Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sko, pedal og butikk tips?

Sko, pedal og butikk tips? #1579093 03/04/2013 09:26
D
Dreuf Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
D
Jeg venter i spenning på en Merida Scultura SL Team og nå trenger jeg sko og pedaler.
Skal til Brussel i helgen og regner med å finne noen butikker der med godt utvalg (bedre enn LBS).

Hva bør jeg se etter? (kjører shimano på mtb'en og er veldig fornøyd med de).
Hvilke regler har stilpolitiet for sko?
Noen som har noen butikker i Brussel å anbefale?

Da sykkelen sprengte budsjettet og vel så det, så er jeg glad for budsjett tips.

Re: Sko, pedal og butikk tips? [Re: Dreuf] #1579099 03/04/2013 09:30
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Lake-sko og Speedplay-pedaler.

Re: Sko, pedal og butikk tips? [Re: Dreuf] #1579107 03/04/2013 09:41
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Stilpolitiet sier at du ikke bør bli for fancy med fargevalget.
Ellers så står du fritt.

Når det gjelder sko så hadde jeg tatt en med en spenne øverst eller det fancy snøresystemet med et hjul du snurrer på. Synes ikke skoen sitter like godt hvis man bare har borrelås.

Re: Sko, pedal og butikk tips? [Re: Dreuf] #1579121 03/04/2013 10:00
Spartacus! Offline
Ringrev
Ringrev
Specialized-sko

Re: Sko, pedal og butikk tips? [Re: Dreuf] #1579124 03/04/2013 10:04
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sko som passer foten din. Hvite sko er veldig in for tiden, men ikke alle forblir hvite.

Pedaler: "Vanlige": Shimano SPD-SL, gjerne Ultegra-varianten. Eller Look.
Eller om du vil ha noe spes: Speedplay Zero. Eller Time Xpresso.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Sko, pedal og butikk tips? [Re: Dreuf] #1579142 03/04/2013 10:31
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dreuf
Jeg venter i spenning på en Merida Scultura SL Team og nå trenger jeg sko og pedaler.
Skal til Brussel i helgen og regner med å finne noen butikker der med godt utvalg (bedre enn LBS).

Hva bør jeg se etter? (kjører shimano på mtb'en og er veldig fornøyd med de).
Hvilke regler har stilpolitiet for sko?

Da sykkelen sprengte budsjettet og vel så det, så er jeg glad for budsjett tips.

Om du har tid, bør du avse butikken Van Eyck et besøk. Dette er en sykkelbutikk av de helt sjeldne, i tillegg er utvalget enormt.

Som Valentino sier, den skoen som passer foten din best er den beste skoen for deg. For meg passer Sidi veldig godt, og da kjører jeg oftest med det. Sidi har forøvrig mange gode sko, men de er gjerne priset veldig høyt. Mange nordmenn liker også Northwave, da skoen er litt «romslig», og passer bra til norske føtter. Shimano er også et populært valg, da de kommer i to forskjellige bredder.

Mange liker Specialized sine sko, og Specialized sverger til at en liten tilting av foten er gunstig for tråkket. Mange liker dette, men det er definitivt ikke for alle. Om du handler på Van Eyck er det flere av de ansatte som har god peiling på hva de skal se etter når de skal anbefale deg en god sko.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Sko, pedal og butikk tips? [Re: Alpers] #1579163 03/04/2013 10:50
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Alpers

Om du har tid, bør du avse butikken Van Eyck et besøk.

Nærmeste Van Eyck ligger en halvtime med bil utenfor Brussel sentrum. Men det var kanskje det du mente med "har tid"?

Anonym5
Re: Sko, pedal og butikk tips? [Re: Dreuf] #1579170 03/04/2013 10:54
Sancho Panza Offline
Entusiast
Entusiast

Bodde en kort periode (4 mnd) i Brussel, men slet med å finne sykkelbutikker. Men om du spør noen lokalkjente så kanskje de vet bedre, men du kan ikke regne med å dumpe innom en velassortet sjappe om du virrer rundt Grand Place :-)

Butikken i Aalst som Alpers nevner er helt sikkert bra, men det er altså utenfor Brussel. Det er også en fin butikk i Asse (like vest for Bxl) og et par stykker i Tervuren (rett øst, kan ta trikken fra Merod/Montgomry).

Tervuren kan du besøke om du vil se museet for Belgias kolonihistorie. Litt sprø sak.

Google/spørre noen lokalkjente på forhånd er nok lurt om du har begrenset tid der nede.

Re: Sko, pedal og butikk tips? [Re: anonym5] #1579175 03/04/2013 11:00
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pontiff
Sitat: Alpers

Om du har tid, bør du avse butikken Van Eyck et besøk.

Nærmeste Van Eyck ligger en halvtime med bil utenfor Brussel sentrum. Men det var kanskje det du mente med "har tid"?

Det var det jeg mente ja. Men om du har flere ting du skal kjøpe inn, er det bare å satse alt på et kort.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Sko, pedal og butikk tips? [Re: Dreuf] #1579374 03/04/2013 16:33
Fidelio Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg er overbegeistret for Fiziks sko, passer foten min helt fantastisk godt, kan være verdt en titt hvis du trenger samme type sko som meg: litt bred i fronten, medium til høy vrist og svært smal og ganske høy hælkappe. Man trenger en halv størrelse mindre enn i Sidi. Tror dessverre ikke man får prøvd dem her til lands, så man må dessverre sjanse.

Re: Sko, pedal og butikk tips? [Re: Dreuf] #1580068 04/04/2013 14:36
kimare Offline
Avhengig
Avhengig

Shimano 105 ble foreslått til meg når jeg skulle ha billige pedaler som fortsatt hadde bra kvalitet og pris. Du finner tråden jeg startet om emnet på forsiden.

Selv endte jeg på Mavic sko som jeg er svært fornøyd med. Mulig jeg hadde blitt like fornøyd med Diadora skoene det stod mellom. Selvsagt valgte jeg merket som var mest eksotisk i forhold til utvalget av sko i Haugesund ICON_SMILE

Ellers vil jeg anbefale sko med spenne jeg også.

Moderator  support, Valentino