Gammel tråd, men.
Etter jeg hadde gjort dette så sliter den i 4. Gir. Prøver å hoppe til neste/forrige gir, så det glipper litt, men detter på 4. Uansett. Ny sykkel omtrent så ikke slitt. Skal jeg bare skru motsatt vei litt på L?
Nei, det vil ikke ha noe å si. De to skruene regulerer kun ytterpunktene for hvor langt opp og ned giret kan bevege seg. Når kjedet ikke treffer tannhjulene presist ved giring, justeres det ved å stramme/slakke girwiren. Det gjør du ved å vri på den "mutteren" som wiren passerer gjennom inn i bakgiret, alternativt på girhendelen. Du skriver at sykkelen er ny, det er normalt at en ny girwire strekker seg litt slik at girene trengs å etterjusteres.
Friksjon i girstrømpene kan også medføre treg og upresis giring. Det er den bakerste sløyfen som er mest utsatt. Gir sykkelen opp på største tannhjul bak. Deretter girer du ned på bremsehendelen uten å rotere kranken, slik at du slipper ut girwire. Da kan du ta løs den bakerste girstrømpen uten å løsne wiren fra giret. Før strømpen oppover på wiren, tørk av skitt og smør opp wiren før du setter strømpen på plass igjen.