|
Reparasjon i utlandet - Tollvesenet?
|
Reparasjon i utlandet - Tollvesenet?
27/03/2013 11:30
|
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Dette har vel vært diskutert før, men uansett:
Hvis jeg må sende en vare (sykkelramme) til utlandet (USA) for reparasjon: Hvordan gjør jeg ift. tollvesenet for å slippe krangling om gebyr og avgifter når den kommer tilbake?
Jeg har selv importert varen, men det er så lenge siden at jeg ikke lenger har hverken fortollingspapirer eller kvittering.
Noen her har sikkert vært borti dette. Tips?
Jeg kan ringe tollvesenet, men de er stengt til over påske.
|
|
|
Re: Reparasjon i utlandet - Tollvesenet?
[Re: Stein]
27/03/2013 11:35
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg tipper svarene på alle dine spørsmål viser seg hvis du søker på "proforma" her på forumet.
|
|
|
27/03/2013 11:52
|
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
|
|
|
27/03/2013 12:38
|
fjellheim
Fersking
|
Fersking
Når du sender ut legger du ved en proformafaktura hvor du setter verdi, men samtidig bemerker at varen skal ut av landet pga reparasjon. Viktig at verksted, ved retur, også merker retur dokumentene med samme verdi som deg. Da går dette i 0 og er i utgangspunktet isipisi, men så lenge det dreier seg om toll og myndigheter lover jeg aldri en enkel løsning http://toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=194483&epslanguage=no&parentid=44789
Vestmarkrittet, (Trysilrittet), (Grenserittet), Kongerittet, Birken
|
|
|
27/03/2013 12:46
|
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Takk. Så ved reparasjon skal jeg betale mva, antar jeg? Ikke garanti.
|
|
|
27/03/2013 13:23
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
|
|
|
27/03/2013 14:08
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du må betale moms på reparasjonen, ja.
Proformafaktura skal legges ved i fire eller fem eksemplarer. Tror det står mer om dette på Tollvesenets sider.
Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: Gråstein]
27/03/2013 14:28
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Skrekkeksempler på hva da? Den første artikkelen handler om innførsel av varer til Sverige, den andre om at man må betale mva ved innførsel til Norge.
|
|
|
[Re: oivindg]
27/03/2013 23:37
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Du må betale moms på reparasjonen, ja.
Proformafaktura skal legges ved i fire eller fem eksemplarer. Tror det står mer om dette på Tollvesenets sider.
Øivind Kan ikke være sant. Moms på en tjeneste i utlandet. Herregud, jeg risikerer jo å måtte betale moms på Obamas tur til frisøren i Washington da. Den reelle ekvivalent er at dersom jeg er i syden på ferie, så skulle jeg fått tilbake spansk moms på hårklippen for så betale norsk moms av ferieklippen ved tolla på Gardermoen. WTF ?!
Redigert av Abit; 27/03/2013 23:40.
|
|
|
28/03/2013 10:34
|
kjetilraknerud
Medlem
|
Medlem
Fra tolloven, som også gjelder innførselsmerverdiavgift.
§ 7-4. Beregningsgrunnlag for vare som gjeninnføres etter bearbeiding eller reparasjon (utenlands bearbeiding) (1) Dersom en vare som tidligere er fortollet eller har norsk opprinnelse blir gjeninnført etter at den er reparert, bearbeidet eller brukt til fremstilling av annen vare utenfor tollområdet, skal beregningsgrunnlaget fastsettes slik: a) Dersom toll skal beregnes på grunnlag av verdi, svares toll av kostnaden ved at varen ble reparert eller bearbeidet, tillagt transportkostnaden. b) Dersom toll skal beregnes på grunnlag av vekt, volum eller stykk, svares toll med åtte prosent av beregningsgrunnlaget som nevnt i bokstav a. c) Dersom bearbeiding er utført uten vederlag, settes beregningsgrunnlaget til null. (2) Vilkår for beregning etter første ledd er at: a) varen gjeninnføres innen ett år etter utførselen, b) gjeninnførselen foretas av den samme fysiske eller juridiske person som utførte varen, c) det ikke er refundert toll ved utførselen, og d) eventuelt krav om tollrefusjon frafalles.
|
|
|
[Re: Abit]
28/03/2013 11:11
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Du må betale moms på reparasjonen, ja. Kan ikke være sant. Moms på en tjeneste i utlandet. Herregud, jeg risikerer jo å måtte betale moms på Obamas tur til frisøren i Washington da. Den reelle ekvivalent er at dersom jeg er i syden på ferie, så skulle jeg fått tilbake spansk moms på hårklippen for så betale norsk moms av ferieklippen ved tolla på Gardermoen. WTF ?! Forutsatt at hårklippen koster mer enn 6000,- så stemmer dette. Sannsynligheten for at tollerene husker hvordan du så ut på håret da du dro, og skjønner at du må ha vært hos en (dyr) frisør på reisen, er nok ganske liten, så det burde være lett å snike seg unna hvis du vil.
|
|
|
28/03/2013 14:20
|
kjetilraknerud
Medlem
|
Medlem
Frisøreksemeplet er litt søkt. Det skal betales mva. ved innførsel av "varer", bestemmelsen om midlertidig utførsel er en særregulering av dette.
b) varer: fysiske gjenstander, herunder fast eiendom, og elektrisk kraft, vann fra vannverk, gass, varme og kulde,
Å kalle et menneske for en vare er nok å trekke definisjonen litt langt :-)
|
|
|
28/03/2013 22:45
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har meget god erfaring med å dra til tollen på alnabru. Der fikser de alle dokumenter du trenger... ta med orginal kvittering og ramma.
Pakk inn ramma der og bruk posten som er i SAMME rom. Posten andre steder kan nekte å stemple nødvendige papirer der det skal (pga inkompetanse). Jeg har personlig erfaring med dette, da jeg prøvde å sende pakke på ullevål postkontor og måtte tilbake til alna for å få det utført. (Posten på alna selger nemlig ingenting til å pakke inn i, Derfor dro jeg til et annet postkontor). Selv etter at de fikk prate med tollen på min telefon og at jeg fikk prate med (angivelig) sjefen på ullevål så ville de ikke stemple. Posten på alnabru skjønte på den annen side ikke hvorfor de ikke ville det...... Blåveis til posten..... Man alt gikk i orden og jeg fikk reparert gjenstand tilbake.....
Når det gjelder å sende ramme til usa, så har jeg prøvd meg på det krumspringet selv. Men jeg fant ut at det var ekstremt kostbart... med mindre butikken der borte dekker dette for deg. løsningen ble at jeg sendte den med en person, og stakk bort og hentet den i forbindelse med ferie.....
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
29/03/2013 00:30
|
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Takk for tipset. Blir litt upraktisk siden jeg bor i Sarpsborg.
|
|
|
[Re: kjetilraknerud]
29/03/2013 04:18
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Frisøreksemeplet er litt søkt. Det skal betales mva. ved innførsel av "varer", bestemmelsen om midlertidig utførsel er en særregulering av dette.
b) varer: fysiske gjenstander, herunder fast eiendom, og elektrisk kraft, vann fra vannverk, gass, varme og kulde,
Å kalle et menneske for en vare er nok å trekke definisjonen litt langt :-) Varen (sykkelen) er jo innført. Forstod utsagnet slik at dersom varen må tas ut av landet for reparasjon, så skal reparasjonstjenesten, i utlandet, momses av den norske stat. Altså ikke noen "reimport" av sykkelen, men moms av vedlikeholdstjenesten. Og i så måte er det jo helt likt det å klippe seg i utlandet Mye regler å forholde seg til.. Synes at denne egentlig virker som et statlig organisert tyveri. Vel, er den like over hele verden så greit nok, men blir neppe lett å forklare Fiona Frisør på gebrokken engelsk at man skal ha momsfritak for klippen, da denne skal gå til Norge og ikke Spania og henne  .. Norske borgere som kjøper en tjeneste i utlandet må momse denne tjenesten til Norge og ikke til det land den utføres i. Dette er nok gitt at varen (i vid forstand) hvis tjeneste er utført på, tas inn igjen i Norge. Hmmmmm...Den der er det ikke mange som vet om/tenker på. Bingo...Derfor en jeg kjenner alltid fikser bilen sin i Tyskland og er så fornøyd med det, da 1. verkstedene er billigere og 2. som han selv sier, så slipper han jo betale moms, ei heller til Tyskland. Lol..Ja, godt noen kjenner til reglene
Redigert av Abit; 29/03/2013 04:27.
|
|
|
29/03/2013 08:42
|
kjetilraknerud
Medlem
|
Medlem
Det er importen som utløser moms, ikke tjenesten. Hvis sykkelen repareres i utlandet og aldri innføres til Norge igjen vil det naturligvis aldri bli norsk moms på varen.
Grunnen til at frisøreksemplet blir søkt er at du ikke betaler moms ved innførsel av mennesker.
|
|
|
[Re: kjetilraknerud]
29/03/2013 15:27
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Må du jo lese !
Sykkelen er jo innført ! Ergo, moms er betalt første gang. Her snakk om reparasjon og må derfor sendes ut igjen. Så sier du at det på nytt da må betales importmoms og det tror jeg ingenting på !
At det må betales moms på tjenesten, reparasjonen, fordi sykkelen tilbakeføres til Norge, kan jeg gå med på ikke er helt på viddene.
Redigert av Abit; 29/03/2013 15:28.
|
|
|
29/03/2013 16:51
|
kjetilraknerud
Medlem
|
Medlem
Du kan naturligvis velge å ikke tro meg, det er ditt valg. La oss ta den lange forklaringen.
Moms betales ved omsetning, uttak og innførsel av varer og tjenester. Innførsel reguleres av følgende bestemmelser: Mval. 3-29: Varer Mval. 3-30: Fjernleverbare tjenester
Reparasjon er ikke en fjernleverbar tjeneste.
Ved innførsel kommer tolloven til anvendelse. Hvis man bare ser på hovedregelen skal det i prinsippet betales moms av alle varer som innføres uansett hvor de kommer fra. Det er naturligvis urimelig, og det er derfor gitt flere fritak. I følge toll. 5-4 gis det fritak for varer som gjeninnføres i uforandret stand. Når varen repareres i utlandet er den imidlertid ikke lenger i uforandret stand, og det beregnes da moms etter spesialbestemmelsen i toll. 7-4; grunnlaget er kostnaden ved reparasjonen.
|
|
|
|
|