Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøpe kajakk?

Kjøpe kajakk? #1564861 03/03/2013 20:46
RaymondJ Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Siden jeg har som hobby å begynne med nye hobbyer lurte jeg litt på om jeg skulle prøve meg på kajakk. Leide kajakk en dag i sommer og det ga mersmak. Har vel skjønt at det er bøtteplast kajakk som er saken for meg, og at Hasle kajakkene er et greit begynnervalg. Noen tanker og meninger rundt dette? Noe en bør tenke på? Med/uten ror? Og ja, jeg vurderer kurs evt. Klubbmedlemsskap.

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Kjøpe kajakk? [Re: RaymondJ] #1564951 04/03/2013 08:26
S
stiabas Offline
Fersking
Fersking
S
Jeg har en Hasle Explorer m/ror som sikkert er nærmere 10 år gammel. Jeg har ikke testet noen andre kajakker men jeg opplevere den som stødig å forutsigbar. Den snur ikke akkurat på 5-øringen selv om den har ror men jeg vil anbefale ror.
Jeg hoppet rett i kajakken uten noen erfaring synes det fungerte helt fin, bare begynne i litt rolige farvann. Har også testet kajakken i litt bølger og gikk helt fint selv når bølgene slår over kajakken.

Spruttrekk er veldig kjekt hvis det er litt bølger. Ellers vil jeg anbefale å legg litt penger i en lett åre. Og selvsagt reddningsvest.

Ellers er det bare å kose seg på sjøen og se opp for tullinger som sitter på flybridg'en i pappas/bankes båt og er mer opptatt av å se deilig ut enn å styre skuta.

Re: Kjøpe kajakk? [Re: RaymondJ] #1564961 04/03/2013 08:50
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Pass på at cockpiten og setet passer deg. Du må prøvesitte.

Har du lange bein er det viktig med tilpasset plass og riktig lengde fram til eventuelle ror-pedaler. Jeg har hatt noen turer i kajakk der beina dovner fra hælene, langs utsiden og helt opp til rompa, så det er tydelig at noen nerver ligger i klem et sted. Det er ikke behagelig, og gjør at man ikke får særlig lyst til å padle.

Det går an å bytte sete og tilpasse knestøtte i etterkant, men det er nok bedre å kjøpe en kajakk som passer i første omgang ...

Ror er fint hvis man skal krysse, padle i vind etc.
Hvis man bare skal padle rundt utenfor badestranda, klarer man seg nok uten.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Kjøpe kajakk? [Re: RaymondJ] #1564983 04/03/2013 09:49
D
Desmo Offline
Avhengig
Avhengig
D
Hiv deg på nybegynner kurs før du kjøper kajakk. Da får du prøvd litt forskjellige typer før du kjøper. Personlig ville jeg styrt unna Hasle, men det er jo litt hva du er ute etter da. Padler selv NDK Explorer uten ror. Kan aldri si jeg har savnet ror...

Re: Kjøpe kajakk? [Re: RaymondJ] #1565027 04/03/2013 10:53
RaymondJ Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Leide som sagt kajakk på Hvaler i sommer uten ror, og det gikk helt greit uten det. Og han hadde et poeng han som leide ut, de har lett for å bli slått itsykker. Styrt unna Hasle? Pga. bøtteplasten?

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Kjøpe kajakk? [Re: RaymondJ] #1565150 04/03/2013 14:03
D
Desmo Offline
Avhengig
Avhengig
D
Bøtteplast er praktisk, tenker mer på egenskapene til Hasle. Men det kommer selvsagt an på hva slags bruk du har tenkt på. Hasleen er nok en kajakk man vokser fort ut av.

Moderator  support