Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Erfaring med Chariot Cougar Skisett?

Erfaring med Chariot Cougar Skisett? #1555866 09/02/2013 09:57
Ninnin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Noen som kan dele erfaringer med Chariot Cougar Skisett?

Kan man justere skiene slik at de passer i sporene?
Er den stødig?
Er vogna godt nok isolert for vinterbruk?

Er denne jeg mener:
http://www.kopbarnvagn.se/sv/artiklar/skidset-chariot-cougar.html

Re: Erfaring med Chariot Cougar Skisett? [Re: Ninnin] #1555905 09/02/2013 10:52
stigeso Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har brukt skisettet på et par turer. Pulken er stabil og fin, men den er antakelig litt tyngre å svinge enn en vanlig pulk. Man må liksom dra skiene rundt. Så lenge man går, merkes det ikke, men når du skal snu 180 grader merkes det.
Du kan ikke justere skibredden. Hvis det hadde vært mulig, tror jeg den ville blitt ustabil. Tyngdepunktet er jo litt høyere enn på en tradisjonell pulk.

Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
Re: Erfaring med Chariot Cougar Skisett? [Re: Ninnin] #1555906 09/02/2013 10:55
stigeso Offline
Ringrev
Ringrev
Ad isolering: den skjermer naturligvis for vind og det er nok lunere der inne enn utenfor, men isolering må nok først og fremst skje gjennom påkledning og evt et ullteppe, vognpose eller liknende.

Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
Re: Erfaring med Chariot Cougar Skisett? [Re: Ninnin] #1555910 09/02/2013 11:15
J
jahhar Offline
Medlem
Medlem
J
Har brukt skisett noe.

Som stigeso skriver så går det ikke ann å justere disse inn slik de passer sporene. Bedre at de går utenfor og ikke ødlegger noe spor.

Det som gjør skisette genialt er den pendlen skiene gjør. Har kjørt med trekkhund foran og midt i sporet, da mellom skisporene. Da ble det ganske langt kobbel som kom forbi. 4 meter til hund og ca 2,5 meter bak. Da var det mange som flyttet seg når vi kom fossende.

Har også kjørt i ganske ulent tereng med mye fotspor som går langt ned. Da er skiene geniale. Følger bra med med den pendelfunksjonen som bil da.

Har også kjørt ned slalombakke med denne vognen. Da fikk jeg krampe og måtte stoppe. Da kom vognen bare i en fin sladd og stoppet. Superstabil.

Ellers er det dårlig med isolasjon. Har brukt skinnpose når vi har vært på tur.

Ellers vil jeg borre hull i draget slik at jeg kan dytte disse sammen og settes fast. Da blir det ikke så mange stenger å holde styr på.

Re: Erfaring med Chariot Cougar Skisett? [Re: Ninnin] #1556376 10/02/2013 21:01
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har også skisettet, og har brukt det (primært på kortere turer).

Jeg har Chariot Cougar 2 og da er bredden definitivt et stykke utenfor selve skisporet. Jeg har likevel ikke opplevd at vognen har blitt sittende fast i buskas langs løypa.

I vognen har jeg hatt både ett og to barn. Hvis intensjonen har vært at barnet skal sitte der hele turen, har vedkommende blitt utstyrt med vognpose. En som sitter helt stille i kulda blir veldig fort veldig kald.

Jeg har også hatt tilgang på (og brukt) rene pulkløsninger (fra Fjellpulken), og vil si at det mest positive ved disse har vært kvaliteten/komforten på feste/sele løsningen man bruker til å feste draget til kroppen. Her er løsningen til Fjellpulken .

Løsningen til Chariot har bare selve hoftebeltet (selv om det har en fiks drikkeflaskeholder integrert).

På langturer tror jeg man merker forskjell her.

Det fine med skisettet til Charioten er at det er enklere for en uerfaren skiløper å hoppe inn og ut av vognen etter hvert som motivasjonen (les: oppoverbakke/nedoverbakke) endrer seg underveis. Noen ganger har jeg f.eks. hatt en unge som har sittet nederst i vognen og subbet (med skiene på) i sporet i en oppoverbakke.

Av én eller annen grunn har jeg klart å få vanvittig mye riper i de medfølgende skiene. Jeg er redd det har skjedd over en parkeringsplass som har sett ut som den var fri for grus. Kanskje er det fruen som har fått kortslutning og puffet vognen til barnehagen med ski på. Uansett vil jeg anbefale at man er litt forsiktig med skiene. Fort gjort å glemme dem.

I mine øyne er vognen først og fremst en suveren sykkelvogn og barnevogn. Som pulk er den fin, men ikke "sykt bra".

Re: Erfaring med Chariot Cougar Skisett? [Re: ute-og-sykler] #1556622 11/02/2013 14:12
W
wesmor Offline
Medlem
Medlem
W
Vi har brukt skisett til vår cx2 i flere år, og jeg må nesten skryte litt av denne løsningen.
Synes vogna fungerer meget bra som pulk, både korte og lange turer. Barna kommer høyere opp og har dermed mye bedre utsyn enn i fjellpulken, de blir dessuten ikke liggende i direkte kontakt med bakken.
Vi har brukt pose og tepper i vogna og det fungerer bra selv på kalde dager. Har også fjellpulken tilgjengelig, men den blir stående. Et smart brukertips for slitne barn er å stå på skiene bak vogna og holde seg i håndtaket, har vært redningen i mange småkneiker.

Redigert av wesmor; 11/02/2013 15:35.
Re: Erfaring med Chariot Cougar Skisett? [Re: wesmor] #1556805 11/02/2013 21:01
L
Lookatme Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: wesmor
Vi har brukt skisett til vår cx2 i flere år, og jeg må nesten skryte litt av denne løsningen.
Synes vogna fungerer meget bra som pulk, både korte og lange turer. Barna kommer høyere opp og har dermed mye bedre utsyn enn i fjellpulken, de blir dessuten ikke liggende i direkte kontakt med bakken.
Vi har brukt pose og tepper i vogna og det fungerer bra selv på kalde dager. Har også fjellpulken tilgjengelig, men den blir stående. Et smart brukertips for slitne barn er å stå på skiene bak vogna og holde seg i håndtaket, har vært redningen i mange småkneiker.

Støtter denne. Har akkurat samme oppsett. Solgte fjellpulken og har ikke savnet den.

Re: Erfaring med Chariot Cougar Skisett? [Re: Ninnin] #1556953 12/02/2013 09:54
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Nå har vi CX og ikke Cougar men jeg antar det er plastvinduer på siden av den også. Og da er det rimelig lunt og godt inne i vogna selv med ruskevær.

Vi har brukt et inne-ute termometer (bilrekvisitta) da skrulla var så lita at hun bare satt i vogna på tur - dytt uteføleren under rompa nedi posen så har du god kontroll på temperatur.

Vi gikk i 12-15 minus og kraftig vind på snaufjellet og det var fremdeles +20 nedi påsan (saueskinn og dunpose m. fleecteppe oppå) og varmere inni vogna enn utenfor. Eneste ulempe var at det er mer vinnfang i den enn en pulk.

Ang. stødighet: Har du vogn for én eller to barn? Det har litt å si tror jeg. Vi har CX2 og jeg har ikke greid å velte den trass ganske heftig kjøring - fjøringa hjelper jo også på å stabilisere når det humper (i tillegg til komfort). Det sagt: Det er greit å være obs i skarpe svinger av typen nedoverbakker med plogespor. Da skrenser den lett og om skiene da hekter i en kant er det kanskje mulig å flipe den - jeg pleier holde litt på draget bak meg i slike utforbakker og har da aldri opplevd noe skummelt.

Et ulempe er det jo at den ikke funker altfor bra i dyp snø da skiene synker ned i bakkant (greit for å unngå at tuppen graver seg ned) og da er det ikke mye som skal til før fronten er verdens mest effektive snøplog.

Om du også er av typen som skal holde høyt tempo åkke som så vær klar over at fronten følger bevegelsene på hofta di. Så staker du som Northug så får du etterhvert en sjøsjuk unge da vogna vipper frem og tilbake. Og setter du deg skikkelig ned i utforbakkene så senkes nesa på vogna .. og da butter den gjerne i klumper og humper. Ikke noe stort problem men greit å vite om.

Re: Erfaring med Chariot Cougar Skisett? [Re: Ninnin] #1557641 13/02/2013 20:42
Ninnin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk for tilbakemeldinger!

Ang pose: Hva slags pose bruker dere?
Ser at det selges en egen Chariot pose. Noen som har prøvd den?

Jeg har utgaven for ett barn.
Jeg er ikke typen som liker å holde veldig høy fart på egen hånd, og jeg ser for meg at det vil gå meeeget smått i nedoverbakker med denne bak meg. Iallefall til jeg blir litt vant til den. Blir noen rett-fram-turer i første omgang tenker jeg. Får finne meg et jorde...

Jeg ser for meg turer rundt 1 time. Regner med at det går inn under kategorien "kort tur"..? :-)

Re: Erfaring med Chariot Cougar Skisett? [Re: Ninnin] #1557703 14/02/2013 07:32
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Jeg er meget fornøyd med CX2 som pulk. Bruker voksiposen fra barnevognen og det har fungert meget bra.

Biltematermometer var et lurt triks jeg skal huske på!

Re: Erfaring med Chariot Cougar Skisett? [Re: Ninnin] #1557707 14/02/2013 07:46
L
Lookatme Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: Ninnin
Takk for tilbakemeldinger!

Ang pose: Hva slags pose bruker dere?
Ser at det selges en egen Chariot pose. Noen som har prøvd den?

Jeg ser for meg turer rundt 1 time. Regner med at det går inn under kategorien "kort tur"..? :-)

Re: Erfaring med Chariot Cougar Skisett? [Re: Ninnin] #1557708 14/02/2013 07:47
L
Lookatme Offline
Entusiast
Entusiast
L
Jeg har chariot posen. Funker meget bra den, men hadde nok ikke brukt en 1000 lapp på den om jeg hadde voksipose eller tilsvarende som passer.

Re: Erfaring med Chariot Cougar Skisett? [Re: Ninnin] #1557969 14/02/2013 23:09
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
har brukt voksipose (og også en annen vognpose - ikke Chariot). litt ålreit om posen har hull til beltene. Hvis ikke sklir man fort rundt i vognen

Re: Erfaring med Chariot Cougar Skisett? [Re: Ninnin] #1559228 18/02/2013 18:57
Ninnin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Er litt skeptisk til om cougar1 blir ustabil, men finner ikke ut det uten å prøve.
Så nå er skisettet på vei og chariot posen ligger på posten og venter. :-)
Gleder meg til å prøve! :-)

Re: Erfaring med Chariot Cougar Skisett? [Re: Ninnin] #1561932 25/02/2013 10:34
J
JanHelge. Offline
Fersking
Fersking
J
Det skal iallevall mykje til for å velte med Chariot CX2. Har velta ein gang, men det var på skrå ned ein brøytekant. Så den må eg nok ta på meg skylda for... Junior satt fint festa i selen i vogna. Sjå video for køyring med vogn.

Re: Erfaring med Chariot Cougar Skisett? [Re: Ninnin] #1937401 20/03/2015 19:32
C
Crown17 Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
C
Hei. Tar opp gammel tråd. ICON_COOL jeg har en Thule chariot chinook 2 og plages litt. Kan noen hjelpe? Kjøpte et konverteringsett til ski...
Jeg plages veldig med dette, og lurer på om det er slik det skal være.
Mitt problem er: vingen på venstre side hvor man setter inn stangen til draget. Der inni er det er liten dupp som stikker opp, og den gjør det umulig å få inn staget. Jeg har fått det til nå, etter mye strev (høyre side er enkel, og jeg regner med det er slik venstre side også egentlig skal være) men tør ikke ta den ut igjen for da vil jeg ikke få den på plass igjen.
I tillegg lurer jeg på: når jeg går på ski, eller til fots, vugger/lugger vogna veldig mye. Det er veldig ubehagelig. Jeg har prøvd å korte inn stagene og å ta de lenger ut, men det hjelper ikke. Skal det være slik, og evnt. Hva kan gjøres for å unngå dette?

Håper på snarlig svar fra noen med erfaring. ICON_GRIN

Re: Erfaring med Chariot Cougar Skisett? [Re: Crown17] #1939943 27/03/2015 21:45
K
karsten55 Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
K
jeg har akkurat kjøpt en chinook og har samme problem med stangen.. stangen er rund og passer ikke inn i holderen (sykkelstangen er avrundet-trekantet og passer i holderen) ... på den ene siden er det en tapp koblet til "quickrelease"men ikke den andre siden.. og når jeg trykker "quickrealses" så "åpner" ikke tappen seg så jeg får ikke ut stangen igjen .. den andre siden er det ingen mekanisme som holder stangen på plass i det hele tatt.. jeg har ikke noe ekstra adapter sett.. bare skisette, men det er beskrevet at det skal passe til chinook .. har du funnet en løsning ?

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå