Til halve prisen får du en brukt aeon om du følger litt med på finn
Brukt hjelm, ja. *Kjempe*lurt (NOT). Vet du hvor mange ganger den tidligere eieren har kræsjet med den hjelmen på? (det rent sanitære argumentet til side).
Passform på hjelmen mot dit hode skal heller ikke undervurderes. Med mindre du kjøper en ny utgave av din gamle hjelm så bør du ta turen innom din lokale sykkelbutikk og faktisk prøve hjelmene på hodet.
Passform på hjelmen mot dit hode skal heller ikke undervurderes. Med mindre du kjøper en ny utgave av din gamle hjelm så bør du ta turen innom din lokale sykkelbutikk og faktisk prøve hjelmene på hodet.
Catlike ser litt spesielle ut, samme med Limar hjelmene...
Hjelmen jeg har nå sitter ikke spesielt godt. Aeon vet jeg sitter godt, men så var det altså prisen. Skulle helst hatt nye sko og pedaler denne sesongen også.
Er det butikker i Osloområdet som fører Kask eller Met?
Når man bor i distriktene så begrenser utvalget seg til de absolutt billigste modellene..
Jeg har i dag en billig Girohjelm som passer meg ganske bra. Er passformen veldig forskjellig mellom modeller innad i merkene?
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
Når man bor i distriktene så begrenser utvalget seg til de absolutt billigste modellene..
Jeg har i dag en billig Girohjelm som passer meg ganske bra. Er passformen veldig forskjellig mellom modeller innad i merkene?
Giro passer overhodet ikke til mitt hodet, men etter en kjapp prøverunde i butikken så konkluderer jeg med at billighjelmene i onesize ikke var så ulike i passformen i forhold til landeveishjelmene som kommer i S-M-L. Terrenghjelmene synes jeg var minst ubehagelige på mitt hode, så her er tydeligvis passformen annerledes.
Forøvrig så støtter jeg påstanden om at de aller aller fleste liger passformen til Kask.
Men er det virkelig så mye enklere å finne en rimelig Kask Mojito enn å finne en Giro Aeon? Du får Giro-en til 1499 på cyclecomponents.com, og kan også plukke med deg andre ting derfra. Det er bare frakten som kommer i tillegg. (Satser du på Shimanopedaler, blir det en del å spare der også...)
Min erfaring er at det er lurt å legge penger i kontaktpunkter og klær man virkelig liker, ellers kan det fort bli dyrt.
Jepp. Og det er ytterlige å spare på å plukke med seg dekk, slanger og annet man trenger en sesong, også. I fjor koste jeg meg på Vittorias toppdekk, og det hadde jeg neppe tatt meg råd til om jeg skulle kjøpt dem over disk.(Veiledende pris i Norge på ca 600 kroner.)
Om du virkelig vil slå til med det aller üpperste, er jo også CC en grei kilde til Speedplay, men om du velger f eks Shimano, blir det gjerne en hundrings billigere å kjøpe fra CC enn fra heilnorske butikker.
Må innrømme jeg ikke engang hadde hørt om Time før nå.
Jeg som nå står på MTB pedaler, uten noen erfaringer fra før, hva burde jeg velge?
Look, Shimano, Time, Speedplay? Det er moro med utsyr, men hvor mye vil jeg merke på f.eks. de billigste Look Keo Classic og Keo Max2 Carbon? Får en veldig forskjellig kraftoverføring?
Dette handler om religion - velg din gud og begynn å tilbe. Etter få turer er du nyfrelst og vil umiddelbart føle behov for å misjonere. Det jeg prøver å si er at alt funker - alle alternativene du nevner er bra.
Eneste unntaket er om du er uheldig og ender opp med et mandagspar (noe som sikker forekommer hos alle produsentene), som viser seg å gå i stykker etter kort tids bruk - hvoretter du vil banne og sverte og advare alle mot noensinne å kjøpe nettopp den modellen/merket.
Personlig er jeg veldig fornøyd med Catlike, både Whisper Plus og Mixino. Jeg har forholdvis stort og lang hode(!), så giro hjelmene har en tendens til å lage røde merker i pannen, noen som jeg unngår med Catlike.