Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd!

Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! #1564008 01/03/2013 11:55
Tex Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Siden jeg kan lite om EDB og det er så mange flinke og hjelpsomme folk her inne så legger jeg frem et lite prosjekt jeg planlegger hvor jeg har en del spørsmål.

Jeg skal legge opp et nettverk (ethernet) hjemme, primært for kablet og trådløs internettilgang i heimen. Jeg har tenkt å gjøre alt selv, for det er morsomt å lære noe nytt og dessuten mye billigere …

Bakgrunn:
Jeg har slitt i årevis med treg og ustabil nettforbindelse. To årsaker: Dårlig kapasitet (ADSL) og ustabilitet “ut av huset”, og dårlig dekning / ustabilt nett inne i huset (wifi + noe D-link Powerline).
Huset består av kjeller + 2 etasjer + loft + tilbygg, så det er ganske kronglete og dårlig innendørs wifi-dekning.
Bruken av nett øker stadig i heimen, barna vokser til og det er et stadig økende antall dingser som skal på nett.
I løpet av våren skal jeg (endelig!!) få Telenor fiberkabel inn i huset for TV, telefon og nett. Dette bør gi rask og stabil nettforbindelse til huset. Ønsket er også å få det samme i huset.
Ettersom huset skal renoveres vil jeg benytte muligheten til å strekke kabler nå.

Ønske:

Det primære ønsket er å ha dønn stabil og rask internettilgang for alle enheter samt mulighet for en printer. Vi utveksler ikke filer /musikk /filmer mellom enheter i huset, men det streames og lastes ned data i økende omfang. Vil sikker bare øke på i fremtiden.

Det som skal ha nettilgang er:
- 3-4 “stasjonære” PC’er (dvs bærbare men med ganske fast plass). Brukes primært til lekser og hjemmekontor.
- 7-8 trådløse enheter type iPad /iPod /iPhone /Blackberry
- Sonos musikkanlegg (ikke innkjøpt men på ønskelisten)
- TV (må vel etter hvert få en "smart-TV" ...?)
- Nettverkskriver

Tenkt løsning:
Tanken er minimert bruk av wifi; alt som er stasjonært skal ha kablet forbindelse. Samtidig er det ønskelig å minimere kabling. Det er mulig jeg må ha to trådløse aksesspunkter for å dekke hele huset.

Fiberkabel termineres i kjeller hvor det plasseres et såkalt “multimodem”, litt usikker på hvilken modell det blir. http://www.telenor.no/Images/fiber_tcm52-141073.pdf
Fra denne trekkes CAT 5e kabler:
- Til TV i TV-stue i tilbygg. (Termineres i vegguttak. Evt. tilkobling til switch / trådløs router.)
- Til stue i 1 etasje, kobles til Sonos-anlegget
- Til loftet, hvor det settes en switch med videre kabling til tre soverom/arbeidsrom hvor de termineres i vegguttak. Til switchen kobles også et trådløst aksesspunkt. Dette settes i et kott i 2. etasje med tilgang fra loftet.
- På arbeidsrom: Switch og printer.

Jeg har lagt mine klamme hender på et par switcher type Cisco SD2005 (10/100/1000) som ble til overs på jobben: http://www.cisco.com/en/US/products/ps10008/index.html

Så spørsmålene:
Først generelt – virker dette fornuftig? Det er mulig det er overkill akkurat nå, men jeg regner med at datatrafikken bare vil øke i fremtiden, og jeg ønsker dette skal vare en stund.
Noe spesielt jeg burde tenke på? CAT5e må vel være godt nok?

Er switchene jeg har brukbare? Fungerer det med “switch etter switch”-løsning? Jeg tenker på at kabel til arbeidsrom kommer fra en switch og inn i en ny switch for å betjene skriver + PC.

Bør jeg skille switch og trådløst aksesspunkt, eller kan det like godt være i samme enhet?

Jeg har sett for meg en Netgear R6300 som aksesspunkt (og switch?), denne skal ha god kapasitet og rekkevidde: http://www.netgear.com/R6300#
Noen synspunkter på denne?

Det er mulig den dekker hele huset hvis den plasseres høyt, altså i kott i 2. etasje (stemmer det at høy plassering = bedre dekning?). Hvis ikke må jeg ha to aksesspunkter. Kan evt. bruke modemet fra Telenor trådløst. Funker det å sette opp to aksesspunkter med samme SSID og kryptering men ulik kanal?

Er takknemlig for alle tanker og innspill.

Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: Tex] #1564012 01/03/2013 12:06
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Tex

Så spørsmålene:
Først generelt – virker dette fornuftig? Det er mulig det er overkill akkurat nå, men jeg regner med at datatrafikken bare vil øke i fremtiden, og jeg ønsker dette skal vare en stund.
Noe spesielt jeg burde tenke på? CAT5e må vel være godt nok?

Jepp, virker fornuftig. Har gjort mye av det samme hjemme selv. Kablet det som kables kan, og wifi på resten.
Jeg bruker Cat 5e, og det holder til gigabit. Trenger man mer enn det skal man ha rimelig sære behov...

Er switchene jeg har brukbare? Fungerer det med “switch etter switch”-løsning? Jeg tenker på at kabel til arbeidsrom kommer fra en switch og inn i en ny switch for å betjene skriver + PC.

Bør jeg skille switch og trådløst aksesspunkt, eller kan det like godt være i samme enhet?

Jeg har sett for meg en Netgear R6300 som aksesspunkt (og switch?), denne skal ha god kapasitet og rekkevidde: http://www.netgear.com/R6300#
Noen synspunkter på denne?

Switch etter switch skal fungere, det fungerer ihvertfall hjemme hos meg ICON_SMILE
Vet dessverre ikke noe om de switchene du nevner, selv bruker jeg enkle D-Link switcher.
Kombinert aksesspunkt/switch er også greit.

Hjemme har jeg en D-Link DIR655 i stua. Trådløs ruter med fire porters switch. Fra den går en kabel ned til vegguttak i første etasje, og en kabel ned til en switch i kjelleren. På switchen i kjelleren er det koblet to PC'er og et par NAS'er. I tillegg står det en switch på denne switchen, og den brukes i hjemmekinoen.

Det er mulig den dekker hele huset hvis den plasseres høyt, altså i kott i 2. etasje (stemmer det at høy plassering = bedre dekning?). Hvis ikke må jeg ha to aksesspunkter. Kan evt. bruke modemet fra Telenor trådløst. Funker det å sette opp to aksesspunkter med samme SSID og kryptering men ulik kanal?

Er takknemlig for alle tanker og innspill.

Hjemme hos meg dekker routeren hele huset. Gjør den ikke det hos deg ville jeg heller brukt en repeater, da beholder du SSID/kryptering. Har testet en veldig enkel og grei fra Netgear, og den fungerer fint.

With light parts come great responsibility
Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: Tex] #1564013 01/03/2013 12:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Funker det å sette opp to aksesspunkter med samme SSID og kryptering men ulik kanal?

Jepp - jeg har gjort dette. Det funker helt sømløst.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: Tex] #1564025 01/03/2013 12:40
Rene Offline
Besatt
Besatt
Jeg ville først og fremst droppet planene om at laptoper skal kobles til med kabel. Sett det trådløse aksesspunktet på et høyt punkt (øverste etasje, evt loftet) og bruk trådløst. Trenger du bedre dekning i tilbygg f.eks. så bruker du en repeater. En laptop flytter seg og brukes på sofaen, i gangen, på sengekanten, på kjøkkenet og du ønsker ikke å koble til/fra nettverksledning. Noen gang. Det er en grunn til at Apple sine laptoper kommer uten nettverkskort for kabel. Strømtilkobling er mer enn nok stress.

Samtidig ville jeg gått for Cat6 der du kabler. Tenk litt fremtidsrettet når du først gjør det, selv om Cat5e holder fint til gigabit. Utfordringen ligger i at du sliter med å få 2xCat6 gjennom et vanlig trekkerør pga den ekstra plastskjermingen som skiller parene, mens 2xCat5e går akkurat.

Skriver kan du plassere hvor du vil, siden den også fungerer trådløst. Gjerne i en bod, siden den sannsynligvis blir brukt sjeldnere og sjeldnere.

Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: Tex] #1564058 01/03/2013 13:55
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har lagt en forenklet Cat6 infrastruktur hjemme.

Kablet opp mellom rommet der bredbåndsrouteren står og
a) mitt eget kontorrom
b) primær TV-krok

I rommet der bredbåndsrouteren står har jeg desstuen en Gigabit switch og en NetGear ReadyNas.

Resten av huset forsynes av wifi m/repeater

Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: ute-og-sykler] #1606937 14/05/2013 13:42
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Bygger litt videre på denne tråden siden vi er omtrent der hvor trådstarter var, og jeg er noob på slike greier.

Vi har fiberkabel inn til huset, i router på kneloftet oppe. I tillegg til trådløst nett som nås greit fra hele huset går det kabler ned til stua et par plasser. Der kabel kommer ned er lydanlegg og TV-skjem plassert.

Jeg ønsker å kvitte meg med fasttelefon samt TV-abon (30 kanaler som ikke brukes), og bare beholde internett via fiberen,

Om jeg ender opp med:
2-3 Ipads for diverse internettgreier
3-4 telefoner på nett, fjesbok og sånne greier
Netflix og sånt for filmer, nett-TV for resten

Spørsmålet er kort og greit:
vil 25 MBit linje (449 kr/mnd) være nok?
eller trenger vi sannsynligvis 60 MBit/s til 549 kr pr mnd. Forskjellen er altså en hundrelapp pr mnd, men på papiret er hastigheten nesten tre gangen.

Om jeg anskaffer en Apple-TV for å vise alt fra nettet via I-pad'en, trenger jeg også en AirPlay?? Edit: dævven, det er jo noe som heter AirPort også... ka e no det?

Bjørn

Redigert av BjornS; 14/05/2013 13:44. Rediger grunn: Mer air...
Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: Tex] #1606942 14/05/2013 13:50
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Det korte svaret er: Det kommer ann på.

Hvor mange samtidige brukere.
Hvor mye båndbredde bruker tjenestene. (Og for netflix, hvor høy kvalitet vil du ha siden den er adaptiv)
Når du taket på upload?

Du kan jo gå på den billigste og så oppgradere om det viser seg å ikke være godt nok.

Redigert av sverreb; 14/05/2013 13:51.
Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: BjornS] #1606949 14/05/2013 13:58
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Gå for det billigste alternativet og så heller oppgrader, det gjør de raskt og enkelt med glede ICON_SMILE

Selv har jeg 16MB inn (som er max...) og det går fint å streame 2 youtube filmer i HD på det.

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: Tex] #1607013 14/05/2013 15:52
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
25Mbit/s holder i massevis. Jeg er litt usikker på båndbredden til Netflix, men jeg vil anta den er i nærheten av 4-5Mbit/s for HD streaming, og nærmere 1Mbit/s for standard video. Vanlig nett-TV ligger nok også rundt 1Mbit/s

Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: Tex] #1607583 15/05/2013 12:02
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Alt trådløst, det er fremtiden. Kablet der du MÅ.

Så en range extender/replikator.
http://www.komplett.no/k/search.aspx?q=range+extender

Jeg satte opp en retningsstyrt antenne hos en nabo til 199.-, og vi delte fiberlinje, og en range extender hos meg til 599.- og fikk da gratis bredbånd i et par år. Range extenderen fungerte perfekt. Nå har vi fått fiber i gata her og.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: BjornS] #1607593 15/05/2013 12:10
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: BjornS

Om jeg anskaffer en Apple-TV for å vise alt fra nettet via I-pad'en, trenger jeg også en AirPlay?? Edit: dævven, det er jo noe som heter AirPort også... ka e no det?

Bjørn

AppleTV "er" Airplay. Når denne er koblet til ditt lokale nettverk(trådløst eller kablet) og Ipad er koblet til det samme er Airplay tilgjengelig, både på lyd og bilde.

AirPort er Apples trådløsruter-konsept og støtter kun lyd via AirPlay.

Airplay er kun avhengig av ditt lokale nettverk og funker fint med trådløs, men kan med fordel kobles til kablet slik at den ikke "misbruker" tilgjengelig trådløsnettkapasitet hvis flere er pålogget samtidig.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: Tex] #1607680 15/05/2013 15:00
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Drit i all kablinga, bare kjøp en Asus RT-N66U "Dark Knight" router, plasser den høyt i huset (pref. loftet) kjør modemet i bridge mode og send signaler med 5ghz signalstyrke.

Dette vil funke fjell på alle pcer, og du slipper og kødde med masse unødvendige kabler. Og ja, jeg har streamet 1080p filmer fra pcen til ps3'en trådløst, med dette oppsettet.

Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: Tex] #1607693 15/05/2013 15:35
Tex Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg er i tenkeboksen på akkurat en slik løsning. Ser det begynner å komme trådløse routere med god kapasitet.
Da blir det en kabel fra modem i kjeller en Dark Knight i aksess point modus på loftet, resten trådløst. Det vil spare meg for en del kabling, ja.

Til TV og stereoanlegg vil jeg likevel kjøre kabel for det er kort vei fra router i kjelleren.

.... og er det likevel ustabilt kan jeg vel kable fra Dark Knight'en evt. via en switch ..?

Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: Tex] #1607700 15/05/2013 15:44
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Ja, tror den har 5 utganger til å kabel.

Jeg har fibernett via altibox, og der er det kun en utgang til pc/router.
Forhåpentligvis noe bedre fra telenors modem, eller så må du trekke kabel fra dark knight-routeren og ned i stua.

Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: Tex] #1607717 15/05/2013 16:05
Tex Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ja, jeg vet jo ikke hva jeg får i huset med Telenors løsning. Prøvde å spørre selgeren men han skjønte ikke spørsmålene mine. Men jeg må jo få en router som det kan trekkes kabler fra, evt. via switch.

Greia er at huset skal pusses opp i sommer så det er da jeg evt. trekker kabler. Fiber kommer til høsten.

Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: kaffekanne] #1607722 15/05/2013 16:12
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: kaffekanne
Drit i all kablinga, bare kjøp en Asus RT-N66U "Dark Knight" router, plasser den høyt i huset (pref. loftet) kjør modemet i bridge mode og send signaler med 5ghz signalstyrke.

Dette vil funke fjell på alle pcer, og du slipper og kødde med masse unødvendige kabler. Og ja, jeg har streamet 1080p filmer fra pcen til ps3'en trådløst, med dette oppsettet.

Jeg har fiber fra NTEBB/Altibox. Er vel innebygd trådløst på denne, men er det noe poeng å kjøpe en egen router? Den boksen jeg har inneholder to telefonutg, to eller tre TV utganger og en internett, betyr kanskje at den er fra en svunnen tid? ICON_WINK

Jeg har vel også en sånn fordeler, med kabelen fra internettuttaket fra Altibox-boksen inn og fire eller fem kabler ut. Disse går ned til stue.

Da ser det ut til at jeg lar meg friste av Apple-TV i første omgang, kanskje noe oppdatert utstyr på routerfronten også.

Takk for alle gode tips og forslag.

Bjørn

Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: Tex] #1607727 15/05/2013 16:28
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Hvis du har den hvite boksen som jeg har, så er routeren på den ganske elendig.
Jeg har en 60/60linje (siden den kostet 50kr mer i måneden enn 25/25) og den trådløse routeren klarer ikke å makse hastigheten på linja.

Jeg bruker ps3 som media server, og når jeg prøvde å streame HD-filmer med denne routeren, ble det bare hakking og elendinghet..Med den nye routeren ble det helt feilfritt.
Jeg brukte også netflix med altibox-routeren, og det gikk veldig greit.

Er litt teit at de reklamerer med superrask internet, men ikke leverer hardware som takler dette...men om du har behov for å oppgradere blir jo en vurderingssak...er veldig deilig å slippe å ha masse routere flytende rundt hvis du ikke trenger det.

Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: silverwrx] #1607938 15/05/2013 21:47
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: silverwrx
Alt trådløst, det er fremtiden. Kablet der du MÅ.

Snip

Vel, hvis du har 100 Mbit internet med 3 brukere som streamer HD video via wifi ++, hvor mye kapasitet får hver bruker?

18 Mbit

Kablet der du kan, wifi der du ikke får lov til noe annet av kona.

Edit: ser at 54 Mbit begrensning bare gjelder 802.11g, og at 802.11n har mye bedre hastighet.

Redigert av zero; 15/05/2013 21:55. Rediger grunn: errata

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: kaffekanne] #1607941 15/05/2013 21:52
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: kaffekanne
snip

Er litt teit at de reklamerer med superrask internet, men ikke leverer hardware som takler dette...men om du har behov for å oppgradere blir jo en vurderingssak...er veldig deilig å slippe å ha masse routere flytende rundt hvis du ikke trenger det.

Du må sette altibox-routeren i throughput modus. Det betyr at den ikke prøver å gjøre annet enn å sende så mye signal gjennom til nettverk som mulig. Da er det anbefalt å ha egen trådløs router på innsiden med adekvat firewall.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: Tex] #1607972 16/05/2013 04:49
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Ja, jeg vet jo ikke hva jeg får i huset med Telenors løsning. Prøvde å spørre selgeren men han skjønte ikke spørsmålene mine. Men jeg må jo få en router som det kan trekkes kabler fra, evt. via switch.

Greia er at huset skal pusses opp i sommer så det er da jeg evt. trekker kabler. Fiber kommer til høsten.

Dersom du passer på å montere rør der du måtte trenge det, for både nettkabler og for kabler til høyttalere om du ønsker å ha kablet lyd, subwoofer under sofaen var det siste geniale vi tenkte på. Kabler av ymse slag kan du trekke senere, jeg har enda en del meter tomt rør liggende for nye høyttalere etc.

Det viste seg også at kneloftet vårt var som skreddersydd til dette. Blir en del kabelrot med slike "hjemmesentraler".

Kan jeg plugge innkommende fiberkabel rett inn i f.eks en Asus RT65 eller RT66? Eller må jeg bruke Altibox sin boks som mellomledd? Skal selvsagt spørre kundeservice til Altibox, men som Tex har opplevd er det ikke alltid de skjønner spørsmålene.

Bjørn

Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: BjornS] #1607987 16/05/2013 05:43
Rene Offline
Besatt
Besatt
Fiber > Altibox hjemmesentral > Videre. Som sagt over må denne settes i throughput (Bridge) for at din egen trådløse router på baksiden av denne skal gjøre all jobben, noe den gjør bedre enn Altibox sin.

Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: Rene] #1608016 16/05/2013 06:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Rene
Fiber > Altibox hjemmesentral > Videre. Som sagt over må denne settes i throughput (Bridge) for at din egen trådløse router på baksiden av denne skal gjøre all jobben, noe den gjør bedre enn Altibox sin.

Bedre på hvilken måte? Jeg bruker sentralen som ruter og har begge trådløstransceiverne satt opp som rene aksesspunkter. Nettet mitt er dønn stabilt med topp ytelse. Hva er det jeg savner?

- Robert Green Ingersoll
Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: GeirK] #1608081 16/05/2013 07:37
Tex Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: GeirK
Nettet mitt er dønn stabilt med topp ytelse. Hva er det jeg savner?

Jeg tenker at det som er godt nok for deg sikkert er godt nok for meg, så derfor spør jeg:
Hva er "topp ytelse"? Altså: hvor mye kapasitetstaptap må man regne med på et godt oppsatt trådløst nett? Hvor mye kjører du kablet og hvor mye er trådløst?
Grunnen til at jeg spør er at jeg har i årevis slitt med veldig dårlig trådløs kapasitet. Derfor vurdere jeg å kjøre mest mulig over på kabel .... men så ser jeg at det kommer routere på markedet med bedre og bedre trådløs ytelse ....
Kan for lite om dette ....

Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: GeirK] #1608101 16/05/2013 07:54
Rene Offline
Besatt
Besatt
For det første finnes det mellom fire og seks ulike typer hjemmesentraler levert fra Altibox ute hos kunder akkurat nå. De fleste av disse har en rimelig dårlig routingfunksjon som gjør at en nyere dedikert boks fra Linksys, Netgear osv er mye sterkere og har flere muligheter. Flytter du vekk den trådløse delen til egne bokser vil dette selvfølgelig hjelpe på, men jeg synes fortsatt mulighetene for å styre ulike ting som NAT/portforwarding og andre ting er mye bedre på en dedikert boks enn på hjemmesentralen til Altibox. Denne har som kjent veldig begrensede muligheter for konfigurasjon.

Om dette ikke skulle være nødvendig, og du kjører det trådløse separat, så vil nok routingen være tilstrekkelig. Dog liker jeg bedre kontrollen en egen boks gir deg over f.eks. DHCP og hvilke klienter som er tilkoblet, noe du kan se direkte i webinterfacet uten å gå ut mot nettet på "Min side" osv som du må med Altibox sin router/hjemmesentral.

Flere av de eldre modellene hjemmesentral takler ikke 60 Mbit uten å stå i bridge-mode, forresten. Da trenger du en router på innsiden uansett.

Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: Tex] #1608116 16/05/2013 08:17
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Årevis med dårlig trådløst nettverk betyr ikke at det er routeren sin feil. Ofte er det mye og hente på et bedre trådløstkort i pc´n.

Har skrevet om det tidligere her inne, husker ikke helt detaljene helt nå, men skal prøve og gi mine erfaringer etter hukommelsen som er sviktende.

Hadde en D-link Dir-655 router og en Asus ett eller annet pc som var fra rundt 2009/2010. For et par år siden fikk jeg kun ut ca 35 av min 70 linje trådløst, mens jeg bånnet den kablet. Skiftet trådløst kort til rundt 150kr (plug ´n play) og fikk da rundt 55 i hastighet. Skiftet router da jeg synes D-linken var veldig ustabil og har siden da bånnet hastigheten trådløst.

Moralen er: Sjekk det trådløse kortet du har, sannsynligvis mye og hent der til en billig penge. Jeg kjøpte et intel kort og det er dønn stabilt.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: Rene] #1608134 16/05/2013 08:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Rene
For det første finnes det mellom fire og seks ulike typer hjemmesentraler levert fra Altibox ute hos kunder akkurat nå. De fleste av disse har en rimelig dårlig routingfunksjon som gjør at en nyere dedikert boks fra Linksys, Netgear osv er mye sterkere og har flere muligheter. Flytter du vekk den trådløse delen til egne bokser vil dette selvfølgelig hjelpe på, men jeg synes fortsatt mulighetene for å styre ulike ting som NAT/portforwarding og andre ting er mye bedre på en dedikert boks enn på hjemmesentralen til Altibox. Denne har som kjent veldig begrensede muligheter for konfigurasjon.

Det er jeg enig i. Den dagen jeg vil sette opp et NAS med aksess utenfra, blir det en del pes.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: Tex] #1608141 16/05/2013 08:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg tenker at det som er godt nok for deg sikkert er godt nok for meg, så derfor spør jeg:
Hva er "topp ytelse"? Altså: hvor mye kapasitetstaptap må man regne med på et godt oppsatt trådløst nett? Hvor mye kjører du kablet og hvor mye er trådløst?
Grunnen til at jeg spør er at jeg har i årevis slitt med veldig dårlig trådløs kapasitet. Derfor vurdere jeg å kjøre mest mulig over på kabel .... men så ser jeg at det kommer routere på markedet med bedre og bedre trådløs ytelse ....

Jeg har en LinkSys DIR-615 som dekker toppetasjen, og en enda rimeligere LinkSys som dekker mellometasjen og kjelleren. Her er det ikke mye trafikk. Begge disse er koblet til en 8-port switch som sitter rett etter hjemmesentralen. Switchen forsyner også en laptop, to stasjonære PC-er samt en AppleTV. I tillegg henger det en PS3 og en AppleTV på det ene aksesspunktet, og en laptop dock på det andre.

På DIR-615 har jeg kjørt AirPlay av 1080p video på en AirStash Wi-Fi minnepinne til Apple-TVen i stua. Da skal videoen over lufta TRE ganger. Dette har jeg gjort mens junior ser 1080p YouTube fra nettet på samme aksesspunkt.

Det har også hendt at vi for eksempel kjører HD video på to iPader fra DIR-615 samtidig som en kjører AirPlay Spotify og en ser på HD video i kjelleren over kablet nett.

Vi har med andre ord tung internettbruk til tider hjemme hos oss uten at det hakker i det hele tatt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: GeirK] #1608145 16/05/2013 08:48
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Jeg har en LinkSys DIR-615 som dekker toppetasjen, og en enda rimeligere LinkSys som dekker mellometasjen og kjelleren. Her er det ikke mye trafikk. Begge disse er koblet til en 8-port switch som sitter rett etter hjemmesentralen. Switchen forsyner også en laptop, to stasjonære PC-er samt en AppleTV. I tillegg henger det en PS3 og en AppleTV på det ene aksesspunktet, og en laptop dock på det andre.

På DIR-615 har jeg kjørt AirPlay av 1080p video på en AirStash Wi-Fi minnepinne til Apple-TVen i stua. Da skal videoen over lufta TRE ganger. Dette har jeg gjort mens junior ser 1080p YouTube fra nettet på samme aksesspunkt.

Det har også hendt at vi for eksempel kjører HD video på to iPader fra DIR-615 samtidig som en kjører AirPlay Spotify og en ser på HD video i kjelleren over kablet nett.

Vi har med andre ord tung internettbruk til tider hjemme hos oss uten at det hakker i det hele tatt.

Her gjør du akkurat det Rene sier, du bruker noe "bak" ruteren, fordi denne gjerne er begrensa :-)

Hadde du prøvd å kjøre alt dette på ruteren sin innebygde trådløs hadde du mest sannsynlig fått problemer, også med dekninga.

Du har lagt opp et kablet og trådløst-nett som er godt skalert for bruken det skal tåle.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: Tex] #1608150 16/05/2013 08:53
Tex Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
GeirK: Når du sier at switchen forsyner det ene og det andre ... da snakker vi kablet forbindelse, eller ...?

Noen sier "glem kabel, kjør alt trådløst". Andre sier "kabel der du kan, trådløst på resten".
Jeg er fortsatt utsikker men heller mot det siste. Virker det fortsatt fornuftig?
Det er ikke tung bruk hos oss, men mangel på stabilitet oppleves som veldig irrrriterende.

Re: Bygge kablet+trådløst hjemmenettverk. Trenger råd! [Re: Tex] #1608160 16/05/2013 09:03
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Med mindre du har mye betong i huset ditt eller mange jammere burde det ikke være noe problem med staibilitet på trådløst, men kablet er enda et hakk mer stabilt.

Så lenge all nettverkskommunikasjon går ut av huset er det heller neppe noen problemer med kapasitet. Går du til 60Mbps+ og har kun 802.11n på 2.4GHz båndet, kan du starte å nå kapasitetsgrensene. På 5GHz burde du kunne utnytte 100Mbps.

Skal du ha NAS eller andre enheter innomhus som du skal kommunisere med vil imidlertid trådløst fort bli begrensende. Kablet er greit 1000Mbps full duplex, trådløst får du realistisk presset til maks 300Mbps enveis, så det er nær en størrelsesorden i forskjell. Internettforbindelsen kommer som nevnt ikke i nærheten av dette, men NAS bokser o.l. kan fint mette selv 1Gbps.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support