Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Finansiere samferdelsutbygging med sykkelskatt?

Finansiere samferdelsutbygging med sykkelskatt? #1560647 22/02/2013 08:08
G
Glenn_M Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
G
Demokratene i Washington State foreslår å finansiere samferdselsutbygging blant annet gjennom å innføre en avgift på $25 på sykler verdt mer enn $500 - "a nod to motorists who complain that bicyclists don’t pay their fair share".

Les mer:
Washington Lawmakers Propose Bicycle Tax

If it's not broken, fix it until it is
Re: Finansiere samferdelsutbygging med sykkelskatt? [Re: Glenn_M] #1560730 22/02/2013 09:56
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men bilene får jo en mye høyere avgift. Jeg ville ha betalt dette med glede om det faktisk gikk til sykkelveier.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Finansiere samferdelsutbygging med sykkelskatt? [Re: Glenn_M] #1560749 22/02/2013 10:17
dokhan Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg synes vi bør innføre en 50% skatt på barnevogner, for finansiere lekeplasser. Og gjerne en tilsvarene skatt på rulatorer, for å opprettholde andebestanden i Akerselva!

Å avgiftsbelegge ting som man ønsker at folk skal benytte seg av, er dårlig politikk. Å stadig innføre nye avgifter som rammer de som lever på et trangt budsjett, og attpåtil tar riktige valg mht. miljøet, er også dårlig politikk.

Re: Finansiere samferdelsutbygging med sykkelskatt? [Re: simenf] #1560772 22/02/2013 11:10
G
Glenn_M Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
G
Sitat: simenf
Jeg ville ha betalt dette med glede om det faktisk gikk til sykkelveier.

Jeg er generelt tilhenger av prinsippet om at de som bruker et gode, også finansierer det. Derfor mener jeg f.eks. det kan være akseptabelt med bompengefinansiering for å finansiere veiutbygging.

Å skattlegge nye sykler, mener jeg er derimot er helt feil å gå. Målet må være å få flere ut på sykkelsetet - både ut fra et folkehelseperspektiv, miljøperspektiv og samferdselsperspektiv.

If it's not broken, fix it until it is

Moderator  support