Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Pruting i syden

Pruting i syden #1566675 07/03/2013 13:05
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Jeg er ikke veldig bereist av meg men i år blir det vel en eller to tur til det store landet Syden (Tenerife og muligens en annen spansk øy i middelhavet).

Alle forteller meg at jeg må prute eller så blir de fornærma der nede. Er det virkelig sant? For meg er det komplett umulig å forstå at noen blir sure fordi de selger noe for prisen de har bestemt.

Jeg har det ikke i meg å prute så jeg kommer til å betale prisforlangende på alt jeg måtte finne på å handle. Kommer jeg til å erte på meg Sydenskerne?

Re: Pruting i syden [Re: Raskall] #1566676 07/03/2013 13:08
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Se "Life of Brian".

Du MÅ prute! ICON_SMILE Bare å sette i gang og trene med en gang.

http://www.youtube.com/watch?v=3n3LL338aGA

Re: Pruting i syden [Re: Raskall] #1566690 07/03/2013 13:30
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Ikke noe stress: Det høres ut som du skal til turistsentrum og skal være der i kort tid. Med mindre du snakker språket og kan vise at du faktisk forstår kulturen, faller du i båsen: ”tulling” uansett. Du kommer til å betale blodpris for mye, men det gjør man nok uansett. For å kunne prute, må man faktisk ha god oversikt over priser og verdi, noe de færreste har på lokale varer.

Fra kunnskap om de som sitter på andre siden (mine kilder er fra India, men regner med det er et globalt fenomen) så er det vanlig at de tester ut hva slags pruter du er: noen er 30%, noen 40% og noen 50% prutere. Med en gang man har klarhet i dette, så setter man utgangsprisen. Det er godt samarbeid mellom de forskjellige butikkene, så informasjonen deles. Dette er bare et aspekt av heller avansert system som brukes for å finne maksgrensen av hva man kan ta fra turister, og få dem til å føle at de gjorde en god handel.

Logikken bake at de blir ”fornærmet” er at om de ber om blodpris, og du sier ”ja”.. så føler de at de lurte deg trill rundt, noe som ikke var meningen; og de misliker å ha blitt satt i en situasjon hvor de ikke kan rette på det. En enkel løsning er å si: ”is that the best price you can give?” du får ikke prutet mye, du får noe av, men alle er fornøyd.

Skal man bosette seg i et slikt land, vil jeg si kravene til å lære seg lokal kultur er en helt annen.

Re: Pruting i syden [Re: Raskall] #1566704 07/03/2013 13:52
K
KriF Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
det kommer vel litt an på hvor du har tenkt å handle...tror du vil overraske kassadama stort dersom du prøver å prute inne på f.eks Zara på Tenerife, er det klokker, solbriller, capser på stranda er saken en annen - prut i vei. Eller betal det de vil ha og tenk at du gjør en god gjerning.

Re: Pruting i syden [Re: Raskall] #1566720 07/03/2013 14:37
Dan Offline
More than words
More than words
Husker en gang jeg skulle se etter klokke på Gran Canaria (på slutten av 90-tallet). Var inne i en butikk og så på en klokke som skulle koste X penger. Jeg var klar for å gi den prisen som sto i vinduet, men da jeg kom inn i butikken og pekte på klokken så foreslo selgeren umiddelbart halv pris. Jeg var godt fornøyd, men siden det var den første butikken jeg var inne i så sa jeg at jeg skulle gå en liten runde først og så komme tilbake. Da slo han umiddelbart av litt til på prisen, men jeg holdt fast ved at jeg måtte se meg rundt først. Han så mer og mer fortvilt ut og slo av enda litt mer på prisen, samtidig som jeg insisterte på å besøke hans konkurrenter. Til slutt sa han oppgitt at han ikke klarte å gå lavere, skrev en enda lavere pris på et visittkort og ønsket meg velkommen tilbake hvis jeg ville ta imot tilbudet. Så jeg gikk og så litt hos konkurrentene, fant ikke noe jeg hadde lyst på og gikk tilbake og kjøpte meg min Seiko Promaster til noe slikt som 800,-. (Og kollegaene som var med på turen mobbet meg selvfølgelig for min "piratkopi", men ingen av urmakerne jeg har brukt for å skifte batteri og trykkteste har noensinne klaget på den, så jeg tror den er ekte.)

Sensmoralen er at man ikke trenger å prute. Det holder å være litt nølende og si at man skal kikke litt rundt. ICON_SMILE

Re: Pruting i syden [Re: ] #1566729 07/03/2013 14:49
K
KriF Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Sitat: pedaIglipp
Sitat: KriF
Eller betal det de vil ha og tenk at du gjør en god gjerning.

Ja, det er det den spanske økonomien trenger; folk som er produktive ser at sjarlataner som selger piratvarer på stranda tjener 10 ganger så mye.

Det vel streng tatt veldig få ting man har noe økonomisk fordel av å kjøpe med seg hjem fra kanariøyene?

Eller, du kan jo øve deg og evnt. ungene på pruting. Jeg tror ungene endte opp med å betale 3€ for noen helt greie badehåndklær. Tror de var priset til 15€ i utgangspunktet.

den spanske økonomien trenger vel strengt tatt ikke folk som kjøper juglete piratvarer på stranda i det hele tatt? og piratvarer er forsåvidt blod-harry. Hvem opplever glede av å gå med en fake Rolex? (eller en ekte for den saks skyld) men hvis du først skal bruke penger på dette krims- kramset så gidd da i hvert fall å betale for det.

Den spanske økonomien trenger turister.

Re: Pruting i syden [Re: Dan] #1566767 07/03/2013 16:20
O
Oekern Offline
Avhengig
Avhengig
O
Sitat: Dan

Sensmoralen er at man ikke trenger å prute. Det holder å være litt nølende og si at man skal kikke litt rundt. ICON_SMILE

Den "norske" prute metoden mao

Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Re: Pruting i syden [Re: Raskall] #1566770 07/03/2013 16:41
olechr Offline
More than words
More than words
Kommer helt an på hvor og hva du skal handle. På veldig dyre ting (eks klokker av typen dyr) eller veldig billig ting (eks klokker av typen selges av folk som egentlig selger dop) så er det greit å prute.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Pruting i syden [Re: Raskall] #1567035 08/03/2013 09:25
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Betal det DU er fornøyd med. Synes du klokken/solbrillene du skal kjøpe er verd xxxkr så gir du det. Men ta deg en kjapp runde i butikkene rundt for å få ett inntrykk av hva som er normal pris.

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Pruting i syden [Re: Raskall] #1567044 08/03/2013 09:33
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Traff en fortvilt svenske på et marked i ørkenen i Tunisia en gang som trodde han hadde prutet på et teppe. Ble lang i maska da det gikk opp for ham at det var kona hans de forhandlet om, og at han litt uvitende hadde blitt enig om å bytte henne bort i en håndfull kameler.

Så vær i hvert fall sikker på hva dere forhandler om prisen på ICON_SMILE

Re: Pruting i syden [Re: Raskall] #1567045 08/03/2013 09:36
R
Ragnus Offline
Medlem
Medlem
R
Har inntrykk av at prutekulturen er mer eller mindre på vei ned i Spania. Unntaket er som det nevnes tidligere i tråden, juggelselgerne som stopper deg på gaten.

Moderator  support