Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Spoke Adjuster

Spoke Adjuster #1559500 19/02/2013 13:14
Macca Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Siste verktøyet jeg føler jeg trenger i kassen.
Søkte litt rundt på nettet for å se hvordan man bruker dem. Var litt forskjellig.
Men en ting som gikk igjen var å stramme alle spokes like mye.

Det jeg lurer på. Kan dette verktøyet rette opp en bulk i felgen?
Hvordan er fremgansmåten på det?

Re: Spoke Adjuster [Re: Macca] #1559501 19/02/2013 13:16
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det heter eiker på norsk.

Du ønsker deg en eikenøkkel, hvis jeg tolker utenlandsken din riktig.

Du kan ikke rette opp en bulk i felgen ved å justere eiker.

Du bør kunne elementær hjulbygging for å få best mulig bruk av eikenøkkel.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Spoke Adjuster [Re: baronKanon] #1559536 19/02/2013 14:27
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Det heter eiker på norsk.

Du ønsker deg en eikenøkkel, hvis jeg tolker utenlandsken din riktig.

Du kan ikke rette opp en bulk i felgen ved å justere eiker.

Du bør kunne elementær hjulbygging for å få best mulig bruk av eikenøkkel.

Det må da være mulig å vise litt forståelse...

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Spoke Adjuster [Re: Macca] #1559537 19/02/2013 14:28
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du kan rette opp et kast i hjulet, men en bulk i felgen vil bli verre å rette opp.

Eikenøkkel er verktøyet du trenger, fremgangsmåte har du fått av meg i en annen tråd du startet. ICON_SMILE

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Spoke Adjuster [Re: cvrokka] #1559547 19/02/2013 14:39
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Anbefaler følgende link for referanse for trådstarter:
http://www.parktool.com/blog/repair-help

Her står det meste av elementær mekking ganske godt forklart. Dette bør være første stoppested på hvor man skal lete heller enn å stille spørsmål på nettforum.

Sitat: cvrokka
Det må da være mulig å vise litt forståelse...

Ja, og nei.

Sorry, Macca, dette gjelder ikke nødvendigvis deg som person, men det er en trend at folk heller spør enn å google. Så vil andre google og finne det samme svaret som et googlesøk vil gi den som ønsker å finne ut noe. Det er veldig bra å spørre hvis man er usikker, men det er lov å prøve først. Nevnte nettsted er en fin førstereferanse uansett nivå.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Spoke Adjuster [Re: Macca] #1559762 20/02/2013 07:34
Macca Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei baronKanon.
Takk for anbefalt link. Veldig bra side, beste jeg har kommet over til nå.
Forstår at det reageres på min noe høye aktivitet for tiden. Men har hele 5 sykkelprosjekt på gang. Alle har blitt fullstendig demontert. Da har det blitt mange utfordringer. Jeg har både forsøkt, forsøkt igjen, søkt på nett, spurt en lokal sykkelbutikk om tips og prøvd litt til før jeg spør her. Ok, med unntak av denne tråden her da ICON_SMILE
Andre grunner til at jeg kommer her, er om jeg finner veldig mye forskjellig svar. Da er det greit med en oppsummering her fra dyktige sykkelfolk.

Kan forstå at det er forvirrende for noen eller plagsomt for andre med engelske ord og uttrykk på et norsk forum. Skal unngå det.

Respekterer det du sier baronKanon. Og takk for rettledning.

Fått meg eikenøkkel nå. Skal finne frem oppskriften din cvrokka og se om jeg får rettet opp kast på forskjellige hjul.
Kast, betyr det at hjulet vaier litt frem og tilbake fra senter?

Re: Spoke Adjuster [Re: Macca] #1559783 20/02/2013 08:05
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Det du kan gjøre for å redusere "støyen", Macca, er å starte din egen "Maccas Mekke-tråd" i stedet, gjerne under Ymse-forumet. Så spør du alle dine spørsmål i en og samme tråd. Da er det ikke noe problem å holde aktivitetsnivået oppe samtidig med at andre tråder ikke blir skjøvet nedover på lista.

Det å google er også en veldig god ide. Men jeg ville startet med et søk på youtube. Der er det sinnsykt mange mekke-videoer og jeg blir overrasket over om du ikke finner svaret på det meste du lurer på der.

Dette er noen få, enkle råd fra en som har oppnådd en "post count" på 2,5 år som de fleste bare kan "drømme" om på hele forumets levetid.

Og det er MYE mer tilfredsstillende å finne svar og fikse selv enn å spørre om alt.

Re: Spoke Adjuster [Re: Macca] #1559809 20/02/2013 08:47
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Macca

Kast, betyr det at hjulet vaier litt frem og tilbake fra senter?

Jepp.

Re: Spoke Adjuster [Re: Macca] #1559845 20/02/2013 09:44
Macca Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Litt overasket over at en får "kjeft" for å spørre om sykkeltips på et sykkelforum. Vi gjør alle ting på forskjellige måter. Jeg liker å diskutere med andre i nåtid om det jeg gjør, fremfor å søke på gamle saker. Får som regel mye mer ut av det synest jeg.

Men ettersom det oppleves som støy å skrive på dette forummet, skal jeg trekke meg tilbake og søke på youtube og spørre venner heller.

Takk for den hjelpen jeg har fått her ihvartfall.

Re: Spoke Adjuster [Re: Macca] #1559864 20/02/2013 10:27
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Litt overasket over at en får "kjeft" for å spørre om sykkeltips på et sykkelforum. Vi gjør alle ting på forskjellige måter. Jeg liker å diskutere med andre i nåtid om det jeg gjør, fremfor å søke på gamle saker. Får som regel mye mer ut av det synest jeg.

Men ettersom det oppleves som støy å skrive på dette forummet, skal jeg trekke meg tilbake og søke på youtube og spørre venner heller.

Takk for den hjelpen jeg har fått her ihvartfall.

Du har da ikke fått kjeft? Mine råd var i hvertfall velmente. Om du starter mange tråder blir det opplevd som mas og du vil raskt oppleve at dine tråder ikke blir lest. Starter du én byggetråd for alle 5 prosjektene vil du garantert få mange svar av høy kvalitet.

Dessuten, hvis du oppfatter dette som kjeft så har du en stor overraskelse i vente om du fortsetter å lage så mange tråder. ICON_SMILE Dette forumet er ikke nådig når du først får noen "uvenner".

Re: Spoke Adjuster [Re: Macca] #1560031 20/02/2013 16:52
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Men har hele 5 sykkelprosjekt på gang. Alle har blitt fullstendig demontert.

Må nesten spør som vaktmesteren her spør meg til det evinnelige: Har du starta butikk

Med 5, så bør man kanskje heller betale litt ekstra for top-notch verktøy

Redigert av Abit; 20/02/2013 16:56.

Moderator  support