Temperato holder til på Rosenholm/Holmlia rett utenfor Oslo. Der kan du både handle og smake.
Holmlia er et forferdelig sted å dra til for oss som bor på andre siden av Akerselven.
Haha! Jeg bor på riktig side av ælva men er ikke så mye på holmlia. De har Lippe-kaffe på Kolonihagen men bare en "hus-designet" blanding tror jeg. Pleide å handle på Kanel i Sandvika men bakevarene er ikke som før.
Redigert av skubisan; 27/02/201312:31.
Re: Vi trenger ny kaffetråd
[Re: sam]
#156312027/02/201317:02
liker enkle løsninger som gir godt resultat, bruker stort sett presskanne til kaffe, har aldri prøvd aeropress.. merker man stor forskjell på smaken om man brygger kaffe på samme bønner i aeropress kontra presskanne?
#156313127/02/201317:21
liker enkle løsninger som gir godt resultat, bruker stort sett presskanne til kaffe, har aldri prøvd aeropress.. merker man stor forskjell på smaken om man brygger kaffe på samme bønner i aeropress kontra presskanne?
Ja altså presskanne og aeropress er to litt forskjellige saker. Med ei presskanne vil du få mer av det de fleste vil kalle skum. Grovere filter er vel hovedårsaken til det. Med en aeropress filtreres kaffen med et filter som er tilsynelatende like fint som et vanlig filter til kaffetrakter (usikker på porestørrelse her).
Umiddelbart syns jeg aeropresset kaffe så litt kjedelig ut, fordi den ble bare svart. Presskanne gir litt mer skum/crema (eller hva det nå heter). Vil påstå mye av smaken sitter her, men ikke nødvendigvis mye av den smaken du gjerne vil ha med. Det er ofte mye bitterhet i skum/crema, jeg liker å få med litt av det men hver sin smak. Umiddelbart likte jeg aeropresset kaffe best. Forstår ikke helt hvorfor.
Brygget to parallelle kaffe i helga, med basis i bolivianske Ticona (micro-lot fra våre gode venner hos Trondheim Kaffenbrenneri). Vil påstå jeg syns aeropressen smakte bedre, selv om presskannekaffen var god den også.
Dette blir nesten som å sammenligne to klassiske Maserati-modeller fra sent femtitall, man er på riktig nivå på en måte.
Bjørn
#156316327/02/201318:50
skjønner, så kanskje ingen revolusjon men en liten iterasjon i smak..?
Hvis du er helt analt nøyaktig med en presskanne og skummer av og heller kaffen over i en annen kanne med en gang trekketiden er ferdig så kan det nok bli bra. Det som er digg med aeropress er at filtreringen er veldig bra og at du har full kontroll på hele prosessen. Noe som gir veldig lite variabler når du har gjort det noen ganger. Og så er det veldig enkelt. Hvis du liker ren og klar kaffe med mye av de gode smakene så er det vanskelig å slå.
Ja altså presskanne og aeropress er to litt forskjellige saker. Med ei presskanne vil du få mer av det de fleste vil kalle skum. Grovere filter er vel hovedårsaken til det. Med en aeropress filtreres kaffen med et filter som er tilsynelatende like fint som et vanlig filter til kaffetrakter (usikker på porestørrelse her).
Umiddelbart syns jeg aeropresset kaffe så litt kjedelig ut, fordi den ble bare svart. Presskanne gir litt mer skum/crema (eller hva det nå heter). Vil påstå mye av smaken sitter her, men ikke nødvendigvis mye av den smaken du gjerne vil ha med. Det er ofte mye bitterhet i skum/crema, jeg liker å få med litt av det men hver sin smak. Umiddelbart likte jeg aeropresset kaffe best. Forstår ikke helt hvorfor.
Brygget to parallelle kaffe i helga, med basis i bolivianske Ticona (micro-lot fra våre gode venner hos Trondheim Kaffenbrenneri). Vil påstå jeg syns aeropressen smakte bedre, selv om presskannekaffen var god den også.
Dette blir nesten som å sammenligne to klassiske Maserati-modeller fra sent femtitall, man er på riktig nivå på en måte.
Bjørn
høres jo bra ut, skal prøve aero ved første anledning
#156357228/02/201313:54
Jeg har et spørsmål for dere som benytter kvern og kaffemaskin med bajonett. Jeg har en Ascaso Dream hvor jeg har en et filter til bajonetten som er beregnet for en enkel espresso og et filter for en dobbel. Har nå timet kverningsgraden slik at espressoen blir perfekt med bruken av filteren for en enkel espresso(23 sek brygging). Når jeg skal benytte filteret for dobbel espresso, så blir bryggetiden for en dobbel espresso(2x3ml) vesentlig kortere(ca 12-15 sek) med samme kverningsgrad. Jeg tamper like hardt, kanskje hardere, for den doble.
Hva gjør jeg feil?
Specialized Comp FSR
#156404301/03/201313:25
Bryggetiden skal være den samme, men litt ulike filtre kan gjøre forskjellen. Av erfaring synes jeg det er vanskeligere å lage singel enn dobbel. Kverning må som regel justeres og det må prøves noen ganger før jeg får det til. La kverningen være variablen, tampe like hardt og gjør resten helt likt.
Først og fremst bør du vurdere å brygge mer enn 6 ml kaffe
Tampetrykk har ikke noe å si, så lenge du ikke tamper veldig løst/hardt. Bortsett fra det har jeg ikke noen tips. Jeg lager kun dobbel og jeg har ikke brukt min maskin så lenge.
I dag fikk jeg testet kaffe hos SRW, drakk en forrykende god dobbel espresso(Earth) under Landeveis frokost i dag. Ikke den verste starten på dagen.
I går kveld fikk jeg montert PIDen fra auber også. Bilde kommer, må bare gjøre unna de siste 8 timene av arbeidsdagen først.
CK Fix
#156415401/03/201318:09
Så hva er det beste utstyret vis man vil lage himmelsk espreso?
Slayer går vel for å være ganske greit, hvis du er lagd av penger. Lånekassen støttet kun rancilio silvia i mitt tilfelle, var noe prat om at jeg var håpløs student og noe greier. Det du burde spørre om er kvern. Kvern er kaffens hellige gral, eller noe sånt.
CK Fix
#159861101/05/201320:52
Kverner kan jeg ikke så mye om. Mazzer mini og den fra Vario går for å være bra til espresso. Jeg husker ikke hva den Vario kverna heter, men den er det "nye" hotte innen espressokverner i busjettsegmentet. Jeg kjører rancilio rocky. Jeg måtte gå for noe som var samboergodkjent på kjøkkenbenken. Det sies at man i dag får mer for pengene om man går for noe annet enn silvia og rocky, dog vet jeg ikke hvordan tilgangen er i Norge.
CK Fix
#160843116/05/201316:17
Michiti fra Tom Wendelboe,mmmmm! Digg på både Aeropress og V60.
Høyner den med Yirgachaffe Natural fra Supreme brygget med V60, selv om Michiti også absolutt er fine saker.
Jevnt over synes jeg SRW er flinkere til å få fram de sakene jeg setter pris på. Lav syrlighet, god sødme og ikke minst en fruktig og floral ettersmak. Kjedelig at de stenger allerede 16.00, litt for tidlig til at jeg rekker å sykle innom etter jobb.
#160846516/05/201317:51