Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Får ansattrepresentanter stemme over lønnsrammer?

Får ansattrepresentanter stemme over lønnsrammer? #1560082 20/02/2013 18:28
ute-og-sykler Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Mye kompetente folk her på forumet, så jeg fyrer løs:

Er det noen med mer juss/styrekompetanse som kan svare på om ansattrepresentanter (og/eller daglig leder) i et styre har møterett og/eller stemmerett når styret skal sette lokale forhandlingsrammer for et lønnsoppgjør?

De er jo en del av styret, men de sitter også på motsatt side i lønnsforhandlingene. Er det mulig å si noe generelt om dette, eller er det individuelt fra bedrift til bedrift. Jeg tror jeg ser etter en god grunn til å sette dem på gangen :-)

Re: Får ansattrepresentanter stemme over lønnsrammer? [Re: ute-og-sykler] #1560090 20/02/2013 18:43
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Ansatterepresentanter har stemmerett på en slik sak, ja. Det ville vært lite vits i å ha ansatterepresentanter hvis de ikke skulle ha stemmerett på saker som gjelder lønn og personal. De har dog et personlig ansvar ved å sitte i styret, slik at de kan bli holdt ansvarlige for styrets beslutninger hvis noe skulle gå galt, og de har stemt for. Daglig leder har møterett i styret, men ingen stemmerett.

Lars Olav
Re: Får ansattrepresentanter stemme over lønnsrammer? [Re: ute-og-sykler] #1560098 20/02/2013 19:03
ute-og-sykler Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ingen grenser for hva dette forumet kan brukes til. ICON_SMILE

Takk for svar.

Moderator  support