Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Turner: Reality check og/eller kjøpsråd

Turner: Reality check og/eller kjøpsråd #1578056 01/04/2013 18:34
kg Online OP
Entusiast
OP Online
Entusiast
Våren er på vei, og det eneste som er verre enn sykkelkløen er sykkelshoppekløen. Jeg lurer litt på om gammelsykkelen skal få avløsning, og nettleseren min har begynt å snike seg innom turnerbikes.com på kveldstid.

Gammelsykkelen er en 2008 Canyon Nerve AM med 140mm foran og bak. Bruksområde er Oslomarka og Fjørå. Jeg er ikke ute etter så mye grovere utstyr nedover, jeg er mer ute etter noe som funker like bra nedover men bedre oppover og bortover. Canyonen har funka fint til det meste, men jeg synes den blir baktung og døll når det ikke er hellingsgraden som står for farten. (Jada, det er nok litt kondisen også.)

Så, kjære forum:

* Er det helt bak mål å kjøpe en 5.spot eller Burner til dette bruket?

* Hvis nei: 5.spot eller Burner? Jeg har ikke prøvd noe annet enn 26" i terreng, men jeg har ikke savnet det heller. 5.spot er velprøvd, Burner har riktig hjulstørrelse denne uka.

* Hvis ja: Grmpf. Hva da?

Når jeg ser på karbon-rakettene en del andre lager nå, lurer jeg jo litt på om det å kjøpe alu-sykkel i 2013 er som å kjøpe dyr CRT-TV i 2003. Men de ser nå ganske fine ut, da.

kg

Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: kg] #1578083 01/04/2013 19:10
Espen Offline
More than words
More than words
Cube stereo 29 er vel hotteste i år (140mm).

Ripley har alle forutsetninger til å bli meget bra. (denne hadde jeg kjøpt, selv før tester eller anbefalinger)

Burner/Sultan er selvsagt også en gode kandidater. Velprøvet og bra.

Canyon Nerve 29 kan også vurderes.

26 kommer garantert til å få det tungt framover, hvertfall i segmentene du vurderer.

26/29 debatter finnes det nok av.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: kg] #1578086 01/04/2013 19:12
heinrich Offline
Besatt
Besatt
om det hjelper deg kan jeg henvise deg til denne tråden. Oppsummert er 2009-rammen jeg hadde før den beste stisykkelen jeg har hatt gleden av å prøve og eie. 2012-utgaven har jeg syklet for lite på til at jeg kan si så veldig mye, men finishen er fantastisk som alltid, geoen er så langt fin (men hvor mine modder kan ha dratt ting feil vei) og kundeservicen er blant bransjens beste om uhellet er ute.

Hvilke? Vel, ikke godt å si. Personlig holder jeg på 26-størrelsen i noen år til, mest fordi det medfører at jeg ikke må bytte både hjul, ramme og gaffel. Det var heller eller ville aldri vært et alternativ for meg nå. Neste gang vet jeg ikke. Om jeg skulle bygget den fra scratch dog, kunne det vært et alternativ.

Og jes, om du er i medium-land størrelsesmessig og vil prøve deg frem med en billig 5 spot i glimrende stand kan det være et hett tips at min 09 kommer for salg på et forum nært deg så fort jeg har laget annonsen ICON_WINK

og for å si det eksplisitt - carbonade er carbonade, og flott, stivt, lett og fancy, men Turner er Turner ICON_SMILE

Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: Espen] #1578090 01/04/2013 19:13
heinrich Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Espen

26/29 debatter finnes det nok av.

e

hihi, spesielt siden debatten her er 26 vs 27.5 ICON_WINK

Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: kg] #1578096 01/04/2013 19:19
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Alu er fett. Bare se på f.eks. Liteville 301 som er lett og sterk og får gode kritikker. Dessuten er det gjenvinnbart. Der får du også valget mellom 26" og 650b, samt lang garanti og slææææk styrevinkel for bratt terreng.

Karbon er dritsterkt når det er bygget riktig, så det er jo også en ting. Og det kan repareres hvis uhellet ikke er for stort, men stort nok.

Jeg ville snust på Burner - rett og slett fordi Spot har relativt "bratt" styrevinkel og bratt toppturterreng også er viktig for deg

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: heinrich] #1578099 01/04/2013 19:23
kg Online OP
Entusiast
OP Online
Entusiast
Sitat: heinrich
Og jes, om du er i medium-land størrelsesmessig og vil prøve deg frem med en billig 5 spot i glimrende stand kan det være et hett tips at min 09 kommer for salg på et forum nært deg så fort jeg har laget annonsen ICON_WINK

Hehe, jotakk, men med 1,94 på sokkelesten tror jeg medium blir i knappeste laget. ICON_SMILE

Men jeg noterer meg ett datapunkt for at 5.spot funker på Fjørå, ihvertfall.

Kr.

Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: kg] #1578116 01/04/2013 19:37
heinrich Offline
Besatt
Besatt
vittig at en sykkel med styrevinkel på 67.7 med 525 ac blir omtalt som bratt... ICON_WINK Dvs at med en 545ac gaffel, som Fox sine 160mm gafler, ender en opp i 66-land, noe som knaptnok kan kalles bratt, med eller uten "". Med works sitt styrelager og ac på 550, tror jeg det er, er jeg et sted mellom 65 og 66. Det er mer enn slakt nok tror jeg, kanskje for mye av det gode og - ihvertfall på valig stiv.

carbon er et fantastisk materiale. Mange av carbonadesyklene har i tillegg til stivhet og styrke i massevis et utseende som er rett og slett nydelig. Når det er sagt er det eneste jeg for nå ville byttet spot'en med en lik en i plastikk ICON_WINK

Når det er sagt finnes det jo og andre gode alternativer. Mojo HD har DW som spot, om en litt annen utgave av opphenget. Alle disse tyske horst-leketøyene er og meget fine sykler. Og ikke minst har en YT sin noe spesielt utseende, men fantastisk utstyrte stirøver. Full Bos er liksom ikke feil, ihvertfall til den prisen. Om en skal bygge seg en helt ny sykkel fra rammen av blir det så dyrt at YT dealen blir vanskelig å rasjonalisere seg vekk fra. Spesielt når det negative tyske Bike hadde å si om den var Nicht.

Når det er sagt heier jeg på Turner ICON_SMILE Selv om min gamle blir øøøøørlittegranne for liten for deg ICON_WINK

Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: heinrich] #1578136 01/04/2013 20:01
Espen Offline
More than words
More than words
Joa, men når trådstarter er 194, er det enda bedre grunn til å vurdere riktig hjulstørrelse.

Hvis du ser en Sultan og en Spot, begge i XL, så skjønner du sikkert hva jeg mener.

e

post@espenwettre.no
Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: kg] #1578143 01/04/2013 20:11
heinrich Offline
Besatt
Besatt
jeg skjønner hva du mener, og er ikke nødvendigvis uenig heller. Sultan vs Burner kunne like godt vært diskusjonen strengt tatt. ICON_WINK

Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: Espen] #1578259 02/04/2013 07:00
kg Online OP
Entusiast
OP Online
Entusiast
Joa, men når trådstarter er 194, er det enda bedre grunn til å vurdere riktig hjulstørrelse.

Oooh, subtilt. ICON_SMILE

Jeg kjenner liksom ikke suget mot tjuenier, men så har jeg aldri prøvd heller. Hvis noen kjenner til muligheter for prøvesykling av 29" og 27,5"-sykler i dette segmentet, og i riktig størrelse, i Oslo-området uten (moralsk) forpliktelse til kjøp, er det veldig interessant.

Hvis du ser en Sultan og en Spot, begge i XL, så skjønner du sikkert hva jeg mener.

Men nå snakker du estetikk, ikke funksjon. Pen sykkel er stas, men jeg skal jo ikke ha den til pynt.

Takk til alle for meninger og tips!

Kr.

Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: kg] #1578270 02/04/2013 07:15
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Jeg kjenner liksom ikke suget mot tjuenier

Hvorfor ikke?

Jeg vet det er flere som har store Sultans i Osloområdet, og som er veldig godt fornøyd.

Sleng ut et spørsmål på ymse, eller kontakt importøren. Kanskje han kjenner noen.

(...som forøvrig har godt rykte for god kundeservice)

Quote:
Men nå snakker du estetikk, ikke funksjon.

Eh, nei!

Synes heller du burde stille deg størsmålet; hvorfor skal du ha en stor sykkel med små hjul?

Estetikken er det minst viktige her, men illustrerer på en utmerket måte.

e

post@espenwettre.no
Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: kg] #1578280 02/04/2013 07:35
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Canyon Nerve AL 29 vant en test i tyske Mountain BIKE. Her er omtalen av Canyonen og her er syklene den konkurerte mot.

Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: Espen] #1578289 02/04/2013 07:45
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Quote:

Eh, nei!

Synes heller du burde stille deg størsmålet; hvorfor skal du ha en stor sykkel med små hjul?
Hjulstørrelse har akkurat samme funksjon om sykkelen er stor eller ikke. Men det er vanskeligere å lage en sykkel med "korrekt" geometri når man har store hjul og liten ramme/rytter.

Så da blir det jo faktisk estetikk og din og andres vridning mot 29" som det beste av alt - hvilket det faktisk ikke er.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: Espen] #1578308 02/04/2013 07:59
kg Online OP
Entusiast
OP Online
Entusiast
Hvorfor ikke?

Dunno. Det har ikke vært mange store hjul å se på Fjørå hittil, det har kanskje bidratt til at jeg ikke har tenkt så mye på det.

Quote:

Eh, nei!

Eh, jo. Når du sier "se hvordan X ser ut i forhold til Y" så snakker du estetikk. Det kan hende at estetikken gjenspeiler funksjon, men hvis du skal selge til meg ville jeg begynt med funksjonen. ICON_SMILE

Størst utvalg av dekk
Størst utvalg av gafler
Kan bruke reservedeler fra gammelsykkelen
Men først og fremst: Jeg har syklet på en i fire år uten å tenke et øyeblikk på hjulstørrelsen.

Men som du sier: Det finnes nok av 26-mot-29-tråder. Det er mulig jeg må prøve å få prøvesyklet litt. Takk for tips på den fronten også.

Kr.

Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: kg] #1578315 02/04/2013 08:05
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Tror egentlig hverken utvalget av dekk eller gafler i alt annet enn de laveste prisklassene er særlig mindre i 29" enn i 26" nå. Valget kan i dag tas kun basert på brukspreferanser og funksjon.

Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: kg] #1578319 02/04/2013 08:12
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: kg
Gammelsykkelen er en 2008 Canyon Nerve AM med 140mm foran og bak. Bruksområde er Oslomarka og Fjørå. Jeg er ikke ute etter så mye grovere utstyr nedover, jeg er mer ute etter noe som funker like bra nedover men bedre oppover og bortover. Canyonen har funka fint til det meste, men jeg synes den blir baktung og døll når det ikke er hellingsgraden som står for farten. (Jada, det er nok litt kondisen også.)

Så, kjære forum:

Nei! 5.spot funker etter egen erfaring helt utmerket til slik bruk. Min erfaring med '09 DW-spot kontra eldre TNT-RFX og HL-spot er at det nye DW-opphenget fungerer mye bedre oppover, og minst like bra nedover. Så når du skriver at dagens Canyon (som jeg tipper har HL-oppheng?) føles baktung og døll så tolker jeg det slik at en DW-spot (eller annen tilsvarende DW-sykkel) kan være akkurat det du er på utkikk etter.

MEN: du får vanvittig mye sykkel for pengene om du kjøper en komplett sykkel, kontra selvbygget, med mindre du har mange deler du kan gjenbruke. Finner du en komplett sykkel som gir deg omtrent den samme kjørefølelsen så har du spart mye penger, eller kan flotte deg med bedre utstyr. Hadde jeg startet på bar bakke i dag hadde jeg seriøst vurdert komplett sykkel kontra selvbygg. Hvilken sykkel det skulle være aner jeg ikke, men jeg ville sett etter om de løser klatreeffektivitet med et bra hjuloppheng (best i mine øyne) eller mer eller mindre smarte demperløsninger (ugunstig i mine øyne).

Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: kg] #1578340 02/04/2013 08:34
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg gir aldri folk råd kun basert på estetikk.

Dekk, gafler og alt slikt var kanskje et "problem" for 5 år siden, men er det definitivt ikke nå.

Ok, så du skal bytte ut sykkel fra 2008, og ønsker å kunne bruke hjul og gaffel (eller ramma?) som reserveldeler?

Som nevnt, Spot er også et utmerket alternativ.

Prøvings av begge bør stå høyt på lista over gjøremål.

e

post@espenwettre.no
Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: kg] #1578441 02/04/2013 11:05
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Om du er villig til å se på andre merker ville jeg sett på disse, dog er alle 26".

Lapierre Zesty og Spicy
Mondraker Foxy

Lettvektere som du kan dundre nesten like fort opp med som ned. Kanskje ikke like "hotte" som Turner, men du får garantert like mye sykkelglede.

Redigert av kitbay; 02/04/2013 11:10.
Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: kg] #1581070 05/04/2013 20:45
heinrich Offline
Besatt
Besatt
http://dirt.mpora.com/news/dirttv-chris-mojo-porter-and-steve-dirt-jones-talk-bikes.html

føler denne belyste litt av problemstillingen fra denne tråden på en fin måte ICON_WINK

Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: kg] #1581171 06/04/2013 07:33
Thorst Offline
Veteran
Veteran
Jeg har vært på Fjørå, og andre fjell i Romsdalen for den del, med 29er. Jeg er ikke i tvil om at 29er er der riktige valget for for meg til den bruken du beskriver. Jeg er selv 1,96 men har alltid syntes at 26 var god nok, intill jeg testet 29er. Da ble det åpenbart for meg at 26 ikke var det riktige valget for meg.

Selv var jeg i den sitauasjonen at jeg hadde en Turner Flux som skulle byttes ut, og valget falt da på en Scalpel 29. Tanken var at dette skulle være en rittsykkel som også kunne brukes på sti i Oslomarka. Etter å ha brukt Scalpelen til dette på våren og forsommeren i fjor, skulle jeg på toppturferie til Romsdalen. Valget stod da mellom en Turner 6-pack, eller Scalpene. Jeg valgte å ta med meg Scalpel med 100 vandring, i stede for den "annerkjente" topptursykkelen 6-pack. Med litt grove dekk og heve-senke-pinne fungerer Scalpel like godt som min gamle 140mm Intense 5.5 på stil/topptur. I de bratteste bakkene savnet jeg den ekstra vandringen og tryggheten som en 160mm

Skulle jeg kjøpt grov stisykkel/topptursykkel i dag ville jeg uten tvil sett på 29er med ca 130 mm vandring. Personlig synes jeg 29er er mye penere i store størrelser. Utvalget på dekk og hjul er nå på høyde med vanlig 26er. Fordelene med store hjul er etter min mening større jo mer teknisk terrenget blir. Ulempene er kanskje pris og vekt, men her har det skjedd MYE de siste årene.

- Espen -

"Man angrer aldri på en dårlig tur, bare de gode man går glipp av"
Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: Arne_And] #1621913 07/06/2013 20:16
kg Online OP
Entusiast
OP Online
Entusiast
(Bedre sent enn aldri, eller?)

Sitat: Arne_And
Nei! 5.spot funker etter egen erfaring helt utmerket til slik bruk.

Huh, ja, det stemmer det! Jeg har jo vært på tur med Turneren din og deg, på Høgsvora i (telle på fingrene) 2009.

MEN: du får vanvittig mye sykkel for pengene om du kjøper en komplett sykkel, kontra selvbygget, med mindre du har mange deler du kan gjenbruke. Finner du en komplett sykkel som gir deg omtrent den samme kjørefølelsen så har du spart mye penger, eller kan flotte deg med bedre utstyr.

Det er nok sant, altså. Men da blir det vanskelig å kjøpe noe annet enn Canyon, og det har jeg jo fra før. ICON_SMILE Samtidig syntes jeg ikke starter kit'et til Dunkedalen (ramme, gaffel, hjul, styrelager) var gæernt prisa.

Kr.
(Tenker fortsatt.)

Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: kg] #1621988 07/06/2013 23:05
heinrich Offline
Besatt
Besatt
Det som og skal sies er at den emminente 5 sooten, my pride and joy, nærmer seg utryddettruet - dvs den er semi offisielt slutt på. Med det menes det at man inntill videre har den på lager og kan lage flere ved bestilling, men hvor man avventer det litt før man selvstendig produserer mer. 27.5 har visst fullstendig eksplodert i usa - i hvert fall i de prisklasene vi her snakker om.

Når det ersagt kunne jeg faktisk vanskelig vært mer fornøyd med den jeg har. Den er rett og slett fantastisk. Tomler opp ICON_SMILE

Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: kg] #1622098 08/06/2013 11:42
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Vet ikke helt hva som funker best... Illusjonen eller en reality-check som for min del oftest ender opp i en real fyllekule og like så sprengt budsjett.

Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: kg] #1633060 26/06/2013 12:27
Arne_And Offline
More than words
More than words
Nei! 5.spot funker etter egen erfaring helt utmerket til slik bruk.

Huh, ja, det stemmer det! Jeg har jo vært på tur med Turneren din og deg, på Høgsvora i (telle på fingrene) 2009.

Jøss, du har god husk må jeg si! Jeg må innrømme at jeg ikke helt klarer å plassere et ansikt til brukernavnet.

Det var forøvrig før jeg fikk DW-spot'en, som klatrer vesentlig bedre og er minst like kapabel nedover som den sykkelen jeg hadde da.

Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: baronKanon] #1633092 26/06/2013 12:57
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Sitat: baronKanon
Alu er fett. Bare se på f.eks. Liteville 301

Hvilket nummer er dette i rekken av baronKanon sin anbefaling av Liteville 301 ICON_WINK ?

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: PålGnål] #1633100 26/06/2013 13:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: PålGnål
Sitat: baronKanon
Alu er fett. Bare se på f.eks. Liteville 301

Hvilket nummer er dette i rekken av baronKanon sin anbefaling av Liteville 301 ICON_WINK ?
Spør hvor mange ganger jeg anbefalte SB-66 i fjor (helt uten avtaler og annet). En god sykkel kan alltid anbefales.

Fikk forresten tilsnakk av en kompis da jeg vurderte karbonsykkel en gang. "Karbonkompositt er ikke gjenbrukbart, men det er alu". Og det er sant. Og når man klarer å lage en lett og sterk alusykkel, slipper man karbon, og man har en sykkel med materialer som kan brukes i maaaaaaaaaange hundre år i forskjellige forkledninger.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: kg] #1633211 26/06/2013 15:57
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

* Hvis nei: 5.spot eller Burner? Jeg har ikke prøvd noe annet enn 26" i terreng, men jeg har ikke savnet det heller. 5.spot er velprøvd, Burner har riktig hjulstørrelse denne uka.

jeg er på min andre Spot, og er kjempefornøyd. Allikevel kom jeg brått i markedet for noe nytt og mer nedover-rettet som stisykkel, og da er en Burner mitt "weapon of choice". Burner-ramma har ETA om ca to uker, og alle deler er klare til å kle et stykke pen alu.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: tmork] #1633234 26/06/2013 16:24
kg Online OP
Entusiast
OP Online
Entusiast
Sitat: tmork
Burner-ramma har ETA om ca to uker, og alle deler er klare til å kle et stykke pen alu.

Oooh, misunnelig! Jeg klarte å bestemme meg til slutt, men såpass seint at jeg er heldig om det blir barfrostsesong i år.

Men er Burneren så mye mer nedover-retta enn 5.spot, altså? Jeg er ingen ekspert på sånt, men jeg syntes de virket veldig like med unntak av hjulstørrelsen? (Men det og/eller lengre gaffel er kanskje forskjell nok?)

Kr.

Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: kg] #1633239 26/06/2013 16:29
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: tmork
Burner-ramma har ETA om ca to uker, og alle deler er klare til å kle et stykke pen alu.

Oooh, misunnelig! Jeg klarte å bestemme meg til slutt, men såpass seint at jeg er heldig om det blir barfrostsesong i år.

Men er Burneren så mye mer nedover-retta enn 5.spot, altså? Jeg er ingen ekspert på sånt, men jeg syntes de virket veldig like med unntak av hjulstørrelsen? (Men det og/eller lengre gaffel er kanskje forskjell nok?)

Kr.

Lengre ramme, slakkere styrevinkel og lavere krank gjør sykkelen mer nedoverrettet selv om testene også viser at den klatrer som en gud. Tror dette blir bra jeg :-)

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Turner: Reality check og/eller kjøpsråd [Re: kg] #1633407 26/06/2013 20:04
Loki Offline
Besatt
Besatt
Mye snakke om rammer her nå, men siden 2008 har det skjedd en del på utstyret også. Ny sykkel kan medføre:

• fantastiske XT-bremser
  • nydelig kløtsjgir
  • heve/senkepinne som bare funker
  • nesten en kilo lettere totalt
  • klart bedre gaffel
  • oppheng og demper som arbeider utmerket sammen
  • 1x11 eller 2x10

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support