Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Kjøpt bil, feil lydsystem

Kjøpt bil, feil lydsystem #1574992 24/03/2013 22:33
T
Temp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Kjøpte meg min første bil idag, og det gikk kanskje litt fort i svingene. Har ikke veldig peiling på bil, og omtrent det eneste kravet jeg hadde for bilen var at den hadde AUX-inngang, så jeg kan bruke iphonen min til å spille musikk, ringe over høytaler og diverse Siri-funksjoner, og hadde kjøpt meg bluetooth-AUX-adapter for å ha i bilen. Men da jeg satte meg i bilen og skulle kjøre hjem (5 timer) fant jeg ingen AUX-inngang, og vel hjemme fant jeg ut at det er et annet lydsystem i bilen (Audi A3 Sportback 2010) enn det som står i annonsen. I annonsen står det at lydsystemet heter Audi Concert og at det er AUX-inngang med tilkobling for iphone/ipod, men lydsystemet som er i bilen heter Audi Chorus og har ikke AUX-inngang.

Her kan dere vel diskutere i det lange og brede om at jeg burde sett dette før jeg signerte noe som helst. Men har jeg noe jeg skulle sagt? Bilen ble kjøpt privat, men mannen til den nå tidligere eieren jobber som bilforhandler av dette merket og burde vel visst dette, og det er han jeg stort sett har snakket med.

Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: Temp] #1574994 24/03/2013 22:40
Livestrong Offline
Ringrev
Ringrev
Du kan jo ta kontakt å snakke med selgeren. KAnskje du får et lite plaster på såret eller blir bare avvist.

If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: Temp] #1574998 24/03/2013 22:44
T
Temp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Ja, skal ringe i morgen. Hadde forresten vært en deal breaker om jeg hadde oppdaget det, tross den lange reisen.

Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: Temp] #1575005 24/03/2013 23:22
C
Chevron Offline
Medlem
Medlem
C
Sjekk uansett nøye hva du eventuelt får installert. Har en 10/11 a3 selv med stor navi. Der får du ikke spilt av iPhone med AUX, dette går ikke fordi sangene automatisk lagres i ACC format på telefonen din når du kjøper eller lagrer dem i iTunes. Du kan såklart konvertere dem til MP3 i iTunes.

Men dette gjelder bare med AUX, ikke hvis får tilbud om foreksempel iPhone kabel ett smart sted.

Redigert av Chevron; 24/03/2013 23:23.
Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: Chevron] #1575020 25/03/2013 06:01
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvorfor går det ikke å spille av sangene gjennom AUX-inngangen?
Har AUX sluttet å være standard mini-jack og gått over til noe annet?

Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: Chevron] #1575022 25/03/2013 06:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Chevron
Sjekk uansett nøye hva du eventuelt får installert. Har en 10/11 a3 selv med stor navi. Der får du ikke spilt av iPhone med AUX, dette går ikke fordi sangene automatisk lagres i ACC format på telefonen din når du kjøper eller lagrer dem i iTunes. Du kan såklart konvertere dem til MP3 i iTunes.

Hva i all verden har filformatet med saken å gjøre? Telefonen dekoder jo musikken.

Men dette gjelder bare med AUX, ikke hvis får tilbud om foreksempel iPhone kabel ett smart sted.

???

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: GeirK] #1575052 25/03/2013 07:57
C
Chevron Offline
Medlem
Medlem
C
1: Hvis du plugger inn AUX kabel i en iPhone i en Audi A3 med den store spilleren( som har 2 x SD kort og minnepenne uttak i hanskerommet) så vil den ikke spille at sanger. Dette fordi sangene er i formatet ACC, jeg har ingen aning om telefonen formatere eller ikke. Men dette er bekreftet fra Audi.

Det er også mulig å installere/få montert en iPhone kabel i hanskerommet, da vil du kunne styre hele musikksammlingen din over spillere du har i bilen.

Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: Temp] #1575056 25/03/2013 08:02
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Hvordan klarer bilen å kjenne igjen filformat når filen kommer ut "hodetelefon-utgangen"? Mener du at jeg må tenke på formatstøtte neste gang jeg kjøper hodetelefoner?

Sikker på du snakker om riktig utgang?

Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: Temp] #1575057 25/03/2013 08:07
Henning H Offline
Avhengig
Avhengig
AUX inngangen i et hvilket som helst musikkanlegg er analogt, og er til og med i stand til å spille av den elektriske støyen kroppen din fanger opp. Det er bare å prøve å sette fingeren på tuppen av jack-en med litt volum på.

Det jeg vil tro Chevron snakker om er en digital inngang av ett eller annet slag. AUX-en vil spille av musikk på akkurat samme måte som med hodetelefonene dine. Gjør den ikke det så er det noe galt med anlegget!

MVH
Henning
Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: Temp] #1575061 25/03/2013 08:17
B
Braatnes Offline
Entusiast
Entusiast
B
Hvis du har handlet noe utifra en annonse så skal du vel ha en god sak. Det står som du sier sikkert noe i kontrakten, men jeg mener det bør være et minimum at kontrakten svarer til det som er annonsert.

Når det gjelder lydanleggene så er ChorusII standard anlegget og ConcertII første steg av oppgradering (finnes jo flere alternativer over der igjen også). Den kan bla. spille av mp3 cder, har høyere power ut og tydeligvis også flere tilkoplinger da som du ikke har nå. Dermed har du fått noe som er dårligere enn det som står i annonsen og det burde jo selger isåfall ha informert deg tydelig om i tillegg til at det står i kontrakten.

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Bygge og tenker smarthus?
Autobolig AS - Virkelig smarte smarthusløsninger!
Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: Henning H] #1575063 25/03/2013 08:21
C
Chevron Offline
Medlem
Medlem
C
Sitat: Mr.Jacobsen
Hvordan klarer bilen å kjenne igjen filformat når filen kommer ut "hodetelefon-utgangen"? Mener du at jeg må tenke på formatstøtte neste gang jeg kjøper hodetelefoner?

Sikker på du snakker om riktig utgang?

Du må ikke tenke på det i det hele tatt.

Sitat: Henning H
AUX inngangen i et hvilket som helst musikkanlegg er analogt, og er til og med i stand til å spille av den elektriske støyen kroppen din fanger opp. Det er bare å prøve å sette fingeren på tuppen av jack-en med litt volum på.

Det jeg vil tro Chevron snakker om er en digital inngang av ett eller annet slag. AUX-en vil spille av musikk på akkurat samme måte som med hodetelefonene dine. Gjør den ikke det så er det noe galt med anlegget!

Mye mulig det er det ja.

Sjekk mailen jeg hadde fått fra Audi ifjor. Å må inrømme at jeg husket feil, ACC formatet gikk ikke å spille av hvis sangene lå på en minnepenn eller et SD kort. Det stod ingen ting om Iphone og avspillingsmulighetene.

Men vil uansett anbefalle Temp(trådstarter) klage, kansje du får dem til å betale for en iphone tilkoblingskabel i hanskerommet. Da vil du få opp alle sangene på skjermen, med navn, mapper, album osv.

Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: Chevron] #1575070 25/03/2013 08:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
1: Hvis du plugger inn AUX kabel i en iPhone i en Audi A3 med den store spilleren( som har 2 x SD kort og minnepenne uttak i hanskerommet) så vil den ikke spille at sanger. Dette fordi sangene er i formatet ACC, jeg har ingen aning om telefonen formatere eller ikke. Men dette er bekreftet fra Audi.

Det er også mulig å installere/få montert en iPhone kabel i hanskerommet, da vil du kunne styre hele musikksammlingen din over spillere du har i bilen.

Du snakker om USB, ikke AUX

- Robert Green Ingersoll
Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: GeirK] #1575081 25/03/2013 08:45
C
Chevron Offline
Medlem
Medlem
C
Sitat: GeirK
1: Hvis du plugger inn AUX kabel i en iPhone i en Audi A3 med den store spilleren( som har 2 x SD kort og minnepenne uttak i hanskerommet og AUX i midtarmlenet) så vil den ikke spille at sanger. Dette fordi sangene er i formatet ACC, jeg har ingen aning om telefonen formatere eller ikke. Men dette er bekreftet fra Audi.

Du snakker om USB, ikke AUX

Beklager, men der mente jeg fortsatt AUX. Glemte bare å skrive; 1: Hvis du plugger inn AUX kabel i en iPhone og så i AUX uttaket i en Audi A3 med den store spilleren( som har 2 x SD kort og minnepenne uttak i hanskerommet) så vil den ikke spille at sanger. Dette fordi sangene er i formatet ACC, jeg har ingen aning om telefonen formatere eller ikke. Men dette er bekreftet fra Audi.

Sammtidig, hvis du leser i posten over din egen.

Redigert av Chevron; 25/03/2013 08:47.
Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: Temp] #1575094 25/03/2013 09:27
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
har ikke en såpass ny bil Blåtann?
da burde jo alt være ok...

facebook.com/secondhandsessions

Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: hJürg1] #1575098 25/03/2013 09:35
C
Chevron Offline
Medlem
Medlem
C
Sitat: trekbikes

Tenker du på å ringe da eller?

Redigert av Chevron; 25/03/2013 09:35.
Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: Temp] #1575100 25/03/2013 09:39
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det er ikke alle biler med bluetooth-handsfree som samtidig kan bruke anlegget som bluetooth-høyttalere. Min kan ikke, f.eks.

Hvis en bil har linjeinngang (AUX) og man spiller fra linjeutgangen eller hodetelefonutgangen på en telefin eller mp3-spiller, så funker det uansett hvilket filformat musikken er lagret i. Hva som skjer i avspillingsprogramvaren og DA-converteren før linjeutgangen bryr ikke bilstereoen seg om,

Hvis det som geir er inne på heller er en usb-inngang for mp3-avspilling i bilstereoen, kan den selvsagt ikke spille andre filtyper dersom man kobler en telefon til som usb-disk med musikkfiler. Jeg er ikke overbevist om at iPhone kan brukes slik engang, men der kan jeg ta feil.

Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: Temp] #1575108 25/03/2013 09:50
C
Chevron Offline
Medlem
Medlem
C
Det er som Stein sier ikke mulig i alle biler. Det er ikke mulig å spille av lydfiler eller andre filer over bluetooth med iphone i en audi a3 2010 mod. Det vil bare være mulig å ringe og motta samtaler.

Mulighetene for å spille av filer i en Audi A3 2010 modell er:
(dette varierer hvilken spiller du har)
1: SD x 2 bak spiller
2: USB uttak i hanskerom
3: AUX under armlenet
4: Iphonekabel i hanskerom

Dette vil variere utifra hvilken pakke og stereo man krysser av når bilen blir kjøp.

Det finnes også tredjeparts muligheter der du bruker tilkoblingen til CD veksleren.

Redigert av Chevron; 25/03/2013 09:51.
Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: Chevron] #1575110 25/03/2013 09:55
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H

Blåtann streaming av lyd, tenkte jeg....

Det er som Stein sier ikke mulig i alle biler. Det er ikke mulig å spille av lydfiler eller andre filer over bluetooth med iphone i en audi a3 2010 mod. Det vil bare være mulig å ringe og motta samtaler.

Dette vil variere utifra hvilken pakke og stereo man krysser av når bilen blir kjøp.

Det finnes også tredjeparts muligheter der du bruker tilkoblingen til CD veksleren.

Er det bare iPhone som har denne begrensningen?

Redigert av trekbikes; 25/03/2013 09:57.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: hJürg1] #1575118 25/03/2013 10:06
C
Chevron Offline
Medlem
Medlem
C

Blåtann streaming av lyd, tenkte jeg....

Er det bare iPhone som har denne begrensningen?

Dette er jeg usikker på, har bare hatt Iphone selv. Men det har vel like mye med spilleren som med telefonene å gjøre.

Det er jo foreksempel mulig å kjøpe høytalere til iphone der man kan spille av med bluetooth. Så vil vel egentlig tro at der er Audi som har satt denne sperren.

Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: Chevron] #1575183 25/03/2013 12:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Beklager, men der mente jeg fortsatt AUX. Glemte bare å skrive; 1: Hvis du plugger inn AUX kabel i en iPhone og så i AUX uttaket i en Audi A3 med den store spilleren( som har 2 x SD kort og minnepenne uttak i hanskerommet) så vil den ikke spille at sanger.

Vel, jeg er produktansvarlig for den løsningen Audi har kjøpt her, så dette vet jeg litt om. Hvordan kobler du AUX-inngangen til telefonen?

- Robert Green Ingersoll
Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: Temp] #1575200 25/03/2013 13:17
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
EOD.

ICON_WINK

Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: GeirK] #1575204 25/03/2013 13:34
C
Chevron Offline
Medlem
Medlem
C

Beklager, men der mente jeg fortsatt AUX. Glemte bare å skrive; 1: Hvis du plugger inn AUX kabel i en iPhone og så i AUX uttaket i en Audi A3 med den store spilleren( som har 2 x SD kort og minnepenne uttak i hanskerommet) så vil den ikke spille at sanger.

Vel, jeg er produktansvarlig for den løsningen Audi har kjøpt her, så dette vet jeg litt om. Hvordan kobler du AUX-inngangen til telefonen?

Så bra. Er bare en måte å koble AUX i en iphone, å det er på toppen av telefonen og under armlenet. Men siden du er produksjons ansvarlig for løsningen audi har valgt, så har du vel lest at jeg trakk tilbake uttalelsen min om ACC format og avspilling gjennom AUX litt lengre opp i tråden. Siden jeg husket feil anngående info som stod i mailen fra Audi.

Har aldrig brukt AUX uttaket i min bil, da jeg heller bruker SD kort eller minnepinnen. Men spurte audi om dette da jeg fikk min bil.

Har du forresten tilgang til hvilke format SD kort og USB minnepinne som er koblet til kan spille av? Vil det bare være Mp3?

Å hvorfor kan den ikke spille av ACC foreksempel?

Redigert av Chevron; 25/03/2013 13:45.
Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: Temp] #1575223 25/03/2013 14:23
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Du kan også kjøpe en mini-dock som tar ut en linjeutgang fra 30-pins kontakten i bunnen, og dermed slppe å sende signalet gjennom volumkontrollen og opampen som er hodetelefonen. Billig, og bra.

Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: Temp] #1575237 25/03/2013 14:46
T
Temp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Eieren er veldig velvillig, og venter med å levere inn papirer til Vegvesenet før vi har funnet ut hva vi vil foreta oss. Men snakket akkurat med han som har stått for det meste av salget, som jobber med Audi, om hvordan vi skal løse dette, og han påstod at det stort sett bare er Aux-inngang som er forskjellen på Chorus og Concert? Det stemmer vel ikke?

Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: Temp] #1575274 25/03/2013 16:28
B
Braatnes Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Temp
EDet stemmer vel ikke?

Ikke så store forskjellen så vidt jeg vet, men du har litt høyere utgangseffekt på concert pluss muligheten for å spille av mp3-cder. Også som du nevner den tilkoblingen. Sånn sett så er det jo ikke så langt fra sannheten at det er eneste forskjell, men noe er det jo.

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Bygge og tenker smarthus?
Autobolig AS - Virkelig smarte smarthusløsninger!
Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: Chevron] #1575298 25/03/2013 17:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Så bra. Er bare en måte å koble AUX i en iphone, å det er på toppen av telefonen og under armlenet. Men siden du er produksjons ansvarlig for løsningen audi har valgt, så har du vel lest at jeg trakk tilbake uttalelsen min om ACC format og avspilling gjennom AUX litt lengre opp i tråden. Siden jeg husket feil anngående info som stod i mailen fra Audi.

Har aldrig brukt AUX uttaket i min bil, da jeg heller bruker SD kort eller minnepinnen. Men spurte audi om dette da jeg fikk min bil.

Har du forresten tilgang til hvilke format SD kort og USB minnepinne som er koblet til kan spille av? Vil det bare være Mp3?

Analoginngangen kan jeg ikks uttale meg om, da vi bare har levert det digitale. Jeg kan likevel garantere deg at AUX-inngangen ikke kan kjenne forskjell på hva slags format det digitale signalet en gang var lagret som, så her er det bare å kjøre på.

Lydystemet har to digitale interfacer:
1. USB. Denne kan koble seg mot USB mass media og dekode MP3-filer lagret på rotkatalogen. Det er en del royalities forbundet med både MP3 og AAC, så de fleste kunder velger bare en, og ofte MP3, da denne er mest brukt. Vi hadde ikke støtte for AAC da denne løsningen ble levert. USB-porten støtter i tillegg iAP, Apples proprietære kommunikasjonsprotokoll mot iDingser. Her kommer imidlertid dataene "ferdigtygd" ut fra iDingsen uansett hva lydkliden er inkludert en FLAC-app på en iPhone. Interfacen lar deg enten velge iTunes-materiale fra bilstereoen eller bare ta det som du velger lokalt på iDingsen.
2. SD-kort. Disse dataene blir kjørt gjennom samme kverna som USB mass media og de samme restrisjonene gjelder her.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: GeirK] #1575342 25/03/2013 18:59
C
Chevron Offline
Medlem
Medlem
C

Analoginngangen kan jeg ikks uttale meg om, da vi bare har levert det digitale. Jeg kan likevel garantere deg at AUX-inngangen ikke kan kjenne forskjell på hva slags format det digitale signalet en gang var lagret som, så her er det bare å kjøre på.

Lydystemet har to digitale interfacer:
1. USB. Denne kan koble seg mot USB mass media og dekode MP3-filer lagret på rotkatalogen. Det er en del royalities forbundet med både MP3 og AAC, så de fleste kunder velger bare en, og ofte MP3, da denne er mest brukt. Vi hadde ikke støtte for AAC da denne løsningen ble levert. USB-porten støtter i tillegg iAP, Apples proprietære kommunikasjonsprotokoll mot iDingser. Her kommer imidlertid dataene "ferdigtygd" ut fra iDingsen uansett hva lydkliden er inkludert en FLAC-app på en iPhone. Interfacen lar deg enten velge iTunes-materiale fra bilstereoen eller bare ta det som du velger lokalt på iDingsen.
2. SD-kort. Disse dataene blir kjørt gjennom samme kverna som USB mass media og de samme restrisjonene gjelder her.

Veldig utfyllende svar GeirK. Vet også at det var mulig å velge en såkalt Iphone kabel/docking i hanske rommet. Ved montering av en sånn vil man kunne "styre" musikken med RNS-E til Audi. Med full visning av album, sanger, spillelister, en nyaktig kopi av Iphone eller Ipod.

Dette er vel det enenste jeg savner i min, da jeg bruker alle andre IDingser.

Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: Temp] #1575364 25/03/2013 19:54
T
Temp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Enden på visa er at eieren betaler tilbake 3500,-. Fant prisliste for Audi A3 Sportback 2010, og det hadde blitt 6130,- som ekstrautstyr. Forskjellen er AUX, mp3, bedre forsterker og 2 ekstra høytalere om jeg forstod det riktig. Tror jeg skal kjøpe en Zenec-stereo fra Tyskland med DVD, Bluetooth, Navi og faens oldemor. Kommer til å se greit ut siden den er spesiallaget for A3 og har samme design som den orginale stereoen.

Halvfornøyd, og har lært bruktbil-leksa til neste gang (kanskje).

Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: Temp] #1575450 25/03/2013 22:05
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Her kan du kjøpe AUX utgang til spilleren din

http://www.autohifi.no/Bilmerke-tilbeh%C3%B8r/Audi/Aux_iPod_USB-interface.aspx

De har også mye snacks hvis du vil bytte head unit

Re: Kjøpt bil, feil lydsystem [Re: sl500] #1575563 26/03/2013 09:44
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Ohh. Minnepinneinngang og iPhoneinngang løst med kontroll fra eksisterende enhet er fine greier, men vent. Jeg har jo ikke iPhone....

Fint å vite om uansett.

LarsB

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support