er den reelle fartsgrensa 100. Minst).

Vanligvis ligger jeg unna slike veier som Vardeveien. Men dette var 2. påskedag. Det var i praksis ingen biler på veien og det er en av distriktets bratteste og lengste bakker. Men jeg skal innrømme at disse to hendelsene har skremt vettet av meg. Vardeveien er nok en vei jeg nok aldri kommer til å sykle igjen. Men det er for dumt. Samtlige gode treningsbakker her i distriktet er på tilsvarende veier men med mye mindre oversikt. Så da er alle de gode bakkene utelukket.

Hendelsene i seg selv var forsåvidt greie. Jeg overlevde uten annet enn kunstig forhøyet puls. Men kommentarfeltene på artiklene på f-b.no er skumle. I tillegg til at jeg har fått et par private meldinger som sier at "våpenloven er for streng i Norge" og "du får håpe du ikke møter meg på veien. Da smeller det".

Jeg sier ikke at "bilistene" har vunnet, men de leder så definitivt 1-0 akkurat nå.

Re: Stygge forbikjøringer [Re: Raskall] #1582894 09/04/2013 07:31
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Anmeld dem! Av prinsipp. Seriøst. Sånt kan ikke gå ustraffet hen. (Truslene, altså.)

Re: Stygge forbikjøringer [Re: Stein] #1582899 09/04/2013 07:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Stein
Anmeld dem! Av prinsipp. Seriøst. Sånt kan ikke gå ustraffet hen. (Truslene, altså.)

+1. Drittsekkene i verden skal ikke vinne. De skal tynes til de ber om nåde og slutter og være drittsekker.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Stygge forbikjøringer [Re: Stein] #1582900 09/04/2013 07:37
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R

Den siste ble jeg så forfjamset over at jeg klarte å slette. Aner ikke hvorfor. Men våpenlov-trusselen har jeg fremdeles.

Re: Stygge forbikjøringer [Re: Raskall] #1582903 09/04/2013 07:41
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Anmeld, og når Politiet henlegger saken så går du til avisa. Så kan politimesteren forklare folk hvorfor det er helt ufarlig og uten konsekvenser å true syklister på livet.

Evt. spør om avisa vil være med når du leverer anmeldelse, så kan de få en prat med politimesteren der og da. Kanskje han lover noe som gjør det litt ekstra vanskelig å henlegge saken?

Redigert av Øyvind V; 09/04/2013 07:41.
Re: Stygge forbikjøringer [Re: Øyvind V] #1582908 09/04/2013 07:49
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: Øyvind V
Anmeld, og når Politiet henlegger saken så går du til avisa. Så kan politimesteren forklare folk hvorfor det er helt ufarlig og uten konsekvenser å true syklister på livet.

Evt. spør om avisa vil være med når du leverer anmeldelse, så kan de få en prat med politimesteren der og da. Kanskje han lover noe som gjør det litt ekstra vanskelig å henlegge saken?

Tja.. Vet ikke om den jeg klarte å beholde er grunnlag for anmeldelse. Den var litt for generell, egentlig. Døm selv. (må vel være greit å legge det ut så lenge jeg ikke navngir avsender?). Dette kom som en privat melding på facebook.

Sitat: farlig bilist

PS: du sier du ikke har lov til å sykle på motorveg, men alle andre veier. Feil.
Hva med innfartsåra? Ikke noen motorvei, men står klart og tydelig skilt om at sykling er forbudt.
Forstsatt så sykler dere idioter der, ligger midt i veien og sykler i 40-50kmt i 70 sona.
Dere bør vel være sjeleglade for at våpenloven i Norge er så streng som den er.
Hadde et innlegg i avisen her forleden der jeg beskriver rundkjøringen ved fr.stad brua, der dere sykler i høyre fil - men fortsetter rett frem i rundkjøringen og over brua. Hårreisende.
Men begynn å betal for vegen i like stor grad som de med bil.

Mitt svar, som jeg ikke har fått noe svar på enda, lød som følger:

Sitat: raskall

dere? Jeg har aldri syklet på innfartsåra. Hvorfor innlemmer du meg i dine antagelser? Jeg sykler heller aldri i rundkjøringa ved Fredrikstadbrua. Så hvorfor sier du at jeg gjør det? Mitt utsagn var generell regel. Der det er skiltet unntak gjelder selvsagt skiltingen. Og ja, jeg har bil og jeg betaler veiavgift.

Redigert av Raskall; 09/04/2013 07:52.
Re: Stygge forbikjøringer [Re: Raskall] #1582912 09/04/2013 07:56
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Var en slik "leder" artikkel avisutgaven av www.rb.no i fjor, der en journalist sa at hun skulle ønske hun kjørte ned syklister eller noe slikt.

Ble sendt inn klage til redaksjonen og til politiet. Journalisten la seg langflat.

Bilister forstår ikke hvor farlig kjøretøyet KAN være. Og med slike holdninger, så VIL det gå galt.

Re: Stygge forbikjøringer [Re: Raskall] #1582946 09/04/2013 08:41
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Den var kanskje litt for generell til at den kan oppfattes som en direkte trussel? Men skjønner at den er guffen.

Litt i samme gata: Spiker på sykkelveien

Re: Stygge forbikjøringer [Re: Raskall] #1582971 09/04/2013 09:21
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Raskall
Jeg ser mine videoer blir brukt som eksempler på at man ikke skal ligge på hvitstripa. Noe jeg generelt er enig i. Og selv på videoene her ligger jeg en halvmeter unna hvitstripa. Noe snaut det også.

Først og fremst er jo videoene eksempler på hvordan man ikke skal kjøre bil. Når det er sagt så er jeg trygg på at om du velger å holde deg godt inne i feltet som hovedregel, og kun legger deg lengre ut når det er trygt å kjøre forbi OG noen faktisk vil forbi, da vil du oppleve færre slike hendelser.

En av de observasjonene man gjør er at trafikanter i liten grad aktivt ser etter uventede ting. I.e. bilister ser stort sett etter andre biler. Disse forventer de å finne midt i kjørefeltet. Kjører man langt ut kan det simpelten hende at man ikke blir sett før bilen er kommet mye nærere. Ikke nødvendigvis så nært at det egentlig er farlig, men gjerne nært nok til at det er overraskende. Farlige ting skjer når førere må reagere på overraskende hendelser.

Så selv om ett formål med å ligge inne i veien er å fremtvinge ordentlige forbikjøringer, så er et annet å være et mindre overraskende element og hjelpe andre til å planlegge sin kjøring bedre ved å bli sett tidligere.

Jeg vil ofte ligge godt inne i feltet helt til biler bak har slakket av farten til mitt tempo (Om de ikke kjører forbi med en gang) før jeg drar mot høyre for å avhjelpe en forbikjøring (om det er trygt). Da vet jeg at de har sett meg, og jeg kan håndtere en tettere forbikjøring siden farten er lavere.

Min erfaring er at man får både mindre farlige forbikjøringer, bedre samspill og mindre aggresjon på denne måten.

Redigert av sverreb; 09/04/2013 09:22.
Re: Stygge forbikjøringer [Re: Raskall] #1582978 09/04/2013 09:28
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Godt skrevet, sverreb. Strategien fungerer bra for meg også. Gjør man seg til en synlig del av trafikkbildet blir man en del av den.

Når det er sagt: På en sykkeltur utover Hurumlandet sist oktober hjalp det ikke noe særlig. Amerikanske tilstander. Ha deg vekk fra veien min. Og så videre. Det var deilig å komme tilbake til provinsen.

Har delt blogginnlegget ditt, heijoh.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Stygge forbikjøringer [Re: GeirK] #1582988 09/04/2013 09:40
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK

+1. Drittsekkene i verden skal ikke vinne. De skal tynes til de ber om nåde og slutter og være drittsekker.

Helt enig.
Men en anmeldelse i en slik sak vil neppe føre frem,til det er lovverket/lovanvendelsen for svakt på området(noe som mange kriminelle utnytter).

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Stygge forbikjøringer [Re: Raskall] #1582990 09/04/2013 09:42
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Og akkurat dette kunne det vel være nyttig å få satt fokus på. Begge kommunestyrene som denne runden involverer ønsker jo å være sykkelvennlige. I alle fall sier de det.

Re: Stygge forbikjøringer [Re: sverreb] #1583013 09/04/2013 10:13
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg fikk en gang kjeft nettopp for å holde tilbake trafikanten bak meg til det var klar bane imot. Da jeg vinket bilen forbi fikk jeg streng beskjed om at hun "vil da for faen bestemme selv når (hun) skal kjøre forbi".

Det er ikke så greit å være hjelpsom heller.

Re: Stygge forbikjøringer [Re: Valentino] #1583020 09/04/2013 10:25
V
Viktor4u Offline
Entusiast
Entusiast
V
Sitat: Valentino

Når det er sagt: På en sykkeltur utover Hurumlandet sist oktober hjalp det ikke noe særlig. Amerikanske tilstander. Ha deg vekk fra veien min. Og så videre. Det var deilig å komme tilbake til provinsen.
.

Dessverre så er det slike elementer ute på Hurumlandet, spesielt mange på den sydligste delen, ikke uvanlig med vindus spyler dusjing, fingervisning, tuting og tilrop, det er beklagelig, for det er egentlig veldig ok runde å sykle.

Sist helg var jeg ute på runden igjen, og flere ganger observerte jeg at det er saueflokk syklister der ute, kjør 2 og 2, hvis hensyn til medtrafikanter ( Syklister, gående, motorsyklister og biler )

Viktor4u

2018 Ski - Birken
2018 Løp - Birken
2018 Sykkel - Elgrittet Valdresrittet Grenserittet Birken
Re: Stygge forbikjøringer [Re: Raskall] #1583037 09/04/2013 10:49
heijoh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Tenk på alt du har lest i denne debatten fra motstandere av sykling.
Bytt ut alle steder det står syklister med for eksempel skolebarn, eldre/pensjonister, hunder, katter eller ekorn for den saks skyld og alle innlegg ville høres helt ville ut.

Men å hate syklister det er lov liksom.

Heidi Johansen
Re: Stygge forbikjøringer [Re: Raskall] #1583038 09/04/2013 10:51
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Raskall:

Største hinderet å passere er å få en sak i avisa for første gang. Oppfølgingssaker er alltid mye enklere. Ha det i mente.

Re: Stygge forbikjøringer [Re: Raskall] #1583046 09/04/2013 11:10
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Landeveissyklister er i hvertfall mye tøffere enn de får ære for. Bilister er langt skumlere enn steiner og røtter.

Den Facebook-grupppa var for øvrig bedrøvende lesing. Og alle sykkelhaterne der virker som om de er "motorsportentusiaster" med gamle amerikanske biler som profilbilder, det er nesten nifst stereotypisk. Uten tvil verdt en sosialantropologisk studie.

Re: Stygge forbikjøringer [Re: Raskall] #1583061 09/04/2013 11:22
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Facebook
Samma hvor mye man har regler og rett på sin side, er man død så er man det. Geir; synes du det er tøft å være død? Og sende en bilfører i fengsel fordi du hardnakka stod på din rett? Bruk hue til noe annet enn kun å ha hjelmen på!!

Vil du virkelig ha det på samvittigheten at du sendte bilføreren som drepte deg i fengsel?

Re: Stygge forbikjøringer [Re: heijoh] #1583071 09/04/2013 11:31
Dan Offline
More than words
More than words
Bytt ut alle steder det står syklister med for eksempel skolebarn, eldre/pensjonister, hunder, katter eller ekorn for den saks skyld og alle innlegg ville høres helt ville ut.

Dette måtte testes ut:

"Er selv dritt lei ekorn! Å når dem ligger 5 i bredden å du tuter så snur dem seh å gir deg fingern! Frister å bare smelle opp døra å ta dem med døra så dem blir liggende der, dem har ikke noe å gjøre i 70 sone eller noen andre soner, det finnes trær å busker og så jævelig mye skau så får dem heller klatre der!"

Re: Stygge forbikjøringer [Re: Dan] #1583075 09/04/2013 11:34
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dan

Dette måtte testes ut:

"Er selv dritt lei ekorn! Å når dem ligger 5 i bredden å du tuter så snur dem seh å gir deg fingern! Frister å bare smelle opp døra å ta dem med døra så dem blir liggende der, dem har ikke noe å gjøre i 70 sone eller noen andre soner, det finnes trær å busker og så jævelig mye skau så får dem heller klatre der!"

En annen øvelse er å sette inn "innvandrere" (svensker?). Er det da stuerent; så greit. Hvis ikke skal vi være litt forsiktige...

Re: Stygge forbikjøringer [Re: Oystein L] #1583087 09/04/2013 11:50
asbjorjo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Oystein L
En annen øvelse er å sette inn "innvandrere" (svensker?). Er det da stuerent; så greit. Hvis ikke skal vi være litt forsiktige...

Tja, om vi stereotyper litt skal du ikke se bort fra at de som skriver slik om syklister gjerne bytter ut "sykkelister" med "innvandrere".

Re: Stygge forbikjøringer [Re: heijoh] #1583141 09/04/2013 13:27
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L

Takk. Delte den på Twitter.

Re: Stygge forbikjøringer [Re: Raskall] #1583153 09/04/2013 13:47
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Raskall

Den siste ble jeg så forfjamset over at jeg klarte å slette. Aner ikke hvorfor. Men våpenlov-trusselen har jeg fremdeles.

Om dette var på FB så tror jeg man kan un-archive på et vis der inne. Og det hadde ikke kostet meg en kalori å anmelde vedkommende for trusler, og sørget for at det ble straffeforfulgt så langt det lot seg gjøre.

Redigert av Anders A-R; 09/04/2013 13:47.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Stygge forbikjøringer [Re: Raskall] #1583199 09/04/2013 15:39
B
b_mattias Offline
Entusiast
Entusiast
B
min erfarenhet er at dem som skriker høyest har størst margin når dem kjører forbi. Har blitt kjørt på 2 ganger, greit nok å ligge langt ut i veien men gla jeg ikke gjorde det då.

Re: Stygge forbikjøringer [Re: b_mattias] #1583505 10/04/2013 05:37
anerz Offline
Veteran
Veteran
Har heldigvis få ubehagelige opplevelser fra sykling på vei, mulig fordi jeg sykler på veier med lite trafikk og nesten alltid alene slik at jeg ikke er så stor hindring slik at forbikjøring er lettere og planlegge. Der det er trafikk er det gang og sykkelvei ved siden av med få eller ingen fotgjengere som gjør flyten på sykkel akseptabel.
Men var på en liten samling med klubben i Fredrikstad sist helg og der fikk vi følt på billisters harme for grupper med syklister. Har en feeling av at bilister i østfold er hakket mer irriterte over syklister en på Romerike hvor jeg ferdes til vanlig, men mulig det var at vi var en større gruppe som var årsaken.
Var mye tuting, noe spylevæske og en som latet som han skulle kjøre på oss. Sistnevnte hendelse skjedde i sverige ved svinesund hvor en bil kaster seg mot oss. Noen få km mer på speedometret på bilen og litt løs grus i veien så kunne hendelsen endt med tragedie. Angrer på at jeg ikke lot Goproen snurre når dette skjedde, tror noen fort kunne mistet lappen om politiet hadde sett videoen.
Filmet en annen hendelse der en norskregistret Volvo kjører forbi ganske tett hvor lyktespylerene tømmes når den passerer. Forbikjøringen skjer med møtende trafikk og ser på videoen at bilene i motsatt retning legger seg ut på sin høyre side fordi de blir "presset" ut.

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: Stygge forbikjøringer [Re: Raskall] #1583547 10/04/2013 06:55
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support