Svigermor har bosatt seg i Sarpsborg. Dette gir gode muligheter for å kombinere svigerbesøk med en treningsøkt. Er det noen som har gode tips til sykkelrute(r) på strekningen Oslo-Sarpsborg? Må ikke være korteste vei, men gjerne med ok asfalt og fin natur. Om mulig.
Svigers i østfold er topp mtp sykling :-) Jeg sykler mye nedover til østfold for å besøke svigers. En vinn, vinn, vinn situasjon. Stort sett tar jeg raskeste vei ned - altså gamle mossevei og så videre til råde. Men har også kjørt over enebakk:
Kjører samme rute til Råde når jeg skal ut til Hvaler. Relativt lite trafikk, fine veier og litt natur og glede seg over. Skal du ha det ordentlig koselig tar du avstikkeren ned til Son fra Vestby og kommer inn på ruta igjen litt før Kambo, blir ikke mange kilometerne ekstra.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Kjører samme rute til Råde når jeg skal ut til Hvaler. Relativt lite trafikk, fine veier og litt natur og glede seg over. Skal du ha det ordentlig koselig tar du avstikkeren ned til Son fra Vestby og kommer inn på ruta igjen litt før Kambo, blir ikke mange kilometerne ekstra.
Jupp - eller mot Drøbakk og Hvitsten i stedet for gamle mossevei mellom Ås og Vestby.
Fortsetter du videre over Eidet fra Solli havner du etter hvert i Sarpsborg.
Med dette mener jeg at du skal fortsette over Eidet langs E6 i stedet for å svinge mot Fredrikstad ved Solli. Med mindre du skal i nærheten av Greåker. Da kan du gjerne følge mitt spor helt til Greåker/Rolvsøysund.
Jupp - eller mot Drøbakk og Hvitsten i stedet for gamle mossevei mellom Ås og Vestby.
-Tobias
Møtte ikke jeg deg en gang sånn ca. i Vestby på denne ruta, Tobias?
Du kan også ta veien gjennom Indre Østfold, her er strekningen Mortenstrud-Tunevannet (87km) gjennom Ytre Enebakk, Spydeberg og Skjetve: http://goo.gl/maps/V4dHA
Det er mest trafikk fra Mortensrud til Ytre Enebakk (der har du sikkert syklet før), når du svinger sørover inn i Østfold blir det temmelig stille helt til du er i Sarp.
-Tobias
Møtte ikke jeg deg en gang sånn ca. i Vestby på denne ruta, Tobias?
Det stemmer! Tror du skulle t/r Fredrikstad-Oslo for å spise is på operataket :-D
Hvordan er trafikkforholdene på Fv156 etter Tusenfryd? Ser ut som det kan være en del trafikk langs den veien? Hvor er det minst trafikk mellom Oslo og Østfold, vest eller øst?
En god del trafikk til Vinterbrosenteret avhengig av tid på dagen, men jeg kan ikke si jeg føler meg plaget av trafikken der, oversiktlig og greit og relativt lavt fartsnivå. Går forøvrig Gang/sykkelsti parallelt med veien om man vil unngå trafikken.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Selv synes jeg en liten omvei over Vinterbro industriområde og Kongeveien er fint da jeg synes veien forbi Nesset er kjip når jeg er ute å på rolig tur. GS-veien som går paralellt er vel for tiden grusbelagt.
Man kan også ta ned Vassumbakken til nordenden av Årungen om man ikke vil ta Kongeveien helt til Ås.
Enig med forrige taler, Nessetveien synes jeg ofte er åsted for tvilsomme forbikjøringer og ubehagelige episoder generelt, men hvordan er Kongeveien nå om dagen? Har sett for meg at det er isutsatt i dumpa etter avfallsstasjonen.
Synes dog det er helt greit fram til man har kommet ned bakken fra Vinterbrosenteret, så f.eks. å sykle opp over Togrenda -> Nordby -> Kongeveien er også et alternativ. Får litt klatring også.