Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n...

Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... #1558290 15/02/2013 21:44
cht Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Lurer litt på om jeg skal teste en annen demper, men jeg er litt usikker om det vil være til det bedre. Har alltid kjørt RP23, og det i seg selv er jo egentlig grunn nok til å prøve noe nytt ICON_SMILE

Ramma er en Carbine med RP23 Kashima 2012 og jeg lurer på en av de tre nevnt i emnet.
De koster ca. det samme, men det er Vivid eller ccdb air jeg heller mot.

ccdb kan jo justeres til det perfekte vil jeg tro, (eller til det håpløse!)
Mens vivid finnes i high og low tune, hva vil passe best? Hvis den i det hele tatt bør settes på den ramma...

Eller er det bare å fortsette med Fox'n?

Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558295 15/02/2013 21:48
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vividen kan også justerer til det perfekte.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558300 15/02/2013 22:06
cht Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Ok, det høres bra ut... den er kanskje litt "enklere" å leve med enn ccdb også?

Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558303 15/02/2013 22:15
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
jasså, begynner abstinensene å krampe seg? ICON_TONGUE

Redigert av Raymond; 15/02/2013 22:15.
Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558304 15/02/2013 22:17
cht Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Må ha noe å gjøre når man ligger på sofaen og hoster!

Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558305 15/02/2013 22:21
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Santsant.... Hva med en fjærboing da? ICON_LAUGH Hadde kledd carbonadesykkelen vettu!! ICON_LAUGH Blytung stålfjær!! ICON_LAUGH

Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558325 15/02/2013 23:16
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå har jeg ikke testet CC sine dempere. Men når man han så mange muligheter, så sliter man å velge. Var denne innstillingene bedre enn den forrige?

Marzocchi var en stund kjent for at de kom med super duper gafler, men de hadde så mange innstillingsmuligheter at du endte opp med å ta en master i zocchiness før du fikk maksimalt ut av demperne.

Jeg har også litt inntrykket av at CCDB er så gode dempere med så mange innstillinger at du må være ingeniør for å få maks ut av den. Men det kan hende at jeg bare er skremt og at det er tilfeldig at jeg kjenner bare ingeniører som eier CCDB.

Team Ibis / Probike

Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558350 16/02/2013 05:15
j-aa Offline
Avhengig
Avhengig
CCDB er ikke så vanskelig å sette opp som folk tror. Så lenge man forstår hvordan de to typene ventiler oljen skal gjennom fungerer, og hvordan dette påvirker bevegelsen til stempelet, så skal det ikke så mye til for å få til et brukbart oppsett.

Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558369 16/02/2013 08:23
Ynot Offline
Besatt
Besatt
MAnitou evolver isx-6 intrinsic passer plasttraceren perfekt med 2 dreininger på oljekammeret, 1/3 sag, IFP på 190 psi.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558381 16/02/2013 09:32
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Vivid Air er i hvert fall >> Fox RP23 Kashima når det går fort nedover - egentlig ellers også.

Jeg ville i hvert fall ikke giddet å se på springfjærdemper. Luftdemperne er så sinnsykt gode nå. DBAir, Vivid Air og Vip'R er alle gode dempere. Vip'R er vanskeligere å skru seg vekk på, selv om du da må være sikker på at du har riktig tune. DBAir og Vivid antar jeg er relativt gode dempere, men de er noe tyngre.

Har du BOS foran, ville jeg sett på Vip'R, mens ellers er Vivid air bra nok

Et viktig poeng med Vivid Air er at den kan du kjøre service på helt selv uten å måtte sende til speziallabor for å serve. SRAM har gode manualer og du får kjøpt verktøy og pakninger lett for å kjøre service. DET er viktig i min bok. BOS bakdempere og DBAir må sendes inn, og ikke nødvendigvis mulig å kjøre service på i Norge - og hvis så kan det koste en arm...

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558412 16/02/2013 11:58
j-aa Offline
Avhengig
Avhengig
Service på DB skal kunne tas av de som server andre Öhlinsenheter. Prisnivå og evt. tid det tar å få gjort jobben vet jeg dog lite om.

Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558470 16/02/2013 16:00
cht Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Det er et bra poeng polka kommer med synes jeg, "var det bedre nå, eller bedre i stad?" Kan fort bli sånn med mange muligheter.
Er det egentlig noe å hente på å kjøre samme merke foran og bak?
Er ikke oppheng, type sykkel og egenskaper viktigere?

Heller kanskje mot en vivid dersom jeg skal bytte, spørsmålet er hvilken tune jeg bør gå for....

Noen andre argumenter for og imot DB air og vivid?

Og ja, spioiing-fjær utgår ICON_SMILE

Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: j-aa] #1558471 16/02/2013 16:07
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: j-aa
Service på DB skal kunne tas av de som server andre Öhlinsenheter. Prisnivå og evt. tid det tar å få gjort jobben vet jeg dog lite om.
BOS S**toy kostet 2k å overhale...

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558472 16/02/2013 16:09
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: cht
Heller kanskje mot en vivid dersom jeg skal bytte, spørsmålet er hvilken tune jeg bør gå for....

Noen andre argumenter for og imot DB air og vivid?

Og ja, spioiing-fjær utgår ICON_SMILE
Tune bestemmes av:
Endringer i omsetningsforhold gjennomvandringen i opphenget
Omsetningsforhold i opphenget (dempervandring/vandringvandring)

SRAM har guider for hva som passer hva. Bike-Components er en fin leverandør hvis du ikke har godpris hos noen lokale helter.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558499 16/02/2013 17:51
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Hei,

Først av alt kan jeg begynne med å si at jeg selv er veldig glad i nytt utstyr, og på ingen måte ønsker å ta fra deg gleden med det.

Første spørsmål jeg ville ha stilt meg er:

Hvilke egenskaper ved bakdemperen jeg har nå, syns jeg ikke fungerer optimalt?

Hvis dette ikke kan justeres og tilpasses utvendig, hvilke muligheter finnes for å tilpasse dette ved f.eks custom-tuning (må stort sett sendes inn på service), og hvor bra er det sannsynlig at dette blir?

Hvis du så finner ut at en del av dette ikke er mulig gjennom tiltakene skissert ovenfor, hvilke alternativ finnes så?

Så må man bruke litt tid og spørre og grave og tilegne seg informasjon, slik at det er mest sannsynlig at man finner noe som fyller kriteriene på best måte.

Som andre er inne på, er det veldig mange parametre - noe som er mye av moroa, og litt av problemet!

/Are Nicolai
Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558530 16/02/2013 19:30
cht Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Jøss, hvor ble det av det siste innlegget mitt... :/

Nicolai: Alltid drit kjedelig å lese "fornuftige" innlegg ICON_WINK (joke mode)
Hadde jeg vært 100 % happy med den så hadde jeg ikke postet innlegget. Enkelt forklart så bruker jeg hele vandringen på "småtteri" dersom jeg har riktig sag. Har riktignok ikke prøvd den med eksplosivt trykk, men kjører nå på 210psi.
Å Pushe den f,eks. er absolutt et alternativ. Det blir i så fall et kost/nytte spørsmål mot en ny. Har du en ca. pris på sparket?
Jepp, disse parameterne er både moro og noe frustrerende når alt kommer til alt ICON_SMILE

Jeg vurderer å kjøpe en ferdig tunet Vivid fra TF tune. En vivid er også lett å få servet her i landet vil jeg tro.

Baron: Jeg leser at det ikke er så lett å bytte pakninger på Vivid, men på DB er det enklere? Er det typisk nett-vås man ikke skal høre på?
http://www.ridemonkey.com/forums/f19/roc...-254405/index2/

Det er altså ingen i Norge som tar service på CC dempere? Det er i så fall et stoooort minus, ihvertfall hvis det er vrient å fikse selv i tillegg....

Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: baronKanon] #1558599 17/02/2013 00:08
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
BOS S**toy kostet 2k å overhale...

Samme som jeg betalte for å overhale en DT Swiss demper.

Team Ibis / Probike

Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: j-aa] #1558651 17/02/2013 11:02
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
CCDB er ikke så vanskelig å sette opp som folk tror. Så lenge man forstår hvordan de to typene ventiler oljen skal gjennom fungerer, og hvordan dette påvirker bevegelsen til stempelet, så skal det ikke så mye til for å få til et brukbart oppsett.

Nuvel, det er folk som har tatt doktorgrad på mer begrensede tema enn det du skisserer der ICON_WINK

Bjørn

Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: BjornS] #1558652 17/02/2013 11:03
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Med flere muligheter for å skru, øker sannsynligheten for å skru seg helt vekk også.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558667 17/02/2013 12:54
cht Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Tror jeg ender opp med den demperen som passer best til ramma. Så får vi se hvem det er .....

Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558669 17/02/2013 13:07
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skal du kjøpe en av hver og teste da eller??? ICON_TONGUE

Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558670 17/02/2013 13:16
cht Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Nei, jeg bare spør de som har lagd sykkelen ICON_SMILE

Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558675 17/02/2013 13:34
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Aha.... kjedelig om de da sier RP23.. ICON_WINK

Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558677 17/02/2013 13:45
cht Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Hehe, det er trist ja.... men jeg vet de har testet DB Air og Coil ihvertfall med angivelig bra resultat.

RP23 er jo en helt annen demper enn de jeg nevner, da burde det heller bli spørsmål om kjørestil osv.

Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558695 17/02/2013 14:24
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Til hardere bruk med retning nedover er nok en med piggyback bedre egnet enn RP23.

Du har jo også muligheten for å gå for Monarch Plus RC3, som visstnok deler litt av Vivids egenskaper, men veier mindre og tar mindre plass.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558737 17/02/2013 16:31
cht Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Ånei... ser jo at Monarch Plus også må være med i beregningene her.
Sukk....

Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558750 17/02/2013 17:00
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Økonomisk og funksjonsmessig ser jeg ingen grunn til ikke å gå for enten Vivid Air eller Monarch Plus.
Begge kan serves selv (med billig spesialverktøy - som er tilgjengelig via forhandler uten pes)
Begge kan tunes selv (bytte/stokke shimstack)
De er ok priset (Vivid Air og DBAir er jo relativt like, dog)
Service kan foretas av flere, og muligens billigere

Pris og service var en av grunnene til at jeg gikk for Vivid Air fremfor DBAir.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558862 17/02/2013 21:07
cht Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Vivid og DB air er jo ganske likt priset, og extremebikes tar service etterhvert. Uten at vi vet noe om priser osv.

Etter hva jeg har lest så oppfører de seg ganske forskjellig, og derfor tenker jeg at det kan være smart å gå for den som passer best til min sykkel. Har ikke helt funnet ut hvem det er, men det er mange som har satt en DB air på den ramma.

Men, hvorfor vil man heller han en Vivid enn en Monarch Plus på en stisykkel? Monarchen får jo glimrende kritikker den og....

Hvis jeg IKKE går for DB air så må jeg velge rett tune også.... satser på at Intense kommer med et bra svar ICON_SMILE

Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558916 17/02/2013 22:46
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Enkelt forklart så bruker jeg hele vandringen på "småtteri" dersom jeg har riktig sag.

Prøv å redusere luftkammervolumet med plastshimming eller noen ml girkasseolje i luftkammeret (demperen må da posisjoneres s.a. negativkammeret ligger høyest så ikke negativkammeret blir fult av oljeskum) før du blåser masse ståler på ny demper.

Hvis du tar av deg Oslomafia-trendnisse-brillene og leser litt om evolver vil du se at den har justerbar progressivitet i demperenheten (IFP-kammer volum), og det er heller ikke behov for egen tune da en kan justere brattheten på demperkurven (IFP-kammer trykk). Ved riktig sag kan du da gjøre det vanskligere å blåse gjennom hele vandringa. Du kan også justere fjærraten mer progressiv ved plastshimming i luftkammeret eller mindre luftkanne som på alle andre dempere.
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Vivid, Vip'r, ccdb eller beholde fox'n... [Re: cht] #1558946 18/02/2013 07:33
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Ynot
Prøv å redusere luftkammervolumet med plastshimming eller noen ml girkasseolje i luftkammeret (demperen må da posisjoneres s.a. negativkammeret ligger høyest så ikke negativkammeret blir fult av oljeskum) før du blåser masse ståler på ny demper.
Litt enig. Du får passende shims via forhandler fra CyklOn.

Quote:

Hvis du tar av deg Oslomafia-trendnisse-brillene og leser litt om evolver vil du se at den har justerbar progressivitet i demperenheten (IFP-kammer volum), og det er heller ikke behov for egen tune da en kan justere brattheten på demperkurven (IFP-kammer trykk). Ved riktig sag kan du da gjøre det vanskligere å blåse gjennom hele vandringa. Du kan også justere fjærraten mer progressiv ved plastshimming i luftkammeret eller mindre luftkanne som på alle andre dempere.
Justere IFP kan man også på DHX Air, men det er fortsatt en drittdemper. Jeg hadde en slik, blåste gjennom vandring uansett hva jeg gjorde (både IFP og luftkammer), og endte med en PUSH-et RP23 som ga mer kontroll, men fortsatt ikke nok etter hvert som jeg begynte å kjøre hardere.

Manitou sine bakdempere har ikke fått noe særlig god kritikk av noen testere de siste årene, og det er vel en grunn til det. Dorado-gaffelen er helt king kong, men resten er såder, slik jeg tolker infoen. Det har ingenting med trendnissebriller å gjøre, men heller med at man kjøper det som er best for samme pris. Så må man også se på grad av support lokalt. Det er Birk sport som er importør av Manitou. Sjekk i hvert fall om de kan ta service.

Fordelen med kjente, kjære merker som Rock Shox og Fox er at de har flere steder som kan ta service, eller et godt servicetilbud via importør (CyklOn tar service i.l.a. en uke stort sett f.eks.). Fordelen igjen med Rock Shox er at de tilbyr kunden å kjøre service selv og de har gode manualer samt tilgjengelig spesialverktøy. Og man trenger ikke nitrogen for å serve. Sånt er også viktig!

Etter hva jeg har lest så oppfører de seg ganske forskjellig, og derfor tenker jeg at det kan være smart å gå for den som passer best til min sykkel. Har ikke helt funnet ut hvem det er, men det er mange som har satt en DB air på den ramma.
Så forskjellige, altså?
Quote:

Men, hvorfor vil man heller han en Vivid enn en Monarch Plus på en stisykkel? Monarchen får jo glimrende kritikker den og....
Det kommer litt an på ønsket bruk og ønskede egenskaper. Jeg ville ha mulighet til end stroke rebound-justering for å balansere BOS-gaffelen min. Jeg ble i hvert fall forelsket i min Vivid Air, en på Litevillen passer den ikke (lengde og tykkelse), så da blir det Monarch Plus. Tipper den skal bli superbra også!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support