Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Høydemeter justering på Polar RS800CX

Høydemeter justering på Polar RS800CX #1572610 20/03/2013 07:19
N
NeDD Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Hei

Noen som vet hvordan man justerer denne?

Min er helt på villspor og høydene stemmer absolutt ikke.

Hadde -29hm i snitthøyde. Og høydemåleren spør om ny justering annen hver økt, men det blir aldri bedre.

Noen som vet hvordan man justerer dette slik at det funger?

Re: Høydemeter justering på Polar RS800CX [Re: NeDD] #1572741 20/03/2013 11:32
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: NeDD

Hvor store avvik snakker vi om her, egentlig?

Hadde -29hm i snitthøyde. Og høydemåleren spør om ny justering annen hver økt, men det blir aldri bedre.

Husk at barometeret (trykkmålingen), som klokka bruker for å registrere høyde, påvirkes av lufttrykket, som igjen er avhengig av været. Så hvis været endrer seg litt i løpet av turen, vil målingen også "drifte" i en eller annen retning.
-29 høydemeter høres ikke spesielt mye ut for ei treningsøkt. Det spørs naturligvis litt på hvor lang økta var. Det er ikke stor forskjell i lufttrykk som trengs for å gi en drift på 29 meter.
Jeg har opplevd 200 høydemeter drift i løpet av en 5-timers treningstur, men da skiftet været fra overskyet til sprutregn.

Barometrisk måling vil ikke bli perfekt med mindre du kalibrerer den kontinuerlig. Men for å få en omtrentlig riktig høydeprofil for ei økt, funker den bedre enn GPS- og kartdata.

En bedre metode ville kanskje vært om GPS-en/klokka brukte GPS- og kartdata til å kalibrere av og til, f.eks. hver gang du har stått stille en stund, men brukte barometeret til finmåling.

Jeg tipper at klokka di fungerer som normalt, men at du forventer bedre nøyaktighet enn du kan få med barometrisk måling og kun én kalibrering (i starten av økta).

Re: Høydemeter justering på Polar RS800CX [Re: NeDD] #1572746 20/03/2013 11:46
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Hvis du stort sett starter fra samme sted, kan du calibrere den til å fast ta utgangspunkt i x høydemetre.
Ut over det mener jeg det bare er å akseptere avvikene. Det er vel akkumulerte høydemetre som er mer interessant?

Re: Høydemeter justering på Polar RS800CX [Re: NeDD] #1573026 20/03/2013 21:30
ruteress Offline
Entusiast
Entusiast
Hei

Noen som vet hvordan man justerer denne?

Noen som vet hvordan man justerer dette slik at det funger?

settings - features - altitude - calibrate (evt. auto calibrate)
Alternativet er ellers å fikse høyden etterpå på PC`n
H klikk i grafen - error correction - velg altitude tab - klikk på "pil-knappen" ved enden av skrollebaren - sett rett starthøyde

The pen is mightier than the sword.
But even mightier than the pen, is the pen that shoots laser beams.
Re: Høydemeter justering på Polar RS800CX [Re: NeDD] #1573199 21/03/2013 09:49
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nettopp på grunn av denne kalibreringen valgte jeg å selge unna turklokke med høydemåler.
På de fleste turer i Norges landd er det nok skiftende vær i løpet av en dag til at man ikke kan stole 100% på barometrisk høydemåling.

Man kan vel kalibrere i forhold til trykk ved havnivå dersom man er i nærheten av havet og har tilgang på internett....

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Høydemeter justering på Polar RS800CX [Re: NeDD] #1573292 21/03/2013 13:05
B
Braatnes Offline
Entusiast
Entusiast
B
Det vesentlige er vel å sette opp moh på startplassen. Da spiller det ingen rolle hvordan været er, med mindre det skifter grasalt i løpet av turen da. Jeg har satt min på det antall moh hjemstedet mitt er og syns det funker bra. Det er vel antall høydemeter på turen som er det viktigste, ikke å finne nøyaktig ut hvor langt over havet mann er? Eller er jeg på villspor da? Lurer jeg på hvor høyt over havet jeg er så går jeg inn på yr.no jeg for min del...

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Bygge og tenker smarthus?
Autobolig AS - Virkelig smarte smarthusløsninger!
Re: Høydemeter justering på Polar RS800CX [Re: NeDD] #1573692 22/03/2013 09:36
N
NeDD Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Takk for god hjelp.

Fikk kalibrert nå.

-29 meter kom fordi jeg bor på 180 m høyde, men lå å syklet en del lavere enn det. Men saken er at den justerer så veldig forskjellig. Av og til bor jeg på 40hm, andre ganger over 200hm..

Men nå fungerer det enn så lenge ICON_SMILE

Re: Høydemeter justering på Polar RS800CX [Re: NeDD] #1573860 22/03/2013 13:22
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
MIn Garmin Edge 500 er i perioder fullstendig på bærtur. Sykler stort sett like over havnivå i Tromsø om dagen å der anviser den fra 200moh til 70-80 under. Så dypt har ikke jeg vært siden jeg var i marinen en mannssalder siden. Det er også litt merkelig at man på Garmin connect kan velge å bruke kartkoordinatene til å korrigere turens høydeanvisninger også bommer. Innbilte meg at kartreferansene måtte bli rimelig korrekte?

Moderator  support