Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr?

Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? #1575910 26/03/2013 21:45
W
wessel Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
W
Hello

Jeg har bestemt meg for å lære meg å bygge hjul selv.

Hva trenger jeg av utstyr. (Stativ osv) og hvor finner jeg litteratur/kurs på nett?

Forslag mottas med takk.

Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: wessel] #1575944 26/03/2013 23:30
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig

With light parts come great responsibility
Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: wessel] #1575982 27/03/2013 08:24
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
En god eikenøkkel er viktigst - og en bok. Du MÅ ikke ha rettestativ, men det er jæskla kjekt. Et godt hjulrettestativ er helt fantastisk - f.eks. Park Tool TS2.2 Man kan bruke strips og ramme/gaffel for å sjekke om det er rett.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: wessel] #1575989 27/03/2013 08:41
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Enig, men et stativ til noen hundrelapper er også ekstremt mye bedre enn ikke noe stativ, og så billig at det ikke er noe poeng i å la være.

Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: wessel] #1575990 27/03/2013 08:42
B
bixit Offline
Entusiast
Entusiast
B
Hadde vært genialt om det er noen online versjon av hjulbygging, noe sånt om fremgangsmåte. Ser for meg selv at det er best å telle antall runder man skrur på eikene, og skrive ned en huskelapp.

Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: Stein] #1575995 27/03/2013 08:53
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Stein
Enig, men et stativ til noen hundrelapper er også ekstremt mye bedre enn ikke noe stativ, og så billig at det ikke er noe poeng i å la være.

Tacx har noen stativ som man får tak i for 400-600kr,jeg har spart mitt inn for lenge siden med tanke på den prisen det koster på verksted,har faktisk tjent meg en del kroner på å rette hjul for venner og naboer(ett par poløl har det også blitt).

Denne siden forklarer greit hvordan man retter hjul:

http://www.sykkelsiden.no/verkstedet_hjulretting.html

Finnes også nettbøker om emnet

Sitat: bixit
Hadde vært genialt om det er noen online versjon av hjulbygging, noe sånt om fremgangsmåte. Ser for meg selv at det er best å telle antall runder man skrur på eikene, og skrive ned en huskelapp.

Youtube er ett fint sted man går for å sjekke slikt,finnes videoer om det meste innen sykkelbygging,og reparasjoner:

http://www.youtube.com/results?search_query=wheel+building

Redigert av SimonS; 27/03/2013 08:57.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: wessel] #1576112 27/03/2013 15:49
O
oyvlie Offline
Avhengig
Avhengig
O
rulla fungerer knall som rettestativ!

- Øyvind
Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: oyvlie] #1576172 27/03/2013 18:30
W
wirre Offline
Avhengig
Avhengig
W
Sitat: oyvlie

Vell og merke til retting ja... Er ett he#&$¥ å få det i senter når man skal bygge.... Vil anbefale deg rettestativ, med mulighet for sentrering i stativet... Sparer deg for mye jobb....

Feit og i dårlig form..
Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: wessel] #1576209 27/03/2013 20:37
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Hei.

Satt i samme bås for et lite år siden. Fikk en del gode tips rundt om på nett (og her på TS). Jeg har faktisk ikke skrevet noen gode innlegg om hjulbygging, men kan komme med en fin liten oppsummering her.

1. Jeg prøvde meg uten stativ, men med en gaffel isteden. Det er på langt nær så enkelt som man skal ha det til. Spesielt i begynnelsen når du har kast i alle mulige retninger. Park Tool TS2.2 blir nevnt. Et fantastisk verktøy som er selvsentrerende og kan ta hjul opp til 29".
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=50280

2. I tillegg trenger du eikeverktøy og muligens et verktøy til for feste av eikene. Det kommer litt ann på hva slags felg du velger. Velger du en felg som har UST-kompabilitet, så er innsiden av felgen (der slangen normalt ligger) hel. Det vil si at du må feste eikene fra siden som peker mot navet. Da trenger du et ekstra hverktøy. Hvis du ikke har planer om UST, så velger du et helt vanlig nippelverktøy. Det kan være en fordel å bruke litt penger på dette da du skal bruke det mye.

3. Du trenger selvfølgelig felg, nav og eiker. Felgene og navene må ha like mange hull. Bruk en eikekalkulator til å finne eikelengde. Somregel så ender eikekalkulatorer opp med både oddetall og partall i lengder. De fleste sykkelbutikker har bare partall. Rundt opp til nærmeste partall.

4. Jeg prøvde både alu og messing-nipler. Sistnevnte er mye lettere å hanskes med.

5. Jeg valgte enkle 3-kryss oppsett. Det vil si at eikene krysser en annen eike tre ganger fra nav til felg. Jeg synes denne videoserien er ganske bra https://www.youtube.com/watch?v=OYl4NO5m16Q Det høres litt ut som han på filmen har lukta på noe på listene til Antidoping Norge, men de er veldig oversiktelige.

6. Når du omsider har fått flettet sammen eikene sånn passe, så gå over mange ganger og sjekk at det ser rett ut. Viktigste er at du kommer til ventilen (det nevnes i videoen over) og at alle krysningene ser like ut.

7. Så er det bare å begynne strammingen. Av erfaring så synes jeg det var greit å stramme alle niplene til du akkurat ikke ser gjengene på eikene. Så tok jeg en bitteliten dæsj med olje mellom nippel og felg for at de ikke skulle holde moment om eikeaksen når de ble strammet yterligere. Så er det bare å finne seg et mønster (ventilhullet er et godt utgangspunkt). Jobb deg rundt og stram alle eikene med en omdreining. Er det fortsatt løst, så fortsett med en halv. Aldri stram mer en halve omdreininger på resten. Faren er nemlig den at du strammer for mye og ikke klarer å trekke til med samme omdreining over alt. Når eikene har begynt å bli sånn passe stramme (typisk mål er at du ikke klarer å flytte den krysningen som er nærmest felgen med mer enn 1 cm) så kan du sette hjulet i rettestand.

8. roter hjulet rundt og tilpass klemmene på standen til det akkurat ikke subber. Så skrur du eikene. De eikene som kommer fra høyre side trekker hjulet mot høyre om du strammer og tilsvarende på andre side. Hvis du strammer det området som subber med en omdreining så bør strammingen forplante seg med en kvart omdreining mindre pr eik i begge retninger. Husk at når eikene begynner å bli stramme så bør du slakke på motsatt side.

9. Når felgen nå har begynt å bli sånn passe rett, så tar du på deg et sett med skinnhansker og tar fatt om fire og fire av eikene og klemmer godt til. Det pleier å knitre og sprake en del. Når du har gjort det så legger du hjulet flatt med navet mot en benk eller noe med et blad i mellom. Også legger du begge hender på felgen og presser felgen mot bordet slik at du tøyer sidelengs. gjør dette på begge sider.

10. Hopp opp til punkt 8 og fortsett til felgen er rett og fin.

PS: Det er møysommelig arbeid. Det tok meg en god kveld å tré begge hjul og en tilsvarende kveld å rette begge.

PS2: Noen bruker måleverktøy for å sjekke spenn i eikene. Jeg klarer meg fint med lyden i eikene. Skal legge til at jeg har spilt instrument siden jeg var 5-6 år og har relativt ok gehør. Det er smak og behag. Viktigste er at eikespennet er innenfor en halvtone ca. Frekvensmessig tilsvarer det noe slikt som +/- 3,67% spenn. Noe som duger riktig så bra.

Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: nyzeta] #1576224 27/03/2013 21:10
ErrorLars Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Anbefaler Wheelpro boken som det ble linket til lenger oppi her på det varmeste.
I den er det også en finfin guide på hjemmebygd hjulrettestativ i tre.

Så lenge du ikke regner timer på å lage det så burde det ikke koste mer enn 600kr for materialer og da har du noe som er bunnsolid og hjemmelagd. Sammenleggbart er det å, så kan du putte det under sengen eller inn i garderobeskapet når det ikke er i bruk, som om det ble solgt på TV-shop.

Jeg kjøpte inn alt av plank og skruer og det kom på ca 700. Og da presterte jeg å kjøpe en boks hvitmaling til 250kr eller mer.
Eikespennsmåler har jeg ikke brukt.
Har nå brukt det til å bygge 3 hjul og ingen hjul eller mennesker har daua ennå.
Et Alfine 26 bakhjul' på en Big dummy og fram/bakhjul på en Surly Ogre som egentlig skulle være kommuter men brukes mest på sti.

Et finfint knep jeg tror jeg har funnet på helt selv er å bruke en Whiteboard tusj når du skal justere småkast mot slutten av byggingen. Bruk den til å merke eikenippelen hvor det virker som om skjevheten starter/slutter. Når du er ferdig tørker man det lett av.

Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: ErrorLars] #1576288 28/03/2013 01:28
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: ErrorLars
Anbefaler Wheelpro boken som det ble linket til lenger oppi her på det varmeste.
I den er det også en finfin guide på hjemmebygd hjulrettestativ i tre.

Så lenge du ikke regner timer på å lage det så burde det ikke koste mer enn 600kr for materialer og da har du noe som er bunnsolid og hjemmelagd. Sammenleggbart er det å, så kan du putte det under sengen eller inn i garderobeskapet når det ikke er i bruk, som om det ble solgt på TV-shop.

Jeg kjøpte inn alt av plank og skruer og det kom på ca 700. Og da presterte jeg å kjøpe en boks hvitmaling til 250kr eller mer.
Eikespennsmåler har jeg ikke brukt.
Har nå brukt det til å bygge 3 hjul og ingen hjul eller mennesker har daua ennå.
Et Alfine 26 bakhjul' på en Big dummy og fram/bakhjul på en Surly Ogre som egentlig skulle være kommuter men brukes mest på sti.

Et finfint knep jeg tror jeg har funnet på helt selv er å bruke en Whiteboard tusj når du skal justere småkast mot slutten av byggingen. Bruk den til å merke eikenippelen hvor det virker som om skjevheten starter/slutter. Når du er ferdig tørker man det lett av.

Flere tips som dette. Her viser brukeren kreativitet og initiativ. Ikke bare slenger opp en link til et rådyrt PT-redskap, som en bortskjemt pappagutt. Lei av folk som kaller det å sette på noen lager, skru inn noen skruer for å bygge sykkel. Eller å male rommet for å pusse opp huset. Du kan da vel for f ikke bygge en sykkel uten enten å kunne sveise eller legge karbon/epoxy i former... For øvrig så er det ei heller snakk om å bygge et hjul. Man setter det sammen, ikke noe mer. Ikke rocket-science heller.

Men må vel kunne gjøres enda rimeligere. Må vel være noen brukere her som både er snekkere og sveisere og som ser billige og gode løsninger utenom PT. Egen løsning er ei tilrigga avdanka ramme som kosta meg 0 kroner, men en teiprull og noen strips. Funker ok. Største problemet er at den er ubekvem å ha foran tv-skjermen, da leiligheten er trang som ei thai. Jeg vurderer om jeg skal bruke baufila og dele den i to.

Redigert av Abit; 28/03/2013 01:35.
Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: oyvlie] #1576309 28/03/2013 08:00
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: oyvlie

Muligens for en veldig vid definisjon av "knall". ICON_WINK

Da kan du jo like gjerne bruke gaffelen din med et par strips på.

Man kan spare på alt, men jeg anbefaler å kjøpe et enkelt stativ og en god eikenøkkel hvis du skal rette eller bygge hjul selv.

Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: bixit] #1576337 28/03/2013 09:14
Stig Olav Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hei:-)
Du finner mange videoer på Youtube som omfatter å bygge hjul, reparere skader, delebytting og retting av felgringer osv. Sjekk der:-)

De sier at man ikke skal elske materielle ting, men må innrømme at jeg elsker terrengsykkelen min<3
Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: wessel] #1576440 28/03/2013 14:25
Analex Offline
Entusiast
Entusiast
ramma\gaffelen er noe drit, må kunne skru på et hjul uten å demontere en sykkel først.
Likte denne DIY`n, Linky

Redigert av Analex; 28/03/2013 14:27. Rediger grunn: brainfart
Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: Abit] #1576676 29/03/2013 06:17
Stig Olav Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Selvgjort er velgjort. Artig å få sliktbtil. Har tenkt selv at det hadde vært moro å bygge hjul selv. Det er jo bare å komme seg igang med det egentlig:-):-):-)

De sier at man ikke skal elske materielle ting, men må innrømme at jeg elsker terrengsykkelen min<3
Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: wessel] #1576677 29/03/2013 06:19
Stig Olav Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ett slikt stativ som det blå, va koster ett slikt ett?

Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: wessel] #1576759 29/03/2013 10:47
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
er vel rundt en 1500-2500 avhengig av hvor du kjøper

Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: wessel] #1576813 29/03/2013 13:47
W
wessel Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
W
Takk for gode tips og lenker. Nå gjenstår det å se om jeg får det til.

Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: wessel] #1577026 30/03/2013 08:40
Analex Offline
Entusiast
Entusiast
Den blå jeg linket til over er hjemmelaget, sjekk linken.

$95 for indicator arms
$4.45 for a couple of nuts and bolts
$3.50 for perspex rod
$27.15 for paint & primer
-------
$130.10

Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: wessel] #1605680 12/05/2013 19:31
W
wessel Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
W
Jeg begynner å lure på om eikelengden min er feil. Fått tredd eikene riktig (32hull 3 kryss) og strammet de inn til gjengene ikke synes.. Selv nå er eikene superslappe. Virker som jeg må stramme MYE for å få nok spenn i de.. Har regnet ut eikelengde på diverse kalkulatorer osv.

Har Open pro Sup med 105 nav (HB/FH - 5700) Kalkulatoren gir meg 296mm og 294 på driveside bak.

Noen som har en ide?

Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: wessel] #1605882 13/05/2013 07:52
Djenghis Offline
Avhengig
Avhengig
Finnes uten tvil mange kreative løsninger der ute men fellesnevneren virker å være at de enten er tidkrevende å lage eller unøyaktige. Kjøper man omtalte parktool ts2.2 har det noen fordeler, du kan justere 16-29" hjul, det finnes overganger slik at du kan sette inn hjul med alle tenkelige akslinger og navbredder, det finnes også fine oppgraderinger slik som retteverktøy for bremseskiver

Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: wessel] #1605939 13/05/2013 09:14
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: wessel
Jeg begynner å lure på om eikelengden min er feil. Fått tredd eikene riktig (32hull 3 kryss) og strammet de inn til gjengene ikke synes.. Selv nå er eikene superslappe. Virker som jeg må stramme MYE for å få nok spenn i de.. Har regnet ut eikelengde på diverse kalkulatorer osv.

Har Open pro Sup med 105 nav (HB/FH - 5700) Kalkulatoren gir meg 296mm og 294 på driveside bak.

Noen som har en ide?

ERD på 606 (mener jeg det er) og 32 eiker/3x med 12mm nipler, mener jeg gir 298mm foran og 294/296 bak, men jeg ville trippelsjekket før jeg brukte tallene fra hukommelsen min. ICON_WINK

Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: wessel] #1606450 13/05/2013 20:51
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Hello

Jeg har bestemt meg for å lære meg å bygge hjul selv.

Hva trenger jeg av utstyr. (Stativ osv) og hvor finner jeg litteratur/kurs på nett?

Forslag mottas med takk.

Eikenippel og sentreringsverktøy (ser ut som en stor passer).
Billige rettestativ er lite nøyaktige, så en kan like godt sette sykkelen opp-ned og bruke blyant og 2 strips i kryss på kjedestagene. Du skal bygge mange hjulsett for å forsvare et skikkelig hjulbyggestativ. HAr aldri brukt spennmåler og har flere titalls hjul på samvittigheten.
http://fast-bikes.no/e-vendo.php?shop=fa...c=908&p=908
250 penger
http://fast-bikes.no/e-vendo.php?shop=fast&SessionId=&a=article&ProdNr=TACEiken%F6kkel&t=4&c=908&p=908
45 penger
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-ti...-100-stk-35240/
20 penger
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Ovrig/Snekkerblyanter-3-stk-162121/
13 penger
http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Kontorutstyr/Maskiner/Linjal-med-forstorrelse-47114/
20 penger
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: Stein] #1608772 17/05/2013 14:32
W
wessel Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
W
Sitat: Stein

Noen som har en ide?

ERD på 606 (mener jeg det er) og 32 eiker/3x med 12mm nipler, mener jeg gir 298mm foran og 294/296 bak, men jeg ville trippelsjekket før jeg brukte tallene fra hukommelsen min. ICON_WINK

Jeg har 294/296 bak og 296 foran.. MEN jeg synes det virker som at det blir for langt.. Tror jeg slipper opp for gjenger før eikene har nok spenn.. Uansett, får stramme opp og se hvor langt jeg kommer ICON_SMILE

Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: wessel] #1622020 08/06/2013 07:13
W
wessel Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
W
Ok . Har gitt opp å få tid og kunnskap til å få bygget hjulene skikkelig.

Hvor kan jeg best henvende meg for å få noen til å gjøre jobben ferdig ?

Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: wessel] #1622090 08/06/2013 11:28
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Ok . Har gitt opp å få tid og kunnskap til å få bygget hjulene skikkelig.

Hvor kan jeg best henvende meg for å få noen til å gjøre jobben ferdig ?

Huff... For lange. Prøvd 4 kryss ? Følelsen sier meg at de blir for korte til det, men jeg måtte og ville ha prøvd først. Trenger ikke spile alle for å se om det går ca. 4 på hver side bruker gi en god pekepinn. Dobler du, med motgående, så vet du... Dukker vel kanskje også opp et greit tilbud fra byggerne herinne.

Redigert av Abit; 08/06/2013 11:31.
Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: wessel] #1622262 08/06/2013 17:46
W
wessel Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
W
Alt av utstyr er riktig lengde, handler bare om å få strammet det riktig. Tror ikke jeg får gjort det skikkelig slik at det blir 100%..

Derfor : noen som kan ?

Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: wessel] #1736070 21/01/2014 10:43
HNK Offline
Besatt
Besatt
Følger opp denne tråden.

Skal snart i gang med byggeprosjekt selv.
Skjønner at det skal oljes litt mellom nippel og felg før man monterer og strammer eikene. Dette er logisk nok..

Men hva smører/oljer man med mellom eikegjengene og niplene?
Her får jeg høre mye forskjellig....

Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: wessel] #1736221 21/01/2014 17:53
HNK Offline
Besatt
Besatt
....og hva gjelder Tacx hjulrettestativ, er min klare anbefaling at man kjøper noe annet.

Re: Hjulbygg - Hva trenger jeg av utstyr? [Re: HNK] #1736241 21/01/2014 18:26
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: HNK
Følger opp denne tråden.

Skal snart i gang med byggeprosjekt selv.
Skjønner at det skal oljes litt mellom nippel og felg før man monterer og strammer eikene. Dette er logisk nok..

Men hva smører/oljer man med mellom eikegjengene og niplene?
Her får jeg høre mye forskjellig....

Ideen er å stamme lettest mulig uten at det glir like lett tilbake.

Ideelt sett ville jo 2k lakker vært helt topp her. Flytende først og knallhardt etter noen døgns herding. Det sies at linfrøolje har nogenlunde tilsvarende egenskaper, uten at jeg har prøvd det. Men vil nok prøvde det, om jeg får ut fingern og får skaffa meg det. Loctite kanskje. Låser, men smører den da.. I det siste har jeg da brukt weldtite teflon på boks. Den fordamper ganske raskt, slik at eikene ikke løser seg tilbake like lett som de ble strammet. Long-term. Vet ikke. Har ikke fått testa de hjula på lengre sikt ennå, hele 1 mil ICON_SMILE og så kom snøen. Erfaringer og preferanser omkring prinsippet jeg nevnte ovenfor, er nok gjeldende.. Ole her sier han bruker linfrø til å forsegle nippel"lokket/taket". Høres pirkete, men ganske lurt ut. At oljen siger ned i brystvorta ovenfra og forsegler mot dritt fra felgens innside

Jeg har gode erfaringer med TacX. Er noen fallgruver man må unngå først. F.eks en herlig evne til å legge seg litt skjevt, så må trippelsjekkes før stramming og snues relativt mange ganger. Men 2kg klarer jeg å løfte noen ganger og vri rundt.. Nå som jeg har erfart disse, så heller sitte med lette og nette tacx montert på reserverepcen foran tv, enn tilgjengelig verkstedslokal med PT 2.0

Redigert av Abit; 21/01/2014 18:44.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support