Arrogante drittsekker...
|
Re: Arrogante drittsekker...
[Re: Lenny]
19/03/2013 08:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har du opplevd at en samtale rundt et middags- eller lunsjbord dreier i en annen retning før du rekker å komme med det du hadde tenkt å si? Og når du eventuelt kommer til orde, finner det mer hensiktsmessig å la det ligge?
Ja - hvis det er et tema som jeg ikke synes jeg har utbytte av å snakke om lenger. Hvis jeg føler at jeg har det, bringer jeg det gjerne opp igjen. Er denne manglende evne til å snu overkroppen et reelt argument mot sykling i skiløypene, eller er det noe vi skal legge bak oss som et ikke-problem?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
19/03/2013 08:35
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Jeg tror du må akseptere at ikke alle har den samme trangen til å ta opp gamle emner.
Forøvrig tror jeg ikke jeg har sagt at syklister ikke kan vri overkroppen, men du må gjerne korrigere meg, altså. En syklist har et drøyt seksti cm bredt styre å holde orden på. Det har ikke en skiløper. Det kan tenkes at to møtende syklister mellom skisporene gjør at det blir trangere enn det behøver å være. Kall det gjerne et ikke-problem. Jeg er ikke nødvendigvis enig med deg.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
19/03/2013 08:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tror du må akseptere at ikke alle har den samme trangen til å ta opp gamle emner.
Aksepterer ja, men er dette fordi emnet på et tidspunkt ble uinteressant? Jeg er enig i at et antall møtende syklister i et skispor kan gjøre det trangere enn den samme antallet personer på ski. Synes du at det er et godt argument for å ikke sykle i skiløypene? Jeg spør fordi jeg regner med at denne debatten kommer til å ta av når fatbikes blir mer utbredt, og da vil jeg gjerne stille forberedt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: ScottRacing]
19/03/2013 08:48
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Synes vi skal kalle en spade for en spade. Jeg tror at de som er ute i marka for å kose seg med en tur ikke bryr seg om de møter en syklist eller andre i (utenfor) skiløypene. For min del er jeg bare glad for de som kommer seg opp fra sofaen og kommer seg ut enten det er på den ene eller andre måten.
De som er ute for å trene til birken eller lignende i trang trikot, de tror jeg innerst inne blir irritert over alle såkalte hindringer uansett om det er barnefamilier, andre skigåere som går sakte i gruppe i tillegg til syklister. De vil bare ikke innrømme det for det er ikke helt stuerent. Da må de få ut frustrasjonen på en annen gruppe som de tror er roten til alt ondt her i verden.
Trodde breddeidretten på grasrota sto sterkt her i norge, men det er kanskje bare når en selv får ha løypa for seg selv.
Helt til slutt skal jeg ta igjen på skigåerne. Hvis jeg ser en skiløper i skogen i juli skal han få høre det.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
19/03/2013 08:55
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Jeg tror heller ikke jeg har vært spesielt opptatt av syklister i løypene. De er jo stort sett elskelige mennesker. Mitt raseri (jaja, det var dette med sinnemestringen, da.) pleier som oftest å rette seg mot fotgjengere og denslags pakk ... men ikke ta dette altfor alvorlig.
Jeg tror at ved å vise litt løypekultur og smidighet, så er det plass til syklister, og kanskje tilogmed gående. Dog, til tider høres det for meg ut som det er et problem at det er skiløpere i løypene, og det irriterer meg en smule.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
19/03/2013 08:58
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå er det snart påske,og da risikere man at det er fullt av skiløyper i løperne,eller var det motsatt...
Nåvel,uansett så synes jeg at folk flest kan holde seg laaangt borte fra der jeg har tenkt å ferdes,uansett hvor nå det måtte være.
|
|
|
19/03/2013 08:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tror heller ikke jeg har vært spesielt opptatt av syklister i løypene. De er jo stort sett elskelige mennesker. Mitt raseri (jaja, det var dette med sinnemestringen, da.) pleier som oftest å rette seg mot fotgjengere og denslags pakk ... men ikke ta dette altfor alvorlig.
Jeg tror at ved å vise litt løypekultur og smidighet, så er det plass til syklister, og kanskje tilogmed gående. Dog, til tider høres det for meg ut som det er et problem at det er skiløpere i løypene, og det irriterer meg en smule. Da er jeg med - dog tror jeg at den irritasjonen du nevner i siste setning er nokså selvpåført.
|
|
|
19/03/2013 09:03
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Aksepterer ja, men er dette fordi emnet på et tidspunkt ble uinteressant? Jeg er enig i at et antall møtende syklister i et skispor kan gjøre det trangere enn den samme antallet personer på ski. Synes du at det er et godt argument for å ikke sykle i skiløypene? Jeg spør fordi jeg regner med at denne debatten kommer til å ta av når fatbikes blir mer utbredt, og da vil jeg gjerne stille forberedt. I det øyeblikket syklister i skiløypene beviselig reduserer kvaliteten på løypene eller faktisk gjør det unødvendig vanskelig for skiløperne (Det bør ikke være vanskeligere for dem å møte en syklist enn å møte en annen skiløper) synes jeg faktisk syklistene bør kjenne sin besøkelsestid og vike. Det er vanskelig å komme forbi at skiløyper er laget for skiløpere. ...Men som alltid går det sikkert bra bare alle viser hensyn for andre. Jeg har ikke lest hele tråden, men antar at det er en forutsetning at man sykler i skøytesporet og ikke etterlater dype spor? Og er det en gang vi bør trå forsiktig, er det hvis vi begynner å sykle mye i skiløypene, for det er noe som fort kommer til å provosere MANGE. ...Og skiløpere er det en del av, for å si det sånn. Hvis ikke ALLE som drister seg ut i skiløypene oppfører seg eksemplarisk (For det kommer mange til å mene at de ikke gjør bare ved å være der i utgangspunktet.) kommer syklister til å bli jævlig upopulære jævlig fort. ...Noe som vil være dumt nå som vi begynner å komme litt videre med folks inntrykk av oss, få oppklart utsagnene om "brukerkonflikter" i marka og begynner å fremstå som en fornuftig gjeng med bred aksept. Jfr. debatten om høringsforslaget om sykkelforbud på blåstier i Østmarka.
|
|
|
[Re: SimonS]
19/03/2013 09:05
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
... uansett så synes jeg at folk flest kan holde seg laaangt borte fra der jeg har tenkt å ferdes,uansett hvor nå det måtte være. Der, min gode mann, definerte du ganske presist begrepet "norsk kultur".
|
|
|
19/03/2013 09:36
|
Dan
More than words
|
More than words
Målet mitt er ikke å presse frem en tilståelse men å konkludere - først da blir diskusjonen ordentlig lærerik for meg. Hvordan synes du det funker for deg?  Du kommer jo relativt ofte med slike purringer for å få svar fra noen som har latt et spørsmål henge i luften. Hvor ofte har du fått svar? Funker teknikken eller er det bortkastet tid? Nå spør jeg ikke for å kverulere, men fordi jeg har tatt på meg jobben som din retorikk-coach. Du har jo talent og rå styrke. Vi må bare finslipe teknikken litt. 
|
|
|
[Re: Dan]
19/03/2013 09:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Målet mitt er ikke å presse frem en tilståelse men å konkludere - først da blir diskusjonen ordentlig lærerik for meg. Hvordan synes du det funker for deg?  Du kommer jo relativt ofte med slike purringer for å få svar fra noen som har latt et spørsmål henge i luften. Hvor ofte har du fått svar? Funker teknikken eller er det bortkastet tid? Nå spør jeg ikke for å kverulere, men fordi jeg har tatt på meg jobben som din retorikk-coach. Du har jo talent og rå styrke. Vi må bare finslipe teknikken litt. Nei - teknikken har lavere uttelling enn jeg forventer. Jeg er bare generelt motstander av å gjette på hva folk mener, og føler meg litt opprådd når de nekter å fortelle det og således ikke gir meg noe valg. Jeg kan ikke fatte og begripe at det å svare på enkele spørsmål sitter så langt inne for så mange mennesker.
|
|
|
[Re: Stein]
19/03/2013 09:49
|
Dan
More than words
|
More than words
Og er det en gang vi bør trå forsiktig, er det hvis vi begynner å sykle mye i skiløypene, for det er noe som fort kommer til å provosere MANGE. ...Og skiløpere er det en del av, for å si det sånn. Hvis ikke ALLE som drister seg ut i skiløypene oppfører seg eksemplarisk (For det kommer mange til å mene at de ikke gjør bare ved å være der i utgangspunktet.) kommer syklister til å bli jævlig upopulære jævlig fort. Eller så kommer syklister i skogen vinterstid til å bli en så stor brukergruppe at man må legge til rette for dem, f eks ved å preppe "fortau" som jeg har vært inne på tidligere. Når fotfolket har lyst å forby sykling på sommerstier fordi det er en nymotens ting så ser vi det som tullete reaksjonære holdninger. Hvis vintersykling vokser markant de kommende årene, grunnet et gjennombrudd for fatbike, så er det ingen grunn til ikke å jobbe for akseptanse i skogen for disse, på lik linje med at vi jobber for akseptanse for sommerstisykling. Den morsomme forskjellen er at de reaksjonære forbudsivrerne om vinteren gjerne er de samme som sykler stier om sommeren. Det er plass for alle, selv i vinterskogen, hvis man legger tilrette for det. Å bare si at vinterskogen er off-limits for syklister er tull.
|
|
|
[Re: Dan]
19/03/2013 10:09
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Eller så kommer syklister i skogen vinterstid til å bli en så stor brukergruppe at man må legge til rette for dem, f eks ved å preppe "fortau" som jeg har vært inne på tidligere.
Det hadde jo vært flott. Når fotfolket har lyst å forby sykling på sommerstier fordi det er en nymotens ting så ser vi det som tullete reaksjonære holdninger. Hvis vintersykling vokser markant de kommende årene, grunnet et gjennombrudd for fatbike, så er det ingen grunn til ikke å jobbe for akseptanse i skogen for disse, på lik linje med at vi jobber for akseptanse for sommerstisykling.
Nei, selvsagt ikke? Det er jo det jeg sier. ...I tillegg til at det sannsynligvis skal veldig lite til at sykling i skiløypene provoserer skiløpere, så hensyn er ENDA mer viktig. Å gå proaktivt ut hardt mot hardt kommer ikke til å føre frem. Den morsomme forskjellen er at de reaksjonære forbudsivrerne om vinteren gjerne er de samme som sykler stier om sommeren. Det har jeg ingen formening om. Er de? Det er plass for alle, selv i vinterskogen, hvis man legger tilrette for det. Naturligvis. Å bare si at vinterskogen er off-limits for syklister er tull. Ja, men det er det forhåpentligvis ikke så mange som sier?
|
|
|
19/03/2013 11:43
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jeg sliter mer med at unga mine ikke vil bruke marka enn at marka blir brukt feil.
Eldste har etter hvert tatt til fornuft og har nå begynt å sykle både på vei og i terreng :-)
Så send gjerne folk ut med Fatbike, det er bare artig å se, akkurat som når man ser andre på ski.
Jeg har konsekvent gått over til å si Hei til absolutt alle jeg møter i år, utrolig å se hva noe så lite gjør med enkelte :-) Tror de husker møtet med en som så de fremfor hva jeg kom meg frem på.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
19/03/2013 13:35
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Et lite poeng med skiløpere og skiløyper, er at man har et sett (u)skrevne lover, som f.eks at man kjører i høyre spor. Når man da setter utfor en lang og bratt bakke, i ei løype med toveis trafikk, så vet man at når man legger seg i høyre spor, så er løypa fri (så lenge man ikke tar igjen noen). Hvis en skiløper da kommer i mot deg i ditt spor, så har man full dekning for å "kauke" slik at folk flytter seg. Jeg kjørte ned fra Rønningen i helga, på en finværsdag med ganske mye folk, men ettersom alle som hadde ski på beina oppførte seg i tråd med dette, så var det bare å peise på uten å komme opp i skumle situasjoner. Til tross for at ski ikke er utstyrt med bremser  Det som slo meg da jeg suste ned, var at dersom jeg enten hadde møtt, eller tatt igjen, noe annet enn en skiløper, så hadde jeg med ett blitt veldig usikker på hvordan vedkommende ville agere og evt. reagere. Er vedkommende "fremmedelement" inneforstått med løypekulturen, den som gjør at det er trygt å møte andre, selv om farten er så stor at en nedbremsing i praksis er umulig? Jeg har sjeldent møtt syklister i skiløypene, men jeg har møtt fotgjengere, og selv om det er hardt og de ikke setter spor, så er det nettopp denne utryggheten som gjør at jeg blir ukomfortabel med situasjonen. Og ja, fotgjengere i skiløyper kan virre rundt på samme vis som de gjør på fortau og gang- og sykkelveier. Jeg tror aldri at sykling vil utgjøre noe reelt problem mtp å ødelegge skispor. Som flere påpeker; Dersom man faktisk setter spor, så er det så ekkelt å sykle at man finner en annen vei. Sykling i skiløyper er bare aktuelt når det er så hardt at man ikke setter spor. Så problemet (rettere sagt "problemet") er av kulturell art. Og jeg sier ikke at dette skal være nok til å bannlyse sykling i skispor, dette er voksenopplæring til Dan og GeirK som prøver å finne ut hvorfor mange har så mye imot syklister, fotgjengere og hester i skiløypene. Det jeg nevner over en én av årsakene til denne antipatien.
Redigert av Ola R.; 19/03/2013 13:57.
|
|
|
[Re: Ola R.]
19/03/2013 14:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
Bra betraktning, Ola. Jeg kjenner den nedkjøringen godt og kan relatere til ståstedet ditt.
|
|
|
Re: Arrogante drittsekker...bunadkrig på Lambern'
[Re: Raskall]
10/05/2013 20:34
|
pinwiz
Besatt
|
Besatt
Kjøpte meg ski da vel.... Jeg går vel ikke rundt og husker alt det dumme jeg har vrengt ut av meg på internettet?
Du har nok med å gå rundt å huske på alt det dumme jeg har vrengt av meg? hahaha!! i seineste laget. Jeg går da vel ikke rundt å leser alt folk skriver sånn mer enn annenhver uke.Men fra det ene til det andre, nærmer seg søttendesmai vættu. Is,brus,kransekake og bunadhælvete. Is,brus og kransekake kan jeg tåle,men bunad kan jeg ikke bære! Av alle plagg i verden vi kunne valgt ved unionsoppløsningen, valgte vi ingenting.Vi valgte en hjemmensnekra kitschløsning. På tide å innse at denne løsninga var heeeelt på jordet? Aksjon Bunadfri Lambertseter er herved startet!
Hva ville Lemmy gjort.......?
|
|
|
Re: Arrogante drittsekker...bunadkrig på Lambern'
[Re: pinwiz]
10/05/2013 20:45
|
edmann
lillofarer
|
lillofarer