Har en fire år gammel Scott Spark 30. Akselhylsa (eller hva det heter...) har "gnagd" seg inn i rammematerialet slik at kjedet tar i ramma ved bruk av det minste tannhjulet på kransen.
Har spurt importøren om dette kan være en reklamasjonssak, men de mener at det skyldes for stram hurtigkobling. Når er en hurtigkobling for stram?... Den er strammet til den sitter på vanlig måte, ikke noe mer.
Har lagt ved bilder. Er dette en mulig reklamasjon?
Redigert av StianR; 03/04/201314:40.
Han tok mangelen på ros som et uttrykk for stum beundring
Re: Slitasje i hjulfeste/drop-out. Reklamasjon?
[Re: StianR]
#157933703/04/201315:00
Stram hurtigkobling = mindre mulighet for bevegelse = mindre slitasje. Du vil aldri klare å "mose" dropouten med 3-4mm gjenger i et materiale som som regel er litt for lett for sitt eget beste.
Kjør på med reklamasjon, ingen tvil spør du meg!
MVH Henning
#157936103/04/201315:46
Må ha en skive på akslingen nå for at det skal funke, men det er nok bare en midlertidig løsning.
Jeg synes heller ikke det henger på greip at for stram kobling fører til slitasje. Får prøve å argumentere overfor importøren men spørs om det hjelper...
#157946803/04/201319:20
Må ha en skive på akslingen nå for at det skal funke, men det er nok bare en midlertidig løsning.
Jeg synes heller ikke det henger på greip at for stram kobling fører til slitasje. Får prøve å argumentere overfor importøren men spørs om det hjelper...
Ikke gi deg. Forklaringen med for stram hurtigkobling henger ikke på greip.
Det er nok mer sannsynlig at slikt kan skje ved for løs hurtigkobling, ja. Men jeg er jo en erfaren syklist og har en bråte med sykler, så jeg vet jo at jeg ikke skal sykle med hjulet løst... :-)
Kan selvfølgelig hende at koblingen har vært løs en kort periode på en tur, blitt slått opp av en kvist osv., men synes det er rart at ramma har blitt så slitt så fort.
Jeg prøver videre mot importøren. Men når han nå har sagt at det ikke er reklamasjon, hva er da neste steg for meg?..
#158017204/04/201318:15
Kjedelig sak dette, men ikke noe ukjent fenomen, dessverre..
Problemet har ingenting med Scott å gjøre (per se), men med valg av fullkarbon drop-outs uten metall-inserts.
Når du tar hjulene av og på rammen nok ganger, gjerne hvis du er litt røff og uforsiktig, sammen med nav med f.eks litt ekstra kraftige tagger i enden av endestykket - og voila, dette kan skje. Sitter hjulet løst i rammen vil jo også dette ødelegge (som andre har nevnt).
Hvis du søker litt rundt på nettet, finner du flere (både landevei og MTB som har opplevd dette, på flere forskjellige merker.
Dette er en god grunn til at fullkarbon drop-outs uten metall-inserts ikke er en lur idè, spørr du meg.
/Are Nicolai
#158081705/04/201313:41
Dette er en god grunn til at fullkarbon drop-outs uten metall-inserts ikke er en lur idè, spørr du meg.
Og det bør i mine øyne være nok til at selger innser at produktet har visse mangler. Kjør på med reklamasjon. (Om selger sier "for stramt" - så må de kunne hoste opp dokumentasjon på HVOR stramt det skal være, og hvor dette i så fall står tydelig opplyst.)
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
#186526829/09/201408:28
Lenge siden denne tråden var aktiv, men likevel - hva skjedde.
Fikk du positiv respons fra selger?
Jeg har avdekket samme problem på min spark 20 fra 2010, og tar gjerne i mot tips på hva jeg skal gjøre. Kommer man noen vei med reklamasjon, hvis nei; hvordan kan man utbedre dette selv?
TK
#186536729/09/201410:51