Selv har jeg bestilt en
Grand Canyon CF SLX 8.9, og jeg satser på å handle inn XT-bremser og -pedaler, Fizi:k Tundra 2 og nye hjul. Resten skal i utgangspunktet få stå fram til neste runde med budsjettforhandlinger.
Dessverre viser det seg at det finnes mange hjulsett der ute, og mange nettbutikker. Jeg er på utkikk etter raske hjul som kan stå på hele tida og brukes til alt, og de skal ha (mulighet for) qr15/x-12, koste lite, veie lite, tåle mye, være vakre, og helst ikke trenge vedlikehold i det hele tatt, noensinne. Jeg har alltid hatt 26" XT-hjul, og synes de har fungert omtrent som beskrevet ovenfor, så noe tilsvarende i 29" hadde vært stas.
Jeg opererer med et budsjett på rundt 5 000 kr, bruksområdet er det samme som sykkelens, altså XC/maraton. Vektklasse: Lett weltervekt. Kjørestil: Lettere angstpreget. Vektbegrensninger og slikt er derfor nokså irrelevant, men jeg har en tendens til å punktere øverst i steinrøyser og oppdage det nederst, så felgene bør, i likhet med XT-felgene, tåle såpass.
Jeg har funnet følgende muligheter som kan passe til sykkelen og bruksområdet:
1.
Mavic Crossmax ST 29 hos cyclecomponents. Vekt: 1 710 g. Pris: 4 999 kr.
Fordeler: Bra kompromiss vekt/holdbarhet, kan brukes til alt, har med adaptere så de kan brukes på alle sykler i fall man skulle selge hjulene, bytte gaffel eller trenge enda en sykkel neste år. UST-felg.
Ulemper: Litt tunge, pes å bytte eiker hvis det skulle trengs. 19 mm felg.
2.
Tune King/Kong + Sapim CX Ray + Crest hos superlight-bikeparts.de. Vekt: 1 500 g. Pris: Litt over 5 000 kr inkl. frakt og moms.
Fordeler: Lett, anstendig blingfaktor, grei pris, trenger ikke kjøpe adaptere.
Ulemper: Aner ikke om byggekvaliteten er brukbar eller om disse vil fungere som allroundhjul. Utenlandsk nettsjappe.
3.
Håndbygde hjul. Enten samme nav og felger som over, med en god del høyere pris og tilsvarende mer ro i sjela, eller noe som holder seg innenfor budsjettet og veier omtrent det samme som Crossmax ST.
Fordeler: Kvalitet, service, valgfrihet, sparepengene går til noen som gjør en samfunnsnyttig jobb. Kan trylle sykkelvekten ned med en halvkilo i ett jafs.
Ulemper: Hele oppgraderingsbudsjettet går trolig med til hjul, hele sesongen går trolig med til å gruble over hvilke nav og felger jeg skal velge.
4.
NoTubes ZTR Crest hos bikeshop. Vekt: 1 588 g. Pris: 3 328 kr.
Fordeler: Billig, lett. Norsk sjappe.
Ulemper: Ikke like stas som håndbygd. Må bruke ca. 500 kr på adaptere i tillegg. Trolig mindre solid/holdbart enn både Crossmax ST og håndbygd.
Det finnes mange andre muligheter også, selvsagt;
BOR 1266XM, kinesiske karbonfelger, AC race, ett eller annet fra r2-bikes, etc, men av forskjellige årsaker er jeg skeptisk. Jeg heller i utgangspunktet mot Crossmax ST, siden det ser ut til å være minst plunder med dem, og de har fått god omtale. Håndbygde hjul ligger på en sterk andreplass foreløpig, med gode muligheter for avansement.
Velfunderte innspill mottas med takk, og hvis ingen gidder å snakke mer om hjul så har i hvert fall framtidige Canyon-eiere en liste de kan bruke som basis for ytterligere grubling, og en tråd hvor vi kan dele tips, erfaringer, bilder, lykke og sorg helt til den sporer av og går over til å handle om margarinpriser i Honduras.