Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer!

Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! #1562924 27/02/2013 11:01
Bjørn B Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Nå har jeg fått nok av flate østfold med fraværende skiføre, så ca 1. mai kommer jeg til å ta med familien til Lillehammer.

Det jeg da trenger å vite er:
-Hvor er det best å bo i forhold til bra stisykling og skigåing?
-Hvor er det bra stisykling i Lillehammerområdet?
-Er det noen spesielle steder som er dyrere enn andre? Vi ønsker å bo nær naturen, men ikke for langt fra matbutikker og andre praktiske ting, slik som treningssenter. Vi får mest sannsynlig barnehageplass i nordre bydel, så det kan sikkert være kjekt å bo det området.
-Noe annet jeg bør vite?

Bjørn

Insta: @bjornballangrud

Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel
Løypelegger Ultrabirken
Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: Bjørn B] #1562926 27/02/2013 11:03
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Endelig tar du litt til fornuft!

Betyr dette at du skal bli rask igjen?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: Bjørn B] #1562930 27/02/2013 11:11
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Popcorn!

Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: Bjørn B] #1562936 27/02/2013 11:16
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
(Bjørn var dypt ønsket til vår region, "synd" at de flytter til Lillehammer)

Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: JonahHex] #1562942 27/02/2013 11:21
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: JonahHex
Skjønner jeg godt. Er jo masse knallstier i Drammen!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: baronKanon] #1562946 27/02/2013 11:25
Bjørn B Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: baronKanon

Oj oj, har pusekatten fått klør?

Hansken er kastet! Vi møtes til duell! Jeg mot deg, og hund mot katt!

En garde!

Bjørn

Løypelegger Ultrabirken
Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: JonahHex] #1562948 27/02/2013 11:27
Bjørn B Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: JonahHex

Takker!

Drammen er helt sikkert et fantastisk sted, men nå får vi teste ut Lillehammer! Tror det blir veldig bra!

Bjørn

Løypelegger Ultrabirken
Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: Bjørn B] #1562968 27/02/2013 11:48
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Velkommen til Norges fineste by!

Flytta selv hit for tre år siden fra Oslo og det er så utrolig bra å bo her ICON_SMILE Kommer opprinnelig fra Gudbrandsdalen så vi flyttet jo litt "hjem" etter å ha fått første barn, men hadde få/ingen kjente på Lillehammer. Har fått mange nye venner og stortrives (til tross for at de sier Lillehammer er en vanskelig by å stifte nytt bekjentskap i).

Da vi flytta hit tenkte jeg litt på samme måte som deg: Hvor bør man bo osv. Ble veldig forundra for alle bodde på den beste plassen ifølge seg selv. Konkluderte med at det er en liten by der alle har det så bra at de føler veldig tilhørighet til sin lille bydel. Vi endte opp på Søre Ål og er veldig fornøyd med det. Både barne- og ungdomsskole har ord på seg for å være kanskje de beste i byen og det er på høyde med sentrum. Vårsetergrenda blir et stykke opp fra byen, men samtidig på høyde med Birkebeinerstadion og man kan spenne på seg skia og gå rett ut (det kan man også i byen, men da starter ski- eller sykkelturen med en del bakker). Røyslimoen, som ligger på høyde med Vårsetergrenda, har mye skygge om vinteren og var stort sett eneste område vi ikke såg på hus i da vi var på jakt. Nybu er et veldig fint område for voksne og det går fin skiløype (nedfartsløypa) rett opp til Birkebeinerstadion, men byens mest trafikkerte skoleveg gjorde dette til et lite attraktivt område for oss. Et annet område vi var skeptiske til var nær hovedveiene på Nordre Ål da det er mye råning og utagerende bilkjøring, spesielt på kveld/natt (har leid hus i området så det er ikke noe jeg "bare har hørt (fra andre)"....)

Fra Søre Ål sykler jeg 15 min på asfalt og grus Remedyen så starter klatringa på litt bratte og smale stier (som er veldig artige å avslutte turen med ICON_SMILE ) opp i de dype skoger. Må gjerne litt opp fra byen for å sykle sti. Det er et område nord for byen, Hovemoen, som er da en mo (sjokkerende...) der det er tidlig bart og tørt om våren med mange artige stier å starte sykkelsesongen på. Brukes flittig til det blir bart og fritt for is andre steder.

Lillehammer er en liten by uten store trafikkutfordringer så det er ikke uvanlig at folk bor i motsatt side av byen i forhold til barnehage. Slik sett ville jeg ikke lagt for stor vekt på det. Jeg bruker 15min med sykkel på jobb på vinteren. Bor helt i sør og jobber helt i nord. 10-12 min med bil i beste sendetid.

Sykkelklubben anbefales absolutt, uten at jeg kjenner dine interesser eller ambisjoner. Jeg er selv 33 og glad mosjonist og delvis birkebeiner (blir mer og mer sti og mindre og mindre grus...). Har blitt kjent med folk på fellestrening i klubben og tar turer utenom klubben med de også andre dager i uka. I tillegg er det en "pappaklubb" som sykler fast mandager etter leggetid for de små. Bare ta kontakt når du er på plass så er du hjertelig velkommen. Om du satser mer aktivt (noe signaturen din vitner om) vil jeg tro du også kan finne et mer strukturert tilbud i selve klubben. Men, det er litt mye landeveisfokus fram til styrkeprøven synes jeg.

Velkommen skal dere være!

Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: Larsemannen] #1562980 27/02/2013 12:05
Bjørn B Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for godt svar!

Vi har sett på et hus til leie på Skogen feltet(Søre Ål). Tenker at det kan være greit å leie litt til vi får litt mer overblikk over området.

Sitat: Larsemannen

Fra Søre Ål sykler jeg 15 min på asfalt og grus Remedyen så starter klatringa på litt bratte og smale stier (som er veldig artige å avslutte turen med ICON_SMILE ) opp i de dype skoger. Må gjerne litt opp fra byen for å sykle sti.

Hvor er det du sykler opp da? Er det ingen bra stier på Søre Ål?

Jeg må nok bli med sykkelklubben litt, og pappakvelder høres veldig bra ut, så vi ses garantert!

Bjørn

Løypelegger Ultrabirken
Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: Bjørn B] #1562986 27/02/2013 12:18
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skjønner ikke at noen orker å flytte fra kontinentale Østfold til det snøhølet der :-)

Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: Bjørn B] #1562996 27/02/2013 12:36
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Bjørn B
Sitat: baronKanon

Oj oj, har pusekatten fått klør?

Hansken er kastet! Vi møtes til duell! Jeg mot deg, og hund mot katt!

En garde!

Var det Oslo du får med deg i år Bjørn?
Dette tas med i vurderingen når årets løyper skal settes, mulig vi må ha bare klatring i årets OsloEnduro. Eller er du rask oppover også?

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: Bjørn B] #1563025 27/02/2013 13:32
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Takk for godt svar!

Vi har sett på et hus til leie på Skogen feltet(Søre Ål). Tenker at det kan være greit å leie litt til vi får litt mer overblikk over området.

Hvor er det du sykler opp da? Er det ingen bra stier på Søre Ål?

Jeg må nok bli med sykkelklubben litt, og pappakvelder høres veldig bra ut, så vi ses garantert!

Vi starta også med å leie, selv om vi følte oss ganske kjent i byen. Få hus på markedet og må regne med noen måneder på boligjakt så smart å leie før man evt. kjøper.

Jeg sykler et kvarter opp til Skogen og gjennom Skogen-feltet før stien starter i øverste og sør-østre hjørnet av boligfeltet så plasseringen kunne ikke vært bedre. Da har man mye fint å sykle på, både kupert når man først har klatret litt og litt forskjellige artige nedkjøringer (uten at de blir av det veldig krevende slaget). Kan også jobbe seg litt sørover på tunge skiløyper eller asfaltveg og komme utover mot Brøttum. Har sykla altfor lite der, men av det jeg har sykla i retning Brøttum har vært meget bra! Mye kuppert og fine skogsstier forbi tjern osv. Ikke så mye nedkjøringer. Helt riktig del av byen for stisykling i mine øyne ICON_SMILE

Pappakvelder er en salig blanding av folk som liker å sykle. Alt fra folk som virkelig gjør det bra i sine klasser i Terrengsykkelrittet til sofaslitere som blir med hele eller deler av turer på grus og sti. Har vært en tendens til å avslutte der vi møtes de første par turene på våren, dvs. Parkkafeen med en halvliter før hjemreise ICON_SMILE

Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: erling] #1563031 27/02/2013 13:44
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erling
Skjønner ikke at noen orker å flytte fra kontinentale Østfold til det snøhølet der :-)

Pfft. Det er jo det beste. Det er jo en grunn til at Østfold scorer verst på alle indekser. Det er jo ikke realiteten. Vi vil bare ha alt gullet for oss selv, egoistiske som vi er. ;-)

God tur Bjørn, Larkollens befolkning vil sikkert savne deg i lycra.... fingerdevil

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: erling] #1563050 27/02/2013 14:20
Bjørn B Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig

Jeg foretrekker 6-7 mnd med skikkelig snø fremfor 4-5 mnd med holke og sørpe. Jeg har setter pris på en god pause fra syklingen om vinteren. Da blir det bare enda bedre når sesongen starter igjen.

Bjørn

Løypelegger Ultrabirken
Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: Anders A-R] #1563051 27/02/2013 14:22
Bjørn B Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Anders A-R

God tur Bjørn, Larkollens befolkning vil sikkert savne deg i lycra.... fingerdevil

Tror det er best for alle parter at jeg bytter ut flate landeveisøkter i lycra med masse tid på utforsykkel i baggy!

Bjørn

Løypelegger Ultrabirken
Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: Ripen] #1563053 27/02/2013 14:25
Bjørn B Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Ripen
[quote=Bjørn B]
Var det Oslo du får med deg i år Bjørn?
Dette tas med i vurderingen når årets løyper skal settes, mulig vi må ha bare klatring i årets OsloEnduro. Eller er du rask oppover også?

Trur ikke jeg får med det engang, så vi får ta duellen i Hafjell! doublefinger

Bjørn

Løypelegger Ultrabirken
Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: Bjørn B] #1563172 27/02/2013 19:14
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
2014 Masters da eller?

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: Bjørn B] #1563173 27/02/2013 19:18
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Nå har jeg fått nok av flate østfold med fraværende skiføre, så ca 1. mai kommer jeg til å ta med familien til Lillehammer.

-Er det noen spesielle steder som er dyrere enn andre? Vi ønsker å bo nær naturen, men ikke for langt fra matbutikker og andre praktiske ting, slik som treningssenter. Vi får mest sannsynlig barnehageplass i nordre bydel, så det kan sikkert være kjekt å bo det området.
-Noe annet jeg bør vite?

Lillehammer er bra! Er selv østfolding som etter noen år i Bergen var dritt lei ikke-eksisterende vintre, så konemor og jeg satset på Lillehammer da vi begge fikk jobbtilbud her. Nå var vi ikke helt ukjent med stedet, siden mine foreldre har hytte oppe på fjellet - men vi har ikke angret et sekund.

Langrennsforholdene får 11 på en skala til 10, med løyper som starter omtrent fra bykjernen, og som går nordover (Gropmarka), østover (Birkebeinerstadion til Nordseter/Sjusjøen) og sørover (Søre Ål mot Brøttum). 20min biltur unna har du Nordseter og Sjusjøen med løyper som strekker seg i alle retninger så langt du vil. Oppe på fjellet har det vært stabilt skiføre og preparerte løyper siden slutten av oktober denne sesongen. Til nå denne sesongen har jeg ikke hatt klister under skiene en eneste gang.
Hverdagsskigåinga starter jeg som oftest fra Skurvbrua (5 min opp fra Håkons hall med bil) eller fra parkeringsplassen bak hopptårnet.

Sykling: Jeg sykler mest sti, og synes det er helt strålende forhold for det også. Rundt hele byen er det et omfattende stinettverk - som har ulike kvaliteter: Hovemoen/Gropmarka/Mesnaelva/Vårsetergrenda/Røyslimoen/Søre Ål byr alle på stier i ulike vanskelighetsgrader. Nordseter/Sjusjøen/Pellestova byr på fjellstisykling i spitzenklasse. Skeikampen er tre kvarter bilkjøring unna.
Selv bruker jeg oftest Håkons hall som utgangspunkt for sykling, både fordi det starter bra sykling derfra, og fordi jeg bor 5 minutter unna.

Selv bor jeg nord i byen, i Kringsjå skolekrets. Gåavstand til barnehage, barneskole (når den tid kommer), jobb og matbutikk. 5 min sykling til Håkons hall og 8 min biltur til skiløypene.

Alpint: 15 min med bil til Hafjell og 45 min til Skeikampen/Kvitfjell. 3 timer til Jotunheimen for topptureldorado.

Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: Straightline] #1563663 28/02/2013 17:28
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Straightline

-Noe annet jeg bør vite?

Lillehammer er bra! Er selv østfolding som etter noen år i Bergen var dritt lei ikke-eksisterende vintre, så konemor og jeg satset på Lillehammer da vi begge fikk jobbtilbud her. Nå var vi ikke helt ukjent med stedet, siden mine foreldre har hytte oppe på fjellet - men vi har ikke angret et sekund.

Langrennsforholdene får 11 på en skala til 10, med løyper som starter omtrent fra bykjernen, og som går nordover (Gropmarka), østover (Birkebeinerstadion til Nordseter/Sjusjøen) og sørover (Søre Ål mot Brøttum). 20min biltur unna har du Nordseter og Sjusjøen med løyper som strekker seg i alle retninger så langt du vil. Oppe på fjellet har det vært stabilt skiføre og preparerte løyper siden slutten av oktober denne sesongen. Til nå denne sesongen har jeg ikke hatt klister under skiene en eneste gang.
Hverdagsskigåinga starter jeg som oftest fra Skurvbrua (5 min opp fra Håkons hall med bil) eller fra parkeringsplassen bak hopptårnet.

Sykling: Jeg sykler mest sti, og synes det er helt strålende forhold for det også. Rundt hele byen er det et omfattende stinettverk - som har ulike kvaliteter: Hovemoen/Gropmarka/Mesnaelva/Vårsetergrenda/Røyslimoen/Søre Ål byr alle på stier i ulike vanskelighetsgrader. Nordseter/Sjusjøen/Pellestova byr på fjellstisykling i spitzenklasse. Skeikampen er tre kvarter bilkjøring unna.
Selv bruker jeg oftest Håkons hall som utgangspunkt for sykling, både fordi det starter bra sykling derfra, og fordi jeg bor 5 minutter unna.

Selv bor jeg nord i byen, i Kringsjå skolekrets. Gåavstand til barnehage, barneskole (når den tid kommer), jobb og matbutikk. 5 min sykling til Håkons hall og 8 min biltur til skiløypene.

Alpint: 15 min med bil til Hafjell og 45 min til Skeikampen/Kvitfjell. 3 timer til Jotunheimen for topptureldorado.

.....og 3 timer til sjøen :-)

Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: erling] #1563697 28/02/2013 19:19
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Såmmå å je ær hen i væla, bære je ser Mjøsa. Sjø nok for de fleste. Innlandskrabber.

Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: Bjørn B] #1563728 28/02/2013 20:18
N
Niveus Offline
Medlem
Medlem
N
Vi var i samme situasjonen for et par år siden når vi skulle ut av Oslo og var på nippet til å flytte til Lillehammer. Søre Ål var høyt på listen vår.
Pinglet ut i siste liten og endte opp i Nittedal. Har aldri angret, skiløyper og stabil vinter rett utenfor døra. I sommerhalvåret fantastisk stisykling. ICON_SMILE
Eneste bakdelen er lengre til heisbasert sykling og langt for å komme over tregrensen.

Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: Bjørn B] #1563736 28/02/2013 20:29
olechr Offline
More than words
More than words
Lillehammer er konge. Beste stedet jeg har bodd.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: Bjørn B] #1563840 01/03/2013 05:32
Bjørn B Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for alle gode innspill!

Vi gleder oss stort til å bo i Lillehammer, men vi gleder oss ikke til flytteprosessen! ICON_WINK

Bjørn

Løypelegger Ultrabirken
Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: erling] #1563859 01/03/2013 07:16
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hva skal du med sjøen? Sykle?

Næh, der lar vi fisken være i fred, holder meg til innlandet....

Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: Oystein L] #1563907 01/03/2013 08:42
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Oystein L

Hva skal du med sjøen? Sykle?

Næh, der lar vi fisken være i fred, holder meg til innlandet....

Det er vanskelig å få i pose og sekk. Selv er jeg innlandskrabbe, og verdsetter stabil vinter betydelig høyere enn nærheten til sjø - selv om jeg også har sansen for saltvann mellom tærne. Men altså: snø slår saltvann.
Det jeg skulle ønske vi hadde enda litt nærmere, er skikkelige fjell for toppturer på ski. Etter å ha bodd i Indre Sogn noen år, savner jeg det å ha under en halvtimes kjøring til flotte toppturmuligheter.
Men: Lillehammer er det stedet der kabalen går opp på best mulig måte nå om dagen.

Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: Straightline] #1563908 01/03/2013 08:48
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Japp, og nå er det langhelg og nykjørte løyper Sjusjøen-Ljøsheim-Kvarstad-Sjusjøen, så ut på tur!

Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: Bjørn B] #1564342 02/03/2013 09:24
advance Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hvis du har småbarn, så er Søre Ål barneskole helt super, de fikk 'Gullsekken' for landets beste kulturskole for 2 år siden.
Vi har aldri angret på at vi flyttet hit.
Turmulighetene har vi rett utenfor stuedøra, både når det gjelder ski og sykkel.

Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: advance] #1564508 02/03/2013 20:52
Bjørn B Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Høres veldig bra ut! Vi leier et hus på nyfeltet i Søre Ål fra ca 1. Mai! ICON_SMILE

Bjørn

Løypelegger Ultrabirken
Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: advance] #1564515 02/03/2013 21:09
Loki Offline
Besatt
Besatt
Dette er litt på sida, men kulturelt sett er Dag Solstads Roman 1987 obligatorisk for innsyn i Lillehammers moderne historie.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Fortell meg alt jeg trenger å vite om Lillehammer! [Re: Loki] #1564580 03/03/2013 08:18
advance Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Litt på siden er det muligens, jeg vet ikke, men det var ingen andre skoler som fikk gullsekken det året. Jeg tror ihvertfall det er riktig at skolen i lengere tid har utmerket seg for sin måte å drive på.
Lykke til på Søre Ål.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support