Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

preseason slanking

preseason slanking #1561951 25/02/2013 11:11
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei,

Fett på magen som følge av utsvevende livsstil og muskler i overkroppen som følge av langrenn, har ført til at jeg er ca 6 kilo for tung!

Det må det gjøres noe med så jeg etablerer herved en slanketråd for meg selv og andre som vil ta av noen kilo frem mot sesongstart. Ting blir gjennomført når man går public med målsetninger :-)

Selv satser jeg på 6kg ned på ca 9uker fra nuh! Første veiing blir i morgen. Regner med å ligge på et underskudd på ca 6-700 kcal pr dag. Det burde får meg i mål i løpet av de 60 dagene frem til 1.mai.

Kom igjen. Noen flere som skal av med vinterfett?

Mvh
Tobias

Re: preseason slanking [Re: tobiast] #1561955 25/02/2013 11:16
Snorre 1967 Offline
Entusiast
Entusiast
Er i gang og har gått ned 8 kg siden nyttår. Målsettingen er ytterligere 7 kg innen et visst ritt i slutten av august !

Har ligget på - 1 kg/ uke frem til nå, men vil etterhvert gå over til -0,6 kg/uke for ikke påvirke treningen altfor mye !

Sånn nå er det ute !

Re: preseason slanking [Re: Snorre 1967] #1561961 25/02/2013 11:29
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Snorre 1967

...
Har ligget på - 1 kg/ uke frem til nå, men vil etterhvert gå over til -0,6 kg/uke for ikke påvirke treningen altfor mye !

...

Jupp -det er vanskelig det der. Hvis jeg trener hardt går jeg ofte opp litt faktisk. Å trene av seg vekt funker ikke: Jeg blir #"#%"#$&%#$" sulten av hardtrening :-)

-Tobias

Re: preseason slanking [Re: tobiast] #1561964 25/02/2013 11:32
Snorre 1967 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: tobiast

...

...

Jupp -det er vanskelig det der. Hvis jeg trener hardt går jeg ofte opp litt faktisk. Å trene av seg vekt funker ikke: Jeg blir #"#%"#$&%#$" sulten av hardtrening :-)

-Tobias

Trening er gram og kosthold er kilo !

Re: preseason slanking [Re: tobiast] #1562010 25/02/2013 12:51
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg kickstarta en slankeprosess ved å ta av anslagsvis 2 kg på de 3 siste dagene.
Av uheldige bivirkninger kan nevnes vond rygg etter å ha tilbragt en natt i fosterstilling ved siden av dassen. (Kuren ble initiert av dårlig mat/oppvask på kantina.)

Men, til saken.. er ikke 6 kg på 9 uker litt raskere vektnedgang enn hva som er anbefalt..?
Mener å ha hørt/lest at for større slankeprosjekt anbefales maks 1 kg nedgang på 2 uker.
(Vi vil jo ikke at du skal miste alt trøkket fram til 1. mai - du skal da ta noe føringer du også, ikke bare spurte opp siste bakken.. ICON_WINK )

Re: preseason slanking [Re: Snorre 1967] #1562014 25/02/2013 12:57
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Er i gang og har gått ned 8 kg siden nyttår. Målsettingen er ytterligere 7 kg innen et visst ritt i slutten av august !

Sånn nå er det ute !

Steike, hvor lett har egentlig du blitt da? sist jeg så vekt og ditt navn (før Birken i 2012) så var du på 95 (som meg)... pokker - må trene enda hardere for å holde følge, eller begynne med noe annet :-)

Imponerende greier, hvordan klarer du dette? Jeg har stagnert helt - men formen er god

Re: preseason slanking [Re: tobiast] #1562027 25/02/2013 13:18
=
=DAZHOFF= Offline
Entusiast
Entusiast
=
76kg,nå og håper å gå ned til ca 72-73kg uten kondisjonstap.
Vekttap: Maks 0,5 kg uka. Har holdt vekta rimelig greit nede etter et brutalt vekttap i fjor (ca 20 kg).

Re: preseason slanking [Re: tobiast] #1562030 25/02/2013 13:23
paala Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg skal ned til 75 kg når vi ser april. Startet på 83kg 1 januar og er nå på 79kg. Velger å gå den harde veien med trening og sunt kosthold. Mener også å ha hørt at det er den sunneste måten å gjøre det på.

Kapitalismen uten konkurser ville være som kristendom uten helvete.
Re: preseason slanking [Re: Lurifax] #1562037 25/02/2013 13:33
Snorre 1967 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Lurifax

Sånn nå er det ute !

Steike, hvor lett har egentlig du blitt da? sist jeg så vekt og ditt navn (før Birken i 2012) så var du på 95 (som meg)... pokker - må trene enda hardere for å holde følge, eller begynne med noe annet :-)

Imponerende greier, hvordan klarer du dette? Jeg har stagnert helt - men formen er god

Hehe, hadde det bare vært så vel !

Jeg kom meg ned til 93 før Birken i fjor, men høsten, julbordsesongen mv. ga dessverre litt for mye vinterisoalsjon igjen, men utgangspunket var likevel ikke like galt som ved nyttår i 2011/2012 og målsettingen er å komme ned rundt midten av 80-tallett (etter sigende skal min idealvekt være ca. 83-84 kg) og jeg har også tenkte å holde meg der uten nevneverdig vinterisolasjon.

Jeg har også økt treningsmengden noe og håper og tror at jeg vil ligge på et snitt på7-9 timer/uke mot 4-6 i fjor, så får vi se hva detet bringer !

Redigert av Snorre 1967; 25/02/2013 13:34. Rediger grunn: skrivefeil
Re: preseason slanking [Re: Snorre 1967] #1562046 25/02/2013 13:48
Lurifax Offline
Besatt
Besatt

Sånn nå er det ute !

Jeg kom meg ned til 93 før Birken i fjor, men høsten, julbordsesongen mv. ga dessverre litt for mye vinterisoalsjon igjen, men utgangspunket var likevel ikke like galt som ved nyttår i 2011/2012 og målsettingen er å komme ned rundt midten av 80-tallett (etter sigende skal min idealvekt være ca. 83-84 kg) og jeg har også tenkte å holde meg der uten nevneverdig vinterisolasjon.

Jeg har også økt treningsmengden noe og håper og tror at jeg vil ligge på et snitt på7-9 timer/uke mot 4-6 i fjor, så får vi se hva detet bringer !

Husker du stod i veikanten og gjorde et eller annet med sykkelen din, det var nok eneste grunn til at du ikke klarte merket - ja også at du ikke rett og slett bare syklet sammen med meg fishwhack

Re: preseason slanking [Re: Lurifax] #1562055 25/02/2013 13:57
Snorre 1967 Offline
Entusiast
Entusiast

Sånn nå er det ute !

Husker du stod i veikanten og gjorde et eller annet med sykkelen din, det var nok eneste grunn til at du ikke klarte merket - ja også at du ikke rett og slett bare syklet sammen med meg fishwhack

Ja, hadde dessverre en sigende settepinne å slite med og måtte ta 3 tekniske pauser pga. dette.

Skjer ikke igjen og jeg skal sørge for å spore opp deg på startlistene og henge meg på om vi havner i samme pulje !

Redigert av Snorre 1967; 25/02/2013 13:58. Rediger grunn: skrivefeil
Re: preseason slanking [Re: paala] #1562135 25/02/2013 16:24
=
=DAZHOFF= Offline
Entusiast
Entusiast
=
Sitat: paala
Jeg skal ned til 75 kg når vi ser april. Startet på 83kg 1 januar og er nå på 79kg. Velger å gå den harde veien med trening og sunt kosthold. Mener også å ha hørt at det er den sunneste måten å gjøre det på.

Dette tror jeg også på!

Jeg la om kostholdet og ble mer bevisst på hva jeg puttet inn. Jeg gjorde ingen store omveltninger, men endringer som jeg og de rundt meg kunne leve med og leve bedre med.

Her er noen av endringene jeg har gjort.
-Mindre sukker
-Færre lette karboh.
-Midre fett
-Færre kalorier (bedre oversikt over ant Kcal i ulike matvarer)
-Mer protein
-Flere tunge Karboh.
-Mer grønnsaker
-Bedre oversikt over inntak og forbruk
-Slutt med småspising etter kl 20.00.
-Drikk vann
-En posjon is eller et lite kakestykke en gang i blant er ikke en sprekk med påfølgende nedtur. Det er ok, men, nøkternhet er et stikkord.
-Trener man mye, så kan man og må man spise mer.

Etter sykkelsesongen rotet jeg frem joggeskoene og fant løpsformen sammen med kolleger og venner. Dermed sparte jeg meg for en real sprekk frem mot jul.

Nå varierer jeg syklinga med ski, jogging og litt svømming.Variasjon er gull!

Redigert av =DAZHOFF=; 25/02/2013 16:25.
Re: preseason slanking [Re: thamg] #1562155 25/02/2013 17:12
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: thamg

Men, til saken.. er ikke 6 kg på 9 uker litt raskere vektnedgang enn hva som er anbefalt..?
Mener å ha hørt/lest at for større slankeprosjekt anbefales maks 1 kg nedgang på 2 uker.
(Vi vil jo ikke at du skal miste alt trøkket fram til 1. mai - du skal da ta noe føringer du også, ikke bare spurte opp siste bakken.. ICON_WINK )

Det er nok i overkant raskt ja. Men 6 kg er ikke så mye, så jeg tror det skal går greit. Er spent på innveining i morgen tidlig. Kan være det ikke er fullt 6kg heller.

Når det gjelder trøkk, så kommer jeg til å spise litt mer de dagene jeg skal ha kvalitetsøkter :-) Så satser vi på at det lille som finnes av trøkk blir oppretholdt.

-Tobias

Redigert av tobiast; 25/02/2013 17:30.
Re: preseason slanking [Re: tobiast] #1562822 27/02/2013 08:39
T
Tobben63 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Hiver meg på.

82,9 i dagmorges.
Mål 77kg 1 mai
6kg på 9 uker = 0,666kg i uken.

(ps, på denne tid i fjor var jeg ca 95kg)

Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
Re: preseason slanking [Re: tobiast] #1562832 27/02/2013 08:58
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ok. Innveiing gjort. Det var ikke så ille som først antatt, så det er snakk om ca 4.5 kg som må av. Alt over det er bonus. 1 Mai er det uansett slutt, for da begynner rittene :-)

De første dagene har gått bra, men jeg er ganske sulten, spesielt mot slutten av dagen.

Slik ser matinntaket ut, sånn ca:

Frokost:
3 Rugsprø med ost.
Kaffe med skummet melk.

Mellommåltid:
Eple

Lunsj:
Stor tallerken med salat.
Et par-tre rugsprø med mye skinke og litt ost.

Mellommåltid:
Eple

Middag:
En halv talerken med grønnsaker/salat.
En halv talerken med kjøtt eller fisk.

Totalt blir dette ca 1500 kcal.

Jeg er litt usikker på hva forbruket mitt er, men tipper rundt 2500 kcal. Dermed ligger jeg på ca 1 kilo reduksjon i uka.

Det er nok litt i overkant så det er mulig jeg skal spise noe mer. Ser litt an hvordan jeg føler meg.

Re: preseason slanking [Re: tobiast] #1562854 27/02/2013 09:24
bullet Offline
Besatt
Besatt
Hva med å kutte ned på karbo og øke fett? Det vil øke metthetsfølelsen og holde blodsukkeret stabilt. Bruk kremfløte i kaffen, meierismør på knekkebrødet, spis nøtter istedetfor eple f. eks?

Redigert av bullet; 27/02/2013 09:27.

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: preseason slanking [Re: tobiast] #1562866 27/02/2013 09:39
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
en person på 100kg har en basalforbrenning på ca 2500(har jeg blitt fortalt og lest mang en plass) dvs forbrenning uten noe aktivitet.
og dette er de sikkert litt mindre på en lettere kar, men om du da skal ligge 1000kcal i underskudd pr dag så er det jo jævelsk lett og sprekke for kroppen får jo ikke nok og søtsuget vil snike seg innpå:p

selv ligger jeg på 1900kcal om dagen veier 109 kg atm og startet styrketrening på senteret igår:p knebøy uten vekt på stanga er nok for meg akkurat nå:D

men 3 rugsprø med ost og skinke til frokost (1skive ost og en skive skinke) og ei gullerot

mellom måltid ei gullerot

lunjs 3 rugsprø med 1 ost skive og ei skinke skive. gullerot ofc

mellom måltid 2 skiver rugsprø med skinke og ost:p og seff gullerot

middag ca 600 kcal

og kveldsmat 3 rugsprø med skinke og ost:p
eller cocopops med melk veid opp for og få rekti antall kcal, om man skal kose seg litt... 60 gram cocopops blir ca rekti:p

gullerot er på en måte min "snacks" og synes det går ganske bra.
går ikke ned voldsomme mengder kilo på denne måten, men 3kilo fra nyåret tyder på en jamn og trutt nedgang,
når man begynnte den sunne livs stilen som kalles sykling veide man nesten 128kilo i nettoen ICON_SMILE veldig gøy når man klarer og komme seg nedover på skalan. målet for i år er vel under 100 eller hvertfall ned til 100, blir bedre når ute sesongen begynner for da slenger man seg bare på sykkelen og tråkker avgårde:) rulla frister ikke så mye(selvom den har begynnt og friste masse, da jeg har begynnt og se prisonbreak og har det som en on rulle only serie:p)

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: preseason slanking [Re: bullet] #1562868 27/02/2013 09:41
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: bullet
Hva med å kutte ned på karbo og øke fett? Det vil øke metthetsfølelsen og holde blodsukkeret stabilt. Bruk kremfløte i kaffen, meierismør på knekkebrødet, spis nøtter istedetfor eple f. eks?

Har hatt hell med å passe på carbs tidligere og gjør det forstatt. Knekkebrødene inneholder en god del kostfiber, så de er ikke så ille. Jeg gikk ned rundt 24 kg når jeg begynte å trene i 2011 - i stor grad som følge av carb-reduksjon.

Er vel ikke spess mye carbs i dietten over, eller?

Fordelingen er noe slikt:
37% carbs. 34% protein. 29%fett.

For øvrig er jeg litt skeptisk til nøtter. De er helt insane energi-rike. En par peanutter er 100-vis av kcals og bidrar ikke mye til metthetsfølelse imho.

Mvh
Tobias

Re: preseason slanking [Re: tobiast] #1563046 27/02/2013 14:14
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: bullet

Har hatt hell med å passe på carbs tidligere og gjør det forstatt. Knekkebrødene inneholder en god del kostfiber, så de er ikke så ille. Jeg gikk ned rundt 24 kg når jeg begynte å trene i 2011 - i stor grad som følge av carb-reduksjon.

Er vel ikke spess mye carbs i dietten over, eller?

Fordelingen er noe slikt:
37% carbs. 34% protein. 29%fett.

For øvrig er jeg litt skeptisk til nøtter. De er helt insane energi-rike. En par peanutter er 100-vis av kcals og bidrar ikke mye til metthetsfølelse imho.

Mvh
Tobias

Ikke bar nøtter som har høyt kaloriinnhold i "fettkuren" ! Det er en slankemetode som jeg håper mange konkurrenter satser på ICON_SMILE

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: preseason slanking [Re: tobiast] #1563144 27/02/2013 17:54
G
goatmxx Offline
Entusiast
Entusiast
G
Ok. Innveiing gjort. Det var ikke så ille som først antatt, så det er snakk om ca 4.5 kg som må av. Alt over det er bonus. 1 Mai er det uansett slutt, for da begynner rittene :-)

De første dagene har gått bra, men jeg er ganske sulten, spesielt mot slutten av dagen.

Slik ser matinntaket ut, sånn ca:

Frokost:
3 Rugsprø med ost.
Kaffe med skummet melk.

Mellommåltid:
Eple

Lunsj:
Stor tallerken med salat.
Et par-tre rugsprø med mye skinke og litt ost.

Mellommåltid:
Eple

Middag:
En halv talerken med grønnsaker/salat.
En halv talerken med kjøtt eller fisk.

Totalt blir dette ca 1500 kcal.

Jeg er litt usikker på hva forbruket mitt er, men tipper rundt 2500 kcal. Dermed ligger jeg på ca 1 kilo reduksjon i uka.

Det er nok litt i overkant så det er mulig jeg skal spise noe mer. Ser litt an hvordan jeg føler meg.

Syns dette ser lite ut, men det er kanskje bare meg. Selv ligger jeg på ca 2000 kcal som normaldiett, også spiser jeg ca 500 kcal ekstra de dagene jeg trener.. Veier pr nå 76,6 og er 184 høy, så er snart i mål... Gått ned javnt og trutt ca 0,5 kg siden nyttår. Og trener 4 korte og relativt harde økter i uka. 3 økter sone 3 og 1 økt sone 4. ca 1 time hver gang. Pluss 15 min styrke.

Føler meg ikke sulten, og ikke slapp ICON_SMILE

Lykke til videre..

Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas ICON_SMILE
Re: preseason slanking [Re: goatmxx] #1563151 27/02/2013 18:21
Snorre 1967 Offline
Entusiast
Entusiast
Da jeg har noe mer å ta av ligger jeg på noe høyere kaloriunderskudd, ca. - 1000 kcal/dag, uavhengig av trening eller ikke slik at jeg tillater meg å spise noe mer de dagene jeg trener enn ellers.

So far so good - har godt ned jamnt og trutt 1 kg /uke siden nyttår og dette planlegger jeg å gjøre enda en liten stund, men inntaket økes noe etterhvert som treningsintensiteten/omfang vil øke utover våren og utesesongen begynner. Når vårsesongen er overstått vil jeg igjen øke kaloriunderskuddet for en periode frem til noen øker før høstens store ritt !

Re: preseason slanking [Re: tobiast] #1563180 27/02/2013 19:31
29Xeed Offline
Entusiast
Entusiast
Henger meg på , var 105 kg under sesongen i fjor, er nå nede i 103 etter 108 kg som topp under en litt for lat høst/vinter.
Har som mål å nærme meg 95 kg til 1 mai, vet dette er litt mye nedgang, men holder trykket oppe med spinning og ski så håper på en " lettere" sesong i år.

Re: preseason slanking [Re: goatmxx] #1563187 27/02/2013 19:50
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: goatmxx

Syns dette ser lite ut, men det er kanskje bare meg. Selv ligger jeg på ca 2000 kcal som normaldiett, også spiser jeg ca 500 kcal ekstra de dagene jeg trener.. Veier pr nå 76,6 og er 184 høy, så er snart i mål... Gått ned javnt og trutt ca 0,5 kg siden nyttår. Og trener 4 korte og relativt harde økter i uka. 3 økter sone 3 og 1 økt sone 4. ca 1 time hver gang. Pluss 15 min styrke.

Føler meg ikke sulten, og ikke slapp ICON_SMILE

Lykke til videre..

Takk det samme. Jeg ligger nok på samme forbruk som deg sånn ca. Vi trener ganske likt og er ca like tunge. Jeg er dog noe lavere enn deg (178 cm)

Jeg forsøker denne uken med samme diett, så ser jeg hvordan det går.

Idag har det vært kveldsmøte og da ble det et par biter vegitarpizza før middag hjemme klokken 19:00. Dermed fikk jeg nok i meg noe mer enn vanlig i dag.

Må passe på å få med meg proteinpulveret med meg på jobb så jeg kan gå klar av junkfood de dagene jeg må jobbe seint.

Mvh
Tobias

Re: preseason slanking [Re: 29Xeed] #1563224 27/02/2013 21:09
29Xeed Offline
Entusiast
Entusiast
Er for å nevne det også 195 cm høy

Re: preseason slanking [Re: tobiast] #1563315 28/02/2013 06:36
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Jeg er misunnelig på disiplinen dere har ang inntak av mat, jeg har også ønske om å gå ned noen kilo, men tankens kraft er visst ikke nok....

Re: preseason slanking [Re: vortex surfer] #1563622 28/02/2013 15:42
G
goatmxx Offline
Entusiast
Entusiast
G
Kan bare slenge inn dagsmenyen hvis noen er usikker på hvor mye ca 2000 kcal er:

Frokost
2 skiver grovt brød med proteinrikt pålegg
1 glass melk

Lunsj
2 skiver grovt brød med proteinrikt pålegg
1 eple

Mellommåltid
1 liten youghurt

Middag
200 g kjøtt/fugl/fisk
2 middels poteter, evt 80 g ris/pasta (veies ukokt)
Masse grønnsaker/salat

Kvelds
1 brødskive
1 frukt

I tillegg drikkes det minst 2 liter vann, aller helst 3.

Re: preseason slanking [Re: tobiast] #1564788 03/03/2013 18:27
M
MariusFoss Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Styr unna hvetemel, gluten, transfett, sukker, brød, og ikke kok havregrøten, den bør trekkes, (ellers forsvinner næringsstoffene). Da er mye gjort.

Re: preseason slanking [Re: tobiast] #1565435 05/03/2013 07:39
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ok, da har jeg holdt på en uke.

Har gått greit, men har vært litt sulten, spesielt mot kvelden og har ikke hatt superbein på trening, Men det har egentlig gått helt greit og har ikke følt meg veldig hemmet av for lite mat. Har ikke vært svimmel eller noe slikt. I helgen slapp jeg forresten litt opp og spiste godt og littegranne snacks også. Ellers har jeg stort sett holdt meg til tre måltider som beskrevet høyere opp i tråden.

Har blitt ca 6-7 timer trening denne uken, hvor av ca 4-5 timer er rolig jobbsykling og 2 timer er (naturlige)intervaller i sone 3 og opp.

Fasiten etter en uke sier -1.4kg. Det skyldes nok at jeg var litt dehydrert ved veiing, men jeg tror også at jeg spiser litt lite, så jeg skal gå opp litt på inntaket denne uka. Det løser seg nok greit iom at jeg skal på jobbreise i 4 dager...

Redigert av tobiast; 05/03/2013 12:30.
Re: preseason slanking [Re: tobiast] #1565527 05/03/2013 09:28
toha Offline
Ringrev
Ringrev
Hvordan er det å supplere kvelds / mellommåltid med proteinshake en gang i blant, i forhold til å ikke gå opp i vekt? Inneholder proteinpulveret noe som ikke er forenlig med å gå ned i vekt?

You are what you don't shit
Re: preseason slanking [Re: toha] #1565580 05/03/2013 10:17
G
goatmxx Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: toha
Hvordan er det å supplere kvelds / mellommåltid med proteinshake en gang i blant, i forhold til å ikke gå opp i vekt? Inneholder proteinpulveret noe som ikke er forenlig med å gå ned i vekt?

Det går helt fint.
Ikke det pulveret jeg har brukt i hvertfall..

Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support