|
|
Hvordan bli bedre teknisk og få det morsommere?
|
Hvordan bli bedre teknisk og få det morsommere?
25/02/2013 14:58
|
svk
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg har lyst til å bli bedre på stisykling når snøen forsvinner. Har ikke tenkt til å delta i noe ritt, og er ikke så farlig hvor fort det går, men det er gøy å få til ting  Det funker jo å bare sykle mye, men er det noen som har noen tips til ting man kan trene på for å ha det morsommere i skogen? Har sett teknikksiden til Terrengsykkel. Flere videoer/nettsider? Andre forslag?
|
|
|
Re: Hvordan bli bedre teknisk og få det morsommere?
[Re: svk]
25/02/2013 15:11
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Bli med på fellestur. Man skal aldri undervurdere positivt gruppepress. Ta kurs med Aslak hos Letth. Start sesongen tidlig med kurs hos www.dirtschool.co.uk.Sykle mye Øv masse Ha det gøy Ikke tenk for mye Hold deg i ytterkanten av komfortsonen Prøv igjen hvis du ikke får til (noen holder på i samme bakke i 2 timer eller mer bare for å komme opp, selv om de er passe kokko, da)
|
|
|
[Re: baronKanon]
25/02/2013 15:17
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er ikke ut av de beste teknisk,men ser at mange kan lære mye på området. Det å leke seg på sykkelen er mitt råd(balansere ,hoppe osv.). Vet ikke hvor mange ganger jeg har prøvd å ta vanskelige crux bare for moro skyld,og plutselig gikk det,og cruxet ble etterhvert lett. Tror også at mange lar seg stoppe av frykt på steder der de egentlig har evnene til å ta seg frem,mens andre burde komme i bedre form for å klare ting. Alltid lettere å komme seg fram når formen er på topp. Prøv igjen hvis du ikke får til (noen holder på i samme bakke i 2 timer eller mer bare for å komme opp, selv om de er passe kokko, da)
Been there,done that. Men så er jeg skikkelig kokko da.
Redigert av SimonS; 25/02/2013 15:19.
|
|
|
25/02/2013 15:17
|
dokhan
Entusiast
|
Entusiast
Jeg fikk ganske mye ut av å lese Mastering Mountain Bike Skills av Brian Lopes. Den har en del generelle tips som lar seg overføre til de fleste situasjoner, sånn at hvis du alltid har dem i bakhodet, vil du være i stand til å bedømme om du er i ferd med å utvikle god eller dårlig teknikk. Boka er tilgjengelig digitalt. Edit: det beste tipset er (som nevnt) utvilsomt å sykle sammen med folk som har mer erfaring.
Redigert av dokhan; 25/02/2013 15:30.
|
|
|
25/02/2013 15:30
|
svk
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Gode tips, er jo mye sånn jeg har lært så langt. Er litt på jakt etter ting man kan fokusere på når man øver, type høkking, soorvalg, balansering i oppovercrux. Noen som øver spesifikt, eller er det stort sett å sykle mye som gjelder? Enig i at form er viktig, tryner på enkle ting når jeg er sliten... Er heldig og sykler mye med folk som er litt tøffere enn meg både i oppovercrux og utforkjøringer. Lærer mye, men har lyst til å ta dem igjen også 
|
|
|
25/02/2013 15:34
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
|
|
|
25/02/2013 19:18
|
nilswithskills
Ringrev
|
Ringrev
Dra på tur med noen som er bedre enn deg og forsøk å henge på. Det gjør underverker.
mvh Nils
|
|
|
25/02/2013 19:32
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Hurra for trådstarter - ahh, jeg elsker en slik innstilling til syklingen. Masse smart er nevnt her og jeg slutter meg til de alle.
Uansett hvor du er eller hvor du begynner, så synes jeg selv det alltid er fint å ha en spesiell ting jeg vil bli bedre på når jeg sykler. Ha kun et fokusområde. Det kan være balanse, oppovercrux, kontroll i bratt nedover ved riktig bremsebruk, svinger, etc. Min enkle tilnærming er å stille meg spørsmål «hva er det som hindrer meg mest fra å få god flyt på stiene nå?», også forsøker jeg å fikse på det med litt målrettet øving.
Det man aldri kommer bort fra, uansett hva det gjelder, er basisferdigheter i form av balanse og posisjon på sykkelen.
Del stien, skru av Strava
|
|
|
27/02/2013 07:58
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lær deg bunny hopp - det skal jeg, fordi da kan jeg gjøre sånn som Brian Lopes: http://www.youtube.com/watch?v=YJ0mBx6SWzk&feature=youtu.be
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
27/02/2013 10:09
|
olechr
More than words
|
More than words
Sykle med folk som er bedre enn deg er nok letteste måten for å bli raskere. For er i hodet mye ligger. Å kjøre en helg i feks Hafjell gjør også underverker samt er sykt gøy
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
27/02/2013 11:16
|
Bjørn B
Ivrig
|
Ivrig
Kjøp Mountain Biking The Manual av Chris Ball!
Hev blikket! Få vekten godt balansert over begge hjulene. Bøy i armer og ben. Brems kun i rette linjer og tidligere enn du tror. Når du skal bremse, gjør det skikkelig, og slipp så opp. Jobb med underlaget, ikke mot det.
Bjørn
Insta: @bjornballangrud
Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel Løypelegger Ultrabirken
|
|
|
27/02/2013 11:44
|
svk
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ser ut som om man må fortsette å utfordre seg selv! Enig i at man lærer mye av vanskelig nedoverkjøring, har selv prøvd utforsykkel i Hafjell, stisykkel i Tryvann og stisykkel ned fra toppen av Gran Canaria. Var i samme gruppe (med FreeMotion) som olechr, han måtte vente en del... Var uansett innmari gøy å prøve å holde følge, og å kunne fokusere (nesten) bare på nedoverkjøringene på vei ned til kysten. Tror man kan lære enda mer med spesifikke ting eller teknikker man prøver å få til, ikke bare å komme seg fortest mulig fram og henge på de foran. Bunnyhopp, balansere på sykkelen i crux, trykke til og jobbe med underlaget i svinger kan kanskje være ting det hadde vært gøy å kunne/være bedre i? Gleder meg til å prøve tips og teknikker fra dere, videoer og bøker, tror det kan bli gøy. Hvis ikke det er gøy, er det jo bare å fortsette å sykle bare for gøy 
|
|
|
27/02/2013 14:53
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvis du leser og ser videoer og sånn for å lære basisteknikker, synes jeg det er viktig å ha med en person som kan ta video av deg - gjerne med en app som lar deg scrolle bilde for bilde for å se hvordan du faktisk står/sitter på sykkelen. Det er gull verdt å se seg selv utenfra når du tror du har gjort noe bra - men så...
Da jeg var hos Dirt School i fjor brukte de en slik app for å vise der man kunne gå gjennom hele forløpet. Noen som har peil på hvilken app eller har noe forslag? Merker at jeg trenger å vise meg selv hvordan jeg er på sykkelen, for jeg føler at noe ikke er helt riktig til tider.
Redigert av baronKanon; 27/02/2013 14:55. Rediger grunn: etterlysning.
|
|
|
27/02/2013 17:49
|
Bjørn B
Ivrig
|
Ivrig
Da jeg var hos Dirt School i fjor brukte de en slik app for å vise der man kunne gå gjennom hele forløpet. Noen som har peil på hvilken app eller har noe forslag? Merker at jeg trenger å vise meg selv hvordan jeg er på sykkelen, for jeg føler at noe ikke er helt riktig til tider.
Det er Coach's Eye! Supert verktøy!
Bjørn
Insta: @bjornballangrud
Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel Løypelegger Ultrabirken
|
|
|
[Re: nilswithskills]
27/02/2013 17:51
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dra på tur med noen som er bedre enn deg og forsøk å henge på. Det gjør underverker. Dette er - ved siden av MYE sykling på sti - ekstremt lærerikt. Med et par kne- og albuebeskyttere føler du deg litt barskere og mindre sårbar i de partiene du synes er skumle. Mindre bremsing og myndig grep om styret kan også gi bedre flyt i krevende partier rett ned uten sving, hvor rart det enn høres ut.
Gaute
|
|
|
[Re: Bjørn B]
28/02/2013 09:25
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det er Coach's Eye! Supert verktøy! Takk. Kjøpern asap zulu, bongotromme.
|
|
|
02/06/2013 09:51
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Jeg løfter denne opp nesten fra glemselen.
Ser jo at det er veldig mange som sykler med styre med rise og samtidig ganske så bredt.
Hva er eventuelt fordelen med dette?
Selv har jeg et typisk grusræserstyre, kort og flatt. Jeg vurderer nå å prøve noe bredere og med rise (dersom det har noe for seg da). Finnes det noen typiske dimensjoner man kan gå ut fra som er universelt ok? Eller er mantraet at man må prøve forskjellige for å finne noe som passer for seg?
|
|
|
02/06/2013 10:14
|
T.Surnevik
Avhengig
|
Avhengig
Syklet ned til Lysebotn tidligere i uken, fikk utfordret de tekniske egenskapene i nedoverbakker med mye hårnålsvinger ganske bra. Ganske greit å ha hele veibanen for seg selv 
|
|
|
[Re: T.Surnevik]
02/06/2013 10:55
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
Syklet ned til Lysebotn tidligere i uken, fikk utfordret de tekniske egenskapene i nedoverbakker med mye hårnålsvinger ganske bra. Ganske greit å ha hele veibanen for seg selv ...det går en ganske fresk sti innerst i dalen fra toppen og ned.
|
|
|
[Re: Rønnern]
02/06/2013 12:27
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg løfter denne opp nesten fra glemselen.
Ser jo at det er veldig mange som sykler med styre med rise og samtidig ganske så bredt.
Hva er eventuelt fordelen med dette?
Selv har jeg et typisk grusræserstyre, kort og flatt. Jeg vurderer nå å prøve noe bredere og med rise (dersom det har noe for seg da). Finnes det noen typiske dimensjoner man kan gå ut fra som er universelt ok? Eller er mantraet at man må prøve forskjellige for å finne noe som passer for seg? Bredt styre gir deg bedre kontroll ved større moment, og du får bedre håndstilling for å ta imot større slag (smal vs bred pushup som referanse, så skjønner du). For et par år siden var det veldig populært med mye oppsving på styrene, men det har moderert seg ettersom styrene har blitt bredere. Med for mye oppsving mister du trykk på forhjulet, så styring kan bli dårligere - men du får ikke "OTB-følelsen" når det er bratt, så du kan kjøre noe fortere. Kort stem og bredt styre er oppskrift på god nedoverkontroll og god svingkontroll. Smale styrer har INGEN fordeler annet enn at det tar mindre plass i startfeltet på ritt og ved lagring. Har selv ikke kjørt med noe smalere enn 685 siden 2001. Nå er alt under 700 udigg.
|
|
|
02/06/2013 12:46
|
Dan
More than words
|
More than words
For et par år siden var det veldig populært med mye oppsving på styrene, men det har moderert seg ettersom styrene har blitt bredere. Nja, er det ikke heller slik at 29-ere har blitt populære de siste årene og dermed ser du færre styrer med mye oppsving, fordi det bygger for mye i høyden på en allerede høy front? På 26-tommere vil jeg tro at oppsving er like populært nå som for fem år siden.
|
|
|
[Re: Jokis]
02/06/2013 13:01
|
T.Surnevik
Avhengig
|
Avhengig
Syklet ned til Lysebotn tidligere i uken, fikk utfordret de tekniske egenskapene i nedoverbakker med mye hårnålsvinger ganske bra. Ganske greit å ha hele veibanen for seg selv ...det går en ganske fresk sti innerst i dalen fra toppen og ned. Sti og racer går sjelden som hånd i hanske  Men stien må nok prøves ut en gang den også 
|
|
|
[Re: T.Surnevik]
02/06/2013 17:12
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
Syklet ned til Lysebotn tidligere i uken, fikk utfordret de tekniske egenskapene i nedoverbakker med mye hårnålsvinger ganske bra. Ganske greit å ha hele veibanen for seg selv ...det går en ganske fresk sti innerst i dalen fra toppen og ned. Sti og racer går sjelden som hånd i hanske  Men stien må nok prøves ut en gang den også Ah sorry. Trodde det var snakk om stisykling her 
|
|
|
02/06/2013 18:37
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Med for mye oppsving mister du trykk på forhjulet, så styring kan bli dårligere - men du får ikke "OTB-følelsen" når det er bratt, så du kan kjøre noe fortere. Kort stem og bredt styre er oppskrift på god nedoverkontroll og god svingkontroll. OTB-følelsen har blitt ganske så mye mindre etter at jeg lærte å flytte rumpa bakover og holde den lavt i tekniske nedkjøringer. Er det noen tanker om hva slags styre (med tanke på dimensjoner) en kan prøve seg på i utgangspunktet? Bredde er en ting, men det er jo sweep, rise og sikkert en haug med andre begreper som jeg ikke nødvendigvis skjønner hva er... Det er greit nok å prøve seg frem, men ser at det kan bli ganske dyrt om man prøver seg frem via den enorme jungelen av styrer der ute og man er liksom litt på ville veier med hva man skal se etter.
|
|
|
[Re: Dan]
02/06/2013 19:18
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
For et par år siden var det veldig populært med mye oppsving på styrene, men det har moderert seg ettersom styrene har blitt bredere. Nja, er det ikke heller slik at 29-ere har blitt populære de siste årene og dermed ser du færre styrer med mye oppsving, fordi det bygger for mye i høyden på en allerede høy front? På 26-tommere vil jeg tro at oppsving er like populært nå som for fem år siden. Tja, for min del har overgang til senkepinne gjort at jeg har senket styret på 26-eren min. Nå kan jeg ha lavt styre for godt trykk på forhjulet og samtidig få plass til å bevege meg og få vekten lavt nok siden jeg får setet ut av veien. Når jeg hever setet igjen gir det lavere styret bedre klatreegenskaper. Men, styret er det samme, jeg bare flyttet et par spacere, så du har vel fortsatt rett...
|
|
|
[Re: Dan]
02/06/2013 19:32
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
På 26-tommere vil jeg tro at oppsving er like populært nå som for fem år siden. Nei, det er det ikke. I hvert fall ikke hvis man ser utvalget fra forskjellige produsenter. Så på gammel sykkelfilm der folk hadde korte, høye styrer, og samme personer sykler samme type sykler med brede, lavere styrer på nyere filmer. Dette er proffer.
|
|
|
02/06/2013 20:13
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Har de sykler der, brukbart eller ta med?
|
|
|
[Re: JoachimV]
02/06/2013 20:23
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har de sykler der, brukbart eller ta med? Vi tok med. Dirt School har nok ikke noen sykler, men det er utleiemuligheter i lokale sykkelbutikker i Innerleithen og på trailsenteret i Glentress. Men de er engelske, og dermed med bremsene feil vei. Litt køddent å kjøre teknikkurs med sykkel du ikke er fortrolig med.
|
|
|
[Re: Rønnern]
02/06/2013 20:30
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Er det noen tanker om hva slags styre (med tanke på dimensjoner) en kan prøve seg på i utgangspunktet?
Bredde er en ting, men det er jo sweep, rise og sikkert en haug med andre begreper som jeg ikke nødvendigvis skjønner hva er...
Sweep er personlig, men bredere styrer vil ofte ha mer sweep (eller bakoverbøy som vi også kan si). Jeg ville startet med et på 720 eller bredere (det er lettere å kappe enn å skjøte). Superstar Components har et styre som heter Flatland som er780mm i utgangspunktet og kan kappes ned mot 720 - har forresetn et slikt kappet til 740 liggende for evt salg. Billig styre, og gir en feeling i hvert fall. Husk at man kommer lenger frem med bredere styre, så hvis man vil beholde litt oppreist stilling, kan man kompensere med kortere stem.
|
|
|
|
|