Antar at det er noen med kunnskap om fisk her også. Har dukket opp en liten situasjon i akvariet som følge av lettvint omgang med annet kjønn uten tilstrekkelig beskyttelse. Det er snakk om en platy fisk...så hva gjør man videre nå? Den ser ganske fødeklar ut. Kan man la fisken føde i akvariet sammen med den andre fisken, eller vil avkommet bare bli spist opp av andre fisker? Det er bare to platy og noen neontetra i akvariet. Andre alternativet er vel og ta moren i et eget akvarium/bolle? Faren driver og jager sin gravide kone rundt, men det er kanskje normalt...motsatt av hvordan vi mennesker pleier å ha det ihvertfall Trenger som dere sikkert skjønner litt videre veiledning...kjør debatt!
Platy er en av levendeføderne. Det vil si at de føder levende unger, noe som er ganske så morsomt å se på. Mamman ser veeldig sprekkeferdig ut før ungene kommer. Det kan se skummelt ut, men det går bra. Ta henne ut når det nærmer seg fødsel (ca 4-5 dager før), og sett henne i en fødekasse. La henne gjøre jobben sin, ofte føder de i 2-3 omganger før de er ferdige. Ta ut mamman når hun er ferdig. Kjøp litt flytende yngelfor og drypp en dråpe eller to noen ganger om dagen oppi til bebisene, etterhvert kan de spise finmalt flakfor. Stort sett greier fiskene dette veldig fint selv. Pass på at du tar ut fisker med skavanker, og sørg for god vannhygiene den første tiden. Etter en måned eller to kan du sette dem tilbake i akvariet. Pass på at de er større enn en munnful, da går det stort sett bra. Gratulerer og lykke til!
Men når setter du fisken i denne kassa? Jeg har en gravid black molly, men hun kan jo ikke stå i fødekassen i dagevis? Har hørt at de kan holde tilbake fødsel dersom de blir stresset, og det er vel neppe stressdempende å bli satt i et lite bur?
Det er som regel selve flyttingen som stresser dem. Jeg flytter fisken noen dager før forventet fødsel så de får roet seg ned i kassen. Ofte kan man se at gravide fisker gjemmer seg for de andre fiskene. Kanskje de egentlig syns det er hyggelig i den lille kassen? Forøvrig brukte jeg nett, ikke kasse, nettopp fordi jeg syns kassen er litt liten. Nå bruker jeg et dedikert akvarium på 250 liter. Det liker både fiskene og jeg :-)
Men når setter du fisken i denne kassa? Jeg har en gravid black molly, men hun kan jo ikke stå i fødekassen i dagevis? Har hørt at de kan holde tilbake fødsel dersom de blir stresset, og det er vel neppe stressdempende å bli satt i et lite bur?
-Tobias
Jeg pleier å sette fisken i kassa, et par dager føre jeg trur de skal føde.. Men har også brukt et lite akvarium, som føde kasse.. Da er det litt mere plass til fisken.. Pluss at du kan jo da la fisken være der litt lenger..
Men ang black molly, det er litt vanskelig å si.. Har ikke vært borti å få unger på den type fisk... Mitt råd er bare å følge godt med! Evt søk litt på nette, ang fødsel på balck molly.. Hvis ikke så ta turen ned i en dyrebutikk..
-Tobias
Jeg pleier å sette fisken i kassa, et par dager føre jeg trur de skal føde.. Men har også brukt et lite akvarium, som føde kasse.. Da er det litt mere plass til fisken.. Pluss at du kan jo da la fisken være der litt lenger..
Men ang black molly, det er litt vanskelig å si.. Har ikke vært borti å få unger på den type fisk... Mitt råd er bare å følge godt med! Evt søk litt på nette, ang fødsel på balck molly.. Hvis ikke så ta turen ned i en dyrebutikk..
Har du journalført fiskepuling og tellt dager siden du vet når det er et par dager til fødsel, eller tar du dette mer på "feelingen"?
LOL.... Dagens kommentar altså.. Det er dagen`s lille voksen tid det vettu
Men man kan jo se litt ann på størrelse på fisk, altså at mage/buk begynner å se sprekke ferdig ut. Utover det så går det nok mere på feelingen ja..
Men hvis du feks. ser at fødselen har startet, så kan du jo også da flytte den over.. Men regner med at det også vil stresse fisken mer.. Men redder sikkert noen unger.. hehe En jeg kjente, flyttet de over når den var i gang med fødselen...
Hvordan får dere bytta vann på akvarium størrelse 250 - 300 liter da?
Er det sånn vannslange bort til et sluk som er greia.
Hva med påfylling, må vel nesten koble en vannslange til ei kran, nesten som en innendørs hageslange!
Jeg bruker en hageslange, men en 1,5l flaske som er kuttet i bunn. Slik at jeg kan stikke den nedi grusen som ligger i bunn. Mye enklere å få opp all fiske lorten.. (Slamsuger) Jeg pleier å tappe det ned til litt under halve, også fylle det opp igjen med rent vann. Slange fra kran til akvarium er tingen.. hehe
Har du journalført fiskepuling og tellt dager siden du vet når det er et par dager til fødsel, eller tar du dette mer på "feelingen"?
Det går ikke på slike fisker. Etter pulinga tar hunnen vare på sæden(?) og befrukter seg med den når det passer henne. Hun kan få unger flere ganger på den ene dosen hun fikk en gang, eller lageret kan erstattes med en ny ladning fra en annen hann. Så det er fullt mulig at hunner føder uten at de har hatt hannkontakt på lang tid.
(Det forklares ihvertfall slik på diverse akvariefora jeg fant.)