Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Leddgikt og forsikring.

Re: Leddgikt og forsikring. [Re: cvrokka] #1565600 05/03/2013 10:46
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Angående leddgikt så kan man få avslag på hele personforsikringen, eller en begrensing på den dekningen.

Derfor det lønner seg å tegne personforsikring i "ung" alder, for jenter/damer før man får barn, velter for mye på terrengsykkelen og pådrar seg skavanker osv.

Tar man prosentvise sjansen for at en person blir ufør før pensjonsalder her i Noreg så er det vel 50% sjans for jentene iallefall. Det er større sjans for å bli ufør enn å vinne i lotto. Personforsikring er jo sånn sett et veddemål (der du taper uansett).

Ikke forsikring, ikke ufør =flaks.
Har du ikke forsikring, og blir ufør=tap
har forsikring, blir ufør= tap men en økonomisk kompensasjon.

Jeg har en kritisk sykdom til noen hundrelapper, den dekker blandt annet kreft, og en av 4 får kreft. 44/100 får kreft i dag, og 1 av to om noen år. Greit veddemål det å legge 400.- årlig i det synes jeg. http://www.forskning.no/kortnytt/343810

Og barna våre er forsikret. Der er konsekvensen størst.

Trenger ikke ha lån heller. Ett annet dilemma, ved død, er at dersom man har store verdier, og dør, så er det og endel arveavgift som skal betales ved formuesoverføringen.

Rådet er iallefall til å tenke igjennom hva som sjer om det utenkelige skjer. Og om man ønsker å dekninger for dette. Man trenger ikke.

Men da er vi ganske langt borte fra leddgikt..

Re: Leddgikt og forsikring. [Re: silverwrx] #1565654 05/03/2013 11:52
cvrokka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: silverwrx
Angående leddgikt så kan man få avslag på hele personforsikringen, eller en begrensing på den dekningen.

Derfor det lønner seg å tegne personforsikring i "ung" alder, for jenter/damer før man får barn, velter for mye på terrengsykkelen og pådrar seg skavanker osv.

Tar man prosentvise sjansen for at en person blir ufør før pensjonsalder her i Noreg så er det vel 50% sjans for jentene iallefall. Det er større sjans for å bli ufør enn å vinne i lotto. Personforsikring er jo sånn sett et veddemål (der du taper uansett).

Ikke forsikring, ikke ufør =flaks.
Har du ikke forsikring, og blir ufør=tap
har forsikring, blir ufør= tap men en økonomisk kompensasjon.

Jeg har en kritisk sykdom til noen hundrelapper, den dekker blandt annet kreft, og en av 4 får kreft. 44/100 får kreft i dag, og 1 av to om noen år. Greit veddemål det å legge 400.- årlig i det synes jeg. http://www.forskning.no/kortnytt/343810

Og barna våre er forsikret. Der er konsekvensen størst.

Trenger ikke ha lån heller. Ett annet dilemma, ved død, er at dersom man har store verdier, og dør, så er det og endel arveavgift som skal betales ved formuesoverføringen.

Rådet er iallefall til å tenke igjennom hva som sjer om det utenkelige skjer. Og om man ønsker å dekninger for dette. Man trenger ikke.

Men da er vi ganske langt borte fra leddgikt..

Gode råd. ICON_SMILE

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Leddgikt og forsikring. [Re: Abit] #1565686 05/03/2013 12:42
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Abit
Irrasjonell fordi forholdet mellom innbetaling og utbetaling sannsynlighetsteoretisk alltid er tap. Frykten koster mer enn det er holdepunkt for, og derfor ikke rasjonelt å tegne forsikring.

...

I økonomiens verden betyr rasjonalitet å ønske å få mest mulig for penga.

...

Strengt tatt betyr det å få mest mulig nytte for innsatsfaktorene.

Du blander sammen nytte og netto profit. For de fleste er marginalnytten synkende (med økende formue) og man vil være rasjonell selv om man forsikrer seg siden netto nytte over tid blir positiv.

For min egen del kan jeg godt delta i et dårlig veddemål om et kronestykke siden det utgjør minimalt for min nytteverdi (selvassurandør altså), men er likevel rasjonell nok til å ikke inngå veddemål om huset selv om sjansen er 51% for vinne. Å være rakafant har ufattelig lav nytte for de fleste.

Re: Leddgikt og forsikring. [Re: Abit] #1565692 05/03/2013 13:13
anderfo Online
Besatt
Besatt
Forsikring er kun lønnsomt for

a) Forsikringsselskapene
b) Personer med skjult info/agenda.. Notoriske svindlere, sykdommer som ikke opplyses o.l. mangel på åpenhet ved inngåelse av avtalen. Strengt tatt så er dette svindel. Men mange lever jo greit med det.

Selskapenes levebrød er folkets irrasjonelle frykt. Du vil ikke finne noe lønnsomt alternativ. I så fall har selskapet så dårlige analytikere at det burde vært konkurs for lenge siden. Kan vel godt tenkes at du likevel vil finne "bedre enn andre" alternativer. Det kan jeg ikke hjelpe deg dessverre, da jeg aldri forsikrer noe som helst selv.

Dette opplegget har du kommet med før, bl.a. her. Da gav jeg deg et svar, der jeg bl.a. la til et par punkter på lista di og kom med noen eksempler på at det hadde lønnet seg for meg. Helt uten at jeg er verken lystløgner eller forsikringsselskap.
Dette svaret har du hittil ignorert eller bare oversett ICON_SMILE

Poenget var at forsikring også er lønnsom for (jeg fortsetter lista di):
c) De skikkelig uheldige! Man er jo ikke nødt til å lyve når det faktisk har skjedd. F.eks. et tyveri, et uhell eller en skade.
d) De som ønsker forutsigbar økonomi. Faste utgifter er lettere å takle enn store engangsutgifter. Mange ønsker ikke å sitte med enorm risiko (miste hus, bil, inntekt osv) og vil godta å betale en månedlig sum for å forsikre seg mot det. Som andre har nevnt tidligere her i tråden, fører dette til at risikoen blir spredd ut på flere.

Re: Leddgikt og forsikring. [Re: anderfo] #1565706 05/03/2013 13:37
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Forsikring er ulønnsomt

Dette er bare tull, Abit.

For det første burde du ha lært på BI at man skal måle nytte, ikke penger. Da faller hele argumentet ditt om forventet pengeverdi sammen så det singler.

Re: Leddgikt og forsikring. [Re: cvrokka] #1565716 05/03/2013 13:52
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg kommer kanskje til å angre på at jeg bringer politikk på banen, mest fordi jeg kan alt for lite om det, men allikevel:

Et sivilisert og sympatisk samfunn tar vare på de svakere stilte på best mulig måte. Hvis man frykter for å bli syk bør man kanskje undersøke hvilke politiske partier som er riktige å stemme på, fremfor å finne ut hvilke forsikringsselskaper man skal fore med penger.

Du mister ikke bare inntektsgrunnlaget du har i dag, du får også store utgifter til behandling og medisiner.

Jeg har en person i familien som er sterkt angrepet av leddgikt og ser hva det koster, både i penger og helse.

Så kan man jo selvsagt lure på hva som gir best avkastning, en stemmeseddel eller intens sparing. Jeg ville gjort begge deler.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Leddgikt og forsikring. [Re: Subs] #1565731 05/03/2013 14:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Subs
Hvis man frykter for å bli syk bør man kanskje undersøke hvilke politiske partier som er riktige å stemme på, fremfor å finne ut hvilke forsikringsselskaper man skal fore med penger.

Hvilket parti burde man stemme på i stedet for å tegne uføreforsikring?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Leddgikt og forsikring. [Re: cvrokka] #1565732 05/03/2013 14:28
S
stibor Offline
Fersking
Fersking
S
Hei

Du vil ikke få noe individuell forsikringsavtale hos noen selskap.

Den eneste muligheten du har er ved kollektive avtaler med uføredekning. Sjekk med ditt fagforbund om det tilbys noe slik eller bytt jobb til en der du har bedre avtaler på forsikring.

I kollektive avtaler er det ofte ikke krav til helseerklæring, men sykdom som fører til uførhet ila to år etter tegning gir som oftest ikke erstatning hvis du hadde diagnosen ved avtaleinngåelse.

Re: Leddgikt og forsikring. [Re: GeirK] #1565738 05/03/2013 14:37
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK

Antakelig et av de partiene som eierne av forsikringsselskapet ikke stemmer på ICON_WINK

Re: Leddgikt og forsikring. [Re: ] #1565747 05/03/2013 14:50
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: pedaIglipp
Sitat: anderfo

Antakelig et av de partiene som eierne av forsikringsselskapet ikke stemmer på ICON_WINK

Hehe, klassisk tabbe. "Jeg driter i åssen det går med meg bare rikingene ikke får mer!!!!!"

Neida, ingen tabbe, bare logikk. Forsikringsselskapets eiere stemmer antakelig på et parti som gjør det gunstig å tegne uføreforskring...altså det motsatte av det GeirK spurte om.

Re: Leddgikt og forsikring. [Re: Subs] #1565752 05/03/2013 15:07
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Et sivilisert og sympatisk samfunn tar vare på de svakere stilte på best mulig måte. Hvis man frykter for å bli syk bør man kanskje undersøke hvilke politiske partier som er riktige å stemme på, fremfor å finne ut hvilke forsikringsselskaper man skal fore med penger.

Jeg er rimelig trygg på at om du ser litt nøyere etter så er det temmelig stor grad av tverrpolitisk enighet om trygdeordningene. De eneste som summer en del er internasjonale organisasjoner* som påpeker at de er FOR bra i en del tilfeller. Tilfellet leddgikt er imidlertid ikke kontroversiellt i norge.

*) http://www.oecd.org/norway/norwayshouldr...sstayinwork.htm

Re: Leddgikt og forsikring. [Re: sverreb] #1565759 05/03/2013 15:22
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Sitat: sverreb

Jeg er rimelig trygg på at om du ser litt nøyere etter så er det temmelig stor grad av tverrpolitisk enighet om trygdeordningene.

Ikke helt uenig, men hvis man ser enda litt nøyere etter så ser man at det stor forskjell på i hvilken grad partiene åpner opp for endringer i visse retninger. Ikke bare for de som benytter trygdeordningene, men også for de som er i arbeid. Jeg mener for eksempel at mange som stemmer Frp har alt å tape på at Frp når frem.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Leddgikt og forsikring. [Re: CyberTrack] #1565764 05/03/2013 15:37
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: CyberTrack

Jeg er rimelig trygg på at om du ser litt nøyere etter så er det temmelig stor grad av tverrpolitisk enighet om trygdeordningene.

Ikke helt uenig, men hvis man ser enda litt nøyere etter så ser man at det stor forskjell på i hvilken grad partiene åpner opp for endringer i visse retninger. Ikke bare for de som benytter trygdeordningene, men også for de som er i arbeid. Jeg mener for eksempel at mange som stemmer Frp har alt å tape på at Frp når frem.

Her må du utdype litt. Er det sykelønn du tenker på?

Re: Leddgikt og forsikring. [Re: Dexter] #1565769 05/03/2013 15:48
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Dexter
Sitat: CyberTrack

Her må du utdype litt. Er det sykelønn du tenker på?

Fra frp.no:

" - Gjøre det lettere for bedrifter å ha midlertidig ansatte. Erfaringer fra andre land viser at midlertidige ansettelser gir viktig erfaring, arbeidstrening og i mange tilfeller fører til fast ansettelse.
- Sikre at arbeidsmiljøloven ikke blir til hinder for små bedrifter å finne lokale, ønskede løsninger når det gjelder arbeidstid, overtidsbruk, lønnsdannelse m.m."

Det er liten tvil om at en korrigering av regelverket i en slik retning vil kunne skape vanskeligheter for mange. Ikke at jeg dømmer Frp's program, de må mene hva de vil for meg, men jeg vet om flere som burde reflektert mer rundt enkelte programpunkter om de var opptatt av sitt eget beste.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Leddgikt og forsikring. [Re: skiraffen] #1565783 05/03/2013 16:27
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: skiraffen
Irrasjonell fordi forholdet mellom innbetaling og utbetaling sannsynlighetsteoretisk alltid er tap. Frykten koster mer enn det er holdepunkt for, og derfor ikke rasjonelt å tegne forsikring.

...

I økonomiens verden betyr rasjonalitet å ønske å få mest mulig for penga.

...

Strengt tatt betyr det å få mest mulig nytte for innsatsfaktorene.

Du blander sammen nytte og netto profit. For de fleste er marginalnytten synkende (med økende formue) og man vil være rasjonell selv om man forsikrer seg siden netto nytte over tid blir positiv.

Jeg blander ikke sammen. Nytte er individets maksimeringsproblem, profitt er bedriften. For en person hvis all lykke måles i penger, vil nytte == profitt. Mener at jeg også har nevnt at nytte ikke er bare penger. Tror det ble sagt i forbindelse med risikoaversjon. Men diskusjonen her, har jeg da intuitivt oppfattet som en lønnsomhetsdebatt i første rekke. For enkelte er jo det å gi hele inntekten sin til Jehovas Vitner en forsikring for dem at de vil få det bra når de dør. Ser liksom ikke helt poenget med å dra debatten helt dit, selv om valget absolutt kan rasjonaliseres gjennom "nytteteori" og "preferanser"

Nytte og profitt er poteito, potato. Samme problemstilling, bare ulike preferanser mtp hva som gir "glede".

Redigert av Abit; 05/03/2013 17:09.
Re: Leddgikt og forsikring. [Re: Gråstein] #1565784 05/03/2013 16:28
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Gråstein
Forsikring er ulønnsomt

Dette er bare tull, Abit.

For det første burde du ha lært på BI at man skal måle nytte, ikke penger. Da faller hele argumentet ditt om forventet pengeverdi sammen så det singler.

Har ikke gått på BI.
Jeg nevner jo at forsikring kan være lønnsomt apriori, for svindleren vel og merke. Nevnte vel også nytte bl.a ved kjøp av dyre kranker.
Her har du klippet ut 3 ord av 300

Redigert av Abit; 05/03/2013 17:11.
Re: Leddgikt og forsikring. [Re: GeirK] #1565786 05/03/2013 16:31
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A

Men nå har jeg ikke lån på nevnte eksempler, så nei.

Nemlig. Det får du ikke uten å tegne forsikring, enkelt og greit.

Hvis du eide en bolig til 5M, ville du betalt 1000 kroner i måneden for brannforsikring, eller 360 000 over 30 år? Hvis ikke, hva er argumentene?

Det som pålegges deg, kan du ikke gjøre noe med. Betyr likevel ikke at det er lønnsomt. Skatt er et annet eksempel. Skatt er forsikring. I mitt tilfelle har den hittils kun vært et enormt tapsprosjekt. Får håpe jeg blir alvorlig syk

Re: Leddgikt og forsikring. [Re: anderfo] #1565788 05/03/2013 16:38
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A

a) Forsikringsselskapene
b) Personer med skjult info/agenda.. Notoriske svindlere, sykdommer som ikke opplyses o.l. mangel på åpenhet ved inngåelse av avtalen. Strengt tatt så er dette svindel. Men mange lever jo greit med det.

Selskapenes levebrød er folkets irrasjonelle frykt. Du vil ikke finne noe lønnsomt alternativ. I så fall har selskapet så dårlige analytikere at det burde vært konkurs for lenge siden. Kan vel godt tenkes at du likevel vil finne "bedre enn andre" alternativer. Det kan jeg ikke hjelpe deg dessverre, da jeg aldri forsikrer noe som helst selv.

Dette opplegget har du kommet med før, bl.a. her. Da gav jeg deg et svar, der jeg bl.a. la til et par punkter på lista di og kom med noen eksempler på at det hadde lønnet seg for meg. Helt uten at jeg er verken lystløgner eller forsikringsselskap.
Dette svaret har du hittil ignorert eller bare oversett ICON_SMILE

Poenget var at forsikring også er lønnsom for (jeg fortsetter lista di):
c) De skikkelig uheldige! Man er jo ikke nødt til å lyve når det faktisk har skjedd. F.eks. et tyveri, et uhell eller en skade.
d) De som ønsker forutsigbar økonomi. Faste utgifter er lettere å takle enn store engangsutgifter. Mange ønsker ikke å sitte med enorm risiko (miste hus, bil, inntekt osv) og vil godta å betale en månedlig sum for å forsikre seg mot det. Som andre har nevnt tidligere her i tråden, fører dette til at risikoen blir spredd ut på flere.

Dette har jeg også gitt deg svar på før.

c) Fins ingen skikkelige uheldig. Fins bare de som dør før ting jevner seg ut. Ingen av oss kan vite om vi vil være uheldige i 2013

d) Ja disse personer er risikoaverse og for derfor økt deres nytte gjennom forsikringer. Risikoaversjon er alltid et tapsprosjekt apriori rent økonomisk sett. I tillegg må disse betale lønningen til forsikringsselskapet + utbetaling til svindlere. Jeg tar ikke med utbetalingene til de virkelige uheldige, da dette er en del av den reelle premien og ikke den oppblåste (som svindling gir). Heldig person + uheldig = nullsumspill (balanse bjarne) + lønn til selskapet + dekning for svindling, sagt enkelt

Re: Leddgikt og forsikring. [Re: Dexter] #1565791 05/03/2013 16:44
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Dexter

Det å binde renten er et tilsvarende eksempel. Stort sett bare bankene som tjener på det, men hvis du har en anstrengt likviditet så kan det være lurt med forutsigbarhet. Men siden konsekvensen for folk flest er til å leve med pt, så gjør veldig få det.

Ja sant det. Det vil ALLTID være et tapsprosjekt på lengre sikt og er helt å sammenlikne med forsikring. MEN uforutsette og usannsynlige ting skjer. Det kan være økonomiske sjokk, eller at man faktisk vinner i lotto/utsettes for en usannsynlig ulykke.
Disse usannsynlighetene har både tilleggsrente og forsikringspremie bakt inn i seg (kalles for risikopremie) og over flere år går den alltid i deres favør, med mindre verden går under. Likevel, enkelte år kan det slå voldsomt ut, og risikoaverse kunder blir vinnere.

Sumasummarum. Er rullett dette. Faktisk ingen forskjeller. Rullett er finans på sitt aller mest elementære. Klart du kan få fire 8ere på rad, som du dobler osv... Men som regel vil man tape på en sånn strategi. Også her fins unntak. Bordet kan f.eks være skjevt slik at spilleren har "assymetrisk info", altså han sitter med skjult info på samme måte som forsikringssvindleren. Det må alle de andre spillerne som ikke har samme info om at bordet heller mot 8eren betale for.

Kanskje enklest forklart, for å trekke paralleller til norsk tipping på hamar:
Forsikring er et veddemål hvor man kaster kron og mynt. Man satser 1 krone på mynt og for 80 øre tilbake når den faller på mynt.
Eneste økonomisk rasjonelle spillere i dette spill, er de som har privat kunnskap om kronestykke, om grunnen den faller på har en bisarr form for magnetisme eller noe annet sære greier. Det litt morsomme, og kanskje typiske for "spillavhengige", er at de tror de har privat kunnskap.. De tror de vet når en spilleautomat begynner å betale ut og slikt..

Redigert av Abit; 05/03/2013 17:00.
Re: Leddgikt og forsikring. [Re: Subs] #1565800 05/03/2013 17:17
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg kommer kanskje til å angre på at jeg bringer politikk på banen, mest fordi jeg kan alt for lite om det, men allikevel:

Du mister ikke bare inntektsgrunnlaget du har i dag, du får også store utgifter til behandling og medisiner.

Jeg har en person i familien som er sterkt angrepet av leddgikt og ser hva det koster, både i penger og helse.

Så kan man jo selvsagt lure på hva som gir best avkastning, en stemmeseddel eller intens sparing. Jeg ville gjort begge deler.

Interessant problemstilling. NAVere er jo "forsikringssvindlere"

For meg er velferdssamfunnet (den norske variant) like utopisk på lengre sikt, og kanskje værre, som marxismen. Dens egen dynamikk belønner svindling og vil derfor kjøre seg selv i grøfta.
Eksempel: Hvem har insentiver til å stemme rødt ? Jo, de "svake" og de som sitter med privat info som at de drikker j mye, de røyker altfor mye, de gidder ikke sykle osv... De andre vil måtte betale for disse personers kommende/nåværende "uførhet".. Og i et middelklassesamfunn som vi har, så vil veldig mange befinne seg i grenseland mtp hva som er økonomisk, og mange vil også etterhvert pådra seg "uføreskader". Tjener akkurat litt mer enn uføretrygda, men likevel ikke så mye at jobb er veldig lønnsomt. Dess flere av disse som velger å bli "røde", dess mindre insentiver til å fortsette å jobbe i Norge. Man får nemlig enda flere som man må betale for. Foreløpig dekkes denne ekstrakost av nordsjøen, men før eller siden vil de som jobber måtte ta den. Da flytter jeg, og sikkert mange flere, til Spania eller Kypros. Norge vil neppe ha noe innvandringsproblem lengre.

Er jo som å banne i kirka, men jeg da, tror de må senke ledighetstrygden ned mot NAVs minimumsnivå/sosialtrygd. Det må virkelig bli ulønnsomt å slutte å jobbe for den store borderlineklassen. Alternativt kan de forsøke å gjøre det veldig mer lønnsomt for dem å fortsette jobbe. Men sistnevnte vil prise Norge ytterligere ut av den internasjonale konkurransen, så blir nok helst det første alternativ.

Redigert av Abit; 05/03/2013 17:37.
Re: Leddgikt og forsikring. [Re: Abit] #1565806 05/03/2013 17:35
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jeg blander ikke sammen. Nytte er individets maksimeringsproblem, profitt er bedriften.

Hvordan forklarer du da at forsikringsselskap gjenforsikrer seg? Er de irrasjonelle? De skal jo være minimum risikoindifferente.

Re: Leddgikt og forsikring. [Re: Abit] #1565810 05/03/2013 17:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Men nå har jeg ikke lån på nevnte eksempler, så nei.

Nemlig. Det får du ikke uten å tegne forsikring, enkelt og greit.

Hvis du eide en bolig til 5M, ville du betalt 1000 kroner i måneden for brannforsikring, eller 360 000 over 30 år? Hvis ikke, hva er argumentene?

Jeg mente selvsagt gitt at du hadde valget, dvs ikke har lån, ellers blir spørsmålet meningsløst.
Det som pålegges deg, kan du ikke gjøre noe med. Betyr likevel ikke at det er lønnsomt. Skatt er et annet eksempel. Skatt er forsikring. I mitt tilfelle har den hittils kun vært et enormt tapsprosjekt. Får håpe jeg blir alvorlig syk

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Leddgikt og forsikring. [Re: skiraffen] #1565811 05/03/2013 17:47
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: skiraffen
Jeg blander ikke sammen. Nytte er individets maksimeringsproblem, profitt er bedriften.

Hvordan forklarer du da at forsikringsselskap gjenforsikrer seg? Er de irrasjonelle? De skal jo være minimum risikoindifferente.

Her må man jo gå de enkelte eksempler etter i sømmene. Alt er et gradsspørsmål. Man er ikke enten frisk eller syk, men befinner seg langs en akse. Slike valg beror også på hvem som sitter i de respektive styrer, generalforsamlinger og aksjonærer. Er fullt tenkelig at direktør er i mot dette, mens styret er for. Men som sagt, må nesten gå enkelteksemplene etter i sømmene. Er så mange variabler. Som f.eks at prispress kan føre til at selskapene innenfor enkelte av produktene, dumper prisene for å få kunder over i en totalpakke. Så den voldosmt risikoutsatte del av totalpakken, kan forsikres og likevel gi økt totallønnsomhet pga de andre delene og nye kundene. Sagt med andre ord, selskapet vet at det vil tape på innboforsikrengene, men vet også at det vil tjene på de andre elementene i totalpakken. Da vil det være rasjonelt å forsikre innbo selv, dersom de får et tilbud de tror de kommer best ut av (skjult info kanskje). Bets, bets,bets.

Du gir meg lyst til å nevne et annet selskap. Et som på slutten av 90-tallet forsikra seg konkurs. Gjennom egne opsjoner. Saga Petroleum. Bandt salgsprisen til rundt 10 dollar fatet, når alle snakka om en virkelig langvarig krise.. Påpeker mest at de som leder selskaper også er enkeltindivider og også har skjult agenda, som å sikre egen pensjon først og fremst. Så man kan ikke anta at de hele tiden handler rasjonelt. Spesielt ikke dess mer sentralisert, i noen fås hender, beslutningene er

Redigert av Abit; 05/03/2013 17:52.
Re: Leddgikt og forsikring. [Re: Abit] #1565812 05/03/2013 17:48
anderfo Online
Besatt
Besatt

Isåfall uten å vise at det var meg du svarte.

c) Fins ingen skikkelige uheldig. Fins bare de som dør før ting jevner seg ut. Ingen av oss kan vite om vi vil være uheldige i 2013

Jaha.
Hvis f.eks. blokka jeg bor i brenner ned, eller hvis en trailer havner i feil kjørebane og gjør meg lam fra livet og ned, er jeg slett ikke uheldig. Ut fra din liste ser jeg at jeg - siden jeg ikke er a) et forsikringsselskap - må være b) en person med skjult agenda, svindler eller lysløgner. Ikke særlig treffende karakteristikk, eller hva synes du? Eller mener du at man i en slik situasjon ikke vil spare noe som helst økonomisk på å ha forsikret seg (f.eks. uføreforsikring, brannforsikring e.l.)?

d) Ja disse personer er risikoaverse og for derfor økt deres nytte gjennom forsikringer. Risikoaversjon er alltid et tapsprosjekt apriori rent økonomisk sett. I tillegg må disse betale lønningen til forsikringsselskapet + utbetaling til svindlere. Jeg tar ikke med utbetalingene til de virkelige uheldige, da dette er en del av den reelle premien og ikke den oppblåste (som svindling gir). Heldig person + uheldig = nullsumspill (balanse bjarne) + lønn til selskapet + dekning for svindling, sagt enkelt

Her innrømmer du ihvertfall at enkelte bare lider av tapsprosjektet "risikoaversjon" i stedet for å være a) forsikringsselskap eller b) svindlere. Takk for innrømmelsen ICON_SMILE

Risikoaversjon kaller du det altså, det å ønske å fordele utgifter jevnt utover for å unngå å gå på en kjempesmell og potensielt bli ruinert for resten av livet (bankerott, gjeldsoffer, personlig konkurs, kall det hva du vil). Du må gjerne få risikere liv og lemmer og alle dine slektninger, men enkelte ønsker mer trygghet.

Jeg kan gjerne ta risiko i situasjoner jeg selv har kontroll på (kjøre på ski i høy fart mellom trærne, sykle i skogen, osv), men jeg vil gjerne minimere risikoen i situasjoner jeg ikke bestemmer over (f.eks. de som kjører i motsatt kjøreretning på landeveien, eller de som glemmer kokeplata på full fyr i etasjen under meg, eller en potensiell kreftsvulst i balla). Å forsikre seg mot å få en økonomisk kjempesmell hvis noe slikt inntreffer kan absolutt være verdt noe, selv om det koster noen hundrelapper i året.

Eksempelet du ikke kommenterte i den andre tråden: Jeg betalte altså 385 kr/år for utvidet skiskytterlisens (en utvidet forsikring, ca 100 kr dyrere enn den vanlige) og slapp dermed en engangsutgift på >20.000kr da kneet mitt sa takk for seg. Det er mulig jeg ifølge deg hadde diagnosen risikoaversjon, men i ettertid må jeg si at jeg selv synes det var lurt å ha utvidet lisens. Til tross for at jeg ikke er et forsikringsselskap og ikke er lystløgner eller svindler.

Re: Leddgikt og forsikring. [Re: anderfo] #1565815 05/03/2013 17:56
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A

Isåfall uten å vise at det var meg du svarte.

Jaha.
Hvis f.eks. blokka jeg bor i brenner ned, eller hvis en trailer havner i feil kjørebane og gjør meg lam fra livet og ned, er jeg slett ikke uheldig. Ut fra din liste ser jeg at jeg - siden jeg ikke er a) et forsikringsselskap - må være b) en person med skjult agenda, svindler eller lysløgner. Ikke særlig treffende karakteristikk, eller hva synes du? Eller mener du at man i en slik situasjon ikke vil spare noe som helst økonomisk på å ha forsikret seg (f.eks. uføreforsikring, brannforsikring e.l.)?

Her innrømmer du ihvertfall at enkelte bare lider av tapsprosjektet "risikoaversjon" i stedet for å være a) forsikringsselskap eller b) svindlere. Takk for innrømmelsen ICON_SMILE

Risikoaversjon kaller du det altså, det å ønske å fordele utgifter jevnt utover for å unngå å gå på en kjempesmell og potensielt bli ruinert for resten av livet (bankerott, gjeldsoffer, personlig konkurs, kall det hva du vil). Du må gjerne få risikere liv og lemmer og alle dine slektninger, men enkelte ønsker mer trygghet.

Jeg kan gjerne ta risiko i situasjoner jeg selv har kontroll på (kjøre på ski i høy fart mellom trærne, sykle i skogen, osv), men jeg vil gjerne minimere risikoen i situasjoner jeg ikke bestemmer over (f.eks. de som kjører i motsatt kjøreretning på landeveien, eller de som glemmer kokeplata på full fyr i etasjen under meg, eller en potensiell kreftsvulst i balla). Å forsikre seg mot å få en økonomisk kjempesmell hvis noe slikt inntreffer kan absolutt være verdt noe, selv om det koster noen hundrelapper i året.

Eksempelet du ikke kommenterte i den andre tråden: Jeg betalte altså 385 kr/år for utvidet skiskytterlisens (en utvidet forsikring, ca 100 kr dyrere enn den vanlige) og slapp dermed en engangsutgift på >20.000kr da kneet mitt sa takk for seg. Det er mulig jeg ifølge deg hadde diagnosen risikoaversjon, men i ettertid må jeg si at jeg selv synes det var lurt å ha utvidet lisens. Til tross for at jeg ikke er et forsikringsselskap og ikke er lystløgner eller svindler.

Innrømmer ingenting. Gjentar bare det samme jeg har sagt tidligere.
Har aldri sagt at du må være svindler for å gidde forsikre deg. Derimot sagt at kun svindleren, som gruppe, vil tjene på den. Om du leser andre poster, så ser du at jeg skriver at hele forsikringsbransjen lever av risikoaversjon hos folket. Svindlerne er også et tapsprosjekt for bransjen.

Du får ha lykke til med invalideforsikringen. Får jo håpe den blir lønnsom ICON_WINK (Men det har jo du absolutt ingen ide om den vil bli, med mindre du er svindler da. En liten trøst får være at den etter all sannsynlighet blir et tapsprosjekt økonomisk)

Du er glad i forsikring så vil gjerne gi deg et lite tips... Er egentlig "svindel" pga assymetrisk informasjon, men ingen rett i verden vil kunne dømme deg for det, da det aldri vil stå noe i kontrakten om det.
Finn muligheter for din økte risiko ikke er prisa inn i produktet. Det kan være at f.eks du bor i et blokkområde. I blokk A bor mange kriminelle med mange innbrudd, mens ingen i blokk B der du bor. Ergo innbo er dyrt i blokk A , men ikke i blokk B. Målestokken blir så liten at forsikringsselskapene ikke har hatt mulighet til å vurdere sannsynligheter for innbrudd i blokk B. Du derimot, vet at mange av de kriminelle fra Blokk A også ofte er inne i Blokk B. Du har privat info. Kjøp en innbo.
Genrelt analyser dine subjektive sannsynlighetsvurderinger. Ikke la dem bli objektive sannsynligheter, som den spillegale. Om du likevel mener de stemmer veldig godt med virkeligheten, så tegner du forsikring. Det du gjør er jo at du bruker privat info til din fordel (som svindleren), bare at dette gjøres før selskapene er oppmerksomme på det, før de får det ned i kontrakten og derfor kan kalle det for svindel.

Redigert av Abit; 05/03/2013 18:24.
Re: Leddgikt og forsikring. [Re: cvrokka] #1565817 05/03/2013 18:02
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Abit: vil du helst ha 100 millioner i gave eller et lodd som gir deg 1% sjanse til å vinne 10,1 milliard?

Igjen, du har i de siste innleggene vist at du ikke kan noe som helst om nytteberegning, men at du har lært deg et par fancy ord.

Re: Leddgikt og forsikring. [Re: Gråstein] #1565818 05/03/2013 18:04
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A

Igjen, du har i de siste innleggene vist at du ikke kan noe som helst om nytteberegning, men at du har lært deg et par fancy ord.

Javel. Hvis du sier det så må det jo være sant.

Har jeg sagt jeg er risikonøytral over hele linjen da ? Langs aksen, så ligger jeg veldig langt mot den siden, når det kommer til forsikringer. Men har jeg nevnt noen andre områder ? Jeg er ganske bevisst på at jeg alltid bremser i nedoverbakker og heller gir jernet oppover

Men for å ta leddgikta. Begge foreldrene mine har. Cellegiftsnivå hos den ene. Du kan vel gjette om jeg er forsikra. Jeg antar at man blir spurt av alle selskapene om foreldre har denne sykdom. Kanskje finner jeg et som ikke spør. Så får man se om det ennå ikke er konkurs da jeg skal ha utbetalingene mine.

Redigert av Abit; 05/03/2013 18:20.
Re: Leddgikt og forsikring. [Re: cvrokka] #1565851 05/03/2013 19:19
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Abit: Du svarte ikke direkte, men du ville altså tatt de sikre 100 millioner? Isåfall har vi jo slått fast at selv du er villig til å betale for en risikopremie.

Jeg aner ikke risikoen for en husbrann, men la oss si 1 av 10000. Verditap av boligbrann er 2 millioner. Altså en forventet verdi på -200.

Siden selv du er villig til å betale risikopremien må du vel ha en forståelse for at noen er villig til å betale både 400, 800 og 1200 kroner for å være sikret, selv om de taper (med disse tallene) opp til 1000 kroner hvert år?

De som heller vil betale 1000 kroner i året enn å risikere å miste huset sitt trenger ikke være svindlere eller idioter.

Re: Leddgikt og forsikring. [Re: Gråstein] #1565858 05/03/2013 19:53
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A

De som heller vil betale 1000 kroner i året enn å risikere å miste huset sitt trenger ikke være svindlere eller idioter.

...og det har jeg aldri sagt. Jeg har sagt de er svindlere eller risikoaverse. Sistnevnte må det være du som kaller idioter. Videre har jeg sagt at det kun er økonomisk lønnsomt for svindleren av disse to og at den risikoaverse må betale for svindleren.

Forsikring er et nullsumspill + omkostninger. Fins ingen lønnsomhet i nullsumspill. Man får vurdere om man har god nok privat info til en "hvit svindel" eller er villig til å betale omkostningene for det som ofte er falsk trygghet ( er ikke gitt at selskapet eksisterer den dagen du trenger det, pensjonsregler endres stadig og masse annet som skjer). Du kan like gjerne den dag i dag satse halve formuen på svart eller rødt i rullett. Lykkes du med bettet, så ta deg en fest og lev litt på rentane. Taper du, så se på det som en forsikringspremie innbetalt over mange år, hvor du avgikk med døden før tilbakebetalingen begynte. Ingen av oss som vet noe om hva som vil skje i fremtiden likevel

Tror jeg gir meg der, så får jo hver enkelt vurdere om han kan slå analytikerne til selskapene eller om prisen på tryggheten er verdt det.

Re: Leddgikt og forsikring. [Re: Abit] #1565871 05/03/2013 20:23
anderfo Online
Besatt
Besatt
Innrømmer ingenting. Gjentar bare det samme jeg har sagt tidligere.
Har aldri sagt at du må være svindler for å gidde forsikre deg. Derimot sagt at kun svindleren, som gruppe, vil tjene på den. Om du leser andre poster, så ser du at jeg skriver at hele forsikringsbransjen lever av risikoaversjon hos folket. Svindlerne er også et tapsprosjekt for bransjen.

Haha, nå har du plutselig endret kriterier. I din første post skrev du ikke noe om at du snakket om "grupper" definert ut fra hva deres situasjon er på forhånd (før forsikringen tegnes):

a) Forsikringsselskapene

Ettersom du ikke skrev noe om forhåndsutvalgte grupper, står jeg fast ved at jeg synes forsikring også er gunstig/lønnsomt for:

I tillegg mener jeg at forsikring er gunstig for disse:

...rett og slett fordi de oppnår det de ønsker (mer forutsigbar økonomi), selv om det koster pæng og du derfor ser på det som et tapsprosjekt. Selvfølgelig koster det penger å motta en slik tjeneste!
Fastrente er en annen metode for å få mer forutsigbar økonomi, og selvfølgelig vil det i de fleste tilfeller koste litt pæng (selv om noen har flaks og sparer på det...) slik at banken ikke skal gå konkurs.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support