Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kortisontabl mot pollen i stedenfor sprøyte, dop?

Kortisontabl mot pollen i stedenfor sprøyte, dop? #1562752 26/02/2013 23:40
B
bintang Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Har tatt kortison-sprøyte mot pollenallergi de siste 5 årene men synes ikke jeg tilfredsstillende effekt av dette. Mitt første terreng-ritt var Montebello-rittet, i slutten av Mai 2012. I første stiparti var det av sykkelen og gape etter oksygen. (Jada, var sikkert fordi jeg åpna for hardt også ICON_SMILE

Jeg vurderer å spørre fastlegen om jeg kan få prøve kortison i tablettform i steden i år, og forsøke med en mer rettet bruk rett før trening og konkurranse. Til hverdags tenker jeg å overleve på vanlige Loratadin piller, som er de eneste som ikke gjør meg griseslapp.

Armstrong sa han knasket kortisontabletter før han begynte med EPO. Men WTF, jeg er amatør og konkurrerer først og fremst mot meg selv. Eventuelt, får man lisens til kortison av legen sin?

Re: Kortisontabl mot pollen i stedenfor sprøyte, dop? [Re: bintang] #1562768 27/02/2013 06:51
Liol Offline
Ringrev
Ringrev
Var i ca samme situasjon selv i fjor vår, da jeg etter en måned med allergiplager fikk en kortison-sprøyte samme uka som jeg skulle sykle et ritt. Fant da ut at kortison gikk under gruppen med legemiddel som du eventuelt kunne søke om fritak i etterkant hvis du blir tatt i en kontroll. Dette gjaldt da personer som ikke var å regne som toppidrettsutøvere nasjonalt eller internasjonalt.

Les mer her: http://www.antidoping.no/internett/medis...-nif-medlemmer/ (kortison går under gruppen S9. Glukokortikoider og dermed ikke på listen over legemidler som det må søkes om på forhånd).

Re: Kortisontabl mot pollen i stedenfor sprøyte, dop? [Re: bintang] #1562772 27/02/2013 07:12
Stine L Offline
Ringrev
Ringrev
Du har ikke vurdert allergivaksinering, da? Da gjør du noe med årsaken til allergien i stedet for å bare behandle symptomene.

Stine
- rimelig godt kjent i Atlantis ICON_TONGUE
www.grenserittet.com - sommerens fineste sykkelritt! ICON_SMILE
(x-MTBea)
Re: Kortisontabl mot pollen i stedenfor sprøyte, dop? [Re: bintang] #1562779 27/02/2013 07:32
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Jeg får noe som heter Grasax som er en 3årig vaksine mot gresspollen. En tablett hver dag i 3 år så skal man bli kvitt allergien mot gresspollen. Har akkurat begynt, så vet ikke om hvor effektivt det er enda.

Redigert av Lid; 27/02/2013 07:32.
Re: Kortisontabl mot pollen i stedenfor sprøyte, dop? [Re: Lid] #1562939 27/02/2013 11:17
Rene Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Lid
Jeg får noe som heter Grasax som er en 3årig vaksine mot gresspollen. En tablett hver dag i 3 år så skal man bli kvitt allergien mot gresspollen. Har akkurat begynt, så vet ikke om hvor effektivt det er enda.

Ble ferdig med den siste tabletten i februar i fjor. Hadde samme plager i fjor sommer, og forventer samme plager igjen i år. Litt dempet fra da det var som verst, men langt fra vaksinert og kvitt driten..

Re: Kortisontabl mot pollen i stedenfor sprøyte, dop? [Re: Liol] #1562957 27/02/2013 11:40
B
bintang Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Sitat: Liol
... Fant da ut at kortison gikk under gruppen med legemiddel som du eventuelt kunne søke om fritak i etterkant hvis du blir tatt i en kontroll. Dette gjaldt da personer som ikke var å regne som toppidrettsutøvere nasjonalt eller internasjonalt. ...

Takk veldig greit å vite.

Re: Kortisontabl mot pollen i stedenfor sprøyte, dop? [Re: bintang] #1562959 27/02/2013 11:42
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: bintang
Jeg vurderer å spørre fastlegen om jeg kan få prøve kortison i tablettform

Vil neppe gi deg noe ekstra sett ift injeksjon du har fått tidligere ( du fikk kenacort-t 40 mg ikke sant?). Men du kan prøve. Spesifik immunterapi kan være en vei å gå enten i form av tabletter ( som du må huske på å ta hver dag - fø. noe prakk å huske på for mange) eller i form av et hyposensibiliseringsopplegg med injeksjoner i et opptrappingsprogram. 6-8 ukers intervaller mellom hver sprøyte og du må bruke noe tid på dette også. Snakk med din lege om dine plager er så omfattende at dette er noe som kunne være aktuelt for deg. Det er nemlig ganske gode resultater av denne behandlingen.

Re: Kortisontabl mot pollen i stedenfor sprøyte, dop? [Re: Stine L] #1562960 27/02/2013 11:42
B
bintang Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Sitat: Stine L
Du har ikke vurdert allergivaksinering, da? Da gjør du noe med årsaken til allergien i stedet for å bare behandle symptomene.

Har ikke kjent til dette, min lege har aldri nevnt det. Har time i morgen og skal høre.
Leste i en annen "pollen" tråd her at allergivaksinering innebærer regelmessige sprøyter over en lengre periode...

Re: Kortisontabl mot pollen i stedenfor sprøyte, dop? [Re: Lid] #1562961 27/02/2013 11:44
B
bintang Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Sitat: Lid

Takk for tips, skal spørre legen i morgen. Funker det for bjørk/or også?

Re: Kortisontabl mot pollen i stedenfor sprøyte, dop? [Re: bintang] #1562976 27/02/2013 12:01
Stine L Offline
Ringrev
Ringrev
Nei, Grazax funker kun på gress. Mot bjørk, midd og pelsdyr må man vaksineres med injeksjoner. Mulig du kan rekke gress før sommeren, men bjørk må du i så fall vente med til høsten. Man kan ikke starte opp i pollensesongen. Det tar mest tid i starten, da man må vaksineres ukentlig i 8 uker. Vedlikeholdsdosene gies kun annenhver mnd, og da kan man om man blir behandlet både for bjørk og gress få disse samtidig. Har mange pasienter som forteller om stor bedring allerede første sesong.

Stine
- rimelig godt kjent i Atlantis ICON_TONGUE
www.grenserittet.com - sommerens fineste sykkelritt! ICON_SMILE
(x-MTBea)
Re: Kortisontabl mot pollen i stedenfor sprøyte, dop? [Re: bintang] #1563005 27/02/2013 12:52
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er født med allergi. Jeg har brukt allergitabletter fra April til September. Ventoline, nesespray og øyedråper. Jeg var/er allergisk mot bjørk, gress, høy, buerot etc. hest, hund, katt osv hele rekka.

Legen min anbefalte meg akupunktur. Jeg lo av legen og sa det ikke ville virke. Legen ba meg gi det en sjanse. Jeg ga det en sjans og er nå så og si helt frisk. Det er kun de dagene når bjørkepollen er på det verste jeg tar tabletter.

Prøv akupunktur. Du har ikke noe å tape på det. Det hjalp meg.

Re: Kortisontabl mot pollen i stedenfor sprøyte, dop? [Re: Ketle] #1563033 27/02/2013 13:52
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Sitat: Ketle
Jeg er født med allergi. Jeg har brukt allergitabletter fra April til September. Ventoline, nesespray og øyedråper. Jeg var/er allergisk mot bjørk, gress, høy, buerot etc. hest, hund, katt osv hele rekka.

Legen min anbefalte meg akupunktur. Jeg lo av legen og sa det ikke ville virke. Legen ba meg gi det en sjanse. Jeg ga det en sjans og er nå så og si helt frisk. Det er kun de dagene når bjørkepollen er på det verste jeg tar tabletter.

Prøv akupunktur. Du har ikke noe å tape på det. Det hjalp meg.

+1. Jeg er helt uten medisiner etter å blitt behandlet med akupunktur. Jeg var ikke veldig hardt rammet, men brukte tabletter og øyedråper, nå har jeg svake symptomer og bruker ikke lenger noen form for medisin.

Så mange stier og så kort liv...

Moderator  support