Jeg trenger en ny ostehøvel og synes det er vanskelig å velge i produktjungelen. Det jeg er ute etter er en høvel som stort sett brukes til Gudbrandsdalsost og Jarlsberg, den skal ikke skjære for tykt og ikke for tynt og den må være stiv og fleksibel slik at den ikke blir bøyd bare jeg legger på litt vekt. Det vanskelige er imidlertid å finne en som slipper osten på en pen og pyntelig måte slik at det ikke blir kladding etter et par skiver. Dette bør også være mulig når osten har tilnærmet romtemperatur.
Er det rustfritt stål som gjelder eller finnes det noe som er utviklet av NASA? Finner jeg den riktige høvelen er pris uvesentlig.
Var i samme situasjon selv da jeg flyttet hjemmefra for mange år siden. Alle høvler jeg kjøpte kladdet, mens den godt brukte familiehøvelen gjorde det ikke. Alt som skilte de nye fra den gamle var at de nye var blanke og fine, den gamle matt og ripete. Løsningen ble å ripe til den nye med stålull, og vips var den mye bedre.
Jeg har en Bjørklund uten verken rifler eller teflonbelegg, faktisk uten "tungen" også. Utmerket til brunost og ridderost, og selvsagt også hardere oster. Jeg fant den på Obs! og den ser omtrent slik ut:
Vet bare at brunosten smaker minst dobbelt så godt når den er høvla med ruglete osthøvel sammenlignet med en glatt en.
Det er helt sant, bare prøv. Tror jeg har et snev av tvangsnevrose der, kan velge bort brunost som pålegg hvis den ruglete ostehøvelen ikke er tilgjengelig pga vask.
Bjørklund. Den er laget av noe som funker som non-slip-materiale. har to sånne, de høvler all slags ost perfekt. Den ene er 5-6 år gammel og er enda like skarp.
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
Ingen er som Fiskars. Har 3 stk og er meget godt fornøyd. Hver gang jeg kommer bort i gamletypen, oppdager jeg hvor bra Fiskars er. Den er i stål med sort plasthåndtak. Hadde en lik som var merket Synnøve. ( sikkert en som er kjøpt billig i matvarebutikk, men like bra). Det er sansynligvis det lange relativt myke bladet som gjør at osten slipper så lett.Fungerer like bra til brunost som Jarlsberg. Til Norsk nistemat også Jarlsberg, er det ostehøvel som gjelder, til osteanretning bruker man kniv.
Alle høvler jeg kjøpte kladdet, mens den godt brukte familiehøvelen gjorde det ikke.
Vi har noen nye høvler som aldri blir brukt fordi de suger. Den gamle familiehøvelen derimot, som mistet håndtaket sitt en gang på 60- eller 70-tallet er fortsatt i daglig bruk. Kladder ikke og gir passe tjukke skiver. Merke? Karlsson & Nilsson fra Eskilstuna. Ordentlige greier, slik de ikke lages lenger. (Selv om Karlsson & Nilsson tydeligvis ikke var spesialister på å feste håndtak.)
Vet bare at brunosten smaker minst dobbelt så godt når den er høvla med ruglete osthøvel sammenlignet med en glatt en.
Det er helt sant, bare prøv. Tror jeg har et snev av tvangsnevrose der, kan velge bort brunost som pålegg hvis den ruglete ostehøvelen ikke er tilgjengelig pga vask.
+1
Jeg trodde det bare var meg, godt å vite at jeg ikke er alene.
+1
Jeg trodde det bare var meg, godt å vite at jeg ikke er alene.
Så fint at det er flere av oss! Jeg har 3 riflete høvler for å være på den sikre siden.
Måtte google Sugru. Tror ostehøvelen skal slippe unna, men bilnøkkelen kan endelig repareres så man slipper ha gitaristnegler for å bruke knappene for å låse og låse opp. Takk for tips!
Måtte google Sugru. Tror ostehøvelen skal slippe unna, men bilnøkkelen kan endelig repareres så man slipper ha gitaristnegler for å bruke knappene for å låse og låse opp. Takk for tips!
Dan tror ikke på Sugru, i alle fall ikke etter å ha prøvd svineriet på bilnøkkelen og den plutselig gikk fra fixable til beyond repair.. Dan lager seg selvsagt et ekte Norrlands-skaft til det svenske stålet, av en liten spiss fra et termodynamisk (reinsdyr-)horn (eller er det rett og slett bare det hornet han sover i??) han har hengende på veggen på hytta, siden dette er fin hytteaktivitet, og vi alle vet han også har drill og vannkoker/steamer der nede.. ;-)
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Takk for mange gode forslag, foreløpig er det bare en ting som er sikkert og det er at jeg ikke skal ha bølgehøvel. Etter min mening smaker det ikke dobbelt så godt, bare dobbelt så mye. Jeg skal begynne med å bruke stålull på en av de høvlene jeg har, kanskje det er alt jeg trenger.
Takk for mange gode forslag, foreløpig er det bare en ting som er sikkert og det er at jeg ikke skal ha bølgehøvel. Etter min mening smaker det ikke dobbelt så godt, bare dobbelt så mye.
Når du sier bølgehøvel, så tenker jeg på en som denne. Vi hadde noe lignende hjemme da jeg var liten, og jeg hatet høvelen intenst. Det var umulig å skjære skikkelig osteskiver med den.
Jeg regner med det ikke er det du sikter til, men jeg tar sjansen på å tale den riflede høvelens sak på nytt. Brunost smaker definitivt best fra en ruglet høvel. Men ikke hvilken som helst, selvfølgelig. Det må være av den smale typen. Den som kalles "dessertosthøvel" på denne siden. Alt annet blir bare tull.