|
Oppgradere bakdemper 2012 scalpel 29er carbon 2.
|
Oppgradere bakdemper 2012 scalpel 29er carbon 2.
28/03/2013 09:55
|
Tarzan78
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ville gjerne hatt innspill av mer erfarne ryttere her inne ved valg av ny demper eller oppgradering til scalpel.
Rock Shox Monarch RT3 dempern som står på gir lite "låst følelse" i låst posisjon. Veier 79kg og har vært oppe i 220 psi, men dempern blir aldri låst.
Ser etter andre demper løsninger med egenskaper for racing/ritt da, men med allsidig bruk på sti. Er kllar over at scalpeln skal være stiv rittmaskin, men hvis det finnes en mer allsidig demper med mer låst følelse i låst posisjon og mer tilgivelig i åpen posisjon der ute på markedet. Hva skal jeg se etter, low tune med låsbar funksjon eller er medium tune bra?
Har sett litt på Rockshox Monarch XX shock med Xloc og Fox FLOAT CTD Kashima Factory demper. Har lest og fått inntrykk av at monarch xx dempern er "låst" når den skal være det, usikker på om det er nødvendig Xloc låsing fra styret da, blir vel som å ha fjernkontroll til radioen i biln, smør på flesk. Usikker på hvordan fox kashima dempern oppfører seg i låst posisjon.
Villig til å bruke litt peng på det.
Håper på noen innspill/råd og tips ved valg av demper.
|
|
|
Re: Oppgradere bakdemper 2012 scalpel 29er carbon 2.
[Re: Tarzan78]
28/03/2013 10:08
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Fox låser seg aldri, mens spec til Monarch XX sier helt låst.
Men ønsker du deg helt låst sykkel, så ville jeg heller vurdert en halvdemper. Den lille bevegelsen som kommer når demperen er på hardeste terskel gir deg ikke noen ulemper i det hele tatt. - med mindre du kun tråkker nedover og ikke i sirkel. Feil tråteknikk er oftest kilde til klager om at sykkel aldri blir låst nok.
Personlig ville jeg heller hatt en med hard terskel enn helt låst, da du kan risikere å blåse hydraulikken hvis du skulle fått et skikkelig hardt slag på bakhjulet.
|
|
|
[Re: baronKanon]
28/03/2013 11:29
|
Tarzan78
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Høres fornuftig ut, man står vel egenltlig ikke å hopper på pedalene, trur egentlig det er mest oppe i bollehode man trur krefter forsvinner i dempern. Baktrinagelet og stivheten til scalpeln skal vel være tråkkeffektivt i seg selv.
Men tro om det finnes en demper som kan gjøre scalpeln mer allsidig, er løsningen fox kashima ctd, har inntrykk av at det er en god demper, prisen prater for seg ihvertfall, hehe:) Er den verdt det? Eller andre forslag?
Takker for svar:)
|
|
|
28/03/2013 18:41
|
Ola_Kr
Medlem
|
Medlem
Akkurat byttet min rt3 med en Monarch XX, ble aldri helt fornøyd med rt3 og da den tok kvelden første turen i år kjøpte jeg heller en ny og beholder den gamle som reserve. Fikk aldri helt godfølelsen med RT3, enten var den for slapp når jeg ville trå på oppover, ellers var den for stiv når jeg skulle nedover. Enten fungerte den veldig bra nedover og bare sånn passe i flatere terreng, ellers var den flott i flatt terreng og ikke veldig bra nedover. Var også veldig liten forskjell mellom de 3 tersklene, nesten ikke merkbart i det hele tatt. Godt mulig at litt mer fikling og finjustering hadde fikset det, men orket ikke pusle mere med den, den bråkte også veldig irriterende, peip og skreik når jeg ga på nedover.
Hatt ett par turer med Monarch XX nå og den føles mye bedre, veldig "smooth" demping og mindre dilldall med justering osv, låser den egentlig bare i oppoverbakke på asfalt/grus, tenker ikke så mye på den da den bare funker både bortover og nedover. Bruker stort sett Scalpelen på mindre krevende/raskere stier og grus da jeg også har en Jekyll stående til når jeg vil i grøvre terreng og Monarch XX føles veldig bra til grus og lett sti, vil nok si den er mere race preget enn RT3 var. Lockout på styret er også veldig deilig slipper å fikle med flaske for å stille terskel som med RT3. (Er veldig liten plass mellom flaska og demperen selv på min XL) Vil nok kanskje tro at en Float CTD kanskje er bedre hvis du bruker den som ren stisykkel , men har ikke prøvd den selv. Monarch XX er jo også en god del billigere, tror jeg betalte litt over 2000kr, Fox lå på nesten det dobbelte.
|
|
|
[Re: Ola_Kr]
29/03/2013 09:11
|
Tarzan78
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Opplever den på samme måte, vanskelig å kjenne forskjell, egentlig rar kombo på en så rå sykkel, står ikke i stil med lefty syns jeg.
Hvis Monarch XX er en god eller bedre oppgradering, syns jeg ikke prisen var så avskrekkende. Kan jeg spørre hvor du kjøpte den, hvilken dimensjon blir det da, fulgte det med foringer/spacere, eller brukte du det som satt på fra forrige demper?
Har du Ola_Kr Xloc lockout på venstre side, eller blei xx monarch levert med låse hendelen for mont. på venstre side, xloc til lefty sitter på venstre, har du begge på samme side? Ville hatt en på hver side altså xloc til xx monarch på høyre side, får man det?:)
Flaske problematikken å medium ramme skal jeg prøve løse med sidematet flaskeholder, med enten Bontrager sideswipe bottlecage eller cannondale alloy side cage, spørsmålet er vel hvilken klare holde flaasken på plass uten at den rister ut.
|
|
|
29/03/2013 09:27
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Du kan også vurdere å tune demperen din hvis du avviker fra "normalvekt" mellom 70 og 80kg (-generisk). Det kan gi deg en demper helt tilpasset DEG og DIN kjørestil.
TFTuned i UK gjør slikt med både Fox og Rock Shox. De gjør PUSH-tunes, og det vil i de fleste tilfeller gi deg bedre demper enn utgangspunktet.
|
|
|
29/03/2013 09:41
|
Tarzan78
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Vanskelig å tune demper når man ikke har noen stil:) Men vekten derimot kan tunes... Uansett veldig nyttig informasjon hvis og dersom man blir mer erfaren og skulle havne i klassen viderkommen:)
Takk for svar:)
|
|
|
29/03/2013 09:47
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Vanskelig å tune demper når man ikke har noen stil:) Men vekten derimot kan tunes... Uansett veldig nyttig informasjon hvis og dersom man blir mer erfaren og skulle havne i klassen viderkommen:)
Takk for svar:) Stil er gjerne hva du bruker sykkelen til. Veier du mer enn normalen, vil du nok få mer ut av tuning enn ny demper. Det er i hvert fall min magefølelse. Monarch RT3 er en demper som i er tilsvarende Fox i funksjon.
|
|
|
29/03/2013 10:26
|
Tarzan78
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Blir å bruke sykkeln på kjørbar sti, ikke di mest hardcore løypene. Det har jeg ikke teknikk til uansett. Skal sykle vestmarkrittet, raumerrittet og muligens ultrabirken.
Ligger vel 2 kg unna normal vekt.
Måinnrømme monarch xx demperen hørtes enkel ut i bruk, på og av, 1 og 0, "smud" og "låst":)
|
|
|
29/03/2013 20:49
|
Ola_Kr
Medlem
|
Medlem
Kjøpte min på ebay, betalte 249 dollar mener jeg og huske, den er 165x38 (6,50"x1,50"), brukte foringer og fester fra RT3. Den blir levert med venstre styreknapp, men skal ikke være noe problem å bytte den til en høyre. Har også hørt mye bra om Push tuning, men det får bli til vinteren igjen, nå smelter snøen og det skal sykles!
|
|
|
[Re: Ola_Kr]
29/03/2013 21:24
|
Tarzan78
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Åja sånn, takk for info:)
Fikk akkurat mail fra jensenusa.com angående spørsmålet om xx monarch kunne leveres med xloc høyre hendel : "Sorry, the Rock Shox Monarch XX Rear Shock is LEFT-HABD remote only".
Det var da svært lite service innstilling, må da være mulig å få den på høre siden:)
Huff ting skal ikke være lett, er vel UMULIG å få EN hydraulisk knapp till både lefty og xx monarch også, kansje engang i 2080?
Takker for svar! God påske:)
|
|
|
01/04/2013 08:28
|
daktari
Ringrev
|
Ringrev
Min første RT3 brøt sammen på første tur. Den neste var det noe galt med, viste det seg på service. Så hvis du synes det er liten forskjell på kompresjonssinnstillingen, så kan det være lav kvalitet. Jeg tror det går an å justere RT3 til en fastere kompresjon ved å øke trykket i IFP-kammeret. Du trenger en liten SID-adapter og demperpumpe. Søk på nettet. Har ikke følt behovet selv etter at jeg fikk ny demper, men sykler mest på sti. XX ser ut til å ha en enklere demper-enhet enn RT3, men med en fast låsing, ikke dum kanskje? Hva hvis du monterer låsehendelen opp ned på høyre side? Forøvrig er jeg kjempefornøyd med nåværende RT3 til det meste!
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
|
|
|
[Re: daktari]
01/04/2013 20:47
|
Tarzan78
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jo, går vel å hore den opp, eller tune den.
Men trur jeg har lyst å prøve no annet, den hørtes veldig enkel og grei den xx monarch. Funnet sånn "Rockshox Xloc Right Side Remote Kit" på jensenusa.com, men det måtte jeg kjøpe ved siden av, haha.. jaja, har tenkt det samme og snu den eventuellt, gidd ihvertfall ikke bynne bytte slange og koplinger med lufte styr og feanskap, det har blir for mange tommler. Trenger vel strengt talt ikke den locken, ville sett stygt ut opp ned alikevel, minst mulig spaghetti:)
Sett litt på marzocchi roco lite gold som vel er i samme gate som xx monarch, bare uten remote lock, men finner lite tester og tilbakemeldinger på den, noen her som har prøvd den? Eller har jeg ett øye på fox float kashima ctd fra cyclecomponents, har intrykk av at det er en brukevennlig og "smud" demper med stort bruksområde, selv om den ikke blir helt låst=) Climb mode`n der må nu funke bra nok til å unngå følelsen av å stå å stampe i ei hengemyr...
|
|
|
03/04/2013 16:39
|
daktari
Ringrev
|
Ringrev
Min føles ikke som en hengemyr hverken på asfalt eller grus, men jeg har et lett og stivt hjulsett med lette dekk (RaRa 2.25 satt opp tubeless). Det kan være en bra start uansett om du bytter demper senere. Lykke til!
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
|
|
|
04/04/2013 11:10
|
Tarzan78
OP
Medlem
|
OP
Medlem
|
|
|