Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ofte syk ved perioder med hard trening

Ofte syk ved perioder med hard trening #1565031 04/03/2013 10:58
Dagsven Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Som topic sier blir jeg ofte syk når jeg er inne i perioder med hard trening. Kjenner til at immunforsvaret svekkes ved har belastning da hvite blodlegemer senkes. Har nylig vært inne i en periode med mye intervall trening og på fredag smalt det igjen. Omgangsyken meldte seg. Mulig det er tilfeldig men har har aldri helt trodd på "tilfeldigheter". Hva gjør dere for å holde dere friske?

Santa Cruz Highball Carbon 29er
Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: Ofte syk ved perioder med hard trening [Re: Dagsven] #1565047 04/03/2013 11:22
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg hadde samme problem i flere år. For meg var det 2 ting. Hvile og kosthold. Blir du syk trener du mer enn kroppen tåler enkelt og greit. Da må du trene annerledes, spise annerledes eller hvile mer

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Ofte syk ved perioder med hard trening [Re: olechr] #1565080 04/03/2013 12:07
Dagsven Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: olechr
Jeg hadde samme problem i flere år. For meg var det 2 ting. Hvile og kosthold. Blir du syk trener du mer enn kroppen tåler enkelt og greit. Da må du trene annerledes, spise annerledes eller hvile mer

Takk for svar Olechr.:))

Spise annerledes blir nok vanskelig (spiser bra), hvile mer er ikke lett med full jobb og 2 guttunger. Da blir det nok å trene annerledes. Kjenner jeg virkelig må ta tak i dette nå. Mister lysten på å trene når det gang på gang slår ut i sykdom.

Des-Jan, hadde jeg Mykolasmalungebetennelse og nå i mars omgangsyke. Ifjor hadde jeg også mye sykdom.

Kan noen kanskje si noe om hvordan jeg bør trene? Veit det er som å spørre hva en bil koster men prøver for det:)

Har 3-4 økter i uken. Målet er å sykle fortere enn i fjor og ikke minst bli sterkere på lange distanser. Debuterte på GR. ifjor på tiden 3:14. Skal under 3 t. i år. Skal til Mallorca i slutten av April og veit at det vil bli ganske mye hard trening der.

Stor takk til dem som vil hjelpe meg videre:!)

Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: Ofte syk ved perioder med hard trening [Re: Dagsven] #1565082 04/03/2013 12:11
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Dagsven
Spise annerledes blir nok vanskelig (spiser bra)

Hvordan spiser du da? Hva mener du er bra kosthold?

Re: Ofte syk ved perioder med hard trening [Re: skiraffen] #1565100 04/03/2013 12:45
Dagsven Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: skiraffen
Spise annerledes blir nok vanskelig (spiser bra)

Hvordan spiser du da? Hva mener du er bra kosthold?

Frokost: HB Shake og 1 bolle havregryn

Mellommåltid: Yougurt evt. noe frukt.

Lunsj: Brødskiver ca. 4-5 stk med pålegg, noen ganger varm lunsj.

Middag: Kylling, fisk, kjøtt med poteter eller ris. Grønnsaker.

Mellommåltid ofte før trening: HB shake

Etter trening: HB shake før jeg dusjer.

Kveldsmat: Brød evt. havregryn, salat etc.

Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: Ofte syk ved perioder med hard trening [Re: Dagsven] #1565180 04/03/2013 14:53
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Kroppen pleier å si i fra når du trener for hardt/ for mye. Kutt ned på hardtreningen og sats på kvalitetsøkter; gode og rolige og harde og kontrollerte.

Virker som du spiser Sundt.
Bruker du h24 Rebuilt endurance etter trening?

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Ofte syk ved perioder med hard trening [Re: Dagsven] #1565184 04/03/2013 15:02
H
hbs Offline
Ringrev
Ringrev
H
Jeg sliter med det samme selv. Har fått en syklus på 3 uker frisk - 1 uke dårlig. Begynte etter en runde med TWAR og Mycoplasma for snart 3 år siden og blir bare verre og verre.

Nå har jeg begynt å logge når jeg er syk for å se om det kan ha en sammenheng med treningen. Måler også morgenpuls mtp å kunne vurdere om jeg skal droppe trening eller trene rolig. Noterer også ned hvordan jeg føler meg.

Re: Ofte syk ved perioder med hard trening [Re: hbs] #1565198 04/03/2013 15:59
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Sitat: hbs
Jeg sliter med det samme selv. Har fått en syklus på 3 uker frisk - 1 uke dårlig.

Mensen

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Ofte syk ved perioder med hard trening [Re: Dagsven] #1565210 04/03/2013 16:26
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Tror mange glemmer å ta hensyn til jobbsituasjonen samt stress i heimen når man skal se på totalbelastningen. Som du nevner, mere hvile er ikke lett med mye jobbing og to små unger. Vel noe må du kutte ned på.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Ofte syk ved perioder med hard trening [Re: CyberTrack] #1565226 04/03/2013 16:48
H
hbs Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: CyberTrack
Sitat: hbs
Jeg sliter med det samme selv. Har fått en syklus på 3 uker frisk - 1 uke dårlig.

Mensen

Visste det var noe thinking

Re: Ofte syk ved perioder med hard trening [Re: hrukin] #1565234 04/03/2013 17:12
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Sitat: hrukin
Tror mange glemmer å ta hensyn til jobbsituasjonen samt stress i heimen når man skal se på totalbelastningen. Som du nevner, mere hvile er ikke lett med mye jobbing og to små unger. Vel noe må du kutte ned på.

Skulk jobben og la unga gå for lut og kaldt vann. Eventuelt bare kaldt vann.

Re: Ofte syk ved perioder med hard trening [Re: Dagsven] #1565245 04/03/2013 17:35
Dagsven Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
En lever jo ikke av sykling,er jo tross alt jobben jeg lever av:) Ikke blir man spesielt rik av å sykle GR på under 3 t heller:( Familie er jo også kjekt å ha! Spørsmålet mitt blir da om jeg skal kutte ned på hardtrening og kjøre mer rolig/halvhardt?

Det at minstemann fortsatt går i barnehage og drar med seg altmuligens snaskens av bakterier er jo heller ikke så mye å gjøre med unntatt god hygiene.

Ka dokk tro?

Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: Ofte syk ved perioder med hard trening [Re: Dagsven] #1565269 04/03/2013 18:26
Pett_er Offline
Ringrev
Ringrev
Mer halvhard trening er vel neppe veien å gå. Det er intetsigende trening, som du ikke har noe særlig igjen for. Om du skal til Mallorca i påska får du jo nok av mengde der. Fokuser på kvalitet, restitusjon og overskudd.

Spis mer ordentlig og ren mat. Frukt, bær, grønnsaker og fisk. Vask hendene veldig ofte. Ha med deg antibac overalt.

Redigert av Pett_er; 04/03/2013 18:29.
Re: Ofte syk ved perioder med hard trening [Re: Dagsven] #1565276 04/03/2013 18:35
H
Han Solo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Jeg er mye mindre syk nå enn tidligere. Grunner til dette er/ kan være:
1. Ingen barn i barnehage. Barna har bedre immunforsvar selv også da de er større. Hygiene er vel og bra, men du skal vel ikke la være å trøste et snørrende barn?
2. Ingen våkne barn på natta. Sover altså mer.
3. Trener sjelden intervall ute i kuldegrader.
4. Har ingen bolker med 4 x 4. Maks to i uka. Disse er svært belastende.

Dette er så langt i vinter. Ny post når første forkjølelse melder seg:-)

Re: Ofte syk ved perioder med hard trening [Re: Dagsven] #1565464 05/03/2013 08:10
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Fisk er jo allerede nevnt, men kan anbefale følgende morgenmiks. En god spiseskje tran hver morgen, Møller's med sitronsmak. Flytende altså. Og en pille multivitaminer (fra apoteket, ikke dagligvarebutikken) som skylles ned med et glass appelsinjuice (ikke fra konsentrat).

Og vær paranoid på håndhygiene. Sprit hendene når du kommer på jobb, vask de med en gang du kommer hjem osv. Og be folk som kommer syke på jobb om å pelle seg hjem!

Re: Ofte syk ved perioder med hard trening [Re: Dagsven] #1566250 06/03/2013 16:34
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Har du små unger tror jeg bare du må gjennom en periode med mere sykdom enn hva en er vant til. Etter et par-tre år er man imun mot det meste og kan kjøre knallhardt i perioder med trening 5-7 dager i dagen med full jobb og litt større unger uten å bli syk. Kan også være at sykdom går i sykler på noen år i mellom.

Re: Ofte syk ved perioder med hard trening [Re: Hekta-MTB] #1566303 06/03/2013 18:40
Dagsven Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Hekta-MTB
Har du små unger tror jeg bare du må gjennom en periode med mere sykdom enn hva en er vant til. Etter et par-tre år er man imun mot det meste og kan kjøre knallhardt i perioder med trening 5-7 dager i dagen med full jobb og litt større unger uten å bli syk. Kan også være at sykdom går i sykler på noen år i mellom.

Har unger på 4 og 8 år så burde være over den perioden!:(

Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: Ofte syk ved perioder med hard trening [Re: Dagsven] #1567222 08/03/2013 15:52
P
Playboy75 Offline
Entusiast
Entusiast
P
Innteressant lesning som jeg ramla over i går. Trener forsåvidt mye kort og hardt sjøl ICON_SMILE.
http://www.marksdailyapple.com/case-against-cardio/#axzz2AnOyAMMv

Re: Ofte syk ved perioder med hard trening [Re: Dagsven] #1567303 08/03/2013 19:10
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt

Jeg har aldri vært så lite sjuk som etter at jeg ble småbarnspappa. Man kan aldri være sikker, men jeg tror det har med å gjøre at jeg legger meg mye tidligere enn før. Som utpreget B-menneske fant jeg ut at jeg måtte legge meg tidlig for å orke å stå opp grisetidlig hver morgen(alltid i seng før 23 på hverdager, ofte rundt 22). Resultatet er at jeg får mer søvn enn tidligere, men det har gått hardt utover delenerding på nettet og drit-TV på kvelden.

Eller det kan være flaks og tilfeldigheter, selvfølgelig.

Re: Ofte syk ved perioder med hard trening [Re: jens fredrik] #1567487 09/03/2013 10:30
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: jens fredrik

Jeg har aldri vært så lite sjuk som etter at jeg ble småbarnspappa. Man kan aldri være sikker, men jeg tror det har med å gjøre at jeg legger meg mye tidligere enn før. Som utpreget B-menneske fant jeg ut at jeg måtte legge meg tidlig for å orke å stå opp grisetidlig hver morgen(alltid i seng før 23 på hverdager, ofte rundt 22). Resultatet er at jeg får mer søvn enn tidligere, men det har gått hardt utover delenerding på nettet og drit-TV på kvelden.

Ja det var det med søvn og små barn da ICON_SMILE

Re: Ofte syk ved perioder med hard trening [Re: Pett_er] #1567645 09/03/2013 19:27
Dagsven Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Pett_er
Mer halvhard trening er vel neppe veien å gå. Det er intetsigende trening, som du ikke har noe særlig igjen for. Om du skal til Mallorca i påska får du jo nok av mengde der. Fokuser på kvalitet, restitusjon og overskudd.

Spis mer ordentlig og ren mat. Frukt, bær, grønnsaker og fisk. Vask hendene veldig ofte. Ha med deg antibac overalt.

http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/utholdenhet/fagartikler/media3531.media

Tydelig at det går mer til trening i sone 3.

Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: Ofte syk ved perioder med hard trening [Re: Dagsven] #1567775 10/03/2013 10:09
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Tror også at dersom man er blitt syk så er det mye lettere å bli skyk igjen dersom man ikke tar det nok med ro etter en sykdomsperiode. At man er "mye syk" mener jeg kan ha en sammenheng med dette.

Re: Ofte syk ved perioder med hard trening [Re: Hekta-MTB] #1568029 10/03/2013 21:15
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jens fredrik

Ja det var det med søvn og små barn da ICON_SMILE

Hehe, godt poeng! Jeg tror poenget mitt er at man må legge seg tidlig om man i det hele tatt skal ha en sjanse. Resten rår man ikke nødvendigvis over.

Moderator  support