Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gi blaffen i pulsklokka?

Gi blaffen i pulsklokka? #1577431 31/03/2013 12:13
torbis Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Tar stadig meg selv i å la være å bruke pulsklokka under trening. Tar på meg pulsbelte og slår på klokka, men bryr meg null niks om den.

Har mer og mer trua på treningsfilosofien til Aukland-brødrene hvor de deler opp i lett-middels-hard trening, og de bruker kroppen som verktøy for å kjenne hvor hard de kjører.

Noen andre som trener etter samme prinsipp?

Redigert av torbis; 31/03/2013 12:24.
Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: torbis] #1577435 31/03/2013 12:25
OU812 Offline
Entusiast
Entusiast
For noen år siden så fikk jeg en klokke som jeg brukte en sesong. Gikk bort fra klokka igjen da jeg synes det var like greit å kjøre etter hva kroppen sier. Har lært meg nogenlunde å kjenne på kroppen hvor høy puls jeg har.

Har et par kamerater som kjører veldig etter pulsklokka og de blir jeg nesten irritert på ICON_SMILE

Cannondale F-SI 2
Giant TCR Advanced
Fuji Wendigo 1.1
Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: torbis] #1577470 31/03/2013 14:23
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg trener mer og mer etter rolig, hardt og knallhardt. Funker bra det om du har trent litt og kjenner din egen kropp.

Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: torbis] #1577487 31/03/2013 15:17
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: torbis
Tar stadig meg selv i å la være å bruke pulsklokka under trening. Tar på meg pulsbelte og slår på klokka, men bryr meg null niks om den.

Har mer og mer trua på treningsfilosofien til Aukland-brødrene hvor de deler opp i lett-middels-hard trening, og de bruker kroppen som verktøy for å kjenne hvor hard de kjører.

Noen andre som trener etter samme prinsipp?

Jepp. Har gjort det så og si i alle år. Hender jeg har på klokka, men da er det mest for å se på den etterpå.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: torbis] #1577492 31/03/2013 15:26
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bruker ikke pulsklokke og føler ikke jeg har behov for det heller. Har pulsbelte på GPS'n (Bryton Rider), men bruker det ikke.

Men når det er sagt så vet jeg om mange som synes det er veldig bra trenings redskap, så funker vel like bra både uten og med, alt ettersom behov og ønsker.

Redigert av oddefa; 31/03/2013 15:28.
Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: torbis] #1577508 31/03/2013 16:07
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Kan være til dels enig, men fordelen med pulsklokke er at du har større kontroll.
Iallefall på de rolig øktene.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: torbis] #1577511 31/03/2013 16:12
B
BjørnAa Offline
Avhengig
Avhengig
B
Det å logge mest mulig data fra treningsøktene er jo viktig, men man trenger jo nødvendigvis ikke følge med underveis i treningen. Det er jo mest for å sjekke om man har satt KOM på strava samt analysere fremgang/overtrening/tilbakegang osv. Jeg føler jeg må trene om igjen om jeg har glømt pulsbelte :-)

Men som du sier: veldig mange bør slutte å følge pulsen underveis. Man kan jo bruke den en periode for å lære seg sånn cirka hvor man ligger i pulsregisteret og lytte til kroppen etterhvert. Dette spesielt for å kjøre de rolige turene rolig nok.

Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: torbis] #1577513 31/03/2013 16:14
M
MrB Offline
Fersking
Fersking
M
Kjenner meg igjen i bruken pulsklokka. Tenker lite på den underveis, men synes det er gøy med masse data i etterkant av en tur. Puls er jo bare en av mange data.

Pulsklokke er nok et bra verktøy for noen, men er kraftig overvurdert etter min mening.

Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: torbis] #1577516 31/03/2013 16:21
torbis Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Enig i det son som kommer fram her. Blir til at jeg ser på dataene i ettertid. Det som faktisk er kjekt er gps-funksjonen :-)

Men hvis man skal trene ut fra en mal som kun betegner lett-middels-hard, så må det bli veldig individuelt. Samtidig blir det vel til at det som er en middels økt for meg i dag, blir en lett økt ettersom treningsgrunnlaget blir bedre.

Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: torbis] #1577525 31/03/2013 16:43
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Pulsklokkebruk har vært diskutert mange ganger og dette blir ikke den siste.
Er det "bedre" å trene med pulsklokke enn uten?

Jeg er bruker nå klokka kun til å kontrollere puls på noen langturer, dvs jeg har den på slik at jeg blir minnet på å ta det med ro.

I en periode brukte jeg den mer aktivt, særlig på ulike intervaller. Og noterte flittig i en logg hvordan økten hadde forløpt. Men etterhvert kom jeg til erkjennelsen av at dette bare ble en liste med tall. 4x4 eller 3x15 ble jo kjørt så hardt at jeg akkurat orket 4x4 eller 3x15 uavhengig av hva klokka viste. Kanskje feil, men det ble realiteten og det er slik jeg vil gjøre det.

Men bruk av pulsklokke kan være ulikt motivert og det er ulike måter å bruke den på. Mange har interesse for denne loggføringen, noen liker å kjøre etter klokka uansett hva kroppen måtte mene, for noen er motivasjon med nye dingser, og noen føler at det blir for tilfeldig å trene uten. Ingenting av dette er feil. Hvis man motiveres av en ny dings eller av å kunne følge en utvikling dokumentert av klokka så skal man ikke la være å bruke den selv mange kan vise til suksess med mindre vitenskaplige metoder.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: CyberTrack] #1577536 31/03/2013 17:08
M
MrB Offline
Fersking
Fersking
M
Du er nok inne på noe sentralt. Folk synes rett og slett det er gøy med dingser. Personlig har jeg hatt stor glede av min Garmin Edge 800, både som loggfører, treningsmotivator og kartfunksjonen i ukjent terreng. Pulsfunksjonen er bare en liten del av pakka og brukes kun aktivt ved intervalltrening.

Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: torbis] #1577602 31/03/2013 19:32
torbis Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ønsker ikke å slakte pulsklokka i dette innlegget, for den er absolutt en motivasjonsfaktor og et nyttig verktøy for veldig mange. Hver sin lyst, men personlig føler jeg at jeg kommer langt med bare å lytte til kroppen, og så krydres turen ved å følge med på gps-en innimellom :-)

Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: torbis] #1577605 31/03/2013 19:40
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jag har läst deras två böker och en del annat på nättet men detta har jag helt missat. Skriver de någonstans att de inte använder sig av pulsklocka eller att det är bättre att lyssna på kroppen?

Att de delar opp i lett-middels-hard träning stämmer men det gör ju nestan alla andra träningsfilosofier också.

Själv använder jag mig av pulsklocka och tycker att den är ett bra hjälpmedel men oftast ser jag bara på den för att få en indikation om att min känsla är någorlunda rätt.

Att träna roliga turer i sone 1 tror jag däremot inte att jag skulle klara av utan pulsklocka. Intensiteten skulle bli för hög om jag körde på känsla.

Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: torbis] #1577668 31/03/2013 21:41
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Jeg følger pulsklokke litt for mye kanskje. For min del er den likevel veldig grei for å holde intensiteten lav nok på rolige turer. Ellers er det jo gøy sammenligne data over tid.

Faller også lett for dingser. På den vanlige klokka har jeg høydemåler, kompass, barometer og termometer. Alt med solcellelading. Bruker dette selvsagt daglig.

Redigert av turbo; 31/03/2013 21:45.
Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: CyberTrack] #1577868 01/04/2013 12:23
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: CyberTrack
Pulsklokkebruk har vært diskutert mange ganger og dette blir ikke den siste.
Er det "bedre" å trene med pulsklokke enn uten?

Jeg er bruker nå klokka kun til å kontrollere puls på noen langturer, dvs jeg har den på slik at jeg blir minnet på å ta det med ro.

I en periode brukte jeg den mer aktivt, særlig på ulike intervaller. Og noterte flittig i en logg hvordan økten hadde forløpt. Men etterhvert kom jeg til erkjennelsen av at dette bare ble en liste med tall. 4x4 eller 3x15 ble jo kjørt så hardt at jeg akkurat orket 4x4 eller 3x15 uavhengig av hva klokka viste. Kanskje feil, men det ble realiteten og det er slik jeg vil gjøre det.

Leser du hele artikkelen som inngår i Olympiatoppens beskrivelse av intensitetssoner, så anbefaler de nettopp denne måte å styre intensiteten på.

Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: fredriks] #1577940 01/04/2013 15:21
torbis Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: fredriks

Jag har läst deras två böker och en del annat på nättet men detta har jag helt missat. Skriver de någonstans att de inte använder sig av pulsklocka eller att det är bättre att lyssna på kroppen?

Att de delar opp i lett-middels-hard träning stämmer men det gör ju nestan alla andra träningsfilosofier också.

Själv använder jag mig av pulsklocka och tycker att den är ett bra hjälpmedel men oftast ser jag bara på den för att få en indikation om att min känsla är någorlunda rätt.

Att träna roliga turer i sone 1 tror jag däremot inte att jag skulle klara av utan pulsklocka. Intensiteten skulle bli för hög om jag körde på känsla.

Det står vel egentlig i første kapittel i boken "I de lange løp".

Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: torbis] #1577948 01/04/2013 15:39
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg har sluttet å bruke pulsbelte. Jeg blir for opphengt av puls, det tar vekk sykkelgleden og når sykkelgleden forsvinner sykler jeg mindre.

Helt uten å ha lest noe som helst om det så trener jeg etter følt intensitet.

Snitthastighet på en bestemt testrunde får være godt nok mål på formforbedring.

Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: torbis] #1577953 01/04/2013 15:49
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Men vad står det där? Jag har inte kvar boken men i det kapittlet satte de opp pulssoner och diskuterade lite runt dem. Konstigt om de sätter opp soner baserade på puls om de ändå inte använder sig av pulsen.

Man kan basera träningen på olika parametrar, tex känsla, puls, laktat, watt eller vad man orkar, eller framför allt en blandning av dessa parametrarna. Exakt vad bröderna Aukland skrev kommer jag inte ihåg förutom att det i praktiken var väldigt likt det tex olympiatoppen skriver.

Träna en blandning av lugna turer som ska gå i pratetempo eller enligt dem under 85% av maxpuls (här är det dock oklart vad de menar).

Träna middelshårt, tex 2x20 som går under eller på tröskeln.

Träna hårt, tex intervaller över tröskeln 4x4, 4x5 eller liknande.

I olympiatoppens termer, träna i sone1, 3 och 4/5

Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: torbis] #1577987 01/04/2013 17:13
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Wattbasert trening er fremtiden for syklister! Men man trenger en god treningsplan/opplegg. Hvis man ikke følger en treningsplan så trenger man verken pulsmåler eller wattmåler.

Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: Open 1.0] #1578201 01/04/2013 22:14
Go big Offline
3, 2, 1 Go
3, 2, 1 Go
Sitat: Open 1.0
Wattbasert trening er fremtiden for syklister! Men man trenger en god treningsplan/opplegg. Hvis man ikke følger en treningsplan så trenger man verken pulsmåler eller wattmåler.

Dette er vel opp til hver enkelt å bedømme???
Selv følger jeg ikke noen bastant treningsplan, men har en liten ide i hodet om hva jeg vektlegger fra uke til uke. Da er det veldig greit å kunne sjekke dagboka til min polar for å se om jeg har gjennomført slik jeg tenkte og for å se hvordan jeg feks trente i fjor.

Har drevet med forskjellige idretter på topp nivå før og har skrevet treningsdagbok i 12 år. Pulsklokka gir meg data som gjør alle disse årene sammenliknbare. Når jeg de siste årene har trent mot sykling gir dette meg også en indikasjon på hvordan jeg ligger an og hva jeg må gjøre videre.

Veldig mange som henger seg på noe de har lest eller hørt fra andre!
MITT tips er test ut hva som fungerer for deg og gjør det! Hva en eller annen skriver på TS trenger ikke bety en dr....

Husk at det er mange som skriver her og stort sett alle har forskjellig treningsbakgrunn. Jeg bruker pulsklokke til all min utholdenhetstrening og det er topp for meg og sikkert for mange andre. Aukland bruker det tydelig vis ikke og Lance brukte epo. Alt fungerer best om du bruker det på riktig måte!

Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: fredriks] #1578262 02/04/2013 07:04
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hvis du ikke merker at pulsen blir "for høy", er det da egentlig et reelt problem?

Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: kjerts] #1578301 02/04/2013 07:55
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ja, det är nog det de gångerna jag verkligen vill träna rolig. Det är tex vid jobbsykling, om jag varit sjuk, tillväning till löpning, om jag känner av någon skada. Om jag i en del aktiviter inte tittar på pulsen så blir den rätt mycket högre än sone 1 och det märks definitivt en skillnad i återhämtning efter turerna.

Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: kjerts] #1578659 02/04/2013 17:01
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: kjerts

Hvis du ikke merker at pulsen blir "for høy", er det da egentlig et reelt problem?
Skal man holde på lenge nok, så kan en "lav"(lett) belastning til å begynne med, være for høy.

Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: torbis] #1579331 03/04/2013 14:49
H
Håvis Offline
Fersking
Fersking
H
Bruker selv nesten aldri pulsklokke når jeg sykler da jeg bruker wattmåler og etter noen år så lærer man seg selv å kjenne når det gjelder belastning.
Fulgte pulsklokken slavisk i fjor uten å kjenne etter kroppen og det resulterte i overtrening

Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: torbis] #1579356 03/04/2013 15:33
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Kan ikke forstå at det ene skal utelukke det andre. Pulsklokka kikker jeg på av og til, men det hindrer meg ikke å lytte til følelsen. Når iveren er større enn evnen til å bære trening, da blir jeg feiltrent. Med eller uten pulsklokke.

Re: Gi blaffen i pulsklokka? [Re: turbo] #1579582 03/04/2013 21:40
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Har alltid på pulsklokka, men varierer hvor mye jeg ser på den. Ser ingen god grunn til ikke å samle inn mest mulig data fra en treningsøkt.

With light parts come great responsibility

Moderator  support