Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kortisontabl mot pollen i stedenfor sprøyte, dop?

Kortisontabl mot pollen i stedenfor sprøyte, dop? #1562752 26/02/2013 23:40
B
bintang Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Har tatt kortison-sprøyte mot pollenallergi de siste 5 årene men synes ikke jeg tilfredsstillende effekt av dette. Mitt første terreng-ritt var Montebello-rittet, i slutten av Mai 2012. I første stiparti var det av sykkelen og gape etter oksygen. (Jada, var sikkert fordi jeg åpna for hardt også ICON_SMILE

Jeg vurderer å spørre fastlegen om jeg kan få prøve kortison i tablettform i steden i år, og forsøke med en mer rettet bruk rett før trening og konkurranse. Til hverdags tenker jeg å overleve på vanlige Loratadin piller, som er de eneste som ikke gjør meg griseslapp.

Armstrong sa han knasket kortisontabletter før han begynte med EPO. Men WTF, jeg er amatør og konkurrerer først og fremst mot meg selv. Eventuelt, får man lisens til kortison av legen sin?

Re: Kortisontabl mot pollen i stedenfor sprøyte, dop? [Re: bintang] #1562768 27/02/2013 06:51
Liol Offline
Ringrev
Ringrev
Var i ca samme situasjon selv i fjor vår, da jeg etter en måned med allergiplager fikk en kortison-sprøyte samme uka som jeg skulle sykle et ritt. Fant da ut at kortison gikk under gruppen med legemiddel som du eventuelt kunne søke om fritak i etterkant hvis du blir tatt i en kontroll. Dette gjaldt da personer som ikke var å regne som toppidrettsutøvere nasjonalt eller internasjonalt.

Les mer her: http://www.antidoping.no/internett/medis...-nif-medlemmer/ (kortison går under gruppen S9. Glukokortikoider og dermed ikke på listen over legemidler som det må søkes om på forhånd).

Re: Kortisontabl mot pollen i stedenfor sprøyte, dop? [Re: bintang] #1562772 27/02/2013 07:12
Stine L Offline
Ringrev
Ringrev
Du har ikke vurdert allergivaksinering, da? Da gjør du noe med årsaken til allergien i stedet for å bare behandle symptomene.

Stine
- rimelig godt kjent i Atlantis ICON_TONGUE