Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 11 av 15 1 2 9 10 11 12 13 14 15

Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet)

Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: Are Halland] #1563378 28/02/2013 09:10
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Are Halland
Dette må da være brudd på Forvaltningslova og all god forvaltningsskikk:

"§ 37. (utredningsplikt, forhåndsvarsling og uttalelser fra interesserte).

Forvaltningsorganet skal påse at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak treffes.

Offentlige og private institusjoner og organisasjoner for de erverv, fag eller interessegrupper som forskriftene skal gjelde eller gjelder for eller hvis interesser særlig berøres, skal gis anledning til å uttale sig før forskriften blir utferdiget, endret eller opphevet. Så langt det trenges for å få saken allsidig opplyst, skal uttalelse også søkes innhentet fra andre."

Ergo må høyringsperioden utvidast, som gir oss betre anledning til å fremme våre synspunkt og mobilisere mot dette ignorante maktovergrepet fra Fylkesmannen.

Men kven innklager ein slikt til? Politiet, Riksrevisjonen?

Slike klager sendes til Sivilombudsmannen.
Sitat: Sivilombudsmannen
Sivilombudsmannen kontrollerer forvaltningen. Kontrollen utføres på grunnlag av klager fra borgerne om urett og feil som måtte være gjort av offentlig forvaltning. Ombudsmannen behandler klager som gjelder både statlig, kommunal og fylkeskommunal forvaltning. Ombudsmannen kan også ta opp saker av eget tiltak.

Finnes her:
http://www.sivilombudsmannen.no/?lang=no_NO

LarsB
(etter diktat på PedroS som har innliggingsproblemer akkurat nå)

Redigert av larsb; 28/02/2013 09:12.
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: Subs] #1563432 28/02/2013 10:16
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Subs
Tråden til Lars-Erik er interessant synes jeg:

http://www.facebook.com/groups/notsosloogomegn/614938968523257/?notif_t=group_comment_reply

Finnes det en advokat som ser på det rent juridiske?

Beste forslag jeg har sett så langt, selv om jeg synes det er synd at nesten ingen ville lage karnevalsstemning og sirkus i sentrum.
Her er det vel bare å legge hundrelappene på bordet, med et mål om å få nullstilt prosessen ICON_SMILE

Redigert av sanouka; 28/02/2013 12:41.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1563603 28/02/2013 15:11
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Dette blir bare mer og mer patetisk..:
http://dittoslo.no/nordstrands-blad/nyhe...overn-1.7787461

Fylkesmannen mener (kort gjenfortalt) at sykkelforbud ikke handler om miljøvern, men om å dempe en konflikt mellom forskjellige brukere..??
På stiene ?? Hva slags konflikt er det de snakker om ? Hvis vi snakker om grusveiene er konfliktene vel påpekt og debattert, men på sti har det knapt vært mange konflikter omtalt hverken i media eller på mer spesialiserte forum (terrengsykkel.no etc) ???
Etter mer enn 15 år med stisykling kan jeg med hånden på hjertet hevde at jeg ikke har opplevd mye som kan minne om konflikter..Jeg skjønner rett og slett ikke hva slags konflikt det vises til her..??

Redigert av Simm; 28/02/2013 15:30.

stadig sta...
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1563609 28/02/2013 15:18
Espen Offline
More than words
More than words
Kan ikke fatte at dette kan gå upåaktet hen.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1563611 28/02/2013 15:21
Espen Offline
More than words
More than words
Ikke så ofte jeg er enig i FRP, men dette er jo en god analyse av saken.

stortingskandidat og styremedlem i Oslo Frp, Geir Hågen Karlsen, som mener forslaget føyer seg inn i rekken av vansker syklister møter.

- Tett trafikk, dårlig brøyting og nå skal det bli vanskelig utenfor vei også. Hvis enkelte ikke liker sykling får vi ta den debatten, men den kan ikke pakkes inn som en miljøsak, sier han oppgitt.

post@espenwettre.no
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1563613 28/02/2013 15:24
Espen Offline
More than words
More than words
I Oppropet som ØV postet i dag, som en rekke organisasjoner står bak, står det bla.

"Østmarka er en viktig rekreasjonskilde for hovedstadens befolkning, og dagens friluftsliv vil fortsette som før"

e

post@espenwettre.no
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: Espen] #1563616 28/02/2013 15:35
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Det er to forskjellige saker: nasjonalpark og verneområder. Foreløpig(?) har det ikke vært nevnt å forby sykling i nasjonalparken. I verneområdene, derimot!

Jeg har sendt inn min høringsuttalelse, og håper flere gjør det samme. Hvis NOTS kan lage et utkast til brev, er det selvsagt flott.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1563623 28/02/2013 15:49
sverreb Offline
Besatt
Besatt
interessant å lese at fylkesmannen nå hevder at det var ikke slitasje som var grunnen til å be om forbud men uspesifiserte 'brukerkonflikter', noe som ikke var oppgitt i høringen. Saksbehandlingsfeil?

Forøvrig:

http://www.osloby.no/nyheter/Vil-vi-ha-det-sann-i-Marka-7133956.html

Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1563626 28/02/2013 15:51
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Å diskutere hvem som har rett til å bruke en gitt veistrekning eller sti, er noe man gjør i kommunistland og diktaturer. Ikke et demokrati der skogen vokser igjen.

Nå er det nok, og frikvelden gikk i dass. Her må en epistel ned på papiret

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: sverreb] #1563632 28/02/2013 16:23
O
oyvind Offline
AKA DynamittGubb
AKA DynamittGubb
O
Vitner dette om at Fylkesmanne skjønner at de er iferd med å dumme segut, og derfor endrer argumentasjon? Eller er damen som uttaler seg en løs kanon?

øyvind
http://teamkjelsaslaererne.blogspot.com/
"I'm the jack, I'm the joker in the stack" WE
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1563638 28/02/2013 16:31
Espen J Offline
Besatt
Besatt
det å endre argumentasjon er vel ennå dummere? Det fylkesmannen i praksis sier er at "jeg vil ha bort syklistene fordi jeg liker dem ikke!". H*n håpte først at slitasjeargumentet skulle holde, men isteden for å innrømme et nederlag så snus det alt for sent til en annen og kansje mer "pop" argumentasjon, av den grunn av at siden mange missliker oss på landeveien så kansje "folk flest" tenker det samme i skogen også. Jeg tror faktisk vi hadde hatt værre forhold om fylkesmannen hadde brukt denne argumentasjonen fra dag en, men blir felt av snuopperasjonen som røper en personlig agenda.

Trønder osv
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: Espen J] #1563649 28/02/2013 16:53
Espen Offline
More than words
More than words
...personlig agenda.

Eller at de har latt seg forføre av taktikkeriet til ØV.

e

post@espenwettre.no
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: sverreb] #1563651 28/02/2013 16:54
P
PedroS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Jer har ikke fått skrevet noe her før i dag grunnet påloggingsproblemer. Som Christian så er jeg også aktiv i SLF. Jeg er styremedlem. I SLF Asker og Bærum. Jeg har bedt sentralleddet i SLF jobbe med saken. Ikke glem at mange som er medlemmer i SLF også sykler mye i skogen. Dette er en sak som også er viktig for SLFs medlemmer fordi dette går på vår rett til ferdsel i utmark. Jeg håper virkelig at vi ikke skal lage noen fronter mellom grupperingene. Det at vi skal ha et felles møte med NOTS er et signal om vi har en felles sak.

PedroS
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: sykkeloyvind] #1563692 28/02/2013 19:01
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: sykkeloyvind

Holdningskampanje er det eneste som hjelper her. Samtidig må ØV bestemme seg. Ønsker de å forby stisykling flytter de automatisk masse trafikk over til grusveiene der de faktiske konfliktene faktisk er.
I tillegg vil de ha et problem med å definere terrengsykling. Ønsker de å forby sykling inn til et fiskevann med meitastang i sekken? Ønsker de å forby teltsykling med familien?
Ønsker de å forby syklende barn å være med gående foreldre på tur mellom Sognsvann og Ullevålseter?

Du har svært rett i dette Øyvind, det er riktig nok noen år siden men en var godt i gang. Av en eller annen grunn dabbet det av og det som skulle bli til kampanjer rettet mot gode holdninger skled ut. Interessen til stisykling har også tatt av og således har fotfolket fått flere å irritere seg over.

Men holdningene har forandret seg her også desverre.

(Har desverre ikke tid til å gå inn i dette igjen, det gleder meg at du og resten av folket er i siget)

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: StigB] #1563764 28/02/2013 21:01
G. Freeman Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Fylkesmannens høringsforslag

Sykling i marka er en aktivitet som har økt mye de siste årene. Fylkesmannen opplever at det er utfordringer knyttet til sykling på stier i marka, spesielt i forbindelse med slitasje og behov for tilrettelegging.

Så, et par uker senere i uttalelser til media:

Sitat: Fylkesmiljøvernsjef Anne-Marie Vikla

Disse områdene blir vernet fordi de har unike naturopplevelser, men vi er ikke opptatt av syklistenes slitasje på blåmerkede stier. Forbudet mot sykling var et forslag for å avdempe interessekonflikter mellom ulike brukergrupper i områdene

Dette er totalt useriøst etter mitt syn og er en gavepakke til oss syklister. Og det bekrefter mine tidligere mistanker om at det høringsutkastet er en synsebasert prosjektoppgave skrevet av to 10.klassinger uten kritisk sans.

Verdt å merke seg at miljøvernsjefen nå trekker inn brukerkonflikter som et argument, mens dette vel ikke er nevnt med et ord i høringsutkastet? Er det skiftet en strategi her fordi man ser at man letter når gehør i "den gemene hop" ved å appellere til de som er mot sykling fordi det er en aktivitet de misliker, og ikke fordi den er spesielt miljøfiendtlig? Kan det også være at de nå ser at de står uten dokumentasjon i forhold til å påstanden at sykling representerer et slitasjeproblem man må gjøre noe med?

Aaahh, Det fryder meg å se at de har stukket hånda inn i et vepsebol de ikke aner hvordan de skal håndtere.

Jeg gjentar det gjerne "kudos", "tommel opp", "like" mm til alle de som bidrar her med uttalelser, deltagelse i styrer, forum, organisasjoner mm.

Shut up legs!
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1563811 28/02/2013 22:19
Espen Offline
More than words
More than words
Latterlig.

e

post@espenwettre.no
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1563839 01/03/2013 05:21
Are Halland Offline
Fersking
Fersking
Folkens, dette er sannsynlegvis ei gavepakke:

1000 poeng til den første som finner den direkte personlige nettverkslinken fra Fylkesmann Valgerd Svarstad Haugland herself og/eller fylkesmiljøvernsjef Anne-Marie Vikla til det noverande styret i Østmarkas venner/Naturvernforbundet.

I så fall har vi ei kameraderisak heilt på grensa til korrupsjon, med Valgerd i sentrum. Simpelthen eit reint komplott mot markasyklistene basert på oppkonstruerte brukerkonflikter og "fakta" om slitasje som ein så går tilbake på og fornektar rett etterpå.

Med andre ord ei rein gavepakke for einkvar journalist med respekt for seg sjølv. Bør kunne gi toppoppslag i eit hvilket som VG, Dagsrevyen eller TV2-nyheitene.

Så: Kva er linken? Veit vi at dei har gått på tur saman? Kjenner dei kvarandre privat? Kvifor gjentar Fylkesmannen argumentene til ØV meir eller mindre direkte utan å sjekke fakta?

Redigert av Are Halland; 01/03/2013 05:26.
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1563889 01/03/2013 08:10
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
De gikk sansynligvis i samme klasse på Landbrukshøyskolen i Ås. Hele gjengen uteksaminerte i årene 70-80.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: Are Halland] #1563912 01/03/2013 08:53
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Sitat: Are Halland
1000 poeng til den første som finner den direkte personlige nettverkslinken fra Fylkesmann Valgerd Svarstad Haugland herself og/eller fylkesmiljøvernsjef Anne-Marie Vikla til det noverande styret i Østmarkas venner/Naturvernforbundet.

Purehelp kan muligens brukes for å finne koblinger. Her er f.eks. Johan Gerhard Ellingsen, styreleder i Østmarkas Venner:
http://purehelp.no/role/viewBoardMember/21453751/johangerhardellingsen

Samme fyr i NRK Brennpunkts (utdaterte) Maktbasen: http://www.nrk.no/maktbasen/index.php?perIdL=792096

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1563965 01/03/2013 10:38
D
DaWe Offline
Fersking
Fersking
D
Marianne Reusch som er tidligere nevnt i denne tråden har skrevet et nytt interessant blogginnlegg på allemannsretten.no

Blogginnlegget stiller spørsmål ved flere uklare punkter i verneforslaget som er til høring:

http://allemannsretten.no/2013/02/28/fredning-for-friluftsliv/

Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1566853 07/03/2013 20:13
O
OSM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Både Dagens Næringsliv (to sider) og Nordstrands Blad (helside) har i dag utfyllende reportasjer om fylkesmannens foreslåtte blåstinekt for oss syklister. Vinklingen er riktig god - NOTS har gjort en kjempejobb.
BRA JOBBA og hold trykket oppe!
(Nå savner jeg bare faktura, slik at mine 150 spenn kan gå inn på rett konto. Har sagt opp medemskap i ØV)

Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: OSM] #1566900 07/03/2013 22:02
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: OSM
Både Dagens Næringsliv (to sider) )

Flott, for jeg ringte til de (nyhetsredaktør og debattredaktør) for halvannen uke siden, og da var det totalt uinteressant...
T -styremedlem NOTS

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: OSM] #1566991 08/03/2013 08:27
tais Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: OSM
Nå savner jeg bare faktura, slik at mine 150 spenn kan gå inn på rett konto.

Sitat: NOTS.no
Informasjon om innmeldinger og medlemsadministrasjon
February 26, 2013 at 0:52 · Filed under Nyheter

Vi får for tiden mange innmeldinger og henvendelser ang. medlemskap og vil i den anledning informere litt om prosessen rundt dette.

Vi jobber med et nytt medlemsystem som skal gjøre administrasjon og utsending av faktura mye enklere enn med systemene vi har brukt tidligere og vi håper å ha denne løsningen på plass i løpet av mars, så vi kan sende ut faktura for årets kontingent like etter påske. Da vil alle medlemmer vi har registrert med korrekt epost motta informasjon og faktura pr. epost.

Vi vil jobbe oss igjennom alle henvendelser vi har mottatt vedrørende medlemskap i forbindelse med overgangen til nytt system. Om du ikke har mottatt svar på din henvendelse eller faktura når vi publiserer på nettsidene at fakura er sendt ut, ber vi deg ta kontakt på medlem@nots.no.

Vi har utviklet et innmeldingsskjema på nettsiden som kan benyttes for innmelding av personlige medlemmer og det jobbes med å få tilsvarende løsning på plass for både bedrifts-/organinsajonsmedlemskap og familiemedlemskap. Systemet sender en automatisk generert bekreftelsesepost, og om du mot formodning ikke har mottatt denne, kan det være at den har havnet i søppelpost-filteret.

Om du har vært medlem tidligere, men ikke mottatt papirfaktura med medlemskort i løpet av de siste årene, har vi ikke korrekt informasjon i registeret vårt, og det enkleste er om du registrerer deg på nytt på nettsiden.

eva
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1567015 08/03/2013 08:55
Laze Offline
Medlem
Medlem
Dette virker som gode nyheter: http://papermill.intermedium.com/papermi...81&pdf=true

Bra jobbet, til alle som har stått på i denne saken.

Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1567224 08/03/2013 16:00
svk Offline
Medlem
Medlem
DN-artikkelen har kommet på nett:
Uaktuelt å forby sykling på stier - Miljøvernministeren er klar i sin tale.

Quote:
- Det som gjør at markagrensen har så stor oppslutning er jo nettopp at vi bruker den. Og syklistene er en naturlig del av markabildet og det er uaktuelt med et totalforbud mot å sykle på blånmerkede stier, sier Bård Vegard Solhjell til DN Aktiv.

Det virker som NOTS har gjort en kjempeinnsats! Det er nok viktig å kjøre saken helt inn, men når det er over må vi prøve å unngå at slike forslag kommer igjen. Dette forslaget hadde ikke kommet så langt hvis ikke mange var negative til syklister. Følger vi stivettreglene er det vel ikke mulig å ikke like en stisyklist, men det er kanskje flere ting vi kan gjøre også for å bli mer populære?

Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1567333 08/03/2013 20:00
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
NOTS har virkelig vist seg å være en driftig liten organisasjon =)

Jeg er veldig takknemlig for alle dem som har lagt ned tid og arbeid for at denne saken har utviklet seg i riktig retning. Takk!

I was just riding along...
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1567404 09/03/2013 00:00
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Gjennom åpne kanaler og også på mystiske måter har vi nådd fram ;-). Kanskje har vi rett og slett en god sak?!!

Redigert av front biker; 09/03/2013 00:32.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1567405 09/03/2013 00:03
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
mystisk?

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1567860 10/03/2013 14:23
josse Offline
Innsidekontakter i Oslo SV melder at de med stort flertall vedtok å gå imot stisyklingsforbudet på blåmerkede stier på dagens årsmøte. De vil også ha tannhelsereform og ny Oslotunnel.

Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: josse] #1567876 10/03/2013 15:42
edmann Offline
lillofarer
lillofarer
herlig håper flere partier gjør det samme, Frp er vel også imot et forbud.

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Side 11 av 15 1 2 9 10 11 12 13 14 15

Moderator  support