OT: Hvor bør man dra på topptur?
|
OT: Hvor bør man dra på topptur?
02/04/2013 05:36
|
temte'n
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Vi er en gjeng som planlegger topptur til helga, men turmål er ikke avgjort enda. Har prøvd å spørre forumet på FriFlyt om tips om hvilke områder som er bra nå (lav skredfare, fin snø), men der var det lite hjelp å få. Siden det er ganske mange skientusiaster på dette forumet så prøver jeg samme spørsmål her:
Hvor kan man finne bra snø og lav skredfare om dagen?
Turmålet bør helst ikke ligge mer enn 6 timers kjøring fra Oslo, men det er mulig å tøye den grensa. Hvis det er noen som i tillegg til tips om fjellområder også har tips om overnattingsmuligheter i det området så tas det også i mot med stor takk.
Woman: "Sir, if you were my husband I would poison your drink" W. Churchill: "Madam, if you were my wife I would drink it."
|
|
|
Re: OT: Hvor bør man dra på topptur?
[Re: temte'n]
02/04/2013 06:25
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Trollheimen. Dra til Oppdal, og overnatt på DNT Gjevilvasshytta. Derfra har man mange topper (dog ikke over 2000m) man kan dra mtil. Blåhø, Svarthetta, Hornet Etc.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
02/04/2013 07:01
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Generelt moderat skredfare i fjellet i Sør-Norge for tiden og da er det vanskelig å komme utenom Turtagrø (Jotunheimen). Overflod av topptur-klassikere i alle vanskelighetsgrader og Hotellovernatting i både budsjett og luksusvariant http://www.turtagro.no/
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
02/04/2013 09:51
|
temte'n
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Generelt moderat skredfare i fjellet i Sør-Norge for tiden og da er det vanskelig å komme utenom Turtagrø (Jotunheimen). Overflod av topptur-klassikere i alle vanskelighetsgrader og Hotellovernatting i både budsjett og luksusvariant http://www.turtagro.no/ jeg har tenkt på Turtagrø, men jeg trudde ikke veien var åpen fra øst enda. Veit du noe jeg ikke veit her?
Woman: "Sir, if you were my husband I would poison your drink" W. Churchill: "Madam, if you were my wife I would drink it."
|
|
|
02/04/2013 09:56
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Ikke annet enn at man kan kjøre rundt og komme vestfra på ikke så mye over 6 timer :-)
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
02/04/2013 10:49
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Sunndalsområdet! Kjør til Oppdal og ned til Sunndalsøra og dra hvor du vil (Øksendal, Eresfjord, Innerdalen, Todalen osv.). Masse flotte skitopper i området. Det er flere selvbetjenthytter i området (f.eks. Brandstadbu, rett ved Fløtatind og Litjskjorta) og noen betjente hytter (f.eks. i Innerdalen og i Todalen, rett ved rundt 20 høye topper egnet for skikkelig tur). Beste turforslag er Kongskrona. Min favoritt. Den ligger mellom Sunndalen og Innerdalen. Jeg har endel bilder fra området liggende her: http://folk.ntnu.no/anderfo/pics.phpAngående skredfaren så angis den til nivå 2 både for Trollheimen og Romsdal i øyeblikket. Jeg gikk topptur nesten hver dag i påskeuka og helga før, og snøen var veldig stabil, men det er selvsagt lokale variasjoner (pluss at det snødde endel i går). Tipper den vil snike seg opp på nivå 3 hvis snøværet fortsetter, men i øyeblikket ser det ut til at snøen havner i Trondheim istedet for Trollheimen (sjekk nedbørsradaren). Altså antakelig ypperlige forhold på mange av toppene.
|
|
|
02/04/2013 11:37
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Generelt moderat skredfare i fjellet i Sør-Norge for tiden og da er det vanskelig å komme utenom Turtagrø (Jotunheimen). Overflod av topptur-klassikere i alle vanskelighetsgrader og Hotellovernatting i både budsjett og luksusvariant http://www.turtagro.no/ jeg har tenkt på Turtagrø, men jeg trudde ikke veien var åpen fra øst enda. Veit du noe jeg ikke veit her? Ser ut til at det er stengt fortsatt. http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjo...mp;type=utvalgt
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
02/04/2013 11:41
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Generelt moderat skredfare i fjellet i Sør-Norge for tiden og da er det vanskelig å komme utenom Turtagrø (Jotunheimen). Overflod av topptur-klassikere i alle vanskelighetsgrader og Hotellovernatting i både budsjett og luksusvariant http://www.turtagro.no/ jeg har tenkt på Turtagrø, men jeg trudde ikke veien var åpen fra øst enda. Veit du noe jeg ikke veit her? Ser ut til at det er stengt fortsatt. http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjo...mp;type=utvalgtSognefjellsveien bruker å være stengt til rundt 5.-8. mai (rett før Highcamp på Turtagrø, som i år er 9.-12. mai).
|
|
|
02/04/2013 19:04
|
temte'n
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takker for innspill.
Noen som veit noe om snøforholdene i Hemsedal? Greit å ha et alternativ som ikke er alt for langt unna også.
|
|
|
02/04/2013 20:10
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sognefjellsveien åpner stort sett helga før 1 mai. Skrev vel i en annen tråd også, men Romsdalen har veldig bra forhold for tiden. Langfredagen var legendarisk bra. Men gikk noen solpårviket slusj skred, som det alltid gjør på denne tiden med nysnø og sol.
|
|
|
[Re: Oddefa]
04/04/2013 08:24
|
temte'n
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Det ser ut til å bli litt av hvert på turen i helga. Vi har ovenattingsmuligheter som gjør at vi kan nå både Jotunheimen og Romsdalen med noen timer i bil om morgenen. Ser ut som vi prøver Isfjorden på fredag og Jotunheimen lørdag. Det er nemlig ikke meldt så bra vær i Isfjorden på lørdag. Romsdalen har veldig bra forhold for tiden. Langfredagen var legendarisk bra. Men gikk noen solpårviket slusj skred, som det alltid gjør på denne tiden med nysnø og sol. Siden du er kjent i Romsdalen, oddefa, så veit du kanskje om noen som kan si noe om skredfaren der nå? Yr meldte at det snødde der i går (onsdag) og i natt, så jeg tenkte det kunne være lurt å sjekke hvordan det har påvirka skredfaren.
|
|
|
04/04/2013 09:27
|
kirderf
Avhengig
|
Avhengig
|