Torsdag 18/4 2. Etappe. Fellesstart 78 km (bedrift 39 km). Langrunden fra Masters-NM 2012 kjøres motsatt vei to ganger (bedrift en gang), men målgangen er som da. http://www.ottestadsk.no/tour_de_ottestad/18._april_-_2._etappe Base og garderober i Stangehallen.
Litt usikker på om jeg stiller. Ikke kjempegira på landevei fellesstart. Temporittet, som er mer min greie, krasjer med andre tirsdagsaktiviteter.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Er det såpass til grusvei på 1. etappe at man drar fordel av terrengsykkel? Lyst til å få med meg noe av dette. Men litt usikker om det blir kvalitet av grusvei og landeveissykkel?
Gode grusveier dette, ingen betenkligheter med å sykle det med landeveissykkel!
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Terrengsykkel er en ren ulempe vil jeg si. Grusveiene er gode, og ca. 60% av rittdistansen er på asfalt.
Anbefaler imidlertid racingdekk hvor sideveggene tåler mer juling og å bruke 25mm dekk hvis 23mm er ditt vanlige. Punktering på grusvei er i motsetning til asfaltvei svært sjelden forårsaket av gjennomslagspunkteringer, men at man treffer en stein forkjært og river opp sideveggen.
Eksempler på dekkvalg asfaltritt -> grusritt: Conti GP4000S 23mm -> Conti GP4season 25mm Schwalbe Ultremo ZX 23mm -> Schwalbe Ultremo DD 25mm Vittoria Open Corsa CX 23mm -> Vittoria Open Pavè CG 24/25mm
Disse grovere dekkene er også glimrende til generell (vår)trening. 25mm dekk vil også gi større sikkerhet mot gjennomslagspunkteringer enn 23mm dekk ved samme lufttrykk.
Alle ryttere jeg har lurt med meg ut på grusveiene på Hedmarken med racer har blitt hekta og oppsøker slike selv senere, også andre steder enn her.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
I underkant av 90 minutter tipper jeg. Sikkert ikke dumt å varme opp ordentlig. Det er 8,5 km til første grusseksjon, og da ønsker neppe noen å ligge sist i feltet selv om den er den enkleste og bredeste av de fem seksjonene vi skal bruke.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Er ikke helt sikker på hvordan man er kommet fram til delingen mellom aldersklassene og navnene på dem. Man skal være godt voksen for å være Master ser jeg. Det er 2x5 aldersklasser: 5 for bedrift (1 runde i Helvete) og 5 for aktiv (2 runder i Helvete).
Bedriftsklassen er lavterskel, få dine kollegaer ut av sofaen og konkurrer mot andre bedrifter. Aktivklassen er for de ihuga syklistene som tar helårslisens og er i en klubb og slikt.
Her er rittinnbydelsen - dere som leser dette håper jeg hjelper oss med å rekruttere fra hele østlandet - dette blir unikt!! Fila med innbydelsen ble for stor, ønsker du den tilsendt på mail send til tomm-ol3@online.no
Vel, jeg har i hvert fall meldt meg på! Tar dette som nyttig vårtrening, trenger å få litt omf i beina igjen kjenner jeg!
Mulig det er jeg som ikke klarer å finne infoen, men : Er prologen for standard eller temposykler? Og er Finaletempoen lag eller individuell? Evt hvilken sykkeltype?
Noen som har status på grusveiene som skal kjøres? Våte og gjørmete forhold?
De er i skrivende stund 90% tørre, men det er vårløsning, så enkelte våte partier er det. Det er meldt noe regn fredag og natt til lørdag. Vanskelig å spå hvor fuktig grusen kommer til å være søndag ettermiddag, men den kommer ikke til å være plaskvåt slik det ser ut nå.
Kan du ikke finne en løsning på det da ... badabom..! ;-)
Blir bra det her håper jeg! Blir fint med litt matching, og har ikke sittet på raceren siden Februar, blir koslig gjensyn!
Hvorfor tror du rittet har undertittel Helvete i Vestbygda?
Her er revidert og endelig trasé for 1. etappe. Vi har måttet kutte ut et delsegment, da beskaffenheten sannsynligvis hadde medført snøsprut, gjørmesprut, velt og løping. Løsningen er at traseen går begge veier forbi Stange kirke og prestegård, og at vi kjører hele Fokholgutua: http://www.bikemap.net/route/1996999
Påmeldingsfristen er utvidet gjeldende til 13/4 klokken 00:00. Dere kan altså melde dere på fram til midnatt fredag. 200,- per ritt, eller 600,- for hele serien. Prologen kan ikke kjøres som enkeltritt.
Fristen gikk opprinnelig ut ved midnatt i dag, og vi beklager at det har gått godt over 11 timer uten at det har vært mulig å melde seg på rittene.