|
|
Hvor mange skipar trenger en mosjonist
|
Re: Hvor mange skipar trenger en mosjonist
[Re: Øyvind V]
08/03/2013 20:39
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man trenger jo streng tatt et par (hvis man ikke må ut før skiføret er bra nok.) Men det er jo ikke antall par som avgjør. Selv har vi aaaaltfor mange par i allefall. Et skøytepar er klart best uansett så lenge det er minus og et er best er det våt snø. To par brukes til trening. Nesten samme bildet på klassisk, ene rubb paret er ganske bra og et kald par er bra pluss et par fra 2007 er best stort sett på alle fører. Resten, sikkert 10 par bare står der med glider på nok et år. Får rydde litt.. 
|
|
|
[Re: kolli]
08/03/2013 21:09
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så lenge du har sykkel trenger du null par med ski :-/
|
|
|
[Re: JayTe]
09/03/2013 16:24
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Ut fra Yr, ville jeg brukt Rode Viola Multigrade som feste! Burde stolt på deg, JayTe... Smøreekspertisen som var på plassen anbefalte blå ekstra og snakket meg fra å bruke Rode Viola Multigrade. Men V40 ble ørlite for glatt i dag da sola varmer ganske mye. Vinnern av 20k gikk på V40 med et syltynt lag VR45 på toppen og hadde spikerfeste hele veien.
|
|
|
09/03/2013 16:37
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Et par for tørrvoks, et par for klister, og et par smørefrie. Passe skipark for en ikke-skøytende mosjonist. Legger lite tid i prepping; lar stort sett den forrige smøringen være, og legger dagens utenpå. Vasker og glider hver vår.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
10/03/2013 11:25
|
Balcke
Fersking
|
Fersking
Et par kaldski, et par klisterski og et par Atomic Skintec. Sistenevnte bruker du kun til trening. Du slipper å smøre skiene og har spikerfeste på alle føreforhold.
Blodfersk rookie
|
|
|
[Re: Balcke]
10/03/2013 12:42
|
FCA
Avhengig
|
Avhengig
Et par kaldski, et par klisterski og et par Atomic Skintec. Sistenevnte bruker du kun til trening. Du slipper å smøre skiene og har spikerfeste på alle føreforhold. OT: Har du testet Atomic Skintec? Fungerer de? Hva er nedsiden?
|
|
|
10/03/2013 15:32
|
kolli
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Da er årets første tur på nye Fischer unnagjort. Merker ikke all verdens forskjell, enten fordi jeg ikke har kompetanse på dette, eller så var Atomic-skia også gode. Største endring er at jeg føler meg mye tryggere i nedkjøringene med disse skia, men det tror jeg skal tilskrives overgang fra Salomon-systemet til Rottefella. Hadde jeg visst at Alpina/Rottefella gav så mye bedre kontroll skulle jeg byttet forlengst, nedover har jeg nemlig tapt mye tid tidligere. Eller kan det være skia som også gjør utslaget?
Redigert av kolli; 10/03/2013 15:34.
|
|
|
10/03/2013 17:17
|
olechr
More than words
|
More than words
Da er årets første tur på nye Fischer unnagjort. Merker ikke all verdens forskjell, enten fordi jeg ikke har kompetanse på dette, eller så var Atomic-skia også gode. Største endring er at jeg føler meg mye tryggere i nedkjøringene med disse skia, men det tror jeg skal tilskrives overgang fra Salomon-systemet til Rottefella. Hadde jeg visst at Alpina/Rottefella gav så mye bedre kontroll skulle jeg byttet forlengst, nedover har jeg nemlig tapt mye tid tidligere. Eller kan det være skia som også gjør utslaget? Skal mye til for å merke kjempe forskjell fra en tur til en annen. Forskjellen merker man i renn når man går med andre. Da merker man om skia er bra eller dårlig på det forholdet.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: FCA]
11/03/2013 07:56
|
kolli
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Et par kaldski, et par klisterski og et par Atomic Skintec. Sistenevnte bruker du kun til trening. Du slipper å smøre skiene og har spikerfeste på alle føreforhold. OT: Har du testet Atomic Skintec? Fungerer de? Hva er nedsiden? Jeg ble også nysgjerring på disse skiene. Fant en svært ivrig testsjel på svenske skidforum: http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=8317Konklusjonen er at festet er overlegent bra, men man mister en god del gli sammenlignet med smøre-ski.
Redigert av kolli; 11/03/2013 07:56.
|
|
|
11/03/2013 11:44
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Jeg er toppfornøyd med følgende:
Klassisk "kaldski" (har aldri brukt det begrepet før): Madshus Nanosonic med "hvermansen"-slip. Disse brukes til så å si alt. Mulig det hadde vært bedre med flere varianter, men .. hallo. Jeg ser ikke vitsen med å ha egne konkurranseski, da er det vel bedre å gå mest på de beste? Det er jo noe litt komisk med middelmådige folk som tror at rennene de går faktisk betyr noe som helst.
Rubbeski: Gamle overliggere kjøpt påsken i fjor. Veldig, veldig bra når det er ugreit påskeføre, og mye grums i sporet. Ekstremt enkelt å "preppe", i hvert fall hvis man er på (sub)middels nivå: Puss litt med sandpapir. Ferdig. Anbefales, også fopr mosjonister. Med pent stell varer de sikkert i årevis. Deilgi å slippe å fjerne klister, flora og/eller fauna fra sålene etter bruk.
Og: De gamle skiene, som ble slitt ut etter noen år. De kan brukes på ugreit føre, men da finner jeg egentlig bare på noe annet i stedet.
I tillegg bør alle selvsagt ha: - skøyteski som man bruker ekstremt sjeldent - fjellski for hytte-til-hytte-bruk - toppturski med Dynafit-bindinger - gamle toppturski (grus-toppturski?) med Fritschi Freeride - håndlagede ("custom"), veldig, veldig brede løssnøski - presisjons-nesten-GS-ski til de isete dagene og/eller bånn gass - gamle twintip-ski fra da skiene hadde nagler foran/bak ("grus-allmountain"?) - nye, raffe altmuligski som fungerer til så å si alt (et glags mantra..)
|
|
|
[Re: Christian]
11/03/2013 15:57
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg er toppfornøyd med følgende:
Klassisk "kaldski" (har aldri brukt det begrepet før): Madshus Nanosonic med "hvermansen"-slip. Disse brukes til så å si alt. Mulig det hadde vært bedre med flere varianter, men .. hallo. Jeg ser ikke vitsen med å ha egne konkurranseski, da er det vel bedre å gå mest på de beste? Det er jo noe litt komisk med middelmådige folk som tror at rennene de går faktisk betyr noe som helst. enig men samtidig er jeg veldig glad for at jeg har treningsski. For treningsskiene mine ser ikke ut. Riper og hakk over alt. Sykt deilig å gå på trening og ikke tenke på at de kan bli ødelagt. Bare mate på over alt. Litt kjipere å treffe en stein når man har på seg de skiene man skal gå renn med.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
11/03/2013 16:03
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da er årets første tur på nye Fischer unnagjort. Merker ikke all verdens forskjell, enten fordi jeg ikke har kompetanse på dette, eller så var Atomic-skia også gode. Største endring er at jeg føler meg mye tryggere i nedkjøringene med disse skia, men det tror jeg skal tilskrives overgang fra Salomon-systemet til Rottefella. Hadde jeg visst at Alpina/Rottefella gav så mye bedre kontroll skulle jeg byttet forlengst, nedover har jeg nemlig tapt mye tid tidligere. Eller kan det være skia som også gjør utslaget? Skal mye til for å merke kjempe forskjell fra en tur til en annen. Forskjellen merker man i renn når man går med andre. Da merker man om skia er bra eller dårlig på det forholdet. Og noen skipar er bare rett og slett dårlige.. Da funker de ikke på det føre de er slipt til engang. Det vet man desverre ikke før man har prøvd de.
|
|
|
[Re: anderfo]
12/03/2013 08:53
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For å spare huden på fingrene er fuktighetskrem enkleste og beste triks. Gni hendene med fuktighetskrem og vask deretter med såpe. Vips så er alt klister borte.
Det är väl samma prinsip men baby olja och vanlig mat olja fungerar också väldigt bra.
|
|
|
12/03/2013 14:15
|
T.Surnevik
Avhengig
|
Avhengig
Det holder med to par maks, et par som du bruker ved dårlige forhold og et par du bruker til trening og konkurranse. For en mosjonist er det ikke nødvendig med eget klisterpar og slikt. Jeg har selv drevet med skiskyting halve livet mitt og har fortsatt kun det ene klassiskparet jeg fikk for mange år siden.
|
|
|
16/01/2017 17:47
|
bigp85
Avhengig
|
Avhengig
Man kan også tørke av seg klister-restene i håret. Da får man smurt skia og ordnet på sveisen! Selv kjøpte jeg Fischer superlite wax som jeg slet med glid/feste når det var klisterføre, uansett hvor tynt jeg smurte. Ifjor kjøpte jeg Fischer RCS plus medium. Nå kan jeg smøre tykt med dagens klister for å få spikerfeste uten at det går utover glien  Planen var egentlig å ha de som klisterski men de er generelt bedre å gå på (svinger, føring, feste) så jeg lurer på hva jeg skal gjøre med de gamle superlite skia? Srlge de og kjøpe meg RCS classic cold? Ta vare på de og rubbe de (mulig man må ha stivere ski til 0-føre?) ? Kjøpe pels-ski? Et annet spm: Burde jeg kuzminisere alle skia? Begge klassisk-skia mine fra Fischer er sikla med kuzmin. Et par madshus nanosonic skate med milslukern allround slip har jeg ikke gjort noe med.
|
|
|
|
|