Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 15 1 2 6 7 8 9 10 14 15

Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet)

Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: sanouka] #1560592 21/02/2013 22:42
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: sanouka
Sitat: Subs
[

Men det er jo ganske ironisk at man pga. plager med syklister på grusveier, vil jage de syklistene som bruker stier og ikke plager noen, ut på grusveiene, og dermed øke konfliktnivået ytterligere.

Ikkesant. Dette preger jo hele debatten fra kjernen og ut; usaklighet og følelsesmessige oppfatninger fremfor empiri og pragmatisme. Frustrerende.

Det er akkurat derfor det ikke kommer til å holde med underskriftskampanjer og juss. Det at det fremdeles ikke ser ut til å ha sunket inn hverken i redaksjonen eller brorparten av syklistene finner jeg j....lig frustrerende. (Ikke myntet direkte på deg dette altså Fredrik) [/quote]

Skjønte, og helt enig.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1560596 21/02/2013 22:57
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Hvor mange prosent av de som sykler i marka plages med fotgjengere som blokkerer hele veien. Ikke høre mange av de at du kommer grunnet musikk
i øra. Å de som hører at du kommer , men ser seg ikke tilbake går i øst og vest rett før du passer, oftest da akkurat der du fant en åpning. Nei forby musikk og fotgjengere i marka. Som du stiller spørsmål får du svar. Har noen spurt "OSS" hvordan vi opplever fotgjengere (blindgjengere ;-) ?

Redigert av ØyvindHr; 21/02/2013 23:02.
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: sanouka] #1560600 21/02/2013 23:57
gunner_one Offline
Ringrev
Ringrev
[

Men det er jo ganske ironisk at man pga. plager med syklister på grusveier, vil jage de syklistene som bruker stier og ikke plager noen, ut på grusveiene, og dermed øke konfliktnivået ytterligere.

Ikkesant. Dette preger jo hele debatten fra kjernen og ut; usaklighet og følelsesmessige oppfatninger fremfor empiri og pragmatisme. Frustrerende.

Det er akkurat derfor det ikke kommer til å holde med underskriftskampanjer og juss. Det at det fremdeles ikke ser ut til å ha sunket inn hverken i redaksjonen eller brorparten av syklistene finner jeg j....lig frustrerende. (Ikke myntet direkte på deg dette altså Fredrik)

Jeg deler så absolutt din frustrasjon over at dette ikke har sunket inn hos brorparten av terrengsyklister, spesielt siden denne saken så absolutt ikke kun kommer til å gjelde Østmarka. Den dagen det innføres forbud mot sykling i skogene rundt hovedstaden vil det kunne bli innført forbud i alle andre såkalte pressområder!

Hvilken redaksjon du mener er jeg derimot mer usikker på. Dersom du mener terrengsykkels redaksjon så kan jeg opplyse at Øyvind Aas har utalt at pappapermisjon får være pappapermisjon, denne saken blir prioritert. Det jobbes nå godt i kulissene fra flere hold. NOTS er aktive (husk å meld dere inn!!!), redaktøren har opprettet Syklister for Østmarka på Face (husk å likes!!!), det blir arrangert sykkeltur fra Skullerud til Sandbakken i morgen kl 1700 ifm Østmarkas Venners fullmåneaften (husk å delta!!!).
I tillegg er flere ildsjeler aktive med å spre vårt budskap direkte til fylkesmannen, skriver tilsvar på høringsuttalelser, deltar på samarbeidsutvalg, holder innlegg på relevante foredrag Etc. Saken er nå så omfattende at den blir diskutert hos NCF takket være den aktiviteten som har vært satt i gang. Dette er tidkrevende arbeid som gjør at det ikke alltid er mulighet å diskutere tingene i dette forumet (er ikke her det trengs å overtales).

Dersom noen har kapasitet til å bidra i denne saken så rop ut!! Vi trenger flere aktivt kjempende!

Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1560603 22/02/2013 01:28
Espen Offline
More than words
More than words
Skandaløs og tragisk utvikling.

Dette må være mat for rikspolitikere i valgkampen.

Norge er jo en sportsnasjon, som til alt overmål skal arrangere VM i terrengsykling nå.

...ledsaget av et dårlig begrunnet FORBUD mot terrengsykling i viktige deler av marka rundt hovedstaden.

Det høres jo ut som en dårlig spøk.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: Espen] #1560605 22/02/2013 02:37
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: Espen
Norge er jo en sportsnasjon, som til alt overmål skal arrangere VM i terrengsykling nå.

...ledsaget av et dårlig begrunnet FORBUD mot terrengsykling i viktige deler av marka rundt hovedstaden.

Det høres jo ut som en dårlig spøk.

Hehe, godt poeng.
Nesten som om Norge inviterer til VM i frikjøring og skibestigning men samtidig forbyr toppturer og skikjøring utenfor preparert løype. Fordi det gir slitasje på snø og skog ifølge enkelte turskiløpere og en fylkesmann. Det hadde gjort seg.

Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: gunner_one] #1560607 22/02/2013 06:46
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: gunner_one
[

Det er akkurat derfor det ikke kommer til å holde med underskriftskampanjer og juss. Det at det fremdeles ikke ser ut til å ha sunket inn hverken i redaksjonen eller brorparten av syklistene finner jeg j....lig frustrerende. (Ikke myntet direkte på deg dette altså Fredrik)

Jeg deler så absolutt din frustrasjon over at dette ikke har sunket inn hos brorparten av terrengsyklister, spesielt siden denne saken så absolutt ikke kun kommer til å gjelde Østmarka. Den dagen det innføres forbud mot sykling i skogene rundt hovedstaden vil det kunne bli innført forbud i alle andre såkalte pressområder!

Hvilken redaksjon du mener er jeg derimot mer usikker på. Dersom du mener terrengsykkels redaksjon så kan jeg opplyse at Øyvind Aas har utalt at pappapermisjon får være pappapermisjon, denne saken blir prioritert. Det jobbes nå godt i kulissene fra flere hold. NOTS er aktive (husk å meld dere inn!!!), redaktøren har opprettet Syklister for Østmarka på Face (husk å likes!!!), det blir arrangert sykkeltur fra Skullerud til Sandbakken i morgen kl 1700 ifm Østmarkas Venners fullmåneaften (husk å delta!!!).
I tillegg er flere ildsjeler aktive med å spre vårt budskap direkte til fylkesmannen, skriver tilsvar på høringsuttalelser, deltar på samarbeidsutvalg, holder innlegg på relevante foredrag Etc. Saken er nå så omfattende at den blir diskutert hos NCF takket være den aktiviteten som har vært satt i gang. Dette er tidkrevende arbeid som gjør at det ikke alltid er mulighet å diskutere tingene i dette forumet (er ikke her det trengs å overtales).

Dersom noen har kapasitet til å bidra i denne saken så rop ut!! Vi trenger flere aktivt kjempende!

'
Med redaksjonen mener jeg TS, greit nok at Ø har perm, men det dukker jo stadig vekk folk opp i trådene her med flagg på profilen, så helt alene er han jo ikke.
Jeg blir også oppgitt, beklager Ø, når jeg leser artikkelen som nettopp har blitt lagt ut.
sit:
"Hver og en, samt organisasjoner kan sende innspill til Fylkesmannens verneforslag, samt stille seg bak NOTS arbeid i denne saken.
Innspill sendes til Fylkesmannen på e-post: fmoapostmottak@fylkesmannen.no - Antall innspill fra syklister kan sikker i seg selv ha en effekt, men saklige argumenter veier sannsynligvis tyngst."
Fremdeles klokkertro på gode argument, juss og ryddig saksgang. Såpass klokkertro faktisk at Frøy sitt uformelle forslag om å hjelpe med å stille opp med 400 ungdommer på en evt markering ikke blir nevnt som en mulig vei å gå.
Det kan jo hende at jeg tar feil og at dette løser seg ved å følge en juss strategi, men som nevnt tidligere, følgene hvis man ikke lykkes med sofaaktivisme og juss mener jeg er for store til ta sjansen på det. Som en bonus så har vi jo her en kjempemulighet til å få vist oss frem i full bredde og lage litt sirkus for folket ICON_SMILE

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1560609 22/02/2013 06:54
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Nå har ikke jeg lest hele tråden, men for et par år siden uttalte DNT at de var i mot forbud og regulering av naturen i forhold til nye idretter som surfing og kiting.

Har de kommet med noe offisielt standpunkt i denne debatten?

Edit og sakset fra deres side:
http://www.turistforeningen.no/nyhetsarkiv/1123-tar-grep-mot-forbud/

Redigert av Subs; 22/02/2013 06:56.

Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1560613 22/02/2013 07:01
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
DNT, solheims uttalelse og NRK dokumentaren har blitt nevnt noen ganger her inne ja ICON_WINK

Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1560620 22/02/2013 07:25
Natier Offline
Veteran
Veteran
Artikkelen det ble henvist til på P5 nyhetene.

Ordførere kritiske til nasjonalpark.
http://www.nationen.no/2013/02/21/politikk/nasjonalpark/ostmarka/vern/ulv/7963461/

Noen som har tilgang på papirutgaven? Det står at det skal være mere info om miljøverndep der.

Redigert av Natier; 22/02/2013 07:26.

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1560628 22/02/2013 07:41
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Så er det slik at siden en nasjonalpark virker vanskelig å gjennomføre så ønsker man å innføre forbud mot sykling?

Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: Subs] #1560630 22/02/2013 07:44
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Så er det slik at siden en nasjonalpark virker vanskelig å gjennomføre så ønsker man å innføre forbud mot sykling?
"De" ønsker nok å innføre forbud, nasjonalpark eller ei. Det virker på meg som om "de" bruker nasjonalpark som et påskudd "fordi det er jo forbudt å sykle i andre nasjonalparker".

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: sanouka] #1560641 22/02/2013 08:00
Dan Offline
More than words
More than words
Med redaksjonen mener jeg TS, greit nok at Ø har perm, men det dukker jo stadig vekk folk opp i trådene her med flagg på profilen, så helt alene er han jo ikke.

Flagget betyr ikke noe mer enn at vedkommende forumdeltaker er vervet som sheriff på forumet. Redaksjonen består av én og en halv stilling, og hvis jeg har skjønt det riktig er det kun en halv stilling som ikke har pappaperm for tiden. ICON_SMILE

Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: sanouka] #1560761 22/02/2013 10:57
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Nå er det ikke slik at det er gunstig å diskutere absolutt alt man gjør i et åpent forum, så man bør ikke bli overrasket over at det ikke står side opp og ned med tiltak her.

Det alle kan gjøre er å sende inn svar på høringen og tipse media. Om man er i posisjon til å organisere noe mer direkte så gjør man naturligvis det (men la oss slippe aksjoner som er egnet til å vekke antipati for oss)

Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: baronKanon] #1560776 22/02/2013 11:11
sam Offline
Avhengig
Avhengig
Når denne saken blusset opp hadde jeg ikke sett for meg at det var så ille som det viser seg nå.

Man begynner jo å lure på hva som foregår oppe i hodene til folk? Er folk virkelig SÅ egoistiske og sadistiske at de bare vil oss vondt?

På sykkel i marka møter jeg stort sett bare hyggelige mennesker som vil slå an en prat, så jeg lurer på hvor disse grinebiterne oppholder seg? Bruker de egentlig marka, eller blir de så provosert ved synet av andre brukere at de holder seg hjemme?

CK Fix
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: HNK] #1560817 22/02/2013 12:26
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: HNK
Tipper straffen er saftige bøter faktisk.
Om politiet kan bruke Norges eneste politihelikopter til jakt på mulig ulovlig snøscooterkjøring langt innpå fjellet, kan du ta deg en saftig bolle på at en uniformert politikonstabel stikker hue frem bak et nylig fredet grantre midt i skauen, med ferdig utfylt bøteskjema!

Ikke for jeg har noe ønske om å gjøre noe som ikke er lov. Men jeg skulle likt å sett Politi helikopteret og sykkelpatruljer kom etter meg i skogen. Jeg trur faktisk de skulle fått et problem med å få tak i meg så sant de ikke begynner å skyte. :-P

Politi helikopteret er så fullstappa av utstyr at det er bgrenset hvor lenge det holder seg i luften før det må ned å fylle.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: Christian] #1560820 22/02/2013 12:29
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Christian
Hele 46% av dem som bruker Marka har fått redusert gleden over å ferdes i Marka av syklister med høy fart. Ca. 1 av 4 opplever ulemper med hunder, skiløpere som ikke tar hensyn og folk som går på bena i skiløypene

Hvor mange har fått "redusert gleden" ved å møte raske/uomtenksomme skiløpere om vinteren? Denne typen argumenter kan man vri og vrenge på, alt etter hva man ønsker å oppnå.

Hvor mange syklister har fått "redusert gleden" ved at stier er ødelagt av skogsmaskiner, eller ødelagt for å forberede dem til bruk av løypemaskiner til vinteren?

Jeg får redusert gleden når jeg tar igjen gamle trege folk i skiløypa eller familier som står i løypa. Kan vi få kastet de ut av skogen også?

Problemet er at folk går i skogen for å klage. Når jeg er i skogen så kunne vært ting jeg kunne ønsket var annerledes men orker ikke å bruke tid på det.

Når jeg møte en som jeg skjønte ville krangle for at jeg gikk med lys i skiløypa og dermed ødla hans nattsyn. Da skjønte jeg hvor ille det er. Hvertfall når han går på ski der ALLE som går kvelds tur med lykt går.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: sanouka] #1560854 22/02/2013 13:14
JB. Offline
Ivrig
Ivrig

Følger denne saken med spenning. Har selvfølgelig meldt meg inn i NOTS, og håper de får trukket i en del tråder. Likevel tror også jeg at media og opphausing er vel så viktig for å få denne saken løst på en grei måte for oss syklister.

Du og G.Freeman har flere ganger raslet med tabloidsablene her inne, og klaget på at ikke flere hiver seg på mediakjøret. Jeg lurer derfor på hva dere gjør for å få journalister på denne saken? I stedet for å klage på at andre ikke kjører media, så er det vel mer nyttig å komme med konkrete forslag til hva som kan gjøres?

I was just riding along...
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: sanouka] #1560867 22/02/2013 13:22
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Redaksjonen i Terrengsykkel består av Øyvind Aas, og undertegnede med ca 40% av kroppen i terrengredaksjonen. Øyvind Aas har akkurat fått barn nummer to, og jeg har mitt fulle hyre med å produsere Landevei, og ved siden av nøste opp tråder og stoff til Terrengsykkel.

Vår jobb er å produsere ti trykksaker i året, i tillegg til stoff på nettsidene. Alt annet, slik som engasjement i Terrengsykkelrittet, Utflukt, miniturer og saker som dette, kommer i tillegg til primæroppgavene, som allerede utgjør langt mer enn en 100%-stilling på hver.

Vi er begge svært opptatt av å bevare mulighetene til å sykle fritt i marka, og Øyvind er engasjert i å forfatte en høringsuttalelse i saken. Dette kan også gjennomføres av privatpersoner, noe som betyr at også du kan bidra med dine meninger. Å uberettiget fyre løs på oss for ikke å gjøre nok har svært liten betydning for fylkesmannens endelige avgjørelse.

Redigert av Alpers; 22/02/2013 13:23.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: sverreb] #1560912 22/02/2013 14:21
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sverreb

Nå er det ikke slik at det er gunstig å diskutere absolutt alt man gjør i et åpent forum, så man bør ikke bli overrasket over at det ikke står side opp og ned med tiltak her.

Det alle kan gjøre er å sende inn svar på høringen og tipse media. Om man er i posisjon til å organisere noe mer direkte så gjør man naturligvis det (men la oss slippe aksjoner som er egnet til å vekke antipati for oss)

En oppfordring/spm om en markering i sentrum på FB siden hadde vært på sin plass uten at det hadde trengt å "avsløre" så mye....jeg regner med at du forstår såpass fra lovdata siden din i sofaen din at en sånn markering ikke nødvendigvis trenger å inkludere brostein, molotows og masker. .......

Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: Alpers] #1560921 22/02/2013 14:37
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Alpers

Redaksjonen i Terrengsykkel består av Øyvind Aas, og undertegnede med ca 40% av kroppen i terrengredaksjonen. Øyvind Aas har akkurat fått barn nummer to, og jeg har mitt fulle hyre med å produsere Landevei, og ved siden av nøste opp tråder og stoff til Terrengsykkel.

Vår jobb er å produsere ti trykksaker i året, i tillegg til stoff på nettsidene. Alt annet, slik som engasjement i Terrengsykkelrittet, Utflukt, miniturer og saker som dette, kommer i tillegg til primæroppgavene, som allerede utgjør langt mer enn en 100%-stilling på hver.

Vi er begge svært opptatt av å bevare mulighetene til å sykle fritt i marka, og Øyvind er engasjert i å forfatte en høringsuttalelse i saken. Dette kan også gjennomføres av privatpersoner, noe som betyr at også du kan bidra med dine meninger. Å uberettiget fyre løs på oss for ikke å gjøre nok har svært liten betydning for fylkesmannens endelige avgjørelse.

Blir fort ingen trykksaker med et slikt forbud. Jeg kan heller ikke se at jeg fyrer løs på dere. Det jeg har sagt er at en markering er veien å gå, men den blir oversett av TS, og man repeterer juss sporet igjen og igjen. Og det er jo iogforseg fair enough, dere mener tydeligvis at en markering ikke er noen god ide-det er synd- for det er dere som sitter med publikasjonen, maillister, kontakter og ikke minst som opinionsledere. Om noen blir såre for at jeg mener at dere prioriterer feil får så være. i en sånn situasjon som dette får vi tåle en diskusjon eller to.

Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: sanouka] #1560930 22/02/2013 15:12
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Alpers

Det jeg har sagt er at en markering er veien å gå, men den blir oversett av TS

Terrengsykkel har blant annet tatt initiativet til denne markering, som foregår i kveld på Sandbakken. Du kan lese mer om det, f. eks her: https://www.facebook.com/pages/Terrengsykkel/127974157972?ref=hl

Det kommer mer fra oss også i fremtiden, og vi håper det kommer noe lignende også fra mange andre. Dette er noe vi bør jobben sammen for.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1560932 22/02/2013 15:18
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Greit, håper strategien med noen løst organiserte puslearrangement vinner frem og ønsker dere lykke til.

Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: JB.] #1560934 22/02/2013 15:24
G. Freeman Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: JB.

Du og G.Freeman har flere ganger raslet med tabloidsablene her inne, og klaget på at ikke flere hiver seg på mediakjøret. Jeg lurer derfor på hva dere gjør for å få journalister på denne saken? I stedet for å klage på at andre ikke kjører media, så er det vel mer nyttig å komme med konkrete forslag til hva som kan gjøres?

Ehem! La det være klart et jeg overhode ikke klager på hverken redaktøren eller NOTS slik man kan få inntrykk av i ditt innlegg. Jeg har sogar rost Øyvind for bra kommentarer i media. Jeg har da også skrytt av NOTS og oppfordret alle til å melde seg inn asap og støtte det arbeidet som gjøres i andre tråder om samme emne.

Jeg har forsøkt å vri fokuset i en diskusjon (som forøvrig i hovedsak har vært konstruktiv) vekk fra å bruke tid og argumentasjon på juridiske betraktninger og vitenskapelige undersøkelser fra New Zealand for 10-20 år tilbake, og at "vi sliter mindre på stien enn dere" argumentasjon ikke er veien å gå, og forsøkt å få frem hvor jeg mener trykket bør settes inn, nemlig å vinne "hearts and minds." Å kalle det sablerasling - ok.

Mine connections inn i mediaverdenen begrenser seg til en ekskursjon jeg fikk til i lokalavisa da jeg var redaktør i skoleavisa for ca 20 år siden, altså relativt begrensede, men jeg er sikker på at det er flust av kommunikasjonsrådgivere, medievitere, journalister og folk som kjenner noen som kjenner noen som har noe å bidra med her i forumet. Selv kan jeg sikkert skrive leserinnlegg i Halden Arbeiderblad, men jeg tror ikke det er der slaget står, dessverre.

Front Biker har forøvrig bekreftet i en annen tråd at de jobber med disse tingene, og jeg har full tillit til at de har en plan for media.

Konkrete forslag til hva som kan gjøres? Vel, som også nevnt i en tidligere tråd kan hver og enkelt av oss bidra til å vinne opinionen ved å ikke gi fotgjengerne noen grunn til å mislike oss. Si "hei" og vær blid og hyggelig mot alle du møter i skogen. Sykle mye, treff folk og vær positiv.

Shut up legs!
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1560936 22/02/2013 15:46
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Sykle mye, treff folk og vær positiv.

Det viktigste av alt.

e

post@espenwettre.no
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: G. Freeman] #1560949 22/02/2013 16:27
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: G. Freeman
Sitat: JB.

Ehem! La det være klart et jeg overhode ikke klager på hverken redaktøren eller NOTS slik man kan få inntrykk av i ditt innlegg. Jeg har sogar rost Øyvind for bra kommentarer i media. Jeg har da også skrytt av NOTS og oppfordret alle til å melde seg inn asap og støtte det arbeidet som gjøres i andre tråder om samme emne.

Jeg har forsøkt å vri fokuset i en diskusjon (som forøvrig i hovedsak har vært konstruktiv) vekk fra å bruke tid og argumentasjon på juridiske betraktninger og vitenskapelige undersøkelser fra New Zealand for 10-20 år tilbake, og at "vi sliter mindre på stien enn dere" argumentasjon ikke er veien å gå, og forsøkt å få frem hvor jeg mener trykket bør settes inn, nemlig å vinne "hearts and minds." Å kalle det sablerasling - ok.

Mine connections inn i mediaverdenen begrenser seg til en ekskursjon jeg fikk til i lokalavisa da jeg var redaktør i skoleavisa for ca 20 år siden, altså relativt begrensede, men jeg er sikker på at det er flust av kommunikasjonsrådgivere, medievitere, journalister og folk som kjenner noen som kjenner noen som har noe å bidra med her i forumet. Selv kan jeg sikkert skrive leserinnlegg i Halden Arbeiderblad, men jeg tror ikke det er der slaget står, dessverre.

Front Biker har forøvrig bekreftet i en annen tråd at de jobber med disse tingene, og jeg har full tillit til at de har en plan for media.

Konkrete forslag til hva som kan gjøres? Vel, som også nevnt i en tidligere tråd kan hver og enkelt av oss bidra til å vinne opinionen ved å ikke gi fotgjengerne noen grunn til å mislike oss. Si "hei" og vær blid og hyggelig mot alle du møter i skogen. Sykle mye, treff folk og vær positiv.

Ja, det er helt sant. Det var dårlig formulert fra min side. Det er sanouka som klager på sofaaksjonistene.

"Hei" og et smil er jo en trivelig måte å spre god stemning på, men jeg tviler på at det er måten å overbevise politikerne.

I was just riding along...
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1560951 22/02/2013 16:32
pinwiz Offline
Besatt
Besatt
Mulig det er jeg som er litt tjukk i huet, men jeg skjønner ikke helt hva de skal verne her...
Er de bekymra for det biologiske mangfoldet i de mest trafikkerte delene av marka, eller er det en eller annen "rett" til å få vandre uforstyrret et kort steinkast unna nesten sekshundretusen osloboere?
På meg virker det som om de vil verne opplevelsen av å få gå i "fred & ro" uten å måtte forholde seg til andre brukere av marka. De har en oppfatning av at fottur & beksøm er den opprinnelige bruken. Disse folka trenger en kraftig historieleksjon hva gjelder kultivering av oslomarka.
I tillegg syns jeg Østmarkas Venner oppfører og ordlegger seg som om de har noen som helst autoritet. De har ikke mer makt enn en hvilken som helst annen særinteresseorganisasjon. Det rare her syns jeg, er at Fylkesmannen ser ut til å ha en annen oppfatning av saken. De har tatt ØV's høringsuttalelse for god fisk.

Ang. NOTS lave medlemstall i forhold til ØV, det kan også brukes til vår fordel. Jeg mener, ærlig talt, hvor mye skade gjør fem-sekshundre medlemmer mot de mange tusen fotturistene ØV representerer?

Hva ville Lemmy gjort.......?

Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1560962 22/02/2013 16:47
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Mulig det er jeg som er litt tjukk i huet, men jeg skjønner ikke helt hva de skal verne her...

Nei Tommy, bare normal fornuft som har slåt inn.

Quote:
På meg virker det som om de vil verne opplevelsen av å få gå i "fred & ro" uten å måtte forholde seg til andre brukere av marka.

Sakens kjerne.

post@espenwettre.no
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1560964 22/02/2013 16:53
Espen Offline
More than words
More than words
...og går alt i dass, kan det vel ikke bli forbudt (paradoksalt nok) å lage nye stier?

...og er et hardt prøvet Politi klare for å droppe krimjakt i Oslo sentrum for å bøtelegge stisyklister i marka?
Absurd, sykt og ute av proposjoner.

Høres jo ut som noe fra Monty Pyton kunne laget film om for noen tiår siden.

Hele saken er en selvmotsigelsesbonanza av de skjelde, og en skandale for landet, HVIS den ender med forbud.

E

post@espenwettre.no
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: pinwiz] #1560967 22/02/2013 17:03
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: pinwiz
Er de bekymra for det biologiske mangfoldet i de mest trafikkerte delene av marka, eller er det en eller annen "rett" til å få vandre uforstyrret et kort steinkast unna nesten sekshundretusen osloboere?

Jeg klarer heller ikke å se hva de ønsker å verne. "For mye slitasje fra sykling" sier de, men jeg kan ikke huske å ha sett noen konkrete eksempler på hva de mener er uakseptabel slitasje. Men, de skjønner vel at det blir vanskeligere å få gjennomslag hvis argumentet er: "jeg klikker i vinkel hvis jeg ser en syklist når jeg går tur".

Redigert av trondmm; 22/02/2013 18:00.
Re: Arbeidsgruppe "Sykling i marka" (Friluftsrådet) [Re: front biker] #1560969 22/02/2013 17:04
HNK Offline
Besatt
Besatt
Enig det Espen, men virker som Fylkesmannen kanskje kan være en aktiv fotturist i marka selv.
Uansett: dette må jo opp på et høyere nivå en fylkesmann før det, Gud forby, vedtas. Regner med, ja tar det nesten for gitt, at det er såpass oppegående kompetanse høyere opp i nivåene at dette forslaget blir blankt avfeid!

Det var ikke stisyklistene som opprinnelig laget stiene heller.
Jeg, som jurist, blir skremt av at et slikt forslag får så stort gjennomslag uten engang å invitere den andre parten til bords. Det er utrolig dårlig embetsutøvelse.
Det må komme noe skikkelig gjennomarbeidede greier fra "oss" også så fort som mulig, noe jeg skjønner det arbeides med.

Når alt kommer til alt er kanskje sykling det som i størst grad per nå rekrutterer nye brukere av marka ut i nettopp marka. Ingen politiker med vettet i behold vil være med på å strupe deler av denne rekrutteringen. Synd det ikke er kommunevalg i år, da kunne dette blitt en fin sak.

Side 8 av 15 1 2 6 7 8 9 10 14 15

Moderator  support