Det blir IKKE en reprise av påskeaften 2011: 100 km til Oslo, spise softis på operataket og så 100 km hjem igjen. Det er noen kilo unna, både i gram og meter (hittil i år).
Ser av signaturen din at du var oppe i 140 kilo ved nyåret. Hvor langt ned kom du sist du var så veldig dedikert på å gå ned noen kilo?
Forøvrig, bra jobba så langt, keep up the good work!
Det blir IKKE en reprise av påskeaften 2011: 100 km til Oslo, spise softis på operataket og så 100 km hjem igjen. Det er noen kilo unna, både i gram og meter (hittil i år).
Ser av signaturen din at du var oppe i 140 kilo ved nyåret. Hvor langt ned kom du sist du var så veldig dedikert på å gå ned noen kilo?
Forøvrig, bra jobba så langt, keep up the good work!
Fra november 2009 til sommeren 2011 gikk jeg ned fra ca. 180 til 115 kilo. Jeg byttet rett og slett ut spiseforstyrelsen med trening. Sommeren 2011 skadet jeg skulderen i Valdresrittet, noe som hemmet meg veldig treningsmessig. I november 2012 ble skulderen operert og jeg kan atter en gang trene slik jeg vil. Det kostet meg 25 kilo. Jeg sliter skikkelig med å kvele spiseforstyrrelsen igjen og det hjelper ikke med dette Movemberprosjektet hvor jeg har gått ned hele 2 kilo fra 138,5 til 136,5. Selv om jeg VET at tøyet har blitt større og formen bedre så er det tallet som lyser fra meg på den jævla glassplata som er resultatet følelsene lytter til.
Kampen mot sykelig overvekt er tøff. Men jeg har hatt motstanderen i kne tryglende om nåde 2 ganger. Så snart jeg får overtaket igjen skal jeg sørge for kort prosess.
Jeg sliter skikkelig med å kvele spiseforstyrrelsen igjen og det hjelper ikke med dette Movemberprosjektet hvor jeg har gått ned hele 2 kilo fra 138,5 til 136,5. Selv om jeg VET at tøyet har blitt større og formen bedre så er det tallet som lyser fra meg på den jævla glassplata som er resultatet følelsene lytter til.
Kampen mot sykelig overvekt er tøff. Men jeg har hatt motstanderen i kne tryglende om nåde 2 ganger. Så snart jeg får overtaket igjen skal jeg sørge for kort prosess.
Dette vet jeg alt om, selv nå som jeg er under 100, så er det et "stress" moment som sitter i hodet. Sånn sett har Kari Jaquesson helt rett. Det ER mye av dette som sitter mellom øra. HVA som sitter mellom øra og er årsaken er nok utrolig komplisert og vanskelig - ei heller likt fra person til person.
Jeg har lagt bort vekta for godt - så kan man sikkert diskutere hvor lurt det er også, men fokuset mitt er rett og slett KUN livsglede, form og helse. Noen slim kar blir jeg nok aldri jeg heller, men jeg er i ferd med å komme i ganske så god fysisk form. (naturlig siden jeg trener rimelig mye i forhold til mange andre her inne)
Det viktigste du gjør - og som alle gjør Raskall - det er at du faktisk gjør noe med dette.
Så OM du greier, forsøk å holde fokus på egen helse, fysisk form og gleden ved at du lykkes og når dine egne små mål underveis. Da endrer kroppen seg som en naturlig del underveis åkke som. Jeg liker egentlig ikke sånn tidsmålte "mål" mtp reduksjon osv - det skal være langsiktig tenkning og mål om å leve livet sunt og godt - etter mit syn.
Jeg påstår absolutt ikke å ha "svaret" eller være noen form for "orakel" - jeg har mine daglige kamper selv, men jeg velger å dele de med deg, og alle andre.
Stå på, og ikke minst, når du får en liten down - tenk tilbake på hva du har gjort nå - om du når 90 mil eller ei, det er litt av en prestasjon du er i ferd med å gjennomføre. 130+ i vekt og sykle den distansen på EN mnd, det sier faktisk utrolig mye om hva som BOR I DEG !! Heia Raskall :-)
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
Jeg har fått med meg at du også har gjort en solid jobb med deg selv, Lurifax. Derfor setter jeg veldig stor pris på dine råd og oppmuntringer.
Helsa mi er egentlig helt kurant nå. Alt målbart er helt som skal være. Men på lang sikt er ikke skjelettet så glad i å bære på så mye vekt så det må ned på normalnivå. Jeg vil gjerne leve godt når jeg skal høste fruktene som pensjonist.
Men hovedgrunnen til at jeg akkurat nå er så frustrert over at vekta går så jævlig sakte nedover er: jeg har lyst å sykle fort i bakkene, FOR FAEN!
Men hovedgrunnen til at jeg akkurat nå er så frustrert over at vekta går så jævlig sakte nedover er: jeg har lyst å sykle fort i bakkene, FOR FAEN!
Tenk deg for en effekt du yter i bakkene, da! Selv om jeg ofte ligger omtrent nederst i resultatlistene, er det helt vanlig at jeg har produsert flere watt enn han med KOM. Det er da noe.
Jeg har fått med meg at du også har gjort en solid jobb med deg selv, Lurifax. Derfor setter jeg veldig stor pris på dine råd og oppmuntringer.
Helsa mi er egentlig helt kurant nå. Alt målbart er helt som skal være. Men på lang sikt er ikke skjelettet så glad i å bære på så mye vekt så det må ned på normalnivå. Jeg vil gjerne leve godt når jeg skal høste fruktene som pensjonist.
I know, men det kommer, det kommer :-) Sier absolutt ikke at du ikke skal ha fokus på inntak osv, men for min del så ble daglige turer på vekta en faktor som ble støy kontra en positiv greie. Vi varier litt i vekt også ut fra væskebalanse osv, så vekt kan være en stresskilde når man ønsker å miste - vekt.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
Det tenkte jeg også. Jeg synes jeg har hatt en god april men er ikke oppe i mer enn 542 km så langt, og jeg drasser bare med meg ca 80 kg. Så når Raskall med alle sine mil OG en anselig mengde watt generert på disse milene ikke har mistet mer enn to kilo så er det jo i hvert fall en veldig grei innringing av problemet. Det er helt klart ikke trening det skorter på, og når man vet det så blir det kanskje enklere å fokusere på det andre som må løses, enten det gjøres med viljestyrke, vennestøtte eller profesjonell hjelp.
Stå på Raskall!
Re: Selger snart raceren
[Re: ]
#159518626/04/201317:16
Det blir IKKE en reprise av påskeaften 2011: 100 km til Oslo, spise softis på operataket og så 100 km hjem igjen.
Hehe, det var en drøy tur også. Var det ikke motvind på vei hjem også?
I morra ser jo forholden ut slik at hvis du avslutter med Vikane->Gressvik->Sentrum->Rolvsøy, så koster du hjemover i medvind. Ting går litt greiere enn hvis man vet man skal slite med motvind på slutten.
I dag har det bare blitt jobbsykling. Men jeg syklet Glommastien til jobb og gjennom marka hjem, så dagens totalsum endte opp på 22 km. Perfekt i og med at jeg hadde 8 km til gode. Jeg er altså atter akkurat på skjema. Eller rettere sagt er jeg 2 km bak for skjemaet baserer seg på 900 km på en måned. Men de 2 kilometerne skal være uproblematisk å ta inn.
Dagen i dag kunne ikke startet bedre. Det var vindstille, glomma lå helt blikk, sola skinte og fuglene kvitret. Her har dere løypa på video. En flott halvtime på sykkelen ga en nydelig start på dagen. At folk gidder stresset med buss og bil når de kan ha en slik tur til jobb er over min fatteevne:
(OBS! Youtube er ikke helt ferdig med videoen mens jeg skriver dette. Videoen blir tilgjengelig i løpet av kvelden)
Redigert av Raskall; 26/04/201320:25.
Re: Movember-blogg - nå skal milene sykles
[Re: Raskall]
#159537427/04/201307:02
Siden Osloturen gikk i dass har planene for dagens kilometer-sanking blitt endret. Det skal rett og slett måfå-sykles. Ingen plan, ingen mål. Jeg skal bare sykle så lenge jeg gidder, ta en kopp kaffe og noe å biteti når det trengs, kanskje stikke innom og hilse på kjentfolk om det er noen i nærheten. Kanskje det til og med blir rom for å ta noen geocacher.
Tror dette kan bli en fin dag.
#159539327/04/201307:58
Siden Osloturen gikk i dass har planene for dagens kilometer-sanking blitt endret. Det skal rett og slett måfå-sykles. Ingen plan, ingen mål. Jeg skal bare sykle så lenge jeg gidder, ta en kopp kaffe og noe å biteti når det trengs, kanskje stikke innom og hilse på kjentfolk om det er noen i nærheten. Kanskje det til og med blir rom for å ta noen geocacher.
Tror dette kan bli en fin dag.
Høres ut som en god plan Husk å svinge innom rota også da Den fikser du som bare det
IFHT
Runde med ung dame i Elingårdskogen.
[Re: mantis]
#159549727/04/201312:54
Første tur for dagen er unnagjort. Det ble 60,2 km på 4 timer inkludert pauser.
Ad hoc-planen var å følge sykkelrute 1 til Moss og så kjøre gamleveien i deilig medvind hjem til Fredrikstad igjen. Det ville ha blitt en tur på et sted mellom 90 og 95 km. Men etter nedkjøring fra Vikanetoppen var det skiltet inn til venstre mot Moss. Og det var det siste skiltet som var å oppdrive. Inne i skauen var det rett og slett en labyrint av skogsveier og det var umulig å vite hvor sykkelvei nr. 1 gikk. Dårlige greier. Jeg forvillet meg inn i Elingård-skogen og ante der og da ikke hvor jeg var og hvor jeg skulle.
Da dukket det opp en ung og hyggelig dame fra Moss CK. Hun insisterte på at jeg skulle bli med på en runde i Elingårdskogen og jeg lot meg overtale. Med min kroppsvekt og enkelte steder et særdeles fuktig underlag kjente jeg kreftene bli sugd ut av beina i rekordfart. Det var en fin runde med hyggelig selskap men det satt en liten stopper for lysten til å sykle skikkelig langt i dag. Etter fullført runde satte jeg kursen mot Huseby med en liten stopp innom her for å fylle opp vannflaska:
Derfra tok jeg raskeste vei til Fredrikstad hvor Fv116 visstnok er bred nok til å passere en syklist med møtende trafikk i 80-100 km/t rundt svinger og over bakketopper hvor man har null oversikt. Den må jo være bred nok for alle gjorde det. Til tross for at jeg lå et godt stykke ut i veibanen. Men de fikk ikke lov å ødelegge gleden av å sykle på en så flott dag.
Trygt fremme i sentrum tok jeg den andre av mine to lange pauser før jeg fulgte Glommastien nordover. Jeg orker rett og slett ikke å sykle et sekund mer enn nødvendig på steder med risiko for å møte biler lenger. Men når man kan nyte slik utsikt er det vanskelig å forstå at jeg i det hele tatt gidder å sykle på vei:
Jeg har forresten en slu plan om å få meg en sykkeltur til i dag. En liten kosetur på raceren, tenker jeg.
Jeg tror jammen jeg skal nå målet et par dager før tiden. En kosetur på raceren langs Visterfloa i kveld og en liten runde rundt Nedre glomma i morgen, så er jeg i mål.
Redigert av Raskall; 27/04/201313:59.
#159564527/04/201318:06
Ble en liten kveldstur på rett under 16 km. Beina hadde stivnet og jeg måtte få snurret dem litt rundt igjen.
Det betyr at det gjenstår 46 km nå. Det er enten standardrunden i morgen og jobbsykling mandag eller en liten ekstrarunde i morgen. Jeg må si jeg gleder meg til å bli ferdig med april nå.
#159593528/04/201311:36
Imponerende!!, vet du forresten hvor mange timer som er brukt?. Ikke har du "juksa" med å kjørt alt på racer og flat vei heller .
Jeg har hatt 2 turer på racer-sykkelen. Resten har vært på terrengsykkelen. Litt "juks" med flate kilometer i medvind har det blitt. Men medvind gjør jo også at jeg må sykle i motvind også så det veier opp.
Her er analysen av de siste 28 dagene på Garmin connect:
Redigert av Raskall; 28/04/201312:21.
#159596028/04/201312:38
Gratulerer, Raskall! Meget godt jobbet. Nå kan du ta deg en velfortjent liten pust i bakken, før du (kjenner jeg deg rett...) gyver løs på neste utfordring og prosjekt
Gratulerer, Raskall! Meget godt jobbet. Nå kan du ta deg en velfortjent liten pust i bakken, før du (kjenner jeg deg rett...) gyver løs på neste utfordring og prosjekt
RoyE
Jeg har bestemt meg for å ha ett skikkelig hårete sykkelrelatert mål/prosjekt hvert år. I 2010 var det Lillehammer-Oslo etter å ha gått ned fra 180 til 125 kilo på 8 måneder. I 2011 var det atter en gang Lillehammer-Oslo. Forbedret tiden med 2,5 timer og var i mitt livs form. I 2012 pakket jeg hengeren i Juli og syklet fra Fredrikstad til Bjelland i Vest-Agder etter å ha forfalt veldig fysisk siden sesongen før.
Jeg er ikke sikker på om Movember-april har vært hårete nok. Uansett er det såpass tidlig på sesongen at det kan være rom for ett til dette sommer-halvåret. Får legge hodet litt i bløt og se om jeg finner på noe mer. Kanskje sykle hjem fra Lillehammer etter Fredagsbirken?
#159598928/04/201314:03
Dritbra! Jeg har tre kilometer unna 700 km siden 29 mars, alt på landevei, med terrengsykkelen min, en cube reaction gtc race. Den aller hyggeligste tingen med sykkelprosjektet mitt var dette: Månedens mentale godteri kom på gamle e-18 da en slim og kjapp racersyklist kom opp på siden av meg og sa: "Du sykler søren meg fort for å være terrengsyklist!" Nom nom nom
Lykke til videre, sir!
#159599428/04/201314:16
Bra jobba Raskall. Tråden din har vært en av de første jeg har sett etter hver dag jeg er inne på forumet. Gratulerer med fullført mål, jeg er impregnert!
Bra jobba Raskall. Tråden din har vært en av de første jeg har sett etter hver dag jeg er inne på forumet. Gratulerer med fullført mål, jeg er impregnert!
Takk for alle gratulasjoner. Men april er ikke over enda. Det hadde vært gøy å runde 1000 km på en måned. Med jobbsykling pluss en 3-mil på kvelden i morgen og en 5-mil etter hjemmekontor på tirsdag er 1000 mulig.
Beina er slitne men hodet vil ha mer. Og på onsdag blar vi om kalenderen og starter med en fridag.
#159617928/04/201318:03