|
Glide av nyslipede ski (ikke fancy flour greier)?
|
Glide av nyslipede ski (ikke fancy flour greier)?
12/03/2013 09:51
|
BeefCake
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har skiene på slip og varmebehandling nå. Valgte å ikke punge ut for full prepp ettersom det var rimelig stiv pris og har alt av billig gilder hjemme fra før.
Hvordan bør de nyslipede skiene preppes før birken (jeg betaler ikke for flour osv, så viktig er ikke tiden for meg, tross alt sykling vi driver med ;)) ?
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
Re: Glide av nyslipede ski (ikke fancy flour greier)?
[Re: BeefCake]
12/03/2013 10:07
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Hva slags slip valgte du, og hva slags føre og temperatur forventer du på Birken? Vet ikke nøyaktig hva varmebehandlingen i butikken går ut på, men for metting av ski har jeg bra erfaring med å varme samme voks mange ganger (istedet for å sikle og børste mellom hver oppvarming). Da sparer du både tid og voks. Velg den mykeste voksen (f.eks. CH10 e.l.) og varm den 3-4 ganger med litt mellomrom, så kan du sikle/børste, legge ny voks og gjenta dette et par ganger til. Totalt tar det kanskje en times tid, men det er jo avhengig av hvor mange skipar du gjør det på. Jeg bruker å gjøre det på alle par (pudderplanker, fjellski osv) når jeg først gidder å sette igang (Ja, jeg vet at mange ikke tror på metting, men så lenge det har funka ypperlig på mine ski ser jeg ingen grunn til å slutte med det. Og jeg har inntrykk av at trådstarter også satser på metting her ettersom varmebehandling er nevnt.)Hva du må gjøre de siste dagene før rennet er nok helt avhengig av føremeldinga/været. Jeg aner ikke når Birken foregår eller hva slags snø det er i området, men det er sikkert noen andre her som vet mer om det 
|
|
|
12/03/2013 10:25
|
BeefCake
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det er nok snakk om slip for -5 til -10ish og er gammel snø etter det jeg vet Har hele CH serien og noe LF. Kan strekke meg til å kjøpe inn noe grafitt for mettningsglider om det utgjør noen vesentlig forskjell. Hvor nøye skal jeg sikle av mettingsglideren, og hvor nærme smøresonen skal den gå?
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
12/03/2013 10:26
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan man mette en skisåle?
Kjør debatt :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
12/03/2013 10:42
|
Henrik.
Tidligere Turbo-Henrik
|
Tidligere Turbo-Henrik
Kan man mette en skisåle?
Kjør debatt :-D Så lenge den er slipt først, ja  Slipingen etterlater lameller i sålen som voksen kan mette. Snakker ikke om de mye omtalte porene som ikke finnes, selve materialet i skisålen UHMWPE vil ikke trekke til seg noe voks, men disse lamellene fra slipingen vil. På en ski som ikke er steinslipt eller har vært kuzminsiklet vil det ikke ha noe for seg.
|
|
|
12/03/2013 10:45
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Det er nok snakk om slip for -5 til -10ish og er gammel snø etter det jeg vet Har hele CH serien og noe LF. Kan strekke meg til å kjøpe inn noe grafitt for mettningsglider om det utgjør noen vesentlig forskjell. Hvor nøye skal jeg sikle av mettingsglideren, og hvor nærme smøresonen skal den gå? I utgangspunktet bruker jeg mykest mulig voks til mettingen. Dvs CH10. Du kan eventuelt legge CH4 eller CH6 (altså en hard voks) og stålsikle (evt en veldig skarp vanlig sikling) litt hvis du vil dempe strukturen. Dette er gunstig hvis det blir kaldt og tørt, og Lillehammer-området er jo kjent for nettopp det... Dette er ikke nødvendig hvis det blir varmt & vått (f.eks. mye sol som varmer opp sporet), men ettersom du slipte dem for -5 til -10 antar jeg det er det området du bør gå for. Og da kan det være lurt. NB. Pass på å være stødig på hånda når du sikler hard voks! For CH10 spiller det ikke så stor rolle hvordan du sikler. Voksen er så myk at det som blir igjen tar du med børsten  Er det tungt å børste kan du sikle litt til der du finner voks. Legg voksen helt inntil smøresonen - denne kan du rubbe på nytt når du er ferdig med mettingen...
|
|
|
12/03/2013 10:50
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Husker "før i tiden" (et par år siden). Da la jeg på rikelige mengder glider over HELE skia. Festesone og alt.Rubbing var fortsatt et fremmedord :-D
Går aldri renn så jeg kan ikke si noe om denne preppinga ga noen ulemper. Men nå safer jeg iallefall, og har nye ski med billig glider type rosa kun i glidsonen :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
12/03/2013 11:53
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Varmebehandling er vel metting?!?
I utgangspunktet trenger du kun å legge på dagens glider. Swix gir smøretips for Birkebeinerrennet, også en enkel variant med kun LF. Dersom du er på nippet til å bruke litt mer for å få ålreit gli i en kanskje litt våt og definitivt skitten løype som det blir i Birken kan du kjøpe en 40g dæsj med Swix Marathon HF til 499. Jeg får 5-6 par klassiskski ut av denne, og synes den funker bra (selv om Cera er hakket bedre).
|
|
|
[Re: Boas]
12/03/2013 12:58
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg har et sparetips for HF-glider. Istedet for å "dryppe" den på vanlig måte, gnikker du den på (som et viskelær) før du sklir kjapt over med smørejernet (NB! Vær forsiktig så du ikke brenner sålen). Gnikk gjerne en gang til med glideren hvis det ikke dekket godt nok. Denne metoden gjør at du sparer mye glider, og da skal en HF-pakke (ihvertfall av den størrelsen som jeg kjøpte forrige gang, det var vel ca i 2004) holde til å preppe ski kanskje 35-40 ganger. Dette funker kun for myk glider (HF7, HF8, HF10), men for de hardere voksene er det jo LF eller CH som gjelder uansett 
Redigert av anderfo; 12/03/2013 15:12. Rediger grunn: la inn en liten disclaimer etter tips fra Boas
|
|
|
12/03/2013 13:54
|
johny
Fersking
|
Fersking
Jeg vil tro Boas har helt rett, når skiene er varmebehandlet er de nok mettet med en gul CF eller tilsvarende.
Opp på dette ville jeg lagt et lag grå grafitt for å dekke metningen med noe hardt, deretter ville jeg lagt på dagens glider i fohold til budsjett og temperatur. Sannsynligivs får du en flott tur med et par lag LF8
Johny
|
|
|
12/03/2013 14:09
|
T.Surnevik
Avhengig
|
Avhengig
Legg på et lag med CH 10, varm inn 4 ganger (ikke sikle mellom hver gang) Dra av voksen etter femte gangen. Legg på et lag med CH6, varm inn motsatt vei. Dra av voksen. 20 drag med swix fibertex, medium grov Legg på et lag med CH6, varm inn motsatt vei. Dra av voksen. 20 drag med swix fibertex, medium grov Legg på et lag med CH 10, varm inn 4 ganger (ikke sikle mellom hver gang) Dra av voksen etter femte gangen. Legg på dagsaktuell voks, mye mulig 6 eller 7
|
|
|
[Re: anderfo]
12/03/2013 14:50
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Jeg har et sparetips for HF-glider. Istedet for å "dryppe" den på vanlig måte, gnikker du den på (som et viskelær) før du sklir over med smørejernet. Gnikk gjerne en gang til hvis det ikke dekket godt nok. Denne metoden gjør at du sparer mye glider, og da skal en HF-pakke (ihvertfall av den størrelsen som jeg kjøpte forrige gang, det var vel ca i 2004) holde til å preppe ski kanskje 35-40 ganger. Dette funker kun for myk glider (HF7, HF8, HF10), men for de hardere voksene er det jo LF eller CH som gjelder uansett Dersom man gjør dette skal man være ekstremt varsom med temperatur og jern. (Det er også derfor jeg liker å legge HF Marathon framfor Cera når det ikke er absolutt nødvendig. Og det er det jo strengt tatt aldri, men jeg legger Cera iblant allikevel.)
Redigert av Boas; 12/03/2013 14:54.
|
|
|
[Re: T.Surnevik]
12/03/2013 14:53
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Legg på et lag med CH 10, varm inn 4 ganger (ikke sikle mellom hver gang) Dra av voksen etter femte gangen. Legg på et lag med CH6, varm inn motsatt vei. Dra av voksen. 20 drag med swix fibertex, medium grov Legg på et lag med CH6, varm inn motsatt vei. Dra av voksen. 20 drag med swix fibertex, medium grov Legg på et lag med CH 10, varm inn 4 ganger (ikke sikle mellom hver gang) Dra av voksen etter femte gangen. Legg på dagsaktuell voks, mye mulig 6 eller 7 Dette er den gode, gamle førstegangspreppen etter slip i gamle dager. Etter hva jeg har skjønt er det ikke nødvendig med dagens slipemaskiner. Da forutsetter jeg at man sliper på et sted med dagens slipemaskiner og folk som har snøring på hva de gjør. Jeg mener fortsatt at varmebehandling er metting. Dette er vel en erstatning av varmeskap hvor man ikke kunne ha høy nok temp til at glideren smeltet inn.
|
|
|
[Re: Boas]
12/03/2013 15:11
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Dersom man gjør dette skal man være ekstremt varsom med temperatur og jern. Stemmer - glemte å legge inn den kommentaren. Skal fikse det 
|
|
|
12/03/2013 18:58
|
Zaskarin
Avhengig
|
Avhengig
LF6 bør jo være bankers sånn det er spådd med mindre du kjemper om pallen:P Skader selvsagt ikke med HF6 og FC7 i tilegg;)
|
|
|
13/03/2013 20:54
|
SykkelGlenn
Veteran
|
Veteran
Jeg skal gå Birken på lørdag og har lagt følgende på nyslipte ski.
LF8 varmet inn 3 ganger, dratt av. LF6 varmet inn 2 ganger, dratt av. 2 lag HF6, siklet mellom hvert lag.
Jeg har en boks Cera FC8X, bør jeg legge på den på det føre som er spådd i år?
Det er spådd -15 på start, men det spiller nok mindre rolle. Ca -4 til -6 gjennom løypa for min del.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
|
|
|
13/03/2013 21:41
|
Saltmann
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har nesten nyslipte ski og skal gå Birken i helga. Det jeg har gjort etter slip og varmebehandling/metting er: - Sliklet og børstet den myke voksen som var på skia - Lagt et lag LF6, varmet inn to ganger, siklet og børstet. Gått en tur på skia. - Renset og dratt tre drag med medium fibertex. - Lagt et lag LF6, varmet inn to ganger, siklet og børstet. Gått en tur på skia. - Renset og dratt tre drag med medium fibertex. - Lagt et lag Marathon white HF. Varmet inn tre ganger. Siklet og børstet. - Lagt et lag Cera FC7.
Gjorde ca det samme ifjor og hadde kanonski, dog på et annet valg av glider/pulver.
Hvis du føler du har råd til å legge pulver, så hjelper det iallefall mentalt. Har aldri hørt at pulver gir dårligere glid. Forskjellen mellom ulike pulvertyper er nok i beste fall marginal.
|
|
|
[Re: SykkelGlenn]
14/03/2013 06:56
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Jeg skal gå Birken på lørdag og har lagt følgende på nyslipte ski.
LF8 varmet inn 3 ganger, dratt av. LF6 varmet inn 2 ganger, dratt av. 2 lag HF6, siklet mellom hvert lag.
Jeg har en boks Cera FC8X, bør jeg legge på den på det føre som er spådd i år?
Det er spådd -15 på start, men det spiller nok mindre rolle. Ca -4 til -6 gjennom løypa for min del. Jeg ville lagt FC8. Problemet på slike renn med mange deltagere, er at løypa flere steder blir skitten, spesielt på matstasjonene søles det mye rart. Et lag med ren fluor på toppen, vil gjøre at mindre skitt, sportsdrikke, cola og smurning legger seg i glisonen.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
[Re: JayTe]
14/03/2013 19:26
|
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Hei,
Legg flour uansett, det vil lønne seg på et renn som Birken (langt, masse saft, gel, smurning og drit i løypa).
/Are Nicolai
|
|
|
14/03/2013 19:35
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Shit... skal gå birken neste år hadde jeg planer om, men frister ikke når man ser hvor mye styr det er rundt smøring.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
14/03/2013 20:01
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Shit... skal gå birken neste år hadde jeg planer om, men frister ikke når man ser hvor mye styr det er rundt smøring. Er da ikke så mye styr, har nettopp sendt i vei 4 par til folk som skal gå i helgen. Tok meg ca 2 timer!
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
14/03/2013 20:16
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Synes det virker som mye styr med alt dette man legger på jeg for min del :-)
Men, jeg skal nok gå, en kan jo alltids koste på seg å få en proff til å gjøre det der, greit å ha gode ski EN gang i året i det minste.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
14/03/2013 20:49
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Har lagt på fluor brush og skigo fluid..men jeg starter så tidlig at det muligens er litt for lite forusensning i løypa når jeg kommer:-) Får ta det litt med ro så jeg får full glede av fluoren da:-)
|
|
|
18/03/2013 11:13
|
BeefCake
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Kan si at jeg hadde vel bortimot dårligst glid av alle i Birken i år. Usikker på hva som var årsaken, er nok en blanding av flere ting. Fikk nyslipte ski og de så ut som nye, så var umiddelbart veldig fornøyd. Siklet og børstet vekk det som var lagt på etter slipingen og varmeskapet. La på LF10 varmet opp 3 ganger og siklet + børstet av. Gjorde dette en gang til. La så på glideren LF6 og siklet og børstet av den med blå børste. Skiene så fine ut. La på litt Swix VG30 basevoks og varmet inn. La på Blå ekstra over det og varmet inn. La så på 5 lag blå ekstra over det med utkorking mellom hvert lag. Hadde panser feste hele veien, men absolutt ingen gli. Jeg tok ikke igjen en eneste person i nedoverbakkene, så til og med en dame fra pensjonist gruppen som skled forbi meg oppreist på marka ski mens jeg stod å staket. Normalt har jeg alltid god gli, så ikke noe feil med skiene, men aner ikke helt hva som var den store bommerten her... Gikk ved siden av en kompis som hadde på mye dyre greier (vi er ca like raske normalt). Jeg gikk i full diagonal gang ned fra sjusjøen mens han lett holdt følge med ett og annet stavtak. Men alt i alt ett fint renn. Og for en gangs skyld gikk bakkene opp fra kvarstad som en lek 
|
|
|
18/03/2013 11:14
|
pblind
Ivrig
|
Ivrig
Du hadde for mye smøring, evt for langt foran/bak smøresonen?
|
|
|
[Re: pblind]
18/03/2013 11:20
|
BeefCake
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Du hadde for mye smøring, evt for langt foran/bak smøresonen? Mulig at smørelaget var for tjukt. Ved to anledninger lugget det litt, men skiene er jo egentlig klister ski. Og brukte mine gamle smøresoner som alltid har fungert utmerket. Kan slipen / varmebehandlingen ha forandret på noe av dette? Har hørt i ettertid at man ikke skal gå renn på nyslipte ski, men kan vel ikke ha så mye å si?
|
|
|
18/03/2013 11:24
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Tipper problemet var at skiene var nyslipte og dermed hadde skarp struktur - på kaldføre er dette ugunstig. På kaldføre glir alltid "gammelskia" best! Mine beste kaldsnøski har en nedslitt struktur som man nærmest kan speile seg i. Merker det best ved at børstinga av dem går utrolig lett. De ble slik ved at jeg trente med dem i et par år etter slipinga - og glidet dem av og til, varmebehandlinga utjevner også strukturen litt - så har de hatt knallgod glid de neste 15 årene. Hvis du har et dedikert kaldsnøpar og vil slippe å vente i et par år på å få god glid, kan du bruke en skarp sikling (evt stålsikling) på hard voks (f.eks. LF6) for å ta ned de skarpe ryggene i strukturen. Nesten som å kappe fjelltoppene men etterlate dalbunnene, for å ta en analogi... I tillegg kan du bruke fibertex. Det var forsåvidt dette jeg nevnte tidligere i samme tråd  Synd at du fikk dårlig glid denne gangen - men da har du lært det til neste år... Kan slipen / varmebehandlingen ha forandret på noe av dette? Har hørt i ettertid at man ikke skal gå renn på nyslipte ski, men kan vel ikke ha så mye å si? Jeg tror slipinga er årsaken, ja. På varmt/vått føre kan nyslipte ski faktisk være gunstig, men på kaldt føre er det best med gammel, nedslitt struktur. Jeg har ofte merket på nyslipte ski at de glir best på mye varmere føre enn strukturen egentlig skal tilsi - men etter en stund (et par sesonger) blir de nedslitt og skyter fart på det føret de er beregnet for.
|
|
|
18/03/2013 11:32
|
*Erlend*
Entusiast
|
Entusiast
Bare for å nevne det så er varmeskap en del av mettinga, i stedet for å varme voksen flere ganger varmes den kun en gang med strykejern,og så putter man skia inn i varmeskap.
|
|
|
[Re: *Erlend*]
18/03/2013 11:40
|
BeefCake
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Bare for å nevne det så er varmeskap en del av mettinga, i stedet for å varme voksen flere ganger varmes den kun en gang med strykejern,og så putter man skia inn i varmeskap. Kan godt være, men jeg fikk beskjed om å varme inn metting 3 ganger x2 når jeg plukket opp skiene hos Oslo Sportslager :/
|
|
|
18/03/2013 14:52
|
Lekrot72
Medlem
|
Medlem
Jeg hadde også nyslipte ski og like elendig glid som du beskriver. Først trodde jeg det var mangel på fluor, men i ettertid tror jeg det skyltes for grov struktur under skia. Jeg tror slipen het OS 50S fra Oslo Sportslager og jeg var litt i tåka pga influensa så jeg tenkte ikke klart nok til å skjønne at jeg burde ha tatt de Kuzmin-siklede treningsskia mine istedetfor. Jeg har aldri opplevd makan til dårlig glid - klarte ikke å henge på feltet i nedoverbakkene engang.
|
|
|
|
|