Min er helt på villspor og høydene stemmer absolutt ikke.
Hvor store avvik snakker vi om her, egentlig?
Hadde -29hm i snitthøyde. Og høydemåleren spør om ny justering annen hver økt, men det blir aldri bedre.
Husk at barometeret (trykkmålingen), som klokka bruker for å registrere høyde, påvirkes av lufttrykket, som igjen er avhengig av været. Så hvis været endrer seg litt i løpet av turen, vil målingen også "drifte" i en eller annen retning.
-29 høydemeter høres ikke spesielt mye ut for ei treningsøkt. Det spørs naturligvis litt på hvor lang økta var. Det er ikke stor forskjell i lufttrykk som trengs for å gi en drift på 29 meter.
Jeg har opplevd 200 høydemeter drift i løpet av en 5-timers treningstur, men da skiftet været fra overskyet til sprutregn.
Barometrisk måling vil ikke bli
perfekt med mindre du kalibrerer den kontinuerlig. Men for å få en omtrentlig riktig høydeprofil for ei økt, funker den bedre enn GPS- og kartdata.
En bedre metode ville kanskje vært om GPS-en/klokka brukte GPS- og kartdata til å kalibrere av og til, f.eks. hver gang du har stått stille en stund, men brukte barometeret til finmåling.
Jeg
tipper at klokka di fungerer som normalt, men at du forventer bedre nøyaktighet enn du kan få med barometrisk måling og kun én kalibrering (i starten av økta).