Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften"

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: silverwrx] #1573866 22/03/2013 13:28
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: silverwx

Det er totalbeskatningen av bilister, og i tillegg bompengefinansiering, som jeg reagerer på.

Jeg kan på ingen måte se for meg at dagens bilavgifter er i nærheten av å dekke opp kostnadene til helseutgifter som følge av bilkjøringen. Gjør det dyrere å kjøre bil i sentrale strøk (under 2 mil til jobben)og få folk over på sykkel og kollektiv.

Sitat: silverwrx

Jeg plages mer over folk som ikke involverer seg. De som er passive.

Her er du ved kjernen av problemet, folk vil gjerne fortsette å være passive, for det er så enkelt og billig å sette seg i bilen på veg til jobb og la åreforkalkingen gå sin gang. Til syvende og sist er det vi som sykler til jobben som må betale for hjertekateteriseringen og døgnene på intensiven. Helsepolitikk handler om å få middelmådige folk til å gjøre smartere ting, som feks å sykle til jobben og spise grønt.

God påske!
Dr.S.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1573911 22/03/2013 14:30
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Årsavgiften? Det virkelig irriteter er veiavgiften. Den vil jeg avskaffe, og det med en gang. Den rød-grønne kakseregjeringen har en jobb å gjøre. Til Facebook kamerater!

LarsBH

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: GeirK] #1573914 22/03/2013 14:35
CyberTrack Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: GeirK
Jeg tror at det vil oppleves mindre frustrerende for skatteyterne generelt.

Bør det av den grunn innføres?

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: larsb] #1573918 22/03/2013 14:47
gunner_one Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: larsb
Årsavgiften? Det virkelig irriteter er veiavgiften. Den vil jeg avskaffe, og det med en gang. Den rød-grønne kakseregjeringen har en jobb å gjøre. Til Facebook kamerater!

LarsBH

Hvorfor gidder du å bekymre deg for veiavgiften? Det er jo ingen syklister som betaler veiavgift... ICON_WINK

Redigert av gunner_one; 22/03/2013 14:47.

Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1573921 22/03/2013 14:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: CyberTrack

Det har jeg ikke forutsetning for å uttale meg om, men jeg tror det kan hjelpe på viljen til å betale skatt.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: gunner_one] #1573922 22/03/2013 14:53
CyberTrack Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: gunner_one

LarsBH

Hvorfor gidder du å bekymre deg for veiavgiften? Det er jo ingen syklister som betaler veiavgift... ICON_WINK

Ingen andre heller.

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: GeirK] #1573925 22/03/2013 14:59
CyberTrack Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran

Det har jeg ikke forutsetning for å uttale meg om, men jeg tror det kan hjelpe på viljen til å betale skatt.

Befolkningens målte grad av vilje til å betale skatt bør ikke være førende ved utforming av landets skattesystem.

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1573926 22/03/2013 15:10
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
I statsbudsjettet er det vel satt av rundt dobbelt så mye til vei (ca 17,8 mrd i 2013) som de får inn fra årsavgiften (rundt 8,7 mrd i 2010). I drivstoffavgift får staten inn ca 7,9 mrd.

Er ikke det det samme som at årsavgiften går til vei? Må man øremerke alle avgifter til spesielle formål?

Redigert av Tor Arne; 22/03/2013 15:21.
Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1573928 22/03/2013 15:18
gunner_one Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: gunner_one

LarsBH

Ingen andre heller.

Exactly!! Men prøv å fortell det til alle bilister som hater syklister...

BTW: Prøv å google veiavgift...

Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: Tor Arne] #1573929 22/03/2013 15:23
CyberTrack Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Tor Arne

Er ikke det det samme som at årsavgiften går til vei? Må man øremerke alle avgifter til spesielle formål?

Stiller du det spørsmålet til meg?

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1573931 22/03/2013 15:32
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Nei. Sorry. Var i utgangspunktet til silverwrx sin første post, men bladde så mye etterpå at jeg glemte meg litt bort. Hehe

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1573950 22/03/2013 16:59
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hørte noe interessant på P2 her for noen uker siden om måten vi bygger veiene på her oppe. Det borres, graves og sprenges gjennom fjell og åser der hvor alle andre land bygger broer og viadukter. Resultatet, hvis jeg husker riktig, var at veiene her oppe blir 3 ganger så dyrt. Poenget her er at selv om vi har noe større behov for tunneler så velger Statens vegvesen å gjøre dette nærmest på autopilot (eller særinteresser?). Journalisten som hadde gått litt i dybden på dette ble også frarådet å snakke med vegvesenet om dette da de i liten grad er interessert i få denne litt merkelige praksisen belyst.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: sanouka] #1573962 22/03/2013 17:35
CyberTrack Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: sanouka
Poenget her er at selv om vi har noe større behov for tunneler så velger Statens vegvesen å gjøre dette nærmest på autopilot (eller særinteresser?). Journalisten som hadde gått litt i dybden på dette ble også frarådet å snakke med vegvesenet om dette da de i liten grad er interessert i få denne litt merkelige praksisen belyst.

Det er ikke Statens Vegvesen som bestemmer hva som skal bygges. Bygger de en tunnell er både utredningen og byggingen gjort på bestilling fra en oppdragsgiver.

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1573963 22/03/2013 17:44
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Poenget her er at selv om vi har noe større behov for tunneler så velger Statens vegvesen å gjøre dette nærmest på autopilot (eller særinteresser?). Journalisten som hadde gått litt i dybden på dette ble også frarådet å snakke med vegvesenet om dette da de i liten grad er interessert i få denne litt merkelige praksisen belyst.

Det er ikke Statens Vegvesen som bestemmer hva som skal bygges. Bygger de en tunnell er både utredningen og byggingen gjort på bestilling fra en oppdragsgiver.

Statens vegvesen eller noen andre. Det var noen uker siden jeg hørte på programmet og jeg jobber ikke i statsforvaltningen, men interessant info er det jo okke som.....vei for en tredel av prisen liksom og få utsikt over landskapet på kjøpet.
Det viser seg jo stadig vekk at annerledeslandet virkelig fortjener navnet uten at det nødvendigvis er med positivt fortegn, men vi vet jo alltid best det er de andre som ikke skjønner noe.

Redigert av sanouka; 22/03/2013 17:48.

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: silverwrx] #1573967 22/03/2013 17:50
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Engangsavgiften kan man jo "unngå", det er ikke så mye avgift på en Prius eller en en helt grei nybil, yaris hybrid funker og som famileibil til rundt 200.000. Har du god råd, betaler du mer. En venn kjøpte denne uken seg ny brukt bil, 2009modell, en bil til 350.000NOK i Tyskland, og denne kom på 1.050.000 med avgifter. 700.000 i rene avgifter til staten! han tjener godt i en x-statlig bedrift og har jo 1x inntekt i bilkjøpssum. Egentlig galemathias. Men samtidig tjener han jo det samme i året. Men jeg ser jo at det er en "smart" måte å beskatte etter betjeningsevne. Har vi en bilboble i Norge? Årsavgiften blir en liten fis i det store og hele.

Forutsatt at du har en jobb og er av de som tjener godt, så har man det godt i Norge. Vi har det godt mye på grunn av en eventyrlig boligprisvekst de siste år, og er du inne i boligmarkedet, så er du også en av de heldige.

Tja, jeg er faktisk en av de som trur at også de med (en eller to) industriarbeiderinntekt har det ganske så bra i Norge (hvis du da ikke ønsker å bo i selveste sentrum av Oslo, men drøm gjerne videre den som tror at det er gratis å bo i omtrent hvilken som helst hovedstad i Europa)
Quote:
Legg på litt høyere rente, og et boligprisfall på 35% og litt arbeidsledighet, så tenker jeg vi nordmenn får bakkekontakt igjen.

Jeg tipper (for enkelthetens skyld) at kollegaen din bor i et hus som har kostet minst 5 millioner. Hadde kollegaen din bod i Tyskland hadde det kostet ham 6-8% i omkostninger ved kjøp; 400.000,- mot ca. 130.000,- (2,5% ++) her i landet.
Og han hadde nok måtte betale en månedlig beløp for helseforsikringen sin og (ca. 8% av brutto inntekt hvis jeg husker rett eller privatforsikring).

Hovedproblemet med slike (i dette tilfellet fake) aksjoner er at forbausende få har oversikt over hele skattebyrden i de land man gjerne sammenligner seg med.
Som jeg nevnte før i en lignede tråd, biler er billigere i f.eks. Nederland og, men mannen i gata beteler ca. 28.000,- i året for å kjøre en helt vanlig Caravelle. Og i tilleg betaler han ca. 800-1000,- per person i måneden for helseforsikringen sin.
Franskmannen som akkurat har kjøpt seg nybygg betaler nesten 20% av kjøpesummen, mens kollagaen din bare betalte 2,5% av tomteverdien for nybygget sitt (hypotetisk). Hadde han kjøpt bruktbolig hadde han allikevel betalt nesten det dobbelte i dokumentavgift i Frankrike.

Nei, desverre finnes det få skatteparadis i Europa som bare har en fornuftig og rettferdig skattepolitikk uten eksorbitant høye tulleskatter.
Face it eller flytt til utlandet.

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: silverwrx] #1573973 22/03/2013 18:06
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det er totalbeskatningen av bilister, og i tillegg bompengefinansiering, som jeg reagerer på.

Av de BIL avgiftene vi har, så er vel årsavgiften og bompenger kanskje den jeg ville beholdt.. Da disse er mest på det å eie og bruke bil.

hadde jeg vært samferdselsminister:
Nybilavgift: Kun 25% MVA (som sverige)
Omregistreringsavgift: 500.- (som sverige)
Årsavgift: Beholdes
Drivstoffavgift: Beholdes.
Bompengefinansiering: Fjernes. Ineffektiv innfordring, selv med autopass. Selve lånene er melkeku for de storbanker da rente som tilbys er ågerpris. Eventuelt finansieres rimeligere måte slik at det er penger på bok som brukes, og ikke at man betaler renter istedet for vei.

For å få balanse i budsjett, så er det åpenbart MÅ veiprising/bompenger inn. Det syke er hvor mye i bompenger man måtte betalt for å dekket opp engangsavgiften.

Sliter med å bestemme deg, for eller imot bompenger ICON_WINK .

Siden du er inne på det å la brukeren betale kostnadene så kunne du vel økt drivstofavgiften for å dekke inn engangsavgift, årsavgift og bompenger.
Tilsammen utgjør dette (trur jeg) 60 milliarder i året, fordelt over 5 milliarder liter drivstof blir dette et påslag på 12 kroner literen.

Hvem er med på å betale 25 kroner literen for å slippe å betale bompenger, årsavgift og engangavgift (ved likt totalbudsjett)?

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: Espen] #1573975 22/03/2013 18:13
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Espen
Arveavgidt og dokumentavgift dukker gjerne opp i sitasjoner der man enten får penger, eller låner penger.

Blir litt mer lån, eller litt mindre arv.

3 lapper på husholdningsbudsjettet, for å eie bil, er muligens ekstra irriterende.

e

Nei da, ta Caravellen i Nederland, 2,5 lapper i måneden på husholdningsbudsjettet, DET er ekstra irriterende.......

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: silverwrx] #1574882 24/03/2013 17:45
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Svenskene ler jo av oss, og de som ikke ler, de lurer på hva vi nordmenn holder på med.

Her er noen av tingene vi driver med:
Ansetter absolutt alle med teknisk utdanning i oljesektoren som driver opp kostnadene for all annen teknisk virksomhet voldsomt.
Har svært spredt bebyggelse som krever veibygging over alt
Har politisk detaljstyring over prosjekter som gjør at midler blir smurt tynt utover med liten kontinuitet og lav effektivitet.

Vi har fiskale bilavgifter i fleng som: årsavgift, omregistreringsavgift, nybilavgifter, bompenger og drivstoffavgift. Hvor blir pengene av?

Oljefondet.

Går alle pengene til vei?

Nei, og det er ikke meningen heller. Særavgifter er noe man innfører for å påvirke befolkningens oppførsel. I dette tilfellet for å få folk til å bruke mindre bil. Å øremerke midlene til å bygge vei ville ha motvirket den tiltenkte effekten.

Redigert av sverreb; 24/03/2013 17:47.
Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: sanouka] #1574923 24/03/2013 19:33
Per-Pusling Offline
Entusiast
Entusiast
..andre land bygger broer og viadukter. Resultatet, hvis jeg husker riktig, var at veiene her oppe blir 3 ganger så dyrt.

Ein tommelfingelregel er at tunnel kostar ca 1/3 av betongkonstruksjonar pr løpemeter veg. Dette gjeld i Noreg vel å merke. Kontinentale tunnelmetodar har eit vesentleg høgare kostnadsnivå.
Sjå t.d.
http://www.tu.no/meninger/leserinnlegg/2011/12/05/-baklengssalto-for-norsk-tunnelbygging

...velger Statens vegvesen å gjøre dette nærmest på autopilot (eller særinteresser?). Journalisten som hadde gått litt i dybden på dette ble også frarådet å snakke med vegvesenet om dette da de i liten grad er interessert i få denne litt merkelige praksisen belyst.

Vegvesenet har tatt til orde for å begrense bruken av tunnel om det er andre alternativ:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/...ml#.UU9T-xyyiO0

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: Per-Pusling] #1574997 24/03/2013 22:44
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Per-Pusling
..andre land bygger broer og viadukter. Resultatet, hvis jeg husker riktig, var at veiene her oppe blir 3 ganger så dyrt.

Ein tommelfingelregel er at tunnel kostar ca 1/3 av betongkonstruksjonar pr løpemeter veg. Dette gjeld i Noreg vel å merke. Kontinentale tunnelmetodar har eit vesentleg høgare kostnadsnivå.
Sjå t.d.
http://www.tu.no/meninger/leserinnlegg/2011/12/05/-baklengssalto-for-norsk-tunnelbygging

...velger Statens vegvesen å gjøre dette nærmest på autopilot (eller særinteresser?). Journalisten som hadde gått litt i dybden på dette ble også frarådet å snakke med vegvesenet om dette da de i liten grad er interessert i få denne litt merkelige praksisen belyst.

Vegvesenet har tatt til orde for å begrense bruken av tunnel om det er andre alternativ:

Interessant lesing av et tema som på meg virker til å skulle ha større allmenn interesse

Veidirektør Terje Moe Gustavsen, kan alle kravene om tunnel stanse planlagt utbygging av vei og bane?

- Svaret på det er rett og slett JA! Tunneler er blitt verktøyet mange vil bruke for å bygge byen på ny, fjerne transportårer som barrierer mellom bydeler. Men prisen er høy, sier Gustavsen, og lister opp:

Det er dyrere å bygge tunnel enn vei i dagen.
Tunneler krever uansett at det finnes omkjøringsveier, når de så ofte må stenges. (I løpet av et år er det opptil 3000 hendelser i tunneler bare i Oslo.)
Det skjer sjeldnere ulykker i tunnel en på åpen vei. Men når de inntreffer, blir konsekvensene fort mye større.
Men kanskje viktigst, det er mye dyrere å drifte og vedlikeholde tunneler enn man har trodd.

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1575127 25/03/2013 10:26
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er sterk forkjemper for tunnel, spesielt i byområder som Oslo. Et par punkter som jeg syns er verdt å få med.

- Arealene kan brukes til boligformål = Inntekter til grunneier
- Tunnelene fjerner utfordringer som f.eks brøyting, glatt vei og behov for salting.
- Tunnelluft kan renses, lokal forurensing reduseres
- Støy reduseres
- Fremkommelighet øker.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1575165 25/03/2013 11:51
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Poenget her er vel ikke enten eller, snarere at det kan se ut som om nissene og dvergene får litt fler oppdrag enn strengt tatt nødvendig og at resultatet blir mindre vei enn hva vi kunne fått hvis andre byggemåter ble vurdert.

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: sanouka] #1575288 25/03/2013 16:48
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Per-Pusling

Sjå t.d.

Interessant lesing av et tema som på meg virker til å skulle ha større allmenn interesse

Veidirektør Terje Moe Gustavsen, kan alle kravene om tunnel stanse planlagt utbygging av vei og bane?

- Svaret på det er rett og slett JA! Tunneler er blitt verktøyet mange vil bruke for å bygge byen på ny, fjerne transportårer som barrierer mellom bydeler. Men prisen er høy, sier Gustavsen, og lister opp:

Det er dyrere å bygge tunnel enn vei i dagen.
Tunneler krever uansett at det finnes omkjøringsveier, når de så ofte må stenges. (I løpet av et år er det opptil 3000 hendelser i tunneler bare i Oslo.)
Det skjer sjeldnere ulykker i tunnel en på åpen vei. Men når de inntreffer, blir konsekvensene fort mye større.
Men kanskje viktigst, det er mye dyrere å drifte og vedlikeholde tunneler enn man har trodd.

Tipper kostnadene er veldig avhengig av hvor det skal bygges; Gustavsen snakker om Oslo, 'tommelfingerregelen' snakker om bygda?

Bro over Drøbaksundet vil koste 2-3 ganger så mye som et nytt løp til Oslofjordtunnelen. Men broen blir firefelts, så bygge og vedlikeholdskostnadene på det første tunnelløpet burde tas med i totalbeløpet.

Hmm, hva var det jeg skulle si? Åh ja, kan vi ikke begynne å krangle om bommene skal fjernes eller ikke nå at tunnelen skal være nedbetalt i løpet av sommeren?

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1575289 25/03/2013 16:51
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Quote:
Siden du er inne på det å la brukeren betale kostnadene så kunne du vel økt drivstofavgiften for å dekke inn engangsavgift, årsavgift og bompenger.
Tilsammen utgjør dette (trur jeg) 60 milliarder i året, fordelt over 5 milliarder liter drivstof blir dette et påslag på 12 kroner literen.

Hvem er med på å betale 25 kroner literen for å slippe å betale bompenger, årsavgift og engangavgift (ved likt totalbudsjett)?

Hmmm, ingen?
Synes alle det er en dum ide at brukeren betaler?
Masse sykkelsjofinister herinne som kjører mer enn gjennomsnittsbilisten og er redde for at de må betale enda mer for bilbruken sin?

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: Tange] #1575296 25/03/2013 17:00
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tange
Quote:

Hmmm, ingen?
Masse sykkelsjofinister herinne som kjører mer enn gjennomsnittsbilisten og er redde for at de må betale enda mer for bilbruken sin?

Jeg er klart for at realkostnadene med bilbruk blir synliggjort, men å ta alt via en handelsvare som bensin kan gi uheldige effekter med smugling, handelslekkasje o.l. Veiprising er i utgangspunktet en god løsning, men den må rasjonaliseres.

I same ånd kan man også la engangsavgiften istedet gjøres om til årsavgift, ved å la den betales som skatt på å eie bil. Si f.eks 10% av engangsavgiften betales årlig (og fratrekkes gjenværende engangsavgift).

Hva som er hensiktsmessig er imidlertid svært avhengig av hva man egentlig vil oppnå.

Redigert av sverreb; 25/03/2013 17:01.
Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1575416 25/03/2013 21:22
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Det mange glemmer er at det er ikke bilister mot røkla. Bil-bruk er en innsats faktor i alt vi kjøper av varer og tjenester. Samfunnsnytten med å melke bilister for mye er bare inflasjonsdrivende.

Redigert av Dexter; 25/03/2013 21:23.
Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: Dexter] #1575432 25/03/2013 21:36
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dexter
Det mange glemmer er at det er ikke bilister mot røkla. Bil-bruk er en innsats faktor i alt vi kjøper av varer og tjenester. Samfunnsnytten med å melke bilister for mye er bare inflasjonsdrivende.

Ingenting er sort hvitt. Transport av varer og menneskerer viktig, men bruk av privatbiler er også samfunnsmessig ineffektivt. Bruk av incentiver for å dreie konsum av transporttjenester over på samfunnsmessig, mer effektive former der disse er mulige kan gi gevinster f.eks i form av mindre investeringsbehov i infrastruktur og mindre energikonsum

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: Tange] #1575445 25/03/2013 21:56
CyberTrack Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Tange
Quote:

Hmmm, ingen?

Jeg synes det er en god ide at brukeren betaler, men å integrere f.eks bompenger i drivstoffavgiften vil dersom bompenger fortsatt skal være forbeholdt de sterkest trafikkerte strekningene være det motsatte. Da vil også de som ikke ferdes på disse veiene være med på å betale dem, noe som vil være et brudd på kost/nytte-prinsippet. Et prinsipp som hittil har stått sterkt i bompengesaker, og som viktigheten av understrekes gang på gang både fra politisk hold og fra embedsverket. Personlig mener det over tid ville gavne landet om man forlot dette prinsippet og tillot at inntekter fra trafikken på de sterkest trafikkerte veiene i landet subsidierte utbedringer av de mindre veiene og kollektivtransport. Dette innbærer at jeg ønsker fortsatt innkreving av bompenger.

En integrering av årsavgiften i drivstoffavgiften vil medføre at de som kjører mest relativt sett vil betale mer i årsavgift. Noe som forsåvidt er i tråd med et prinsipp der bruker betaler, men det slik jeg ser det litt mer sammensatt enn som så. Jeg ønsker for eksempel å opprettholde bosetting i hele landet. Det betyr at mange blir veldig avhengige av bil og blir nødt til kjøre mange kilometer i året. Men dette er på lite trafikkerte veier ute i grendene. Skal dette koste mer enn å kjøre færre kilometer på E18 hver dag og bidra til behovet for milliardinvesteringene, samtidig som man kanskje kunne kjørt kollektivt?

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1575463 25/03/2013 22:21
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tycker att bompengar i Norge oftast verkar vara orättvisa och godtyckliga. De som bor på fel ställe vid fel tid, dvs när de hittar på att bygga en ny dyr väg som delvis kan betalas med bompengar när de bor där, får betala en massa pengar medans andra med fina vägar slipper betala (tex på västlandet). Sen kan man ju råka ut för att betala för vägar i förskott som man tex får göra i Trondheim nu för tiden. Trondheim är också ett bra exempel på orättvisa bommar då en rätt stor del av befolkningen inte behöver betala bom i deras dagliga körning medans andra behöver betala en hel del.

Bomringar som är tillför att minska körningen i vissa områden är jag för men att finansiera vägar med bommar gillar jag inte alls.

Re: Facebook-gruppe "Nei til årsavgiften" [Re: CyberTrack] #1575472 25/03/2013 23:01
CyberTrack Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
For bomringer i byene, kjent som bypakker, gjelder andre regler enn f.eks for motorveiparseller. Kost/nytte ses i et utvidet perspektiv, og hensikten med innkrevingen en annen enn ved et spesifikt prosjekt fra a til b. Det vil treffe noe mer villkårlig og vil aldri bli helt rettferdig ift økonomisk belastning for beboere i nærområdet. Jeg mener likevel denne modellen burde vært utvidet slik at inntekter fra en strekningsvis innkreving kunne vært fordelt over et større geografisk område, dvs tillate kryssfinansiering.

Redigert av CyberTrack; 25/03/2013 23:03.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support