Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Carbonramme til DH.

Carbonramme til DH. #1566721 07/03/2013 14:37
A
aml Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Hallais.

Dette har sikkert vorte diskutert før, og kanskje folk er lei av å høre om det. Men korleis er det med carbonramme til utforsykling/freeride/topptur, for en som ikkje nødvendigvis syklar konkurranse, men berre syklar for gøy. Er det noko hensikt med carbon? Vil vekta ha noko å seie for meg som syklar utfor for å ha det gøy?

Det skal seiast at eg som regel syklar i sunnmørsalpane, som vil sei at eg må drasse med meg sykkelen opp...Kanskje derfor eg lurer på dette. Hehe

Re: Carbonramme til DH. [Re: aml] #1566727 07/03/2013 14:48
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Karbon (ja, med K på norsk) er et materiale som kan bygges sterkt og ende opp lettere enn f.eks. aluminium. Det er dog vanskeligere å se om den har fått svakheter i seg ved fall, selv om DH/AM-rammer i karbon fra veletablerte leverandører gjerne er bygget for å være sterke først og fremst med bivirkningen lettere vekt - noe som gjør at de tåler ganke mye likevel.

Kommer jo an på om du skal ha en sti- eller utforsykkel, da. F.eks. har Liteville lette og sterke alurammer som kan bygges grovt. F.eks. er 301 en lett, grov stisykkel - mens en 601 kan bygges veldig biffi. Disse syklene har lang, slækk og lav geometri og masse fiffige løsninger som bare tyskere klarer å finne på.

Min neste stisykkel (Liteville 301) - med 66,3° styrevinkel med mulighet for 1,5° slakere med styrelager - vil veie (etter Excel-regning) 12,5kg med kun 2 karbondeler: krank og styre. Dette er med 160mm vandring foran og bak også. Hadde en tilsvarende sykkel oppsettsmessig med på topptur ferie i sommer bl.a. på Sunnmøre - og det var definitivt goodtimes. Den sykkelen var et par kg tyngre.

Redigert av baronKanon; 07/03/2013 14:48. Rediger grunn: presisering på egen sykkel

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Carbonramme til DH. [Re: aml] #1566734 07/03/2013 14:58
A
aml Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Men med tanke på at eg ikkje nødvendigvis kjører så hardt som den sikkert er laga for å tåle, burde ikkje det vere godt nok?

Har kjørt ein del stisykling både her på sunnmøre og andre stadar, det er veldig kjekt, men har slått meg til ro med at eg elskar å dundre på nedover fjellet i tett skog og ulent terreng, men då må ein ha ei maskin som er laga for det. Men det hadde vore kjekt med ein lettare rigg å drasse med seg opp.. men må vel oppgradere ein heil rekke andre greier for å få ned vekt..

Re: Carbonramme til DH. [Re: aml] #1566738 07/03/2013 15:05
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Du sparer kanskje 7-800 gram på en karbonramme kontra tilsvarende alu for DH.

Men hvem sier at du ikke kan dundre nedover med en grov stisykkel?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Carbonramme til DH. [Re: aml] #1566837 07/03/2013 19:22
A
aml Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
hehe, det går sjølvsagt an! Har ein 150mm herjesykkel som eg har fått ordna slik ein kan veksle noko. Men det noko anna å ha ei skikkelig maskin som kan svelge unda det meste, mange av stiane på sunnmøre kan vere ganske utilgivelige og då kjennes det godt å ha ein full rigg.

Re: Carbonramme til DH. [Re: aml] #1568575 11/03/2013 22:13
P
PålS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Min Undead endte opp 1,2 kg lettere enn Revolten jeg byttet fra, her var det eneste jeg byttet annet enn rammen fjæren til bakdemperen, og her gikk jeg opp til en tyngre fjær... Hvis vekt er det eneste du er ute etter ved å skaffe deg en carbonramme er det bare å bla opp, men de store fordelene ligger i hvordan rammen kjører. Helt annen kjørefølelse, selv med så godt som identisk geo er det store forskjeller i hvordan rammen føles. Mye mindre vibrasjoner og på en måte mykere slag i carbonrammen enn alu og overall kjennes carbonrammen mye roligere og mer forutsigbar enn alu.

P

Moderator  support