Hvor mange skipar trenger en mosjonist
|
Hvor mange skipar trenger en mosjonist
08/03/2013 07:40
|
kolli
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Klarte å miste skia fra biltaket under fart i går, så nye ski må handles inn i dag. Fundere samtidlig over hvor mange skipar for klassisk langrenn en mosjonist som stiller i noen turrenn hvert år bør ha i garasjen. Etter å ha hørt på flere sportsbutikker sitter jeg igjen med 4 par ski:
1. Markaski/gamle treningski: Kan brukes både ved første snøfall, rotten påskesnø og på årets siste tur uten å være redd for å ødelegge skia. Gjerne litt bredere og mer stabil modell for å gå på tur med familien, lette fjellturer, trekke pulk etc.
2. Klassisk kald-ski. Er de skiene som vil bli mest brukt, et godt par som smøres med tørrvoks og brukes til både trening og konkurranser
3. Klassik klister-ski Ski med høyere spenn for å kunne legge godt med klister uten at glien forringes vesentlig. Også annen struktur enn kold-skia
4. Zero/rubbeski For bruk på det vanskelige 0 føre med kombinasjon av regn/snø.
MEN; er dette nødvending, er det så stor forskjell på cold/warm ski på gli/feste at det har noe for seg å kjøpe begge disse for en mosjonist? Og har rubbeskienen nå blitt så gode at de kan brukes ved mangfoldige + grader og (delvis) kan erstatte klisterskia?
I teorien blir det ikke dyrerer å ha flere par ski, blir bare lengre tid mellom hver gang skiene må byttes ut pga slitasje. Men hva mener dere, hvor mange par har dere i garasjen, og hva er det reelle behovet?
|
|
|
Re: Hvor mange skipar trenger en mosjonist
[Re: kolli]
08/03/2013 07:56
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Ingen bombe at selgerne hevder dette... som mosjonist selv så ser jeg ingen problemer med å ha "kun" ett par. Jeg tror timebruk og ambisjoner spiller inn her, og da mistenker jeg at du forlater mosjonist kategorien 
|
|
|
08/03/2013 07:57
|
skibum
Besatt
|
Besatt
I dette tilfellet så er vel svaret det samme som sykler; N+1, hvor N er dagens antall ski? ;-)
|
|
|
08/03/2013 08:20
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Går utifra at vi kun snakker langrenn her?  Klarer meg fint med kun ett par ski selv om jeg går flere renn. Et par nøye utplukkede hos milslukern som kostet skjorta, men som har gitt glede i 4 år nå. Det er ett par for varmt føre (litt mer spenn), men funker utmerket på kaldt føre også. Til neste år blir de vel pensjonert til grusski, men det er hovedsakelig pga de er nesten helt utslitt (samme med skiskoene jeg kjøpte samtidig med skiene - de blir rulleskisko nå). edit: glemte at jeg også har ett fristil par, men det må man jo ha...
Redigert av BeefCake; 08/03/2013 08:20.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
08/03/2013 08:25
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I trondheim tycker jag det är rätt mycket klister och nollföre under en sesong så tror skidor som passar bra då är viktigare än ett par rena kallföre skidor.
Jag tror också man klarar sig rätt bra med bara ett par allround ski men det är väldigt bekvämt att ha ett par skidor som man använder till klister och ett par man använder till burk eftersom man då slipper att ta bort all valla när vädret ändrar sig från klister till burk och tvärtom. Vilket är en situation som är rätt vanlig i trondheim.
|
|
|
08/03/2013 08:43
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Det jeg ville prioritert er: 1. Kaldski 2. Steinski: Bruk ALDRI godparet når det er tidlig/sen sesong
|
|
|
08/03/2013 08:44
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
For en mosjonist så vil jeg si at man klarer seg med 2 par. Ett for trening og konkuranse, og et par grusski.
Men som med sykler, så er det vel kun penger og interesse som setter begrensningen.
Man trenger ikke rubbeski, men det er kjekt å ha for de 4-5 skiturene med rubbeføre.
Så har du lyst på 4 par, kjøp 4 par.
|
|
|
08/03/2013 08:47
|
JanM
Avhengig
|
Avhengig
Jeg ville i hvert fall hatt en kaldski og en varmski, forskjellen i spenn gjør at det for meg er håpløst å legge klister under kaldskia og ha noe særlig gli igjen.
Men her spiller vel personlige preferanser, teknikk osv inn.
Zeroski hadde jeg droppet. Men et gammelt par for trening når det er lite snø/ steiner er et must.
Mål 2015: Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
|
|
|
08/03/2013 08:55
|
olechr
More than words
|
More than words
Spørs hvor mye du legger i det. Hvis jeg skulle gått mye på ski og lagt mye tid i renn så skulle jeg hatt.
-Steinski/treningski -Zeroski -Kaldski -Klisterski -Kaldsski med slip for 0--7 +/-
Skulle jeg hatt et par til hadde det blitt Atomic sine hvor man kan skifte ut "felllene" under. Først og fremst til trening
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
08/03/2013 09:30
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Vi er jo alle så forskjellige. En jeg kjenner i pulje 1 i Birken, har 3 par ski. Et par klisterski, et par varmski med mediumslip og et par treningsski.
Selv er jeg på et lavere nivå men har 6 par klassiskski jeg kan gå renn med og 3 par treningsski. Har også 5 par skøyteski inklusive treningsski.
Poenget mitt er at dette går på personlige preferanser og interesser. Han i pulje 1 driter i alt annet enn seg selv og er bestandig fornøyd med skiene. Går det ikke bra på et renn, er det han selv han legger skylden på. Hvis jeg oppdager at jeg har dårligere glid enn de rundt meg på renn, raser hode mitt sammen dessverre. Dette ha gjort at jeg har fått et bortimot psykotisk forhold til ski og smurning. Jeg har de siste 4 årene brukt utrolig mye tid på testing av ski og sinnsykt mange timer i smøreboden.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
[Re: JayTe]
08/03/2013 09:59
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Jeg ville anskaffet følgende i prioritert rekkefølge: 1. Kaldsnø-ski med medium slip 2. Grusski. Skal du trene med denne er det ikke noe vits i å kjøpe en slapp markaski. Jeg synes grusski bør være en avdanka go'ski. 3. Varmsnø-ski med god klisterlomme og grov slip. 4. Rubb-ski.
Det du bør tenke over nå som det er blitt mars er at du sannsynligvis ikke får tak i gode ski før til høsten, og at det derfor er dumt å kjøpe alle disse skiene nå, for du vil ikke finne gode ski. I tillegg klarer du deg ganske utmerket med et godt par + grusski. Det er bedre å slipe en god ski noen ganger og legge tida i prepp enn å ha all verdens utvalg i forskjellige ski som kanskje ikke funker så godt og som du ikke får til å gå bra på. Det er en fordel med færre ski for en mosjonist i at man blir godt kjent med de skia, men det vil nødvendigvis ikke gli like godt på alle fører. Jeg ville tatt meg en tur i gode butikker, sett etter gode ski som passa og kjøpt de uavhengig om de var tørr- eller våtsnø. Resten ville jeg kjøpt til høsten. Grusski kan du finne på finn.no om du ikke har noe avdanka. Skal du gå Birken eller renn utover finnes det sikkert noen kjente du kan låne et par av og.
|
|
|
08/03/2013 10:47
|
kolli
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for alle tilbakemeldinger. Grus/Markaski er på plass, mine gamle Ficher Sportglass gjør en utmerket jobb til sitt bruk. Har i utgangspunktet en selvpålagt begresning på 1 nytt skipar i året så tror det kun blir et par gode universal/kaldski nå. Min lokale sjappe (Hank) har både Madshus og Ficher, så det blir nok et valg mellom disse. Det avgjørende spørsålet er hvordan jeg vet at skiene de plukker til meg er gode nok, her må jeg stole på at selgeren er ærlig og gir meg de skiene jeg trenger.
I likhet med JanM sliter jeg også med glien når klister må på plass, slik var det ihvertfall med mine game Atomic Race. En av årsakene er selvsagt at jeg ikke er god nok til å smøre tynne lag, både varm voks og klister som legges rett før start blir alt for tykt. Vet ikke om det er noen forskjell mellom Madshus og Ficher på spennkurver, får spørre meg frem på sportsjappa.
I utgangspunktet hadde jeg ønsket meg et kaldpar og et par rubbeski som også fungerte OK ved klisterføre, slik at jeg slapp å styre med kliss-ter. Men forstår av deres tilbakemeldinger at dette ikke er å anbefale, er det fordi rubb gir for lite feste ved enkelte klisterfører eller er det glien som blir bedre ved riktig valg av klister på klisterski?
|
|
|
[Re: fredriks]
08/03/2013 10:59
|
kolli
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jag tror också man klarar sig rätt bra med bara ett par allround ski men det är väldigt bekvämt att ha ett par skidor som man använder till klister och ett par man använder till burk eftersom man då slipper att ta bort all valla när vädret ändrar sig från klister till burk och tvärtom. Vilket är en situation som är rätt vanlig i trondheim.
Enig i den, kommer også til å bli en del av vurderingen. HATER å få klissklass på fingrene/klærne/overalt.
|
|
|
08/03/2013 11:06
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Rubb fungerer utmerket på enkelte klisterfører, men et par rubbeski vil ikke gi deg feste ved alle klisterfører som når det er is eller veldig grovkornet snø. Rubb bør være 3. prioritet etter tørrpar og klister etter min mening.
|
|
|
08/03/2013 11:13
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Takk for alle tilbakemeldinger. Grus/Markaski er på plass, mine gamle Ficher Sportglass gjør en utmerket jobb til sitt bruk. Har i utgangspunktet en selvpålagt begresning på 1 nytt skipar i året så tror det kun blir et par gode universal/kaldski nå. Min lokale sjappe (Hank) har både Madshus og Ficher, så det blir nok et valg mellom disse. Det avgjørende spørsålet er hvordan jeg vet at skiene de plukker til meg er gode nok, her må jeg stole på at selgeren er ærlig og gir meg de skiene jeg trenger.
I likhet med JanM sliter jeg også med glien når klister må på plass, slik var det ihvertfall med mine game Atomic Race. En av årsakene er selvsagt at jeg ikke er god nok til å smøre tynne lag, både varm voks og klister som legges rett før start blir alt for tykt. Vet ikke om det er noen forskjell mellom Madshus og Ficher på spennkurver, får spørre meg frem på sportsjappa.
I utgangspunktet hadde jeg ønsket meg et kaldpar og et par rubbeski som også fungerte OK ved klisterføre, slik at jeg slapp å styre med kliss-ter. Men forstår av deres tilbakemeldinger at dette ikke er å anbefale, er det fordi rubb gir for lite feste ved enkelte klisterfører eller er det glien som blir bedre ved riktig valg av klister på klisterski? For å vite du får gode ski så må BEGGE skiene testes for din vekt og være av den lengden du ønsker (lengre ski har lengre gli-flate og kan ha lengre smøresone (kommer jo an på spennet), men veier litt mer og er litt mer kronglete å holde styr på i utforkjøringer og feltgåing osv). Spennet kan variere veldig fra ski til ski, selv om det er samme par fra butikken, derfor må begge ski testes separat for å se at smøresonene/spenent er tilnærmet like/likt. Fordelen jeg så i å investere i ett skipar som var for varmere føre var at spennet er litt større så funker fint med klister. Birken er ofte klister føre og spennet avtar ettersom skien blir brukt mer, ergo varer den lengre. Jeg er såpass godt kjent med skien og har god merking slik at jeg vet hvor langt jeg kan dra voksen så jeg får feste på kalde dager og. For å slippe klister hælvete på alt av utstyr med ett par er trikset å ha to skiposer (koster mye mindre enn to skipar) der ene er for klister og andre er for voks. Har smøremerking med tusj på toppen av skien og slik at jeg kan rense skien HELT for klister også på siden uten å være redd for at merkingen forsvinner (lett å tegne opp ny). For klister på fingrene har swix en fin håndrens som funker mye bedre enn såpe/basecleaner 
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
08/03/2013 11:20
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Men hva mener dere, hvor mange par har dere i garasjen, og hva er det reelle behovet? Det _reelle_ behovet er vel strengt tatt bare ett par. Man MÅ jo ikke ha ett par ski for hver eneste grad temperaturforskjell mellom -10 og +5.
|
|
|
[Re: JayTe]
08/03/2013 12:20
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Han i pulje 1 driter i alt annet enn seg selv og er bestandig fornøyd med skiene. Går det ikke bra på et renn, er det han selv han legger skylden på. Han er jo i pulje 1, så kanskje den metoden fungerer? 
|
|
|
[Re: Øyvind V]
08/03/2013 12:41
|
kolli
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Men hva mener dere, hvor mange par har dere i garasjen, og hva er det reelle behovet? Det _reelle_ behovet er vel strengt tatt bare ett par. Man MÅ jo ikke ha ett par ski for hver eneste grad temperaturforskjell mellom -10 og +5. Neida, man TRENGER bare en sykkel også til alt fra asfalt til ganske så grove sykler. En sykkel koster mangeganger så mye som et ekstra skipar. Sålenge man ikke havner på tjukkholmen eller blir bergtatt av ny og teoretisk facinerende skiteknologi kan det argumenteres at for hvert ekstra skipar som brukes så økes tiden frem til nytt behov for nykjøp med flere år.
|
|
|
08/03/2013 12:50
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Sier det bare fordi jeg er misunnelig på de som har flere par å velge i. Jeg har bare ett skipar og det må fungere til alt. Men det er heldigvis et veldig bra par ski; Fischer RCS Classic Plus med usedvanlig god glid på riktig føre.
|
|
|
[Re: BeefCake]
08/03/2013 13:02
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
For klister på fingrene har swix en fin håndrens som funker mye bedre enn såpe/basecleaner For å spare huden på fingrene er fuktighetskrem enkleste og beste triks. Gni hendene med fuktighetskrem og vask deretter med såpe. Vips så er alt klister borte. Alternativt kan man bare putte hendene inn i skihanskene og gå en tur. Det er helt magisk - når skituren er ferdig er klisteret borte. Hanskene må vaskes av og til uansett, og jeg merker ingen forskjell på sykkelhansker (uten klister) og skihansker (med klister). Ikke spør meg hvor klisteret ble av...
|
|
|
08/03/2013 13:32
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Ser at mange allerede har svart, men... (...) Men hva mener dere, hvor mange par har dere i garasjen, og hva er det reelle behovet? Som tidligere aktiv skiløper og nå mosjonist (går ingen renn, heller ikke turrenn), har jeg typisk ca 15 skipar i boden, men jeg bruker egentlig kun to av parene: Kald-paret og klisterparet. Så jeg mener at en mosjonist vil klare seg med to slike par. Man kan også klare seg med ett par, men fordelen med to par er at du kan la grunnvoksen/grunnklisteret ligge på hele sesongen (!) mens du bare skifter topplaget ved behov. I tillegg er fordelen at klisterparet er stivere og gjør at klisteret ikke forsvinner så fort. Er det kombiføre (klister+tørrvoks) velger du også disse. Hovedforskjellen på kald-paret og klisterskiene er altså spennet, men strukturen er også litt forskjellig. Jeg har fin og nedslitt struktur på kald-paret, og grov og skarp struktur på klisterskiene (som også har vært rillet endel ganger). Er du god til å smøre trenger du ikke rubbski (da kan du eventuelt lage det den dagen du har bruk for det), men hvis du går mange turrenn og trener mye på nullføre kan du selvsagt gjøre livet litt enklere med slike. "Grusski" har jeg aldri hatt. Har aldri brukket skia, og det er svært vanskelig å finne riper i skiene mine, selv om jeg har hatt de fleste av parene helt siden jeg var 14 år gammel (på midten av 90-tallet). Dagen etter første snøfall går jeg mest på golfbaner, i parker eller i myrterreng, altså på steder der det ikke finnes grus. Men hvis du er lett tilbøyelig til å skli over grusveier i marka og tusle rundt på parkeringsplassen med skiene, eller hvis du bor på et sted med mye grus og lite snø, kan grusski sikkert være kjekt Noen vil helst ha "treningsski" og "konkurranseski" (hvis de går konkurranser). Jeg har aldri sett poenget med det. Jeg hadde ikke turt å gå konkurranser på andre ski enn de jeg har trent med hele sesongen... Treningssituasjonen bør likne mest mulig på konkurransesituasjonen (mener jeg).
|
|
|
[Re: anderfo]
08/03/2013 13:56
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Alternativt kan man bare putte hendene inn i skihanskene og gå en tur. Det er helt magisk - når skituren er ferdig er klisteret borte.
Dette er et knallgodt triks jeg bruker veeeldig ofte! Noen vil helst ha "treningsski" og "konkurranseski" (hvis de går konkurranser). Jeg har aldri sett poenget med det. Jeg hadde ikke turt å gå konkurranser på andre ski enn de jeg har trent med hele sesongen... Treningssituasjonen bør likne mest mulig på konkurransesituasjonen (mener jeg).
Dette har jeg også lurt på. Kan ikke se for meg at jeg hadde vært så bekvem med smøringen om det var et par konkurranse ski med "ukjent" spenn sammenliknet med de mye inngåtte trenings-skiene.
|
|
|
08/03/2013 14:37
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Heeeeeeeelt off topic, men dette er den første tråden jeg har sett noensinne som har 20 svar og 21 nye svar.. : 20 (21)
Redigert av Raymond; 08/03/2013 14:37.
|
|
|
08/03/2013 16:07
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Alternativt kan man bare putte hendene inn i skihanskene og gå en tur. Det er helt magisk - når skituren er ferdig er klisteret borte. Hanskene må vaskes av og til uansett, og jeg merker ingen forskjell på sykkelhansker (uten klister) og skihansker (med klister). Ikke spør meg hvor klisteret ble av... Jeg bruker denne, men jeg kan ikke si at jeg vasker hanskene. Det bare blir borte. 
|
|
|
08/03/2013 17:28
|
kolli
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Da er Ficher RCS plus handlet inn som allroundski. Skulle jeg hatt dem som klister-par ville selgeren valgt hakket stivere ski. Madshus fantes ikke inne i min størrelse heller, så det ble et kjapt og enkelt valg. Fram med sikling og børster i kveld, knallvær og silkeføre i Trøndelag hele helga så dette blir bra!
|
|
|
[Re: Boas]
08/03/2013 17:44
|
Slemmis
Ringrev
|
Ringrev
Alternativt kan man bare putte hendene inn i skihanskene og gå en tur. Det er helt magisk - når skituren er ferdig er klisteret borte. Hanskene må vaskes av og til uansett, og jeg merker ingen forskjell på sykkelhansker (uten klister) og skihansker (med klister). Ikke spør meg hvor klisteret ble av... Jeg bruker denne, men jeg kan ikke si at jeg vasker hanskene. Det bare blir borte. Moro å høre at det er flere av oss som gjør dette, og at det virker! Min skikompis lærte meg dette "trikset" - og det er helt snålt...
Espen Flaskeladd "Do what you like, like what you do" Stall: Niner Air9, Felt F5, Uncle John Rival, Cube Central SL
|
|
|
08/03/2013 17:45
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jess, ypperlig vær og føre i Bymarka i dag - og alt tyder på at det holder seg slik i noen dager!
Litt glasert og isete i nedre deler av marka (høy slitasje, anbefaler innvarmet grunnvoks...), mens i øvre deler var det kald og tørr snø (blå ekstra, og kanskje litt super weiss eller multigrade avhengig av hvor bra du sparker fra). God tur!
|
|
|
08/03/2013 18:09
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Spør heller: Hvor mange mosjonister trenger et skipar?
Del stien, skru av Strava
|
|
|
08/03/2013 20:21
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Min fru skal gå Jenterennet i Nilsbyen i morgen, start kl 13.00. Har du noen gode tips til hvordan jeg kan smøre uten å få en skyllebøtte på grunn av dårlige ski?
|
|
|
[Re: Øyvind V]
08/03/2013 20:34
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Ut fra Yr, ville jeg brukt Rode Viola Multigrade som feste!
|
|
|
|
|