Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ortoped i salen?

Ortoped i salen? #1559437 19/02/2013 10:50
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg prøver fortvilt å få til å gå litt på ski, men det ender hver gang i vondt kne og jeg lurer på to ting:
1. Burde jeg la være å gå på ski?
2. Finnes det noen støtte jeg kan kjøpe som hjelper, helst uten å se ut som Forrest Gump i tenårene?

Bakgrunnen er at jeg har vært uten det fremre korsbåndet i høyre kne i snart 15 år. Det gir meg ingen problemer på sykkel, nesten ingen problemer ved vandring og ingen problemer ved skikjøring utfor, så lenge jeg ikke tryner spektakulært.

Men ved langrenn så får jeg problemer med det nedre festet til det ytre sidebåndet, som gjør vondt i en uke eller mer etter hver langrennstur. Jeg trodde først at det var fiskebein og ploging som var problemet, men nå heller jeg mer til at det er helt vanlig klassisk skigåing som er problemet. Leggen følger liksom ikke helt med låret i bevegelsen.

Noen tips til utstyr eller adferdsendring?

Re: Ortoped i salen? [Re: Dan] #1559441 19/02/2013 11:03
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Forsøk å få tak i en lege/fysioterapeut eller tilsvarende med lang erfaring innen håndballskader. Håndballspillere ryker jo korsbånd støtt og stadig.

Hva med slik kraftig "kinesio"-tape eller liknende for å forsøke å stabilisere leddet på kunstig vis?

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Ortoped i salen? [Re: Dan] #1559877 20/02/2013 11:19
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Fram til en ortoped titter innom, så vil jeg foreslå at du skaffer deg en DonJoy ortose.

Den brukes mye for å holde kneet stabilt sideveis, og består av metallstenger på siden, med et kraftig vridningsstabilt ledd som kan sperres av i valgfrie vinkler. Det er denne sperren som jeg mener er cluet for deg. Sett pinnene så den sperres for strekk i 90 grader eller litt under. Dette bør hjelpe med å forhindre at skinnleggen glir for langt fram. Teip tror jeg du kan glemme, men jeg har liten erfaring med teiping, holder ikke på med sånt. Om en stram neoprenknestøtte gir nok støtte framover og bakover til å akkurat hjelpe nok til at du blir smertefri, det er jeg heller ikke sikker på.

Overlegene som opererer korsbånd er ikke på huset i vinterferien, og jeg har ferie uka etterpå, så da svarer jeg bare nå, så får en annen komme med noe mer vettugt hvis det fins. Det ble dessverre litt forrest gump over svaret, men som en trøst, så kan padsen på don joy skinna bestilles separat, så du kan bytte de når de er svette, og de kan bæres under klær, du burde få den under en løs skibukse med glidelås nederst. Du er vel ikke ute på tur i 80-talls tightsen i sjokk-lilla og grønt?

Re: Ortoped i salen? [Re: Hvilepuls] #1559931 20/02/2013 12:55
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Hvilepuls
Fram til en ortoped titter innom, så vil jeg foreslå at du skaffer deg en DonJoy ortose.

Takk for svar! Ser ut som seriøse greier. Koster flesk går jeg ut fra?

Quote:
du burde få den under en løs skibukse med glidelås nederst. Du er vel ikke ute på tur i 80-talls tightsen i sjokk-lilla og grønt?

Jeg går på ski i en romslig gore-tex-bukse så det er ikke noe problem. ICON_SMILE

Re: Ortoped i salen? [Re: Dan] #1560011 20/02/2013 16:07
Dagsven Offline
Avhengig
Avhengig
Slik jeg tolker innlegget ditt har du ikke gått mye på ski?? Hvis ikke krever både fristil og klassisk teknikk god balanse. Man står jo på ett og ett bein med tyngden på dette. Kan det da hende med din skade at du belaster leddet og tilstøtende musklatur såpass mye at du får smerter? Har du prøvd med korte turer for å øke mengde etterhvert?

Ski krever utrolig mye av organismen og kan ikke sammenlignes med feks. sykling da hele kroppen er i bruk. Som tidligere aktiv skilpør bruker jeg 2-3 turer på å komme igang igjen på starten av sessongen. Blir like overrasket hver gang hvor mye spenst, balanse og teknikk ski krever. Jeg tror dog ikke ski er spesielt farefult med tanke på skader så snakk med spesialister og start rolig.

Lykke til.:)

Santa Cruz Highball Carbon 29er
Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: Ortoped i salen? [Re: Dagsven] #1560186 21/02/2013 05:52
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Det er helt riktig at jeg har dårlig teknikk på langrennsski, og det gjør sikkert at det innimellom blir litt veiving og dårlig balanse. ICON_SMILE Men på den annen side så går jeg bare korte turer (10-15 km) i subbetempo og belastningen kjennes nesten helt fra starten.

Til sammenligning hadde jeg tjue nedkjøringer i Wyller på slalåmski i går kveld, uten å kjenne noe som helst i kneet. Høy fart, harde slag og mye aktivitet i knærne, både i form av bøying og vriing.

Så det er noe her med akkurat den bevegelsen man gjør i klassisk langrenn ved gåing rett frem, hvor man tydeligvis har veldig bruk for det korsbåndet jeg mangler. ICON_SMILE

Re: Ortoped i salen? [Re: Dan] #1560519 21/02/2013 19:10
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Foreslår blanke ski og staking om du ikke kan bruke beina.Må ikke gå glipp av den fantastiske opplevelsen det er å seille innover skauen på to planker. Har minst 1 ren staketur i uka selv og det går fint med litt øving.

iq
Re: Ortoped i salen? [Re: Dan] #1561463 23/02/2013 21:05
L
Lille Lance Offline
Entusiast
Entusiast
L
Du burde fått et nytt korsbånd. Jeg gikk uten korsbånd i 5 år og det medførte sansyligvis at jeg har fått artrose i kneet (brusken er slitt bort). Når man har fått artrose lever kneet på ubestemt tid ... Jeg irriterer meg fortsatt over at jeg ikke stod på mitt i sin tid og fikk et nytt korsbånd med en gang.

Re: Ortoped i salen? [Re: Dan] #1561497 23/02/2013 22:11
M
micromidas Offline
Fersking
Fersking
M
1) Hvis kneet ditt er vondt i 1 uke etter en tur, og evt påvirker annen aktivitet, spørs det om du synes det er verdt det.
2) Behovet for en skinne forteller at stabiliteten i kneet ditt er redusert. Ville nok heller prøvd rehab av funksjon først, istedenfor og stabilisere passivt med en skinne. Rehab tar dog tid.

Foreslår som andre at du finner noen med erfaring på området, og får vurdert det godt.

Som nevnt tidligere i tråden krever langrenn mye stabilitet, bl.a. i bekken, hofte og bein. Med en korsbåndskade blir det enda mer viktig.
Fremre korsbånd stopper leggbeinets fremoverbevegelse og innover-rotasjon i forhold til lårbeinet. Muskulaturen på bakside lår, hamstring, assisterer i å stabilisere disse bevegelsene. Forslag til opptrening kan være kjernestabilitet, og hofte-, kne- og ankelstabilitet. Kan med fordel også se på fotstillingen.

Lykke til!

Re: Ortoped i salen? [Re: micromidas] #1561638 24/02/2013 12:31
L
Lille Lance Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: micromidas
Kan med fordel også se på fotstillingen.

Yes, dette er viktig. Feil fotstilling medfører feil stilling i kneet. Dette kan faktisk løses så enkelt med en tilpasset såle i skoen. Verd å prøve.

Re: Ortoped i salen? [Re: Dan] #1562895 27/02/2013 10:18
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Så det er noe her med akkurat den bevegelsen man gjør i klassisk langrenn ved gåing rett frem, hvor man tydeligvis har veldig bruk for det korsbåndet jeg mangler. ICON_SMILE

Nå er jeg på ferie, så jeg får ikke sjekket så mye opp med folk før jeg er tilbake om 2 uker. Men i hvilken fase av bevegelsen er det du får mest vondt?

Det høres ikke for meg ut som om du har vondt i noen bånd. Da ville du nok også ha kjent det veldig godt når du sto slalom.

Det er nok mer sannsynlig at du får smerter i senefestet til hamstrings-muskulaturen din på bakside av låret, som også fester på nedsiden av kneet på begge sider. Denne muskulaturen kan i telemark-nedslags-posisjon hjelpe til med å forhindre at leggen din glir framover.

Grunnen til at du merker smerter i denne muskulaturen, er da sannsynligvis at hamstringen din plutselig utsettes for mye mer krefter enn ellers.

Forsøk å trene lårcurls før neste skisesong, kanskje løser du problemet på den måten. Sykkel krever omtrent ikke noe bruk av hamstrings i det hele tatt. Skader i hvert fall ikke å prøve.

Selvfølgelig, dersom kneet i seg selv blir hovent og vondt, dersom du opplever låsninger og kneppinger, dersom du har nattessmerter, det gjør vondt å gå vanlig osv, så kan det alltid være en sjanse for at noe er skadet inni kneet, men det hørtes ikke sånn ut på det du forteller.

Re: Ortoped i salen? [Re: Hvilepuls] #1562911 27/02/2013 10:47
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Hvilepuls
Men i hvilken fase av bevegelsen er det du får mest vondt?

Jevn murring tror jeg.

Quote:
Det er nok mer sannsynlig at du får smerter i senefestet til hamstrings-muskulaturen din på bakside av låret, som også fester på nedsiden av kneet på begge sider. Denne muskulaturen kan i telemark-nedslags-posisjon hjelpe til med å forhindre at leggen din glir framover.

En mulig teori selvfølgelig.

Quote:
Grunnen til at du merker smerter i denne muskulaturen, er da sannsynligvis at hamstringen din plutselig utsettes for mye mer krefter enn ellers.

I mitt tilfelle er det ikke snakk om "mer krefter enn ellers". Jeg bruker ikke krefter i det hele tatt når jeg subber rundt på langrennsski. "Subber" er ikke en omskrivning for "ikke like rask som Wassberg, men jeg tar nå i det jeg kan". Subbing i mitt tilfelle er akkurat det. Jeg drar skiene etter meg som et par filttøfler i en statlig korridor. ICON_SMILE

Moderator  support