|
|
Hvordan bli bedre teknisk og få det morsommere?
|
Re: Hvordan bli bedre teknisk og få det morsommere?
[Re: baronKanon]
02/06/2013 20:32
|
Myrulv
Entusiast
|
Entusiast
Jeg løfter denne opp nesten fra glemselen.
Ser jo at det er veldig mange som sykler med styre med rise og samtidig ganske så bredt.
Hva er eventuelt fordelen med dette?
Selv har jeg et typisk grusræserstyre, kort og flatt. Jeg vurderer nå å prøve noe bredere og med rise (dersom det har noe for seg da). Finnes det noen typiske dimensjoner man kan gå ut fra som er universelt ok? Eller er mantraet at man må prøve forskjellige for å finne noe som passer for seg? Bredt styre gir deg bedre kontroll ved større moment, og du får bedre håndstilling for å ta imot større slag (smal vs bred pushup som referanse, så skjønner du). For et par år siden var det veldig populært med mye oppsving på styrene, men det har moderert seg ettersom styrene har blitt bredere. Med for mye oppsving mister du trykk på forhjulet, så styring kan bli dårligere - men du får ikke "OTB-følelsen" når det er bratt, så du kan kjøre noe fortere. Kort stem og bredt styre er oppskrift på god nedoverkontroll og god svingkontroll. Smale styrer har INGEN fordeler annet enn at det tar mindre plass i startfeltet på ritt og ved lagring. Har selv ikke kjørt med noe smalere enn 685 siden 2001. Nå er alt under 700 udigg. Må bare si meg helt enig her. Fikk ny sykkel med bredere styre før fjorårsesesongen. Første reaksjon var: Hvor er baufila? Ble anbefalt å sykle med det en måneds tid før jeg eventuelt kappet. Allerede første tur ble jeg klar over fordelene. Mye bedre kontroll, klarte plutselig ting jeg tidligere ikke en gang prøvde. Nå er ikke mitt mer enn 650, men det er 100 mer enn jeg pleide å sykle med.
|
|
|
03/06/2013 17:12
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Har de sykler der, brukbart eller ta med? Vi tok med. Dirt School har nok ikke noen sykler, men det er utleiemuligheter i lokale sykkelbutikker i Innerleithen og på trailsenteret i Glentress. Men de er engelske, og dermed med bremsene feil vei. Litt køddent å kjøre teknikkurs med sykkel du ikke er fortrolig med. Haha de er gærne, det visste jeg ikke, sykla mye i England men på egen sykkel. Leier jeg for flere dager burde det være mulig å snu? Ok uansett, forstår det som at dette er noe du virkelig anbefaler, jeg vurderer det sterkt her nå.. Såfall 2 dager XC er vel greit å begynne med når jeg begynner med sti.. Sendt de mail på det med sykler, tar jo gjerne med men var det å sende splitter ny sykkel da..  Har du noe formening om Glentress eller Cathkin Braes? Overnatting?
|
|
|
[Re: svk]
04/06/2013 07:47
|
Viktor4u
Entusiast
|
Entusiast
Bli bedre på sti = Kurs med Aslak Mørstad på Letth ( http://www.letth.no/kurs.html ) Jeg tok dette nybegynner kurset i våres, har siden trent på egenhånd, mener selv at jeg har fått en helt annen flyt, og jeg "gutser" på der jeg tidligere "feiget" ut, "bare gærninger" som sykler der !. Det er ikke nok med bare kurs, det må trenes, øves, feiles og prøves, og det er flere ganger som jeg har prøvd både 2-3 ganger på samme hinder. Jeg er av "old school" og når da jeg byttet ut min Klein fra slutten av 90 tallet med ny Cube karbon 29", med et 740 bredt styre, var det frem med rør kutter og målebånd, for det brede styret skulle ikke jeg ha, styret skulle jo være like bredt som skulderbredden. Det var en tabbe !! Aslak påpekte det smale styret mitt, og at det ville være enklere å ha kontroll, med et bredere styre. Og det stemmer, jeg har fått tømt lommeboka for noen kroner og kjøpt et carbon styre på 720mm, Cuben, og jeg oppfører oss annerledes, vi kommer opp der vi ga opp, mistet balansen tidligere osv Så ta et kurs, tren, øv mye og ha et bredt glis og styre.. God sommer MVH
Viktor4u
2018 Ski - Birken 2018 Løp - Birken 2018 Sykkel - Elgrittet Valdresrittet Grenserittet Birken
|
|
|
[Re: Viktor4u]
04/06/2013 07:54
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det er ikke nok med bare kurs, det må trenes, øves, feiles og prøves, og det er flere ganger som jeg har prøvd både 2-3 ganger på samme hinder.
Dette er her det ligger. Det kan hende man skal/kan lære seg basis-øvelser på asfalten også. Bunnyhop og opp-og-over-øvelser kan gjøre med en pinne på asfalten, deretter en stein, så en større stein, så leca-stein... til man greit tar 30-40cm stokker i fart på teknisk sti. Det er heller ingen skam å spørre turkamerat om han kan vise hvordan han takler en bestemt kneik/knot, hvordan noen beholder flyten i et parti, hvordan man ser mens man sykler.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
12/07/2013 15:22
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Jeg ville startet med et på 720 eller bredere (det er lettere å kappe enn å skjøte). Superstar Components har et styre som heter Flatland som er780mm i utgangspunktet og kan kappes ned mot 720 - har forresetn et slikt kappet til 740 liggende for evt salg. Billig styre, og gir en feeling i hvert fall. Husk at man kommer lenger frem med bredere styre, så hvis man vil beholde litt oppreist stilling, kan man kompensere med kortere stem. Da har jeg testet et bredere styre og det falt absolutt i smak. Ikke så bredt som 720, det jeg testet var på kun 680, men det ga en helt annen kontroll og var en skikkelig åpenbaring. Dette vil jeg mer av. Siden jeg må levere tilbake styret, har jeg laget en kjøpstråd (som jeg skammelig nok promoterer her): Styret og stem ØK
|
|
|
[Re: RazeFaze]
12/07/2013 16:53
|
Oddeman
Ringrev
|
Ringrev
Det er ikke nok med bare kurs, det må trenes, øves, feiles og prøves, og det er flere ganger som jeg har prøvd både 2-3 ganger på samme hinder.
Dette er her det ligger. Det kan hende man skal/kan lære seg basis-øvelser på asfalten også. Bunnyhop og opp-og-over-øvelser kan gjøre med en pinne på asfalten, deretter en stein, så en større stein, så leca-stein... til man greit tar 30-40cm stokker i fart på teknisk sti. Det er heller ingen skam å spørre turkamerat om han kan vise hvordan han takler en bestemt kneik/knot, hvordan noen beholder flyten i et parti, hvordan man ser mens man sykler. Bønnyhopp suger balle. IMO. Prøvd og prøvd og resulatet er latterlige forsøk på å rive styret av sykkelen. Mer å hente på brems-sving-trening for min del. Setter nå turen mot bymarka. Uten bønny. Siste tørre tur før august ser det ut til...
Redigert av Oddeman; 12/07/2013 16:53.
------------------ I don't believe a word
|
|
|
[Re: RazeFaze]
12/07/2013 20:18
|
gikke
Besatt
|
Besatt
Dette er her det ligger. Det kan hende man skal/kan lære seg basis-øvelser på asfalten også. Bunnyhop og opp-og-over-øvelser kan gjøre med en pinne på asfalten, deretter en stein, så en større stein, så leca-stein... til man greit tar 30-40cm stokker i fart på teknisk sti. Det er heller ingen skam å spørre turkamerat om han kan vise hvordan han takler en bestemt kneik/knot, hvordan noen beholder flyten i et parti, hvordan man ser mens man sykler. Bønnihåpp er ren magi. Forbeholdt de få.
Ski baby! Erik S. Hynne
|
|
|
|
|