Guttungen har i påsken fått smaken på telemark etter å ha kjørt på leid utstyr i noen dager.Da kommer spørsmålet opp å få kjøpt utstyr til gutten.Selv har jeg kjørt telemark i snart 25 år, så jeg har greit call på hva han trenger.
Med tanke på at han også må bli fora med alpint ønsker jeg å se på en langsiktig løsning. Da sannsynligheten for at han kun vil kjøre telemark er relativt liten og med ca 30 skidager i året tror jeg at han klarer å beherske begge stilarter greit.
Derfor ønsker jeg å begrense den langsiktige kostnaden mest mulig. Ski og støvler får jeg ikke gjort så mye med, da man bør vel beregne en vis forlengelse både av kropp og føtter de nærmeste 8-10 årene.
Slik at da står jeg igjen med valg av binding. I utgangspunktet hadde jeg tenkt at en Cobra binding ville være løsningen, men har i de siste dagene vurdert om jeg skal gå for en NTN. Setter jeg inn en extra soft fjær bør vel motstanden ikke bli veldig forskjellig fra en Cobra. Da jeg kan få Freedom binding til en akseptabel pris ( har også tenkt å dra han med på toppturer neste sesong) er det denne jeg først og fremst ser på.
Noen som har erfaring med unger og telemark eller har en fornuftig synsing om emnet?